Onko täällä ketään joka toivoisi lapsensa menevän amikseen?
Minä kyllä toivon.
En tietenkään sano sitä hänelle itselleen, vaan päätös on täysin hänen, ja lukioon vaikuttaisi olevan menossa, mutta salaa toivoin että hän olisi valinnut amiksesta ravintola-alan, jolla itsekin työskentelen.
Muita ? Kun on aina niitä jotka toivoo akateemista lasta niin onko muita jotka näin päin? :)
Kommentit (14)
Tavallaan. Mä olen ite käynyt lukion, amiksen ja yliopiston ja mun lukihäiriöinen lapsi pärjäis varmasti amiksessa paremmin, kun oppii vielä paremmin tekemällä kuin lukemalla.
toivoin ja luojankiitos menikin! poika nyt AMK.ssa toisella luokalla, ekaluokasta lähtien ollut silloisen työhöntutustumis jakson työpaikassa viikonloppuhommissa. karttuu kokoajan työkokemusta ja saa omaa rahaa. poika huomannut valinneensa oikean alan ja tykkää työstä. melko varma kokopäiväinen työpaikka valmiiksi sovittuna, kun poika reilu vuodenpäästä valmistuu.
Toivon ja olen kertonut lapselle miten oma lukiotaustani ei ole hyödyttänyt minua mitenkään ja miten amiksen käyneet tuttavat ovat heti menneet töihin valmistuttuaan (itse olen työtön). En ole sanonut lapselle että toivon jotain. Olen kertonut omista ja lähipiirin kokemuksista. Olen myös kertonut, mihin ammatteihin lukio on välttämätön ja kauanko noihin ammatteihin opiskelu kestää. Olen myös sanonut että lapsi saa itse valita mitä opiskelee ja luvannut että hän saa asua opiskeluajan kotona jotta voi säästää rahaa esim omaan asuntoon tai autoon tai johonkin. Muuta taloudellista tukea en pysty tarjoamaan mutta saa asua ilmaiseksi kotona.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:19"]Ei kai kukaan sellaista kohtaloa lapselleen toivo. Amikseen menevät vain laiskat ja tyhmät. Jos vähänkin pärjää koulussa, niin lukioon vain.
[/quote]
jaa. Täällä pääsi lukioon paljon huonommilla pisteillä kuin putkipuolelle. Että se niistä tyhmistä oppilaista.
Toivon että menisi, mutta ei mennyt.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:19"]Ei kai kukaan sellaista kohtaloa lapselleen toivo. Amikseen menevät vain laiskat ja tyhmät. Jos vähänkin pärjää koulussa, niin lukioon vain.
[/quote]
tavallinen tallaaja joka vähänkin pärjää koulussa, haaskaa ainoastaan aikaansa menemällä lukioon. lukiosta kun on tänäpäivänä tultava hyvin paperein ulos, että niistä on jotain hyötyä. en ymmärrä nykyistä lukion ylistystä.
toivon, mutta ei ole tekemässä niin :(
Toivon lapsilleni ammatteja, joissa viihtyvät ja työllistyvät. Itse ne tietävät parhaiten, mikä ala kiinnostaa. Lisään tähän vielä, että itselläni on yliopistokoulutus, mutta yliopisto ei ole mikään itseisarvo.
minut pakotettiin lukioon vaikka olisin tahtonut amikseen, joten vanhemmat älkää koskaan määrätkö minne lapsenne pitäisi mennä, tietenkin saa neuvoa
En toivo. Hänestä ei ole ammattikouluun.
Ei kai kukaan sellaista kohtaloa lapselleen toivo. Amikseen menevät vain laiskat ja tyhmät. Jos vähänkin pärjää koulussa, niin lukioon vain.
Mä toivoin salaa ja esikoinen myös meni. Jatkaa nyt opintojaan amk:ssa tosin. Esikoinen ei vaan ole koskaan ollut pänttääjätyyppiä, vaikka onkin joissain asioissa aika älykäs ja kielissä ja matikassa/fysiikassa lahjakas. Mutta hän ei luultavasti olisi selvinnyt jostain filosofiasta tai psykologista, koska sellaiset aineet eivät häntä kiinnosta. Myös äidinkieli on joiltain osin vaikeaa, kieliopissa pärjää, mutta ainekirjoitukset ovat tervanjuontia - kirjoittaa hyvää kieltä, mutta joku jutun aiheesta "muinaiset psykodonialaiset nykyajassa" kirjoittaminen ei irtoa. Kyllä tuo amk:ssa saa kuitenkin raportit ja työselostukset tehtyä, koska on kiinnostunut alastaan. Aika minimillä taitaa kyllä mennä, mutta pääasia että kuulostaa tekevän.
On. Ovat siis menneet jo ja osa saanut sekä ammatin että työpaikan. MInusta olisi ollut järjetöntä mennä lukioon, kun kielet tuottivat suuria vaikeuksia jo peruskoulussa.