Apua asuntolainaneuvotteluihin
Meillä olisi edessä ensimmäisen asunnon osto ja sitä myötä asuntolainaneuvottelut. Miehen osalta kaikki on selvää, kun hän on työelämässä, mutta mitä kaikkea minun kannattaisi kertoa lainaneuvotteluissa? Kerron tietysti tämän hetken tilanteen eli olen vuoden päästä valmistuva opiskelija, joka tekee alansa töitä osa-aikaisesti. Mutta kyseleekö ne kuinka tarkasti tulevaisuuden suunnitelmista? Vaikka minulla on valmiina työpaikka valmistuttuani, niin en tiedä kuinka kauan aion siellä työskennellä, kun haluan vielä jatkaa opiskelujani pidemmälle. Kannattaako tällaisia asioita paljastaa, koska se lisää köyhää opiskelijastatustani vielä muutamalla vuodella? Entä kannattaako kertoa, jos on mietinnässä perheenlisäys lähitulevaisuudessa vai kyseleekö ne muutenkin? Olemme siis itse laskeneet, että pystymme tällaisissakin tilanteissa maksamaan lainan takaisin, mutta pankki voi olla toista mieltä.
Kommentit (7)
Pankkia kiinnostaa, mitkä on tulot ja menot nyt ja millainen työsuhde on tällä hetkellä. Eihän tulevaisuudestaan kukaan voi varmaksi tietää yhtään mitään - nyt hyvätuoloinen voi jäädä työttömäksi tai työkyvyttömäksi, toisaalta voi saada ylennyksen ja palkankorotuksen, lapsia voi tulla 5 tai olla tulematta yhtään jne. Itse pitää miettiä suunnitelmiaan ja sitä, miten paljon haluaa jättää takaisinmaksun osalta pelivaraa hoitovapaille, tuleville opiskeluille ja kaikelle muulle mahdolliselle, mitä ikinä suunnitteleekaan.
Jos kysellään, niin tietenkin kerrot tilanteesi mieluummin vähän kaunisteltuna kuin ylirealistisena. Sinulla on siis vakityö, kun valmistut, hyvä niin. Perheenperustamishaaveet ja jatko-opintounelmat kannattaa pitää omana tietonasi, mikäli asuntolainan haluat ja mahdollisimman hyvillä ehdoilla.
Sillä ei ole mitään merkitystä onko sulla vuoden päästä työpaikka jota sulle ei vielä ole, etkä ole työsuhteessa. Niitä kiinnostaa tämänhetkinen tilanne ja määräaikaisissa työsuhteissa se millä alalla olet (esim sos.- ja terveysalalla töitä riittää).
Kyllä ammattiin valmistuminen on lainaneuvotteluissa plussaa. Ja varsinkin jos on valmistumassa ammattiin, jossa työllistyminen on suht varmaa (ja asiakas ei vaikuta "vaikeasti työllistyvältä") lasken aina lainaesityksen perusteluihin myös tulevan, todennäköisen tulovirran (vaikuttaa lainan määrään). Ja muutenkin vastaat rehdisti kysymyksiin. Hyvä olisi, että etukäteen perehtyisitte viitekorkoihin ja pohtisitte minkä niistä haluatte. Miettikää myös mikä on maksimi kuukausierä, jonka pystytte maksamaan. Miettikää myös rahoituksen riskinhallinta, eli jos sattuu jotain ikävää (sairaus, kuolema, ero, työttömyys) millä turvaatte hätätilanteet (onko säästöjä, onko vakuutuksia tms.)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:11"]Meillä mies töissä ja minä hoitovapaalla. Ei kysellyt tulevaisuuden suunnitelmia, ainoastaan halusivat nähdä kirjallisena varallisuustiedot sekä viimeisimmän palkkakuitin. Meillä oli sen verran paljon varallisuutta, että ehkä sen takia ei enempiä halunneet tietää tai sitten kyseiset tiedot riittävät kaikissa tapauksissa..
[/quote]
Tuota tuota... ei se varallisuus niin ratkaisevaa ole vaan tulovirta. Sillähän sitä lainaa hoidetaan, eikä syödä varallisuutta. Jos varallisuuteen joutuu koskemaan lainan maksun takia niin se on huono juttu. Puhutaan rahavirta- ja kassaongelmista.
Ei ole mielestäni noilla asioilla merkitystä vaan:
- paljonko tulot on nyt
- millaset on nyt asumiskulut
- minkä verran olette saaneet säästöön rahaa asumiskulujen ohella
- onko teillä luottokortteja ja onko ne miten tapissa ja oletteko aina maksaneet niiden lainat kunnolla
Meillä mies töissä ja minä hoitovapaalla. Ei kysellyt tulevaisuuden suunnitelmia, ainoastaan halusivat nähdä kirjallisena varallisuustiedot sekä viimeisimmän palkkakuitin. Meillä oli sen verran paljon varallisuutta, että ehkä sen takia ei enempiä halunneet tietää tai sitten kyseiset tiedot riittävät kaikissa tapauksissa..