Miten te muut koulutetut ja hyvätuloiset, ns. eliitti, käsittelette sitä kun lapsenne tuovat kotiin ystäviltään aika kiusallisia puheenaiheita?
Me olemme esim. opettaneet lapsillemme, että kierrätämme, koska välitämme heistä ja siitä maailmasta, jonka heille jätämme. Ystävillä ei sitten kierrätetäkään... lapsi sitten miettii...
Miten toimitte?
Kommentit (61)
Meillä ei ongelmaa, koska lapset seurassamme tunnin illalla. Muuten lastenhoitajat hoitavat nuo keskustelut.
Kielioppi on ainakin pahasti hakusessa näillä ”eliiteillä”.
Mun lapset ei kaveraa köyhällistön kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut oikein. Mitkä aiheet ovat kiusallisia teillä?
Meillä olen eliittiä, mutta lapsen kaverit ovat vielä rikkaampia ja hän on alkanut jutella kotona aika kovia arvoja ja tuntuu halveksivan työttömiä. Vertailee kavereihinsa, yhdellä peruskoululaisella on Rolex ja toisella 100 000 euroa maksanut sänky. Kaikilla on isommat kodit ja omat huoneet jme. Olen yrittänyt selittää lapselle, ettei tarvitse olla kalleinta, vähempi riittää hyvin.100 000 € maksanut sänky?
Niin. Selitä siinä sitten lapselle, ettei kukaan tarvitse sellaista, vaan hänen oma Ikea-sänkynsä on ihan yhtä hyvä.
Sori nyt vaan, mutta en nyt ihan usko mitään 100 000€ sänkyä. 10 000 € ehkä, mutta sulla tuli nyt yksi nolla liikaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olen eliittiä, mutta lapsen kaverit ovat vielä rikkaampia ja hän on alkanut jutella kotona aika kovia arvoja ja tuntuu halveksivan työttömiä. Vertailee kavereihinsa, yhdellä peruskoululaisella on Rolex ja toisella 100 000 euroa maksanut sänky. Kaikilla on isommat kodit ja omat huoneet jme. Olen yrittänyt selittää lapselle, ettei tarvitse olla kalleinta, vähempi riittää hyvin.100 000 € maksanut sänky?
Niin. Selitä siinä sitten lapselle, ettei kukaan tarvitse sellaista, vaan hänen oma Ikea-sänkynsä on ihan yhtä hyvä.
Sori nyt vaan, mutta en nyt ihan usko mitään 100 000€ sänkyä. 10 000 € ehkä, mutta sulla tuli nyt yksi nolla liikaa tuohon.
Niinpä. 100 000e yhteen sänkyyn olisi aivan järjetöntä rahantuhlausta. Onko se sänky tehty kullasta? Eihän tuommoisella ole mitään jälleenmyyntiarvoa edes, koska ihmiset ei osta sänkyjä yleensä käytettyinä eikä varsinkaan sellaisten ostajat, joilla olisi heittää lähemmäs 100k yhteen sänkyyn.
10 000e lastensänkyyn on myös ihan älytön ajatus. Se lapsihan kasvaa siitä pois ja sitten se on turha eikä siitäkään saa sijoitettua summaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nyt taas v!**ua 🤣
Elä sinä Uatu hekota. Köyhät ylös kyykkyyn. Täällä vaan eliittiä erittäinvaativissaasijantuntijatehtävissä työskentelevät juttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin kuvitella että 100.000 e maksanut sänky ei löydy Suomesta, mutta maailmalla on varmasti näitä, joiden lapset "ansaitsevat vain parasta" ja kun kerran mennään sänkyostoksille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla onkin 200 000 e maksanut kynäteline.
Jou.
Meille kylään päästääkseen pitää maksaa Afrikan tähdellä.
Provoja, provoja, huonoja provoja. Tätä on Vauva nykyään…prseestä.
Mua saa katsoa kadulla, jos maksaa 100 000 euroa.
Mun nimikirjoitus on niin kovaa kamaa, että sen saa 5 000:lla eurolla.
Minä rakastelen vain yli 1 000 000 euroa tienaavia miehiä.
T. Hopeakettu
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä, esim että pitäisi saada mopo, ei hakua mennä huippulukioon vaikka pääsisi, vaan saman lössin kanssa paikallislukioon. Eihalua pitää hyviä merkkivaatteita kun kavereilla on ostettu Uffista. Ei halua yliopistoon kun ei kukaan muukaan, kuulemma. Kai sitä aika hoitaa.
Trololol
Lähinnä mopo pakotetaan koska mersukerho ja aikoinaan senior consultant rakenteli autoja romuista ja harrastuksena edelleen purkaa moottoreita ja pistää ne kokoona ja myy ne "tienaten" Joo joku tonni taitaa tippua voittoa mutta 300e menot ja 100 tuntia :D vrt ~400e/h liksat
Lukiolaadut on merkityksettömät, hieman voi tietty tarkastella varustusta.. ja silloinkin huonoilla on usein parempi varustus mutta siihen se jää. Tärkein on viihtyminen kavereiden kanssa.
Ja merkkivaatteet on hölmöille. Lähinnä vaan joku ikipersaukinen joka ei koskaan ole saannut uutta merkkiä haluaa moista. Itse en nähnyt niissä mitään hyvää sen ajan kun niitä ostettiin. Loppui kun aloin ostamaan itse stokkakortilla vaatteeni. Joo semmoisenkins sain, osta ruokaam, vaatteita muuta jos tarvitset 14v vanhana.
Yliopisto? Kun kymmenen sukupolvea jo opiskeltu. Entä sitten. Saa skidi muutenkin asunnon ja muutama sata tuhatta osakesalkkuun. Minä sain. joku pikkutienesti päälle ja elämä hymyilee jos on hymyilääkseen.
Sitten meni terveys ja hädin tuskin liikuntakykyinen ollenkaan, kuukausitolkulla sängyssä makaamista. Vuosia meni voimattomuuteen, koko tämä 20-35v aika käytännössä täysin hukkaan eikä mitään näytettävää siltä ajalta. Nyt voi taas kävellä kilometrin, katella pikkulintuja.
Vierailija kirjoitti:
Kielioppi on ainakin pahasti hakusessa näillä ”eliiteillä”.
Vi varken talar eller skriver finska annat än i butikerna då biträdena är finnar.
Vierailija kirjoitti:
Koulutetuksi eliitin edustajaksi vaikutat hieman yksinkertaiselta jos et itse tiedä kuinka lapsiasi kasvattaa.
Minä olen lapsilleni sanonut että meillä kotona toimitaan tietyllä tavalla ja jossain toisessa perheessä toisella. Eikä sitä tarvitse kummastella tai paheksua, en halua opettaa lapsistani sellaisia jotka korottavat itsensä muiden yläpuolelle.
Juuri näin! Sanon, että eri perheissä on eri tavat.
Mun Ferrarissa on 5 000:n smaragdi vaihdekepin päässä. Vähänks jengi on kateellisii.
Jos sinä köyhä kävelet minua vastaan Lauttasaaren sillalla, hyppää veteen niin että Hugo Bossin 500 000:n egen kenkäni eivät kastu.
Mitä tää uusi eliitti oikein tällä kertaa, tässä ketjussa on?
Sivistyneitä? Taloudellisesti pärjääviä? Maalaisjärkisiä? Rikkaita? Juntteja? Koulutettuja? Ylpeitä? Niitä, joille kaikki on annettu valmiina ja kultalusikka kiiltelee (eli ei-eliitti on silloin katkeraa)? Sitkeitä? Ystävällisiä? Viisaita? Juoppoja?
En tajua.
Systeemiajattelu ei taida olla vahvuuksiasi.