Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja lapset eivät suostu syömään ruokaa josta pidän

Vierailija
26.02.2015 |

Onko muilla samanlaista ja miten olette ratkaiseet asian?

Minä pidän kasvisruuista, erikoisemmistakin ja monenlaisista eksoottisista mauista. Haluaisin kokeilla kaikkea uutta. Muu perhe haluaa syödä vain sitä tuttua perinteistä kotiruokaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään jokaisen toiveiden mukaan, yhtenä päivänä yhden mieliksi, jonain toisena seuraavan, tosin pääsääntöisesti ruoasta päättää kaupassa kävijä ja ruoan laittaja, nämä siis eivät ole välttämättä yksi ja sama. Usein se ruokalista muodostuu tarjousten perusteella.
Meillä esim. lapset eivät syö juuri makkaraa, joten kun mies sitä haluaa niin silloin teen eri ruoan minulle ja lapsille. Vaikkapa spagettia jota mies inhoaa.

Myös jos on jäänyt tähteitä edelliseltä päivältä vaikka sopivasti kolmelle, voivat sitten nirsoilijat päättää kumpaa haluavat, sitä äidin itselleen tekemää mausteisempaa ruokaa, vai sitä edellispäivän perusruokaa, tai jos pakastimeen on säilönyt jotain pieniä eriä tähteitä niin niistä voisi pitää hävityspäivää.
Muutoin en lähtisi palvelemaan joka päivä jokaista omilla mieliruoillaan ihan periaatteen vuoksi.

Vierailija
2/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä joko mies tai minä teemme ruuan ja kaikki syövät sitä tai ovat syömättä. Siinä ne vaihtoehdot.

Kaapilla ei  juosta natustelemassa jos pääruoka ei ole kelvannut. Meillä on n 40-50 ruokaa joita vuorottelemme ja niistä löytyy sekä lemppareita että vähemmän suosittuja (inhokkeja ei olekaan) mutta kaikkea syödään.

Vauvasta saakka on menty tällä ohjeella eikä ole koskaan ollut ongelmia, kaikki lapset ovat herkkusuita ja rakastavat maistella uusia ruokia esm matkoilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, kyllä teinejäkin voi opettaa, kunhan pitää tiukan linjan. Vaikka kuinka nyt ap tulkitset tämän tylyttämiseksi, niin ei siinä riidellä tarvitse, eikä panna ketään ruoattoman pöydän ääreen. Alat vain pikku hiljaa lisätä mausteiden määrää ruuassa. Tarjoat myös eksoottisia lisukkeita - niitä voi ostaa valmiinakin, jos et jaksa itse väsätä. Tässä listattuna muutamia, joita voisi lisätä pöytään ja antaa ottaa niiden, jotka haluavat. Ennen pitkää veikkaan, että teinitkin haluavat maistaa:

- valmiit relishit ja chutneyt - löytyy maustehyllyn tuntumasta kaupassa, voi syödä melkein minkä tahansa ruuan kera.

- dal-lisuke linsseistä, helppo tehdä ja erittäin ravintorikas:

http://www.ruokala.net/resepti/dahl-punaisista-linsseista

(voi tehdä myös vihreistä linsseistä)

- hummus- tahna - saa myös valmiina kaupasta. Erinomaista leivällä.

- kurkkuraita, on kirpeä ja raikas lisuke kaikille kastikkeille:

http://www.makuja.fi/reseptit/kurkkuraita/

- tabbouleh-salaatti, ruokaisa versio aika tavallisesta salaatista:

http://www.maku.fi/reseptit/tabbouleh-salaatti

- entä tex mex-lisukkeet, salsakastikkeesta alkaen?

Minä olen aivan aikuisesta ihmisestä - mieheni - kouluttanut vuosien mittaan kaikkiruokaisen. Esim. kalaa hän ei parikymppisenä syönyt lainkaan, nyt hän tilaa ravintolassakin aina kalaa! Oli vaan asunut lapsuudessaan järven rannalla ja syönyt kiireessä ja huonosti tehtyä kalaa kotonaan.

Tietysti helpointa olisi opettaa lapsista kaikkiruokaisia jo pienenä, muttei peli nyt teinienkään kanssa ole menetetty.

Vierailija
4/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meilläkään kaikki kelpaa kaikille, siksi teen tasapuolisesti erilaisia ruokia, aina on tarjolla jollekin mielusita ruokaa. Seuraavana päivänä sitten taas toista ja komantena taas erilaista. Näin edes joka kolmaspäivä on hyvää ruokaa :)

t. kahden yh

Vierailija
5/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkööt omat ruokansa. Kokkaaja päättää mitä perheessä syödään.

Lapset kyllä voi ja pitää opettaa kaikkiruokaisiksi, mutta miehesi taitaa olla jo menetetty junttitapaus.

Vierailija
6/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:48"]

Lapset kyllä voi ja pitää opettaa kaikkiruokaisiksi, mutta miehesi taitaa olla jo menetetty junttitapaus.

[/quote]

Lapset on siis jo teinejä. eli en heitä voi enää opettaa.

ap

Vierailija
7/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat tekemään vain itsellesi annoksia ja ilmoitat että tästä lähin jokainen saa itse hoitaa sapuskan nenäsä eteen. Teinit käykööt isänsä kanssa kaupassa ostamassa ne tarpeetkin ruokiinsa, osta sinä vain sellaisia mitä muut eivät käytä ruuassaan.

Teinit eivät ehkä enää opi syömään kaikkiruokaisesti mutta hyvällä lykyllä oppivat tekemään sitä ruokaa ja arvostamaan sitä jos joku muu tekee heille sitä joskus.

Vierailija
8/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:58"]

Alat tekemään vain itsellesi annoksia ja ilmoitat että tästä lähin jokainen saa itse hoitaa sapuskan nenäsä eteen. Teinit käykööt isänsä kanssa kaupassa ostamassa ne tarpeetkin ruokiinsa, osta sinä vain sellaisia mitä muut eivät käytä ruuassaan.

Teinit eivät ehkä enää opi syömään kaikkiruokaisesti mutta hyvällä lykyllä oppivat tekemään sitä ruokaa ja arvostamaan sitä jos joku muu tekee heille sitä joskus.

[/quote]

Arvasin, että palstalta saa jotain tämäntyylistä tylyä vastausta. Turhaan kysyin.

ap

Vierailija
9/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:58"]

[/quote]

Arvasin, että palstalta saa jotain tämäntyylistä tylyä vastausta. Turhaan kysyin.

ap

[/quote]

Olen etsimässä jotain luovempaa ongelmanratkaisua kuin tuo "pidä tunkkis" asenne

ap

Vierailija
10/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jotain sellaista mitä voi "tuunata" esimerkiksi monen ruuan päälle voi laittaa aasialaistyylisiä salaatteja joissa on voimakas vinegretti. Vaihtele lisukkeita siten että sulle on aina jotain uutta mukana, muiden ei ole pakko ottaa jos ei maistu. Esim lihapullat ja marokkolainen kuskus, muille keität perunaa. Normikanaa jonka kanssa muille riisiä, sulle jotain intialaisittain maustettua linssipataa. Jne jne. Se voi olla että annoskateus iskee ja muutkin alkavat maistelemaan :)

Vierailija
11/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIssukseen pienin askelin nämäkin asiat tulee totutuksi. Oliko se 13 makustelu kertaa, kun ihminen oppii maun omakseen.

Mä ja mieheni ollaan puoli vuotta sitten hurahtaneet intilaiseen keittiöön, nimenomaan kasvisruokaan. Vieraathan siitä sitten "kärsivät". Meillä on mausteista ruokaa paljon tarjolla, ja vähän tulisempaa. Itse en tulisesta välitä.

Kyllä meillä ystävät ja suku on ottanut meidän kaikki kokeillut vastaan osa miettien ja osa avoimin mielin, mutta kaikki ovat jälkeenpäin laittaneet positiivista palautetta. Paitsi se Mauri eno, kun täyslihaa ei ole tarjolla, niin elämä pilalla. Vaikka vaan lapsen synttäreillä. ;)

Vierailija
12/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujuta kasviksia muun joukkoon. Tai tee liharuoka, jossa korvaat luhan kasviksilla, esim. patoja, samoin maustein.

Vierailija
13/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:30"]

Ehei, kyllä teinejäkin voi opettaa, kunhan pitää tiukan linjan. Vaikka kuinka nyt ap tulkitset tämän tylyttämiseksi, niin ei siinä riidellä tarvitse, eikä panna ketään ruoattoman pöydän ääreen. Alat vain pikku hiljaa lisätä mausteiden määrää ruuassa. Tarjoat myös eksoottisia lisukkeita - niitä voi ostaa valmiinakin, jos et jaksa itse väsätä. Tässä listattuna muutamia, joita voisi lisätä pöytään ja antaa ottaa niiden, jotka haluavat. Ennen pitkää veikkaan, että teinitkin haluavat maistaa:

- valmiit relishit ja chutneyt - löytyy maustehyllyn tuntumasta kaupassa, voi syödä melkein minkä tahansa ruuan kera.

- dal-lisuke linsseistä, helppo tehdä ja erittäin ravintorikas:

http://www.ruokala.net/resepti/dahl-punaisista-linsseista

(voi tehdä myös vihreistä linsseistä)

- hummus- tahna - saa myös valmiina kaupasta. Erinomaista leivällä.

- kurkkuraita, on kirpeä ja raikas lisuke kaikille kastikkeille:

http://www.makuja.fi/reseptit/kurkkuraita/

- tabbouleh-salaatti, ruokaisa versio aika tavallisesta salaatista:

http://www.maku.fi/reseptit/tabbouleh-salaatti

- entä tex mex-lisukkeet, salsakastikkeesta alkaen?

Minä olen aivan aikuisesta ihmisestä - mieheni - kouluttanut vuosien mittaan kaikkiruokaisen. Esim. kalaa hän ei parikymppisenä syönyt lainkaan, nyt hän tilaa ravintolassakin aina kalaa! Oli vaan asunut lapsuudessaan järven rannalla ja syönyt kiireessä ja huonosti tehtyä kalaa kotonaan.

Tietysti helpointa olisi opettaa lapsista kaikkiruokaisia jo pienenä, muttei peli nyt teinienkään kanssa ole menetetty.

[/quote]

Meillä oli vähän sama tilanne kun tapasin mieheni - hänet piti kouluttaa tavoille, 3 valmista lasta olivat jo siinä vaiheessa kaikkiruokaisia:)

Mieheni ei ollut oikeastaan koskaan saanut lapsuudessa kunnon kotiruokaa, vain eineksiä ja sitten hienompia ruokia kun vanhemmilla oli ruokavieraita. Ei syönyt sitä eikä tätä.... ei tuntenut tavallisimpiakaan kotiruokia kuten liha- tai kanakeittoa tai karjalanpaistia paremmista herkuista puhumattakaan! Mutta hyvin oppi ja on kaikkiruokainen, kasvisruuat on herkkua hänellekin tänään ja tekee niitä itsekin useasti.

Meillä nuo tabboulehit ja hummukset on ihan herkkua ja tehdään usein mezeaterioita missä kaikki muutkin turkin ja libanonin herkut on tarjolla:)

23

Vierailija
14/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 06:20"]

Tottakai ihminen oppii! Mä olen kasvanut maatilalla perinteisellä perunaruskeakastike - linjalla, mausteina suola ja pippurit. Mutta kyllä mun vanhempanikin sit myöhemmin kokeili vahvempia makuja. Itse pidän itämaisesta ruuasta, ja chiliä meillä kuluu paljon.

[/quote]

Älä, oliko teillä ihan pippuriakin? Meinasi itseltä tippua silmät päästä, kun yhytin äitini taannoin tunkemasta pizzaa uuniin.

Vierailija
15/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juu, meillä toteaisin kylmästi, että sä et sitten kokkaa enää muuta kuin itsellesi, jos olet yksin kotona (ei tosin kokkaa silloin).

Vierailija
16/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 02:07"]

Tee jotain sellaista mitä voi "tuunata" esimerkiksi monen ruuan päälle voi laittaa aasialaistyylisiä salaatteja joissa on voimakas vinegretti. Vaihtele lisukkeita siten että sulle on aina jotain uutta mukana, muiden ei ole pakko ottaa jos ei maistu. Esim lihapullat ja marokkolainen kuskus, muille keität perunaa. Normikanaa jonka kanssa muille riisiä, sulle jotain intialaisittain maustettua linssipataa. Jne jne. Se voi olla että annoskateus iskee ja muutkin alkavat maistelemaan :)

[/quote]

Kiitos ideasta!

Vierailija
17/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 02:08"]

HIssukseen pienin askelin nämäkin asiat tulee totutuksi. Oliko se 13 makustelu kertaa, kun ihminen oppii maun omakseen.

Mä ja mieheni ollaan puoli vuotta sitten hurahtaneet intilaiseen keittiöön, nimenomaan kasvisruokaan. Vieraathan siitä sitten "kärsivät". Meillä on mausteista ruokaa paljon tarjolla, ja vähän tulisempaa. Itse en tulisesta välitä.

Kyllä meillä ystävät ja suku on ottanut meidän kaikki kokeillut vastaan osa miettien ja osa avoimin mielin, mutta kaikki ovat jälkeenpäin laittaneet positiivista palautetta. Paitsi se Mauri eno, kun täyslihaa ei ole tarjolla, niin elämä pilalla. Vaikka vaan lapsen synttäreillä. ;)

[/quote]

Meidän perheessä on muutama mauri-eno. Meidän mauri-enomme eivä suostu maistamaan sitä ensimmäistäkään kertaa. Kun he näkevät lautasellaan pähkinän, he juoksevat kiljuen karkuun...

ap

Vierailija
18/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:52"]

[/quote]

Lapset on siis jo teinejä. eli en heitä voi enää opettaa. [/quote]

Niinpä niin. Menetettyjä tapauksia. Ei voi enää opetta...mitäs sitä sitten edes kyselemään?

,

mun mielestä voit ruveta toteuttamaan uutteen. Laita tarjolle pieni määrä sitä uutta. Usein. Totuta...tee uteliaaksi.

makuaistikin muuttuu ja uusin makuihin tottuu. Anna teinien itse tehdä niitä uusia makuja. Innosta kokeilemaan. Mistä maasta ne ruuat tulee...millaisissa oloissa niitä syödään?

Vierailija
19/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tämä turvallisuuden Tarve johtuu? Pitää ehkä vähentää tv-sotauutisten katselua. Josko lapset tekisi vaikka vkl-ruoat?

Vierailija
20/28 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ihminen oppii! Mä olen kasvanut maatilalla perinteisellä perunaruskeakastike - linjalla, mausteina suola ja pippurit. Mutta kyllä mun vanhempanikin sit myöhemmin kokeili vahvempia makuja. Itse pidän itämaisesta ruuasta, ja chiliä meillä kuluu paljon.