Mä en jaksa enää! Olen päiväkodissa töissä ja
vuoden alusta ylityötunteja kerääntynyt jo 26. Sijaisia ei oteta ja työ on päivästä toiseen selviämistä:(
Kommentit (28)
Kai siitä sentään maksetaan palkkaa?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:43"]Kai siitä sentään maksetaan palkkaa?
[/quote]No ei makseta. Saa ottaa vapaaksi joskus. Käytännössä ei tiedä milloin, sillä aina vajaamiehitys. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:43"]
Kai siitä sentään maksetaan palkkaa?
[/quote]
Ei todellakaan makseta. Se on ylityötä, joka korvataan tunti-tunnista -periaatteella. Käytännössä siis saa ottaa tunnit pois vapaana, mutta mitenkä helvetissä otat niitä tunteja, kun töistä on jatkuvasti porukkaa pois. Eikä siitä ole mitään iloa, että yrittää 30 min kerrallaan tikistää niitä väkisin kertyneitä tunteja pois.
5. tarkentaa, siis "LISÄ"työtä, joka korvataan tunti-tunnista.
Jos sovittu säännöllinen työaika on lyhyempi kuin työaikalaissa säädetyt säännölliset enimmäistyöajat, on säännöllisen enimmäistyöajan ja sovitun säännöllisen työajan erotus lisätyötä.
Vuorokautista ylityötä on työ, joka ylittää laissa säädetyn vuorokautisen säännöllisen enimmäistyöajan. Viikoittaista ylityötä on työ, joka ylittää laissa säädetyn viikoittaisen säännöllisen enimmäistyöajan, mutta ei ylitä vuorokautista säännöllistä enimmäistyöaikaa.
Jaksoylityötä on työ, jota tehdään työaikalain 7 §:ssä säädetyissä jaksotöissä kahden tai kolmen viikon jakson säännöllisen enimmäistyöajan lisäksi.
Ylityötuntien enimmäismäärät ja sopiminen lisäylityöstä
Ylityötä saadaan teettää enintään 138 tuntia neljän kuukauden ajanjakson aikana. Määrää ei voida korottaa. Eri alojen työehtosopimuksissa voi olla omat määräykset tarkastelujakson pituudesta, jotka työnantajan tulee huomioida.
Kalenterivuodessa saa teettää ylityötä enintään 250 tuntia. Tämän lisäksi voidaan paikallisesti sopia enintään 80 ylityötunnin teettämisestä.
Paikallinen sopiminen tapahtuu työnantajan ja luottamusmiehen, tai ellei tällaista ole valittu, muun henkilöstön edustajan kesken. Ellei henkilöstön edustajaa ole, paikallinen sopimus voidaan tehdä työnantajan ja koko henkilöstön, tai työnantajan ja tietyn henkilöstöryhmän kesken, jos kaikki henkilöstöryhmään kuuluvat työntekijät siihen suostuvat.
Paikallinen sopimus on suositeltavaa tehdä kirjallisesti ja siinä on mainittava mitä henkilöstön osaa se koskee ja mikä on sovitun lisäylityön määrä.
Ylityökertymän seuranta ja seurantajaksojen laskeminen
Työnantajan on seurattava ylityökertymää reaaliajassa niin, että ylityön neljän kuukauden pituisille ajanjaksoille sekä kalenterivuodelle säädettyjä enimmäismääriä ei ylitetä.
Neljän kuukauden seurantajaksojen tulee seurata toisiaan välittömästi. Työnantaja voi määrätä ensimmäisen seurantajakson alkamisesta esimerkiksi joko niin, että se alkaa kalenterivuoden vaihteessa tai niin, että se alkaa sen kalenterikuukauden alusta, jonka aikana ylityötä on kulumassa olevan kalenterivuoden aikana teetetty ensimmäisen kerran.
Sä olet väärällä alalla. 26 tuntia ylityötä on vähän, jos pitää työstään.
No sit ku iskee börnis ni saikkua vaan. Oisko helpompaa tapaa ansaita liksaa ku maata kotona ja tuijottaa kattoa? Kivat bossille. :)
Joo. Ylityöstä maksetaan aina ylityölisä. Sitten on erikseeen ns 'säästövapaat' ...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:49"]Sä olet väärällä alalla. 26 tuntia ylityötä on vähän, jos pitää työstään.
[/quote]Rakastan työtäni, mutta käytännössä 8 alle 3v lasta hoitajaa kohti jatkuvasti syö kyllä. Ja se että se on säilytyspaikka lapsille. Ei ehdi/pysty antamaan yksilöllistä hoitoa. Liukuhihnalta vaippa, pukemaan, ulos...
Ehkä olet oikeassa, jos tämä olisi minusta ok, olisin sitten oikealla alalla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:38"]vuoden alusta ylityötunteja kerääntynyt jo 26. Sijaisia ei oteta ja työ on päivästä toiseen selviämistä:(
[/quote]
Mitä päiväkodin johtaja sanoo tilanteesta? Entäs kaupungin päivähoidon johtaja yms henkilöt?
Tehän olette kuitenkin jo kannelleet asiasta? Olettehan?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:38"]vuoden alusta ylityötunteja kerääntynyt jo 26. Sijaisia ei oteta ja työ on päivästä toiseen selviämistä:(
[/quote]
Mitä päiväkodin johtaja sanoo tilanteesta? Entäs kaupungin päivähoidon johtaja yms henkilöt?
Tehän olette kuitenkin jo kannelleet asiasta? Olettehan?
[/quote]
Samis
Vuoden alusta? n. 7 viikon aikana? 3-4 tuntia viikossa...
Ei kuulosta mun mielestä mitenkään pahalta, mutta miten ihmeessä noita ei makseta tai voi pitää vapaana "normaalin" ylityökäytännön mukaisesti? Tuleeko sulla normaalitunteja jotain 40h/vko? Vai onko tämä jokin tes-kohtainen juttu?
No ymmärrän kyllä. Olen pph ja viikkotunnit 47.
Niin kauan noin tehdään, kun löytyy tuollaiseen suostuvia työntekijöitä. Ei kellekään ole tullut mieleen ottaa luottamusmieheen tai vastaavaan yhteyttä. Itse väsyin venymiseen ja äänestin jaloillani, sairaanhoitajana olin. Akkavaltaiset alat, onneksi niistä voi lähteä opiskelemaan toista alaa.
Ne päiväkodit tuntuvat oikeasti olevan vain säilytyspaikkoja. Onni sillä joka voi ja haluaa hoitaa omat lapsensa. En koskaan veisi lastani päiväkotiin, aivan liikaa ylityöllistettyä, väsynyttä ja leipääntynyttä henkilökuntaa.
Mulla saattaa tuo tulla kiireaikana viikossa ylitöinä. Että et nyt ihan hirveen rasittunut voi olla noista ylitöistä.
1.6. muuttuu kvtessin jaksotyöaika määräykset ja ylityöt maksetaan ylityönä aina!
Jos lasten kanssa työskentely päiväkodissa on vain päivästä päivään selviytymistä, silloin todella pitäisi hälytyskellot soida vanhemmilla. Kyllä tästä rumbasta eniten tulevat kärsimään kehittyvät lapset jotka eivät saa tarvitsemaansa tukea. On niinpaljon näitä päiväkodtien kasvattajien hätähuutoja netissä että todella tuntuu kummalliselta että samalla rummutetaan mediassa ja poliittisten päättäjien toitotuksilla miten korkeatasoinen laatu on Suomen päiväkodeissa. Nyt ovat kohta vaalit, vaatikaa ihmeessä että päiväkotien tilanne otetaan vaaliteemaksi. Näin ainakin pakotettaisiin esille vallitsevat epäkohdat ja todellinen päiväkotien arki.
Mie olen puutarhaliikkees töissä ja keväällä tokokuun alusta jussiin meille työntekijöille kertyy noin 120 ylityötuntia.