Ensi kuussa jää vain 800 käyttörahaa
Tilapäistilanne. Meitä on minä ja kaksi nälkäistä lasta. Tuolla rahalla pitäisi ostaa bussilippu 30 euroa, uimalippuja harrastukseen 40 eurolla, lääkkeisiin 50 euroa, muutamaan laskuun 100 euroa. ( muut laskut vähennetty tuosta, käteen jää siis se 800). Meillä menee yleensä jo kauppaan 800-900 euroa siis ruokaa ja pesuaineisiin. Joudun jäämään pidemmälle sairauslomalle, tulot hetkellisesti pienemmät. Pärjäisittekö tuolla rahalla itse?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:32"]
Tilapäistilanne. Meitä on minä ja kaksi nälkäistä lasta. Tuolla rahalla pitäisi ostaa bussilippu 30 euroa, uimalippuja harrastukseen 40 eurolla, lääkkeisiin 50 euroa, muutamaan laskuun 100 euroa. ( muut laskut vähennetty tuosta, käteen jää siis se 800). Meillä menee yleensä jo kauppaan 800-900 euroa siis ruokaa ja pesuaineisiin. Joudun jäämään pidemmälle sairauslomalle, tulot hetkellisesti pienemmät. Pärjäisittekö tuolla rahalla itse?
[/quote]
Lainat ja luottokorttilaskut ovat n. 6-7k€ / kk joten en ihan pärjäisi.
Kun olin yksinhuoltaja yhdelle lapselle, niin mulle jäi joka kuukausi laskujen ja vuokran jälkeen 600-700e ja me elettiin aika leveästi..
Ai 580 euroa ei muka riitä kahden lapsen ja yhden aikuisen ruokiin kuussa? :D Ne lapsethan saa toisen atriansa koulussa/päiväkodissa. Mulla menee 150 euroa itselleni ruokaan kuussa. Ei tarvitse edes liikaa miettiä ostoksia hinnan mukaan ja maksan itse kaikki ruokani. Ei ole mitään ilmaisia lounaita avittamassa. Olen aikuinen ihminen, joka syö aikuisen kulutuksen verran Miten joku 400 ei vaikka riittäisi ihan hyvin?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:07"]
Meillä jää noin 2000 tonttua ja joskus tekee tiukkaa.
[/quote]
Mitäs ne teidän bruttotulot sitten on, jos jää 2 000 000 euroa kuussa verojen ja asumiskulujen jälkeen käteen?
Tavallisella keskituloisella perheellä tuollainen 800€ on normaalia kun vuokrat sun muut juoksevat kulut on maksettu. Siitä 500€ ruokaan jne. Kyllä pärjää.
AP tainnut tottua kultalusikka suussa elämiseen?
No hyvät neuvot rahankäyttöön kaikille porvoolaiset mukaanlukien:
1) Laske paljonko rahaa on ruokaan kuussa. Jaa summa neljään osaan eli viikon satsi. Laske niin että viikonloppuna menee hieman enemmän, viikolla vähemmän per päivä. Ota viikon ruokarahat käteisenä pankista. Joka päivä otat mukaan vain sen päivän summan. Jos summasta jää yli, siirrät sen seuraavalle päivälle tai viikonlopulle ekstraksi.
2) Suunnittele sitten huolella ruoat. hyvin paljon säästää siinä että leipoo leivät itse. Valmista sellaista leipää jonka voit leikata ohuiksi viipaleiksi ja pakastaa. Siitä on sitten helppo ottaa yksi viipale ja paahtaa se.
3) Ota lapset avuksi ja osta kuun alussa kotiin tarvittavat kuivatarvikkeet edullisesti jostain isosta marketista. Siis täysjyvämakaronit, -riisit, yms. Halpoja pakastevihanneksia pakkaseen. Marjoja pakkaseen. Edullista pakastekalaa. Tarjouksesta jauhelihaa tms. Ostat viikolla sitten vaan tuoretavaraa.
4) Jos saat edullisesti vaikkapa jauhelihaa, valmista siitä iso annos kerralla ja pakasta annoksina.
5) Sun pitää vaan ruveta vertailemaan hintoja eri kaupoissa. Jos teillä menee joka päivä 1/5 litraa jugurttia esim. niin on iso ero ostatko Valion 2,29 e jugurttia vai Rainbown 1,69 e. (Halvemmalla hinnalla voit ostaa 5 litraa jugurttia kuussa enemmän).
6) Kun järjestät ystäville illallisen, laita jotain hyvää mutta edullista keittoa. Ja sitten sulla on tuoretta itseleivottua leipää ja salaattia. Pyydä kavereita tuomaan vaikka juustoa ja jälkkäriä. Kysy Alkosta neuvoa mikä on halpa mutta hyvä viini, jos haluat sen tarjota. Tai sitten pidät opiskelijabileet eli OPM!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:48"]
Juu eli kyllä tuolla pitää sitten pärjätä. Mitään ylimääräisiä menoja en nyt sitten järjestä. Lapset syö koulussa yhden ruuan. Tytöllä on keliakia ja ruoka maksaa enemmän. (800 sisältyy keliakiakorvauskin) Joskus vaan tykkään käskeä kavereita syömään ja yleensä niihin ruokiin (teen esim currya, leivon kakun, keksejä, viiniä) menee 50 euroa helpostikin. No, ehkä sit kavereillekin makaronilaatikkoa. ap
[/quote]
Siis leivot kakun, keksejä ostat viiniä ja teet maustetta ja saat tuohon kaikkeen uppoamaan helposti 50 euroa????
Kun mä leivon kakun, sekä keksejä ja käytän sitä curryä esim kanaan ja ostan pari pulloa viiniä, niin mulla menny vasta alle parikymppiä.
no joo, porvoostahan tuokin oli...
[/quote]
"Teet maustetta"
[/quote]
No, kasviscurry: Mausteet, riisi, kasviksia erilaisia, luonnonjogurttia, pähkinöitä, naanleivän ainekset (gluteenuttomat jauhot), kakkutarvikkeet, keksejä, viiniä kympin pullo... Kuka muka ei saa näihin menemään 50 euroa?) ap
[/quote]
Mua vaan niin nauratti tuon aiemman "teet maustetta"-kommentti, olikohan se tosissaan :D