Ensi kuussa jää vain 800 käyttörahaa
Tilapäistilanne. Meitä on minä ja kaksi nälkäistä lasta. Tuolla rahalla pitäisi ostaa bussilippu 30 euroa, uimalippuja harrastukseen 40 eurolla, lääkkeisiin 50 euroa, muutamaan laskuun 100 euroa. ( muut laskut vähennetty tuosta, käteen jää siis se 800). Meillä menee yleensä jo kauppaan 800-900 euroa siis ruokaa ja pesuaineisiin. Joudun jäämään pidemmälle sairauslomalle, tulot hetkellisesti pienemmät. Pärjäisittekö tuolla rahalla itse?
Kommentit (47)
Heh. 800 kuussa josta maksan vuokrankin. Ja joo, on kaksi lasta. Hyvin ei pärjää mut hengissä pysyy.
Just. Itse sain yässä kuussa 800e mistä maksoin laskut ja olen oikeasti TÖRSÄNNYT ja käynyt kolme kertaa shoppailemassa. Silti on vielä rahaa. Mites ois jos tekisit joku päivä makaronilaatikon porkkanaraasteella ruuaksi niin säästäisit silläkin ilmeisesto monta kymppiä kun näyttää nuo teidän ruokalaskut olevan melkoiset..
Meidän 4 hlön ruokaan menee kuussa 200 €, joten tuolla summalla selviää hienosti.
No joo tuo rahankäyttö taitaa olla tottumuskysymys. Mun vanhemmilla meni ruokaan n.600e kuussa ainakin silloin kun asuin vielä kotona (oon siis ihan kysyny tästä). Sillä rahalla saa viisihenkiselle perheelle hyvää ja terveellistä ruokaa, kalaa, hedelmiä jne. Jos ei 800e riitä kolmelle niin olis syytä miettiä mihin ne rahat hupenee.
Juu eli kyllä tuolla pitää sitten pärjätä. Mitään ylimääräisiä menoja en nyt sitten järjestä. Lapset syö koulussa yhden ruuan. Tytöllä on keliakia ja ruoka maksaa enemmän. (800 sisältyy keliakiakorvauskin) Joskus vaan tykkään käskeä kavereita syömään ja yleensä niihin ruokiin (teen esim currya, leivon kakun, keksejä, viiniä) menee 50 euroa helpostikin. No, ehkä sit kavereillekin makaronilaatikkoa. ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:37"]En haluaisi jättää uimalippuja, kun on mun ja tytön tärkeä harrastus. Mä oon huono käytyään rahaa, se vaan valuu käsistä. Meen kauppaan, budjetti 15 euroa, meneekin 30... :( ap
[/quote]tilapäistä se vain on
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"]Haista sä vittu ja lopeta valitus. Mulla opiskelijana jää pakollisten laskujen/menojen jälkeen vähän päälle 200 ruokaan maaliskuussa.
[/quote]Onko teitä kolme? Onko?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:43"]Haista sä vittu ja lopeta valitus. Mulla opiskelijana jää pakollisten laskujen/menojen jälkeen vähän päälle 200 ruokaan maaliskuussa.
[/quote]Onko teitä kolme? Onko?
[/quote]
Saako lapset koulussa ilmaisen arkilounaan? Saako?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:32"]
Tilapäistilanne. Meitä on minä ja kaksi nälkäistä lasta. Tuolla rahalla pitäisi ostaa bussilippu 30 euroa, uimalippuja harrastukseen 40 eurolla, lääkkeisiin 50 euroa, muutamaan laskuun 100 euroa. ( muut laskut vähennetty tuosta, käteen jää siis se 800). Meillä menee yleensä jo kauppaan 800-900 euroa siis ruokaa ja pesuaineisiin. Joudun jäämään pidemmälle sairauslomalle, tulot hetkellisesti pienemmät. Pärjäisittekö tuolla rahalla itse?
[/quote]
Mulla menee ruokaan 70€/kk ja pesuaineisiin vitonen maks. Mitä luulet riittäiskö mulla 800€/kk???
Suoraan sanoen vituttaa melkosen raskaasti lukea tällasten uusavuttomien kitinöitä.
Ja minulla opiskelijana menee kaikki rahat vuokraan, pitäisi elää kesän säästöillä, eli käytettäväksi jää per kuukausi laskujen, sähkön, veden, kuntosalimaksun, bussikortin jälkeen 150 euroa ruokaan ja sillä on pakko pärjätä loppukuukausi. Töitä ei ehdi yliopiston ohella tehdä. Opiskelijat ne on kaikkein köyhiempiä..
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:48"]
Juu eli kyllä tuolla pitää sitten pärjätä. Mitään ylimääräisiä menoja en nyt sitten järjestä. Lapset syö koulussa yhden ruuan. Tytöllä on keliakia ja ruoka maksaa enemmän. (800 sisältyy keliakiakorvauskin) Joskus vaan tykkään käskeä kavereita syömään ja yleensä niihin ruokiin (teen esim currya, leivon kakun, keksejä, viiniä) menee 50 euroa helpostikin. No, ehkä sit kavereillekin makaronilaatikkoa. ap
[/quote]
Siis leivot kakun, keksejä ostat viiniä ja teet maustetta ja saat tuohon kaikkeen uppoamaan helposti 50 euroa????
Kun mä leivon kakun, sekä keksejä ja käytän sitä curryä esim kanaan ja ostan pari pulloa viiniä, niin mulla menny vasta alle parikymppiä.
no joo, porvoostahan tuokin oli...
Meillä jää noin 2000 tonttua ja joskus tekee tiukkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:48"]
[/quote]
Siis leivot kakun, keksejä ostat viiniä ja teet maustetta ja saat tuohon kaikkeen uppoamaan helposti 50 euroa????
Kun mä leivon kakun, sekä keksejä ja käytän sitä curryä esim kanaan ja ostan pari pulloa viiniä, niin mulla menny vasta alle parikymppiä.
[/quote]
"Teet maustetta"
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:48"]
[/quote]
[/quote]
"Teet maustetta"
[/quote]
No, kasviscurry: Mausteet, riisi, kasviksia erilaisia, luonnonjogurttia, pähkinöitä, naanleivän ainekset (gluteenuttomat jauhot), kakkutarvikkeet, keksejä, viiniä kympin pullo... Kuka muka ei saa näihin menemään 50 euroa?) ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:48"] Juu eli kyllä tuolla pitää sitten pärjätä. Mitään ylimääräisiä menoja en nyt sitten järjestä. Lapset syö koulussa yhden ruuan. Tytöllä on keliakia ja ruoka maksaa enemmän. (800 sisältyy keliakiakorvauskin) Joskus vaan tykkään käskeä kavereita syömään ja yleensä niihin ruokiin (teen esim currya, leivon kakun, keksejä, viiniä) menee 50 euroa helpostikin. No, ehkä sit kavereillekin makaronilaatikkoa. ap [/quote] Siis leivot kakun, keksejä ostat viiniä ja teet maustetta ja saat tuohon kaikkeen uppoamaan helposti 50 euroa???? Kun mä leivon kakun, sekä keksejä ja käytän sitä curryä esim kanaan ja ostan pari pulloa viiniä, niin mulla menny vasta alle parikymppiä. no joo, porvoostahan tuokin oli... [/quote] "Teet maustetta"
[/quote]
No eikös siinä ihan selkeästi niin lukenut "teen esim currya" Ap ei siis kertonut tekevänsä, esim currykanaa, tai kasvicurryä, vaan pelkkää curryä, eli mausteseosta.
menkää te opiskelijat muualle kitisee, ihan eri asia olla opiskelija kun perheellinen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:22"]
menkää te opiskelijat muualle kitisee, ihan eri asia olla opiskelija kun perheellinen ihminen.
[/quote]
Entäs perheellinen opiskelija? Vai eikö ne sitten ole ihmisiä lainkaan?
"Joskus vaan tykkään käskeä kavereita syömään ja yleensä niihin ruokiin (teen esim currya, leivon kakun, keksejä, viiniä) menee 50 euroa helpostikin."
Sinä elät yli varojesi. Kavereidenkin kanssa voi sopia jokaisen tuovan tullessaan jotain ja yhdessä duunaatte. Montakohan niitä kympin viinipulloja menee kuukaudessa? Olutta ja viiniä ei saisi mieltää jokapäiväiseen ruokalaskuun sisältyviksi.
Kyllä tuolla pärjää, kun on ruokakaupassa tarkkana eikä osta ihan kaikkea mitä mieli tekee.
Provo?