Turun seutu, mikä alue lapsiperheelle? Minne ei mistään hinnasta?
Turku, Naantali, Kaarina, Raisio. Mikä sopii lapsiperheelle (koulut, tarhat) ja mitä aluetta vältätte?
Asuinalueina katselemme noita, joilla on ASO-rivitaloja.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:50"]Suomen rikkain kunta...
[/quote]
...Raisio
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:50"]
Suomen rikkain kunta...
[/quote]
Kauniainen?
Ihan vaan tiedoksi että tääl Raisiossakin on hyvät ja huonot alueet! Täällä päi mis me asutaan ei ole ku eläkeläisii ja lapsiperheitä, rauhallista ja luonnonläheistä asumista :)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:51"]Ihan vaan tiedoksi että tääl Raisiossakin on hyvät ja huonot alueet! Täällä päi mis me asutaan ei ole ku eläkeläisii ja lapsiperheitä, rauhallista ja luonnonläheistä asumista :)
[/quote]
Tiedetään ;) Ihan kaikella rakkaudella tämä on, rakkaat raisiolaiset naapurimme <3
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:08"]
Ja miksikäs Turku ei pärjää itsenäisenä?
[/quote]
Koska satelliittikunnat imevät veren Turusta. Ahneita ovat, nyt pitää Turun tehdä jotain muutakin kuin vain toriparkkia ja liittää satelliitit itseensä. Pakolla jos ei hyvällä. :)
Sitähän tietysti se Fölikin jo edustaa, vaikka turkulaisena tuo bussimaksujen hinnannousu todella paljon sapettaakin. Se on ensiaskel satelliittikuntien liittämisessä Turkuun. Mark my words. ;)
[/quote]
Turun talous on ihan kuralla, ja sen vuoksi se haalii itselleen satelliittikaupunkeja maksamaan omaa persnettomenoaan. Rahaa syydetään mitä kummallisimpiin hankkeisiin, kuten halutaan myllätä savimaa torin alta ja tehdä siihen parkkipaikka. Ihan niin kuin ihmiset eivät jaksaisi kävellä sen muutaman sataa metriä Louhesta. - Kun omat rahat ovat loppuneet, pitäisi saada ympäryskunnat maksamaan Turun töpeksinnät. Johan tätä jaanaamista on kestänyt vuosikaudet.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:23"]
nyt ne ajelee jo Naantalista 10min Turkuun. Takakirveeltä 5min jestas!
[/quote]
Jos lähdet sopivan rauhalliseen aikaan Naantalista Turun puolelle, olet ihan varmasti kymmenessä minuutissa perillä. Kuten kartasta näkyy, Turulla ja Naantalilla on jonkin verran yhteistä rajapintaa. Ei tuo ole homma eikä mikään.
Ruuhka-ajat ovat sitten erikseen. Ja jos vaikka lähdet liikkeelle vaikkapa Naantalin Velkuasta ja suuntaat vaikkapa jonnekin Kaarinan rajalle, tietenkin matkaan menee enemmän aikaa. :D
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:38"]
Joo, se paljon enemmän tarkoittaa sitä, että kertamaksu nousi 2 eurosta peräti 2,20 euroon! :D
Tämä 2,20 euroa on nykyään perustaksa kaikissa Föli-kunnissa. Ja kaikki kunnat osallistuvat ihan yhtälailla kustannuksiin.
[/quote]
Kertamaksu on kolme euroa. Arvokortissa normaalimaksu nousi kahdesta kahteen kahteenkymmeneen. 30 päivän kausikortti nousi 48:sta 52:een. Nettilataukseenkin tuli monta euroa lisää. Kerropa noita lukuja vuositasolla, niin saat vähän osviittaa, miten paljon enemmän turkulainen maksaa bussimatkailustaan tänä vuonna kuin ennen viime vuoden heinäkuun ensimmäistä. Ei ihme, että turkulaiset ovat vähentäneet bussin käyttöä. Föli saa sitä mitä se tilaa.
Kustannuksiin osallistutte, joo. Paljonkos teidän lippunne nyt Turkuun halpenivatkaan samalla kun meidän kallistuivat? Miksi et sitä maininnut ollenkaan?
[/quote]
Kumma juttu, kun teillä on bussit tyhjenneet. Minulla puolestaan on ihan erilaiset kokemukset niin Turun sisäisestä liikenteestä kuin Turun ulkopuolellekin. Bussit ovat täynnä miltei aina. Ja tosiaankin hintojen halvennuttua ympäristökunnista matkustetaan enemmän bussilla kuin aikaisemmin. Tuntuu ruhtinaalliselta käväistä Turussa samalla 2,20 euron bussimaksulla mennen tullen, kun aikaisemmin sen maksoi 2x5,70 euroa. Käynkin useammin ostoksilla Turussa - ja bussilla menen - kuin kalliiden bussimaksujen aikana. Enkä ole ainut, joka on muuttanut kulutustottumuksiaan tämän ansiosta, joten en usko, että turkulaiset kauppiaat ainakaan valittavat Fölistä.
Niin, ja tietysti myös turkulaiset ovat tervetulleita vierailemaan ympäryskuntiin. Ole rohkea ja hyppää vaikkapa Kaarinan tai Naantalin bussiin ja vietä kiva päivä retkeillen. Ota perhe mukaan. Lastenvaunut kulkevat ilmaiseksi bussissa. On jo aika karistaa luutuneet käsitykset ja rikkoa arkirutiineja. Ties vaikka maailmankuvasi avartuu sinullakin. ;)
Lieto on muistoissani lapsiystävällinen kunta - mutta ne yläkoulukäiset, ah. Tunnen todella paljon lietolaisia (asuin siellä lapsena, mutta muutimme luojan kiitos pois) ja Keskuskoulun koulukiusaaminen on jotain niin törkeää. Tiedän kaksi eri ihmistä, joille on seurannut lääkärireissu(ja?) koulumatkaväkivallan vuoksi. Kiusaamista on fyysisen väkivallan lisäksi myös henkistä, on myös esimerkiksi laitettu kiusatun tytön puhelinnumero seksiseurailmoitukseen.
Koulu ei tee oikein mitään vaikka kiusattu uskaltautuisi pyytämään apua. Alakoulujen pihat ovat yläkoululaisten vandalisoimia joka kesä.
Lisäksi nuorille ei ole kovin paljon järkevää tekemistä, joten vetävät sitten tupakkaa ja kaljaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:14"]
.Ota perhe mukaan. Lastenvaunut kulkevat ilmaiseksi bussissa.
[/quote]
Minä olen vapaaehtoisesti lapseton ja halveksin kaikkia vapaamatkustajia - ovat ne sitten satelliittikunnista tai Turun sisältä. Ja ajatella, että samaan aikaan, kun nopsajalkaiset äitsylit pääsevät ilmaiseksi keskiovista, niin huonojalkaisen, rollaattoria käyttävän vanhuksen täytyy tulla sisään etuovesta, maksaa matkansa ja kulkea kapeaa käytävää pitkin jonnekin, mihin nyt sattuu mahtumaan - jos mahtuu ollenkaan.
Miksikö busseilu on Turussa vähentynyt? Luepa tuo http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/721826/Bussin+kaytto+vaheni+Turussa++ymparistokunnissa+Foli+otettiin+innolla+vastaan ja varsinkin sen kommenttiosio oikein tarkkaan. Siellä on painavaa asiaa turkulaisilta teille satelliittikuntalaisille. Kertoo aika tarkkaan siitä, mitä me teistä ajattelemme. Yksi kommenteista on muuten minun. :)
Muutenkaan sinun tekstisi ei vakuuttanut. Ei todellakaan. Nyt olen vielä enemmän sitä mieltä, että Suur-Turun aika alkaa olla lähellä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:59"]
Turun talous on ihan kuralla, ja sen vuoksi se haalii itselleen satelliittikaupunkeja maksamaan omaa persnettomenoaan. Rahaa syydetään mitä kummallisimpiin hankkeisiin, kuten halutaan myllätä savimaa torin alta ja tehdä siihen parkkipaikka. Ihan niin kuin ihmiset eivät jaksaisi kävellä sen muutaman sataa metriä Louhesta. - Kun omat rahat ovat loppuneet, pitäisi saada ympäryskunnat maksamaan Turun töpeksinnät. Johan tätä jaanaamista on kestänyt vuosikaudet.
[/quote]
Ota huomioon, että Turussa kaupunkilaiset ovat toriparkkia vastaan. Vain turkulaiset poliitikot - eivät sen kummempia kuin poliitikot muuallakaan Suomessa - hinkuvat toriparkkia siihen liittyvien kytkentöjen takia. Kunnallispoliitikot ja bisnesmiehet ovat keittäneet omat soppansa ja niiden tuotos on sitten toriparkki. Vähän niin kuin valtiosella tasolla tuo ydinvoimala, ensin Olkiluotoon, sitten pohjoiseen Suomeen: niin kauan äänestetään, että saadaan "oikea" tulos.
Tuntuu ruhtinaalliselta käväistä Turussa samalla 2,20 euron bussimaksulla mennen tullen, kun aikaisemmin sen maksoi 2x5,70 euroa. Käynkin useammin ostoksilla Turussa - ja bussilla menen - kuin kalliiden bussimaksujen aikana. Enkä ole ainut, joka on muuttanut kulutustottumuksiaan tämän ansiosta, joten en usko, että turkulaiset kauppiaat ainakaan valittavat Fölistä.
[/quote]
Turkulaiset kauppiaat ehkä, mutta ne ovat vain pieni vähemmistö turkulaisista. Jos minä hyppään huonolla kelillä bussiin päästäkseni vajaan kolmen kilometrin päähän Nummen kirjastoon, niin sinusta ei tunnu yhtään epäoikeudenmukaiselta, että minä maksan saman siitä matkasta kuin sinä shoppailureissullasi toiseen kaupunkiin? Jos ei, niin sinulla viiraa päässä. Jos osamme olisivat toisin päin, minä olisin kovasti vihainen sinun puolestasi ja osoittaisin sinulle myötätuntoa.
Mutta meitähän onkin kaikenlaista tallaajaa yhden ja saman auringon alla. Toiset käyttävät toisia hyväkseen ja toiset tulevat hyväksikäytetyksi. Rikkaat sortavat aina köyhiä, näinhän se on. Vihaksi pistää, että meiltä turkulaisilta ei kukaan kysynyt, sopiiko tämä meille. Kunnallispoliitkot ja bisnesmiehet taisivat siinäkin olla asialla - tällä kertaa monen kunnan alueelta.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 02:36"]
Tuntuu ruhtinaalliselta käväistä Turussa samalla 2,20 euron bussimaksulla mennen tullen, kun aikaisemmin sen maksoi 2x5,70 euroa. Käynkin useammin ostoksilla Turussa - ja bussilla menen - kuin kalliiden bussimaksujen aikana. Enkä ole ainut, joka on muuttanut kulutustottumuksiaan tämän ansiosta, joten en usko, että turkulaiset kauppiaat ainakaan valittavat Fölistä.
[/quote]
Turkulaiset kauppiaat ehkä, mutta ne ovat vain pieni vähemmistö turkulaisista. Jos minä hyppään huonolla kelillä bussiin päästäkseni vajaan kolmen kilometrin päähän Nummen kirjastoon, niin sinusta ei tunnu yhtään epäoikeudenmukaiselta, että minä maksan saman siitä matkasta kuin sinä shoppailureissullasi toiseen kaupunkiin? Jos ei, niin sinulla viiraa päässä. Jos osamme olisivat toisin päin, minä olisin kovasti vihainen sinun puolestasi ja osoittaisin sinulle myötätuntoa.
Mutta meitähän onkin kaikenlaista tallaajaa yhden ja saman auringon alla. Toiset käyttävät toisia hyväkseen ja toiset tulevat hyväksikäytetyksi. Rikkaat sortavat aina köyhiä, näinhän se on. Vihaksi pistää, että meiltä turkulaisilta ei kukaan kysynyt, sopiiko tämä meille. Kunnallispoliitkot ja bisnesmiehet taisivat siinäkin olla asialla - tällä kertaa monen kunnan alueelta.
[/quote]
samaan hintaan sinä pääset sinne naapurikapunkiin, mitä ihmettä valitat?! Molemmilla ihan sama oikeus matkustaa samalla hinnalle yhtä kauas/lähelle!!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 03:27"]
samaan hintaan sinä pääset sinne naapurikapunkiin, mitä ihmettä valitat?! Molemmilla ihan sama oikeus matkustaa samalla hinnalle yhtä kauas/lähelle!!
[/quote]
Ei minulla ole tarvetta Naantaliin, ei Kaarinaan, ei Raisioon. Miksi ihmeessä minulla turkulaisena olisi, koska ko. kaupunkienkin asukkaat käyvät Turussa teatterissa ja shoppailemassa, toisin sanoen eivät ole tyytyväisiä omaan kaupunkiinsa. Turussa on kaikki mitä minä tältä seudulta voisin haluta (jos se pirun eurojackpotpotti olisi tullut minulle, olisin voinut harkita sitä Naantalin melkein kolmen millin taloa - nyt en tee Naantalilla yhtikäs mitään). Minä haluaisin omassa kaupungissani kulkea bussilla järkevillä hinnoilla niin kuin teinkin ennen viime vuotta, kun noiden vieraiden tunkeminen tänne nosti meidän bussilippujemme hintoja (jonkun nääs täytyy ne matkat maksaa). Koska satelliittikaupunkien asukkaille annettiin oikeus olla turkulaisia ennen kuin he maksavat veronsa tänne, en voi mitenkään olla tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 02:36"]
[/quote]
[/quote]
ei oo torellista, sinä maksat ihan saman hinnan bussista kuin kaikki muutkin, sinulla on ihan sama oikeus matkustaa sillä bussilla ihan sinne minne muutkin. Jos mä menen länkkäriltä bussilla keskustaan niin ei mua kyllä vituta että joku matkaa sillä samalla lipulla vielä kaarinaan. Ihan yhtälailla mäkin voin mennä snne Kaarinaan:)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 03:38"]
[/quote]
Ei minulla ole tarvetta Naantaliin, ei Kaarinaan, ei Raisioon. Miksi ihmeessä minulla turkulaisena olisi, koska ko. kaupunkienkin asukkaat käyvät Turussa teatterissa ja shoppailemassa, toisin sanoen eivät ole tyytyväisiä omaan kaupunkiinsa. Turussa on kaikki mitä minä tältä seudulta voisin haluta (jos se pirun eurojackpotpotti olisi tullut minulle, olisin voinut harkita sitä Naantalin melkein kolmen millin taloa - nyt en tee Naantalilla yhtikäs mitään). Minä haluaisin omassa kaupungissani kulkea bussilla järkevillä hinnoilla niin kuin teinkin ennen viime vuotta, kun noiden vieraiden tunkeminen tänne nosti meidän bussilippujemme hintoja (jonkun nääs täytyy ne matkat maksaa). Koska satelliittikaupunkien asukkaille annettiin oikeus olla turkulaisia ennen kuin he maksavat veronsa tänne, en voi mitenkään olla tyytyväinen.
[/quote]
no voi harmi kun sinulta ei kysytty, minulla turkulaisena on paljonkin asiaa esim. Raisiossa käydään ulpukassa ja myllyssä, naantalissa käydään usein kesällä uimassa, vanhassa kaupungissa, puistoissa jne. Ystäviäni asuu Kaarinassa ja Ruskolla...
Katos kun kaikki ei aina mene niin kuin sinä haluat, meitä on monia joita tuo asia ilahdutti.
[/quote]
[/quote]
Kuule esim. Turun teatteri ei niillä hinnoilla kauaa pysyisi pystyssä jos siellä ei naapurikunnistakin kävisi väkeä, samoin muut palvelut turussa, kovin näytti turkulaisille kelpaavan raision uimahalli kun impivaara oli suljettu, ikean parkkipaikka ei tasan tarkkaan ole täynnä vain raisiolaisten autoja tai mylly ja mitäs muita liikeitä siinä nyt on:)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 03:39"]
ei oo torellista, sinä maksat ihan saman hinnan bussista kuin kaikki muutkin, sinulla on ihan sama oikeus matkustaa sillä bussilla ihan sinne minne muutkin. Jos mä menen länkkäriltä bussilla keskustaan niin ei mua kyllä vituta että joku matkaa sillä samalla lipulla vielä kaarinaan. Ihan yhtälailla mäkin voin mennä snne Kaarinaan:)
[/quote]
Kyllä te koettelette minun kärsivällisyyttäni aivan toden teolla. Minä en halua mennä Kaarinaan. Miksi ihmeessä joku saa matkustaa samalla hinnalla Kaarinaan monta kymmentä kilometriä kuin minä saan vajaa kolme kilometriä kotoani Nummen kirjastoon? Missä siinä on oikeudenmukaisuus? Viitsisikö joku vääntää rautalangasta minulle, kun minun oikeudentajuni ei tuota millään ymmärrä.
Muistan, kun tähän kaupunkiin ensimmäistä kertaa tulin asumaan, niin matkustaminen Turun kaupungin keltsuilla ja TLO:n siniharmailla maksoi eri summan, keltsut olivat pari-kolmekymmentä penniä halvempia. Tämä oli siis ennen yhteistariffiaikaa. Ja kuuden kilometrin kohdalla vyöhyke vaihtui ja yli kuuden kilometrin matkat olivat kalliimpia kuin sitä lyhyemmät. Silloin oli kovin tarkkaa, nyt on lyöty kaikki läskiksi. Ihme, jos ei laitilalaislle ja pyhärantalaisille anneta pian sama mahdollisuus tulla "seutuliikenteen" föliin...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 03:50"]
Kuule esim. Turun teatteri ei niillä hinnoilla kauaa pysyisi pystyssä jos siellä ei naapurikunnistakin kävisi väkeä, samoin muut palvelut turussa, kovin näytti turkulaisille kelpaavan raision uimahalli kun impivaara oli suljettu, ikean parkkipaikka ei tasan tarkkaan ole täynnä vain raisiolaisten autoja tai mylly ja mitäs muita liikeitä siinä nyt on:)
[/quote]
Kodin ykkösessä täytyy tosiaan käydä Raisiossa, koska se(kin) meiltä vietiin. Suur-Turku on siis tulossa, ette voi mitään. :)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 03:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meinasin juuri sanoa että mulla ei ole raisiolaisen mitään asiaa Turkuun, kerran vuodessa taidan käydä leffassa. Sen sijaan turkulaiset valtaavat joka ainut päivä Mm. Ikean parkkipaikat. Olen gigantissa töissä ja 80% asiakkaista on Turusta:)
Meillä täällä raisiossa on vallan hyvin asiat nyt kun uimahalli (ja kuntosali) tyhjentyi Turkulaisista. En kerta kaikkiaan keksi yhtään asiaa miksi minun pitäisi sinne puolelle tulla paitsi yksi ystäväni joka hänkin kohta muuttaa Naantaliin:)
Suomen rikkain kunta...