Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvojen kysyminen töissä

Vierailija
21.10.2023 |

Onko ihan normaalia jos kysyt jotain uutta asiaa töissä ja toinen painottaa että näytän nyt tämän vain YHDEN kerran ja aina jos kysyy jotain niin toinen oikein huokailee.

Pakkohan sitä on kysyä, mutta alkaa tuntumaan että en kysy kohta mitään...Kyllä nyt osan tehtävistä keksii päästään miten tehdään ja katsomalla muita, mutta ei kaikkea.

Olen itse ollut siinä tilanteessa missä neuvon toista ja ensimmäisenä sanonut että tyhmiä kysymyksiä ei ole ja saa kysyä uudestaankin. Outoa.

Ja mikään kiire ei ole, eli se ei voi olla syypää

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä ny vaan ärsyttää. Ei se oikein oo sinua kohtaan mutta anna huokailla ja kyselet silti. Laittakoon ite nuppisa kuosiin, ei oo sinun vastuulla.

Vierailija
2/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No sitä ny vaan ärsyttää. Ei se oikein oo sinua kohtaan mutta anna huokailla ja kyselet silti. Laittakoon ite nuppisa kuosiin, ei oo sinun vastuulla.

Toinen työkaveri on onneksi aivan erilainen, on tosin osa-aikainen ja ei koko päivää. Kysyn yleensä häneltä enemmän ettei tarvitse kysyä tältä toiselta. Mutta sitten tulee ongelma kun kumpikin tekee eri tavalla ja kerran tämä tuhahtelija suorastaan raivostui miksi noin teet, kun toki toinen työkaveri opetti oman tyylinsä.

Hauskaa tämä työelämä:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on perehdytys järjestetty? Eihän se useinkaan kaikkea kata, mutta olet kuitenkin oikeutettu perehdytykseen ja apuun. Minä kysyn kyllä tarvittaessa apua kollegoilta, vaikka samasta asiasta uudestaan, järjestelmät on niin vanhoja ja monimutkaisia, ettei ne yhdellä kerralla avaudu. 

Vierailija
4/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että tuo tuhahtelija on joku vanhempi naishenkilö. 

Vierailija
5/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Veikkaan, että tuo tuhahtelija on joku vanhempi naishenkilö. 

Oikein veikattu, olen muutenkin nuorin koko porukassa

Vierailija
6/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten teillä on perehdytys järjestetty? Eihän se useinkaan kaikkea kata, mutta olet kuitenkin oikeutettu perehdytykseen ja apuun. Minä kysyn kyllä tarvittaessa apua kollegoilta, vaikka samasta asiasta uudestaan, järjestelmät on niin vanhoja ja monimutkaisia, ettei ne yhdellä kerralla avaudu. 

No meillä se meni niin että esimies näytti paikat ja sitten sanoi että työkaveri x opastaa ja neuvoo, häneltä voi kysyä, meillä on niin hyvä tiimi että opit kyllä

Joo opin kun sanotaan että on hyvä tiimi niin se näköjään tarkoittaa päinvastaista

Vierailija
7/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuthan on koulutettu työhösi niin ei voi olla kysymyksiä   ikinä

8/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olet epävarma, kysy tauottajalta"

Aina saa kysyä 😊 

Vierailija
9/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

sinuthan on koulutettu työhösi niin ei voi olla kysymyksiä   ikinä

Itseasiassa en ole kouluttautunut kyseiselle alalle, toki vuosia kokemusta mutta ei ns pätevyyttä. Liekö tuo sitten hiertää...? Ei kuitenkaan ole työ ihan ydinfysiikkaa. Neuvoja tarvitsen tietyissä asioissa mihin en työelämässä ole törmännyt aiemmin 

Vierailija
10/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tapana kysyä häneltä samaa asiaa aina uudelleen? Jos ei, niin vähän hassulta kuulostaa.

Vierailija
11/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuollaisessa työpaikassa, jossa neuvon kysymiseen reagoitiin tympääntyneinä. En lopulta enää kysynyt neuvoa ja junnasin taitoineni paikoillani. Vaihdoin työpaikkaa sellaiseen, jossa mielellään neuvotaan. Jos ei osata auttaa, pahoitellaan ja ohjeistetaan jonkun sellaisen puheille, joka osaa.

Vierailija
12/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit opetellut kerralla kunnolla niin muiden ei jatkuvasti tarvi olla pitämässä kädestä ja tekemässä sinun töitä omien töiden lisäksi

Vierailija
13/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No meillä se meni niin että esimies näytti paikat ja sitten sanoi että työkaveri x opastaa ja neuvoo, häneltä voi kysyä, meillä on niin hyvä tiimi että opit kyllä

Joo opin kun sanotaan että on hyvä tiimi niin se näköjään tarkoittaa päinvastaista

Sanot esihenkilölle, että tarvitset enemmän perehdytystä asioissa x ja y. Kyllä minä voisin myös kauniisti huomauttaa tuon tuhahtelijan asenteesta, tarvittaessa myös esihenkilölle. Ei ole kenenkään etu, että uusi työntekijä ei saa tarvitsemaansa tukea ja joutuu pärjäämään yksin. 

Vierailija
14/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti esimiehen juttusille tuhahtelijasta. Todennäköisesti antaa esimiehelle itsestään kuvan mukavana ja auttavaisena työkaverina, vaikka todellisuus on jotain muuta. 

Vierailija
15/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työ on sellaista, että on paljon ns.hiljaista tietoa. On ihan selvää, että uudet kyselevät ja tietoa jaetaan. Myös vanhemmat välillä kyselevät nuorilta päin.

Vierailija
16/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehdottomasti esimiehen juttusille tuhahtelijasta. Todennäköisesti antaa esimiehelle itsestään kuvan mukavana ja auttavaisena työkaverina, vaikka todellisuus on jotain muuta. 

Näin vähän luulen itsekin, esimiehellä ei taida olla hajuakaan mitä "kentällä" tapahtuu todellisuudessa. Puuttuu työlistatkin ja jos jotain sellaisia löytyy niin ovat vuodelta 2010 eikä pidä paikkaansa enää. Helppohan se tietysti niillä jotka olleet 20 vuotta samalla työpaikalla ja lista on päässä. Olen kirjoittanut omat listat aina kun saanut sieltä toisten pään sisältä sen tiedon selville mitä tehdään milloinkin 

Vierailija
17/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin ison konsernin pääpaikasta pienempään, jossa joitain samoja asioita tehtiin vähän eri tavalla mm.etäisyyksien vuoksi. Jouduin noista poikkeuksista kysymään ja varmistamaan, jolloin sain osakseni silmien pyörittelyä, tuhahteluja ja tylytystä. Esihenkilöt tiesivät tästä tavasta suhtautua, joten sieltäkään ei ollut apua eikä muutosta tulossa. Vaihdoin aika nopeasti muualle, paikkaan, jossa pitää mielummin kysyä, kuin tehdä epävarmuudessaan väärin. Saa häiritä, täytyy kysyä. Ja aina saa vastauksen, ilman mielenosoitusta. 

Vierailija
18/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena koulun kautta työharjoittelussa ja kuulin kun työntekijät valittivat siitä ettei tuo osaa mitään, pitäisi saada ekstra palkkaa neuvomisesta. Jäi paha maku suuhun, lähdin samantien eri paikkaan jatkamaan harjoittelua. Toisessa paikassa asenne oli ihan eri, ja miten sitä yhtäkkiä oppi ja kehittyi täysin eri tavalla.

Nyt vuosia vuosia myöhemmin itselläni ollut monta oppilasta, tukityöllistettyjä ja vajaakuntoisia. Osa oppii nopeasti, jollekin pitää sanoa yli kymmenen kertaa. En vielä kertaakaan ole koennut aihetta huokailuun. Johtuu ehkä siitä että rakastan työtäni ja olen aina tyytyväinen siihen että joku tälle alalle lähtee ja mielelläni jätän hyvän mielikuvan alaa ja ihmisiä kohtaan.

Yksi näistä on nykyään myös työkaverini.

Vierailija
19/19 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota itseesi ja siihen totuuteen että on myös töitä jotka eivät anna pelivaraa minkäänlaisille virheille ilman että tapahtuu huonoja asioita tai virheille joiden vuoksi joutuu tekemään kamalasti lisätyötä.

Työhön kuuluu antaa perehdytystä niin paljon että työ sujuu. Nykyisin työpaikoilla ollaan kohtuuttoman ilkeitä, tiedän myöskin itse sen. Kysy jos se tuntuu turvallisemmalta ratkaisulta ja ole avoin mutta sano tarvittaessa jos alkavat ilkeiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä