Olisi jo ihanaa saada itse kutsu valmiiseen joulupöytään
Meillä kaikki (4) lapset aikuisia ja asuvat omillaan. Yhä tehdään joulu heille. Ruuat ja juomat. Lahjat ym ym. Oma vikamme, tiedän, mutta mun sydän särkyisi jos he eivät joulua saisi. Olen jo parina vuonna vihjaillut, että voitais vuorostamme tulla jouluna kylään, mutta kaikki asuu pienissä kodeissa ja yks 300km päässä.
Yritin jopa vihjailla että lähdemme iskän kanssa jouluksi ulkomaille ja kyllä se heille olisi sopinutkin, mutta jo siinä kohtaa kun he alkoivat miettiä kuka menee (pääsee) minnekin niin jo tuntui pahalta.
Kyllä mä vielä muutaman vuoden jaksan. On ne niin rakkaita ja aina on ollut kuitenkin ihan superkivaa.
Kommentit (43)
Meillä anoppi oli jo ennen kun minä tulin kuvioihin sanonut että viettää aaton miehensä kanssa, eivät järjestä joulujuhlaa lastensa perheille. Lapsenlapsia iso liuta, heillä pienehkö kämppä.Tosi hyvä ratkaisu, miehen kanssa ollaan luotu omat perinteet. Ovat muuten tosi hyviä isovanhempia ja suhteet hyvät joka suuntaan.
Jos joku aikuisista lapsista jäisi yksin viettämään joulua, saattaisi olla vähän nuiva ratkaisu. Muutenkin voi kuitenkin pyhinä nähdä.
Minä olen kohta kolmikymppinen tytär ja minusta olisi tosi kiva järjestää joulu koko perheelle, mutta kun asuu pienessä kaksioluukussa, niin vähän taitaisi tulla tiivis tunnelma. Vietän siis joulun vanhemmillani, mutta meillä on kyllä tapana kokkailla yhdessä tai sitten niin, että kukin tuo jonkin ruokalajin mukanaan.
Vanhemmillani oli tässä iässä tilava rivitalonpätkä, mutta asiat ei tunnetusti toimi ihan samalla tavalla enää :D
Kukin saa tietysti tuntea kuten haluaa, mutta mun on vaikea tajuta tätä. Joulu on kerran vuodessa vaan ja nuo perinteet lapsille varmasti rakkaita. Muutenkin pidän suomalaisia perinteitä tosi tärkeinä varsinkin tässä nopeasti muuttuvassa nykymaailmassa.
Voisithan pyytää, että toisivat jotain ruokia tuomisina.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohta kolmikymppinen tytär ja minusta olisi tosi kiva järjestää joulu koko perheelle, mutta kun asuu pienessä kaksioluukussa, niin vähän taitaisi tulla tiivis tunnelma. Vietän siis joulun vanhemmillani, mutta meillä on kyllä tapana kokkailla yhdessä tai sitten niin, että kukin tuo jonkin ruokalajin mukanaan.
Vanhemmillani oli tässä iässä tilava rivitalonpätkä, mutta asiat ei tunnetusti toimi ihan samalla tavalla enää :D
Meillä sama tilanne paitsi että minä olen se, jolla oli jo kolmekymppisenä tilava rivitaloasunto. Omat lapseni tekevät määräaikaisia pätkätöitä, joten eivät edes saa asuntolainaa. Sen vuoksi joutuvat asumaan kaksiossa johon taas ei mahdu isompi porukka ruokailemaan.
Ap, järjestäkää nyyttikesti-jouluruokailu. Sovitte hieman etukäteen, kuka tuo mitäkin ja yhdessä lämmitätte/paistatte ne.
Myös tiskeihin voi osallistua joku lapsista.
Älä enää yksin/puolison kanssa järjestä joulua ai-kui-sil-le lapsille. Ajattele myös tulevaisuuttasi, vanhenet, etkä välttämättä jaksa tehdä kaikkea tulevina vuosina.
Tiedän tapauksen, jossa päädyttiin ylläolevaan järjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne paitsi että minä olen se, jolla oli jo kolmekymppisenä tilava rivitaloasunto. Omat lapseni tekevät määräaikaisia pätkätöitä, joten eivät edes saa asuntolainaa. Sen vuoksi joutuvat asumaan kaksiossa johon taas ei mahdu isompi porukka ruokailemaan.
Juurikin näin. Itse olen osa-aikatöitä tekevä opiskelija enkä tiedä koska voin edes uneksia asuntolainasta. Se olisikin näky, kun yrittäisin baarikeittiön saarekkeella kestitä kahdeksanpäistä porukkaa.
Mihin sitä joulupöytää tarvii? Jo on kädetöntä touhua! Kaupasta saa ruokaa ja voi laittaa jääkaappiin. Sieltä ottaa ja lämmittää, kun on nälkä.
Itsekin tajuat, ettei heillä on tilaa eikä välttämättä varaakaan kestitä isoa porukkaa, mutta silti v*ttumaisuuttasi vihjailet?
Ihan samanlainen kuin minun äiti. Minä voisin aivan hyvin viettää joulua omassa kodissani, mutta sekään ei tietenkään käy. Rasittavaa tuollainen uhriutuminen ja työtä vihjailu.
Anoppini laittaa yleensä joulun, siis hoitaa kinkun ja laatikot jne. Pikku hiljaa on kuitenkin alettu viemään sinne yhä enemmän muita ruokia ja juomia, kalat, viinit, osa makeista jutuista, leivät, juustot jne. Anopistani näkee, että hän tykkää laittaa joulua, eikä siinä ole minusta mitään pahaa tai että hän on nyt jotenkin kynnysmattona. Uuden vuoden laitan sitten yleensä minä ja mm. anoppi tuo sinne vuorostaan jotain. Pitää kommunikoida mitä oikeasti haluaa tehdä ja mitä ei. Ehkä ap voisi vihjaista, että tuopa sinä lapseni tämä juttu ja sinä toinen tuo juttu. Ei sitä nyt koko joulua tarvitse myllätä uusiksi ellei halua.
Täällä sama tilanne aloittajan kanssa!
Kysyn lapsilta, että "tuleeko joku jonain päivänä joulunaikaan käymään" eli annan välittömästi ymmärtää, että ei ihan kamalasti kaivata. Miniä valittaa, kun haluaisi valmiiseen pöytää (meille), mutta poika tietää, että ei kannata haaveilla moisesta.
Joulu on tunnetusti marttyyrien suosikki vuodenaika. Nyt vaan kaikki marttyyrit uhriutumaan ja valittamaan miten te aina "joudutte" järjestämään joulun eikä kukaan auta.
Valmiiseen pöytään voi myös mennä ravintolaan!
Mene ravintolaan. Naurettavaa tuollainen vihjailu, vai meinaatko että jonnekin yksiöön tai kaksioon voi kutsua koko perheen koolle?
Miksei voi vaan rehdisti sanoa, että jospa sinä Anneli toisit tänä vuonna lanttulaatikon ja Pekka perunalaatikon?
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi vaan rehdisti sanoa, että jospa sinä Anneli toisit tänä vuonna lanttulaatikon ja Pekka perunalaatikon?
Just. Eli pekka, joka asuu jossain satojen kilometrien pässä (ja jolla ei ehkä ole autoa) raijaa mukanaan perunalaatikon koska muori ei sitä jaksa ostaa kaupasta? Ei mitään järkeä. Helpompi vaan viettää joulua omissa kodeissa.
Meilläkin tätä vihjailua kuului, mutta mä olen sitä mieltä, että jokainen oman jaksamisensa mukaan. Vanhempi sukupolvi on vielä sitä kansaa, että kaikki pitää tehdä itse, hopeat kiillottaa ja kaappien nurkat nuolla puhtaaksi jouluksi.
Me järkätään ekoja jouluja. Viikolla siivotaan yleiset tilat ja muualle ei tarvitse kurkkia(varmasti löytyy villakoiria), kinkku ja joulutortut valmistetaan itse ja loput ruoat tulee pitopalvelun kautta.
Ajattelin itsekin nauttia joulusta vaikka se meillä järjestetään. Ilman itkupotkuraivareita.
T. Nykypäivän emäntä
Vierailija kirjoitti:
Kysyn lapsilta, että "tuleeko joku jonain päivänä joulunaikaan käymään" eli annan välittömästi ymmärtää, että ei ihan kamalasti kaivata. Miniä valittaa, kun haluaisi valmiiseen pöytää (meille), mutta poika tietää, että ei kannata haaveilla moisesta.
No eihän valita :D
Vierailija kirjoitti:
Joku veemäinen anoppi taas fantasioi 😂 Kyllä ihmiset tykkää viettää joulua omassa kodissa, tuskin ne sinun joulupöydän antimet nyt niin tajunnanräjäyttäviä on, että just sinun pöytään on pakko päästä.
Meillä kans äitee tämäntyyppinen. Sekoitust muita parempaa, marttyyriyttä, loukkaantumista, ja montaa muuta ah niin jouluista tunnetta.
Hän huokailee että voih huh, miten nyt joulun kanssa tehtäisiin, ja päätyyl opulta tekemään niin kuin kaikki nämä vuodet, eli kaiken yksin. Joulupöytäänkään ei tietenkään istu, vaan tarjoilee ja katsoo päältä kun muut syövät, Tämä on ahdistavaa, tuntuu kuin koko joulu olisi järjestetty palvelemaan ainoastaan hänen tarvettaan olla se päällepäsmäri ja kaikista pyhin ihminen.
Hän ei halua että kukaan tekee mitään, vaan hän haluaa itse tehdä kaikki, mutta hän haluaa että kaikkien pitää kysellä että mitä voisin tehdä ja miten auttaa, jotta hän pääsee antamaan jonkun pikkutehtävän, ja vaikka kellon ajan sille, "jos vaikka kymmenen aikaan viitsisit tuoda puita vajasta", ihan vain siksi että hän hakeekin itse ne puut jo puoli kymmeneltä, jolloin tehtävään paikalle saapunut on turhaan tullut apuun, mutta hänen pitää kuitenkin muistaa kiitellä vuolaasti että hänen hommansa on jo tehty, ja ihmetellä ja ihastella että miten emäntä oikein kaikkeen pystyykään noin hienosti!
En tiedä kauanko jaksan tätä teatteria vielä, mutta toistaiseksi ainakin, oman aikuistuneen lapsen vuoksi. Hän ei nimittäin (vielä) näe tätä mummin touhua, vaan hänelle joulun "perinne" on tärkeä.