Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi jo ihanaa saada itse kutsu valmiiseen joulupöytään

Vierailija
29.11.2021 |

Meillä kaikki (4) lapset aikuisia ja asuvat omillaan. Yhä tehdään joulu heille. Ruuat ja juomat. Lahjat ym ym. Oma vikamme, tiedän, mutta mun sydän särkyisi jos he eivät joulua saisi. Olen jo parina vuonna vihjaillut, että voitais vuorostamme tulla jouluna kylään, mutta kaikki asuu pienissä kodeissa ja yks 300km päässä.
Yritin jopa vihjailla että lähdemme iskän kanssa jouluksi ulkomaille ja kyllä se heille olisi sopinutkin, mutta jo siinä kohtaa kun he alkoivat miettiä kuka menee (pääsee) minnekin niin jo tuntui pahalta.
Kyllä mä vielä muutaman vuoden jaksan. On ne niin rakkaita ja aina on ollut kuitenkin ihan superkivaa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuota vihjailemaan. Meillä äiti sanoi suoraa ja nyt me hoidetaan sisarusten kanssa yhdessä äidille valmis joulu, ei ole yksin kenellekään ylivoimaista.

Vierailija
2/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ny ihmeessä vaikka loppuikänne ettei vaan tunnu pahalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niillä peukalo keskellä kämmentä, etteivät itse saa joulua aikaan?

Toki jos minullakin olisi valmis pöytä minne mennä, niin menisin.

Onneksi meille ei tule ketään, en itse jaksaisi passata muita.

Vierailija
4/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittajan te viettää joulun teillä, mutta vastuu järjestelyistä - ruuasta yms. - on lapsilla.

Vierailija
5/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää järjestää joulunvietto paikkaan, joka ei ole kenenkään maata. Siellä kenelläkään ei ole valmiita roolia vaan hommat voidaan jakaa kaikkien kesken. Ja ainahan voi valita paikan, jossa on jouluateria järjestetty. Tänä vuonna voi olla myöhäistä, mutta sitten ensi vuodeksi.

Vierailija
6/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko hyvä kompromissi, että lapset tulisi auttelemaan jouluvalmisteluissa tai joku tuo jotain mukanaan? Mut ei siis varmaan rahasta kyse kuitenkaan.

Minä olen itse iloinen, jos äidin luo pääsee vielä valmiiseen pöytään, hänellä on aikaa valmistaa ruokia. Itsellä töiden takia usein vain pari päivää vapaata joulunakin.

Vierailija
7/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää, ettei pienessä asunnossa voi kestitä koko porukkaa, joten ehdota että jokainen osallistuu tuomalla syötävää yhteiseen pöytään.

Vierailija
8/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vihjaile, sano suoraan. Jos ei lapsilla tila riitä, niin vuokratkaa mökki. Tai olkaa teillä, mutta jakakaa vastuita, yksi hoitaa jälkkärit, toinen kalat, joku tuo laatikot. Sovitte, että ei lahjoja aikuisille. Tai sanotte jo nyt, että ensi jouluna me ollaan Iskän kanssa Bahamalla, saa tulla sinne tai olla tulematta.

Joulu on perinteitä täynnä, mutta jostain ne perinteet alkavat.

Vierailija
9/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kyllä ihan itse sovittelet marttyyrin viittaa harteillesi. Menkää sinne ulkomaille, lapsillennehan se oli Ok. Tai sitten pitää vain puhua suoraan eikä vihjailla. Hohhoijaa..

Vierailija
10/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö...

Muutin kotoa 16-vuotiaana ja veljeni 18-vuotiaana. Veljellä nykyään myös omakotitalo perheineen.

Aina ollaan ennen joulua sovittu kuka vie mitäkin, mitä kukakin haluaa syödä ja raivataan omat tiskimme koneeseen.

Vierailija
11/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just noin jonkun kotona ne roolit säilyy. Vietämme joulua anoppilassa, siellä on anopin tapa täyttä tiskikone, anopin kaapit ja nurkat. Kynnys lähteä tekemään siellä on ihan eri korkeudella kuin mitä se olisi vaikkapa vuokramökillä, kun ollaan jonkun toisen kotona. Itse tykkäisin vuokramökistä, siellä ei ole valmiita rooleja, ei olla kenenkään nurkissa vieraina.

Vierailija
12/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä jouluna ensimmäinen joulu, jolloin lapset eivät tule meille ja se on aika erikoinen tunne, kun melkein kolmenkymmenen vuoden jälkeen joulu onkin äkkiä erilainen. Menemme kaikki tyttären luokse, kun hänellä ja miehellään on nyt uusi iso talo. Annoin tyttärelle jouluhopeat ja kristallit, että on perinteiset tutut härpäkkeet pöydässä ja perinteet jatkuvat. 

Aiomme kyllä miehen kanssa auttaa valmisteluissa. Tytär ja vävy ovat kiireisiä uraihmisiä ja onhan se reilua, että autamme, kun olemme kaikki kuitenkin aikuisia ihmisiä, jotka pystyvät auttamaan. Ei viitsi koko touhua yhden pariskunnan niskaan kaataa. 

Vierailija
13/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me viedään valmiit ruoat ja juomat appivanhemmille. He ovat molemmat jo melko iäkkäitä ja anoppi on huonossa kunnossa eikä jaksa tulla meille. Heillä köy siivooja, ja autetaan pöydän kattamisessa ja tiskeissä. Ja tosiaan viedään valmiit ruoat. Hyvin sujuu näinkin.

Vierailija
14/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuota vihjailemaan. Meillä äiti sanoi suoraa ja nyt me hoidetaan sisarusten kanssa yhdessä äidille valmis joulu, ei ole yksin kenellekään ylivoimaista.

No todella noloa alkaa vaatimaan toisilta tuollaista. Kiva mennä viettämään juhlaa minkä on käytännössä pakottanut muiden järjestämään itselleen

Vierailija
15/43 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todella noloa alkaa vaatimaan toisilta tuollaista. Kiva mennä viettämään juhlaa minkä on käytännössä pakottanut muiden järjestämään itselleen

Toisissa perheissä välit voivat olla sen verran mutkattomat, että toiveita voi esittää suoraan, eikä kukaan niistä loukkaannu.

Vierailija
16/43 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuiset ihmiset kehtaavat tulla teille kysymättä mitä saavat tuossa? Vai kuulutko niihin, jotka ovat aina sanoneet että ei ei, ette mitään! Nyt järki käteen. Sanot että mielellään teillä voi juhlia mutta että ette jaksa yksin niitä ruokia!

Jos perinteinen suomalainen jouluruoka, niin pitkänkin matkan takaa voi tuoda pakastetut tai jääkaappikylmät laatikot, rosollin, piirakat, munavoin, leivät, sillit, lohet, juustot j.n.e. Jos te laittaisitte vain sen kinkun tai kalkkunan!

Lahjatkin voi olla vähän pienempiä, kun lapset ovat isompia!

Vierailija
17/43 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se joulu vaikeaa. Onneksi ei tarvi viettää.

Vierailija
18/43 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole tyytyväinen siitä, että tulevat kaikki teille.

Voisi olla myös se puolison perhe, jonne mennään. Tai pysyä kotona.

Vierailija
19/43 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienetkö niitä emäntiä, jotka osaavat kaiken parhaiten ja ainoalla oikealla tavalla. Lapsia ei ehkä edes huvita alkaa kokkailla, jos ajattelevat asiantuntijaekspertin sitten nyrpistelevän nenäänsä vääränlaisille ruuilla ja huonosti katetulle pöydälle. En nyt tietenkään tiedä onko tämä sinun tyylisi, mutta omassa lähipiirissä on tällainen erehtymätön joulunlaittaja, joten saa laittaa joulunsa vaikka hamaan hautaan asti, niin tuleepahan oikein tehtyä.

Vierailija
20/43 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin: kaipa he tuovat omat lakanat ja tyynyliinat ja pyyhkeet tullessaan? Jos ei, pyydä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi