Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus & painonnousu?

Vierailija
29.11.2021 |

Lähtöpaino 55kg, nyt 20. raskausviikko ja puntarissa 69kg. Rinnat kasvoi kuppikoosta b nyt meneillään olevaan h:hon mutta on ihan läskiäkin tullut. Viime neuvolassa ei puhuttu painosta mitään, kävin kyllä vaa'alla. Itseä vähän huolestuttaa, tuntuu aika paljolta? Esikoinen kyseessä ja ehkä huolehdin turhaan. Laihduttaa ei saa, mutta kai tässä pitää jotain ruokavaliossa muuttaa ettei raskauskiloja ole lopulta jotain +30!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko turvotusta?

Ei mitenkään valtavasti. Kasvoissa kyllä vähän näkyy ja sormuksista huomaa kanssa.

Ap

Ei tuo nyt ihan normaalilta minusta kuulosta. Pieni turvotus loppuraskaudesta on normaalia, mutta rv 20 ei pitäisi tuota vielä olla.

Vierailija
22/26 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet tosi pieni, niin kiloja tulee sitten enemmän. 20 kg nousi hoikalla on varsin tavallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan pidettiin 8-10 kiloa maksimina kun omia lapsiani tein. On toki naisia joille kertyy esim nestettä toistakymmentä kiloa  mutta ei raskausaikana saisi lihoa.

Jos lasketaan että lapsi vie 3,5kg, kalvot istukka yms roippeet vähän yli kilon, verimäärä lisääntyy 2 kg, nestettä 2kg, rinnat kasvaa 300g tuosta tulee juurikin n 9 kg. Mitään muuta raskauteen liittyvää ei naiselle tule. 

Eikä tuohon vaikuta alipaino mitenkään, itse olin vielä 3. raskauden jälkeen 52kg. Neljännen kohdalla laihduin. 

Kyllä varmaan historiallisessa kontekstissa on ollut suotavaa että odottava nainen lihoo ja kerää vararavintoa tulevaa imetystä varten.

Inhottaa tällaiset syyllistävät vastaukset, joissa lauotaan gramman tarkkuudella "mitään muuta ei tule!" vaikka kilometrien päähän paistaa että kompetenssia asiasta puhumiseen on ilmeisesti sen verran että joskus 20v sitten on ollut omakohtaista kokemusta raskaudesta... joka siis on hyvinkin yksilöllistä miten se vaikuttaa ja miten sen kokee.

Huoh.

Ohis, turhaan hermostut. Tuo kenelle vastasit puhuu omiaan.

Vierailija
24/26 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistähän tuo on. Mä olen niitä, joilla paino nousee reilusti raskaana, vaikka edelleen joka kerta kun olen pohtinut, niin ei se ruokavalio, eikä edes liikuntatottumukset ole juurikaan muuttuneet ja joka raskauden jälkeen kaikki kilot, jotka tulivat lähtivät vuoden sisään. Eli mulla on takana kolme raskautta ja aina tuli se 20-25kg. Sokeriarvot ja verenpaineet ovat aina olleet ok.

Vierailija
25/26 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon todennut omilla kokemuksillani että lähipiiriä seuraamalla, että painonnousu raskaana on kiinni ihan kuin ja tähtien asennosta. Eli mikäli syöt jotakuinkin järkevästi, liikut sen mitä pystyt etkä ahmi pelkästään pikaruokaa, herkkuja, karkkia, sipsejä jne, niin en olis huolissani painosta.

Mulla tuli ekassa rakkaudessa noin 20kg, joista 16 jäi synnärille, loput putosi parissa viikossa sen jälkeen. Raskausaikana olin aktiivinen, tein fyysistä työtä, lenkkeilyn, kävin salilla, uimassa jne ihan loppuun asti. Söin terveellisesti, ja oli mm pitkä kausi jolloin maistui vain tomaattikeitto+raejuusto. Eli kevyesti mentiin. Paino nousi silti.

Toisessa raskaudessa olen ollut koko raskauden ajan sairaslomalla, en ole pystynyt liikkumaan lainkaan, ulkoillut olen istumalla takapihalla. Olen syönyt ihan mitä mieli tekee, mielellään kaikkea valmista, paljon sipsejä, juonut litratolkulla mehuja, jäätelöä.. ja painoa on tullut 6,3kg (synnytys tällä viikolla).

Lähtöpaino molemmissa raskauksissa sama.

Vierailija
26/26 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up