Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsesi ei ole kielikylvyssä, mutta alueellanne sitä tarjotaan

Vierailija
12.09.2006 |

Niin miksi ette ole omaa lastanne kielikylpypäiväkotiin laittaneet?

Itse olen ihan höyrähtänyt kielikylvetyksestä, se on aivan mahtava juttu lapselle! Ja siksi ihmettelenkin miksi kaikki eivät halua lapsilleen tätä mieletöntä juttua tarjota, onko kyseessä ennakkoluulot vai tiedonpuute vai mikä?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koska tanskalaisten, ruotsalaisten tai muiden pohjoismaalaisten ei tarvitse opiskella pakolla mitään kääpiökieltä kuten suomea, toisin kuin meidän täytyy opiskella ruotsia, jolla ei tee mitään Ruotsin rajojen ulkopuolella!

Jos mekin voisimme opiskella englantia yhtä laajasti kuin tanskalaiset vieraasi, olisi meidänkin englantimme upeaa, eikä tarvitsisi hävetä tankeroenglantia puhuvia politiikkoja!!!! Kun hekään eivät osaa kunnolla englantia typerän pakkoruotsin takia!!! Olisi senkin ajan saanut harjoitella englantia, kuten muutkin pohjoismaalaiset.

Virollakin on vain yksi virallinen kieli, viro, ja muut kielet ovat vapaaehtoisia. Eivät taatusti halua pakkovenäjää takaisin!

Oletko todella niin tollo, että luulet tanskalaisten saaneen enemmän englannin opetusta kuin suomalaisten? Tosiasiassa he puhuvat englantia siksi niin hyvin, että niiden kielten välillä on suuria yhtäläisyyksiä. Sama pätee hollantiin ja englantiin! En itsekään ole opiskellut englantia kuin b-kielenä yläasteelta lähtien, mutta puhun ja etenkin lausun sitä silti todella hyvin. Moni pidempään opiskellut ei esim. koskaan opi oikeaa ääntämystä.

Vierailija
62/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapset vanhenevat huomaat että he helposti unohtavat kieliä.

ruotsinkielinen tarha ei ole sama kuin kielikylpy.

Itse en laittaisi ruotsinkieliseen koska lapset eivät puhu ruotsia ja ruotsinkieliset vanhemmat eivät pidä siitä.

Se on sinun lapsen syy jos porukka rupeaa puhumaan suomea ja silloin se puhuttava ruotsin kielen laatu heikkenee.

Ja ne naperot eivät tietenkään keskenään koskaan suomea puhu paitsi silloin kun sinun lapsi on paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suit sait ruotsinkieliseen tarhaan, kielitaito saattaa _vaikuttaa_ hyvältä ja lapsi _näyttää_ oppivan arkikielen nopeasti. Todellisuudessa sinne kielitaitoon voi jäädä ammottavia aukkoja, jotka alkavat näkyä myöhemmin abstraktien käsitteiden kanssa ja vaikeuttaa koulumenestystä.

Se suullinen arkikielen taito kun on kuitenkin vain jäävuoren huippu.

Vierailija
64/96 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska samassa pk:ssa ei ole alle 3v ryhmää, ja sitten kun ikää olisi ollut tarpeeksi, kuopus tarvitsi taas pienempien paikan ja sama pk on logistisesti parempi koko perheelle, kun lapsenkaan ei tarvitsse nousta aamuyöstä, jotta pääsisi leikkimään ruotsinkielisesti.

Vierailija
65/96 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sanoi laittaneensa lapsensa suoraan ruotsinkieliseen tarhaan. Minä myös käytin sanaa " ruotsinkielinen tarha" .

Onko se sinusta sitten sama asia kuin kielikylpypäiväkoti, minusta ei?

87

Vierailija
66/96 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

koska samassa pk:ssa ei ole alle 3v ryhmää, ja sitten kun ikää olisi ollut tarpeeksi, kuopus tarvitsi taas pienempien paikan ja sama pk on logistisesti parempi koko perheelle, kun lapsenkaan ei tarvitsse nousta aamuyöstä, jotta pääsisi leikkimään ruotsinkielisesti.

tähän sinänsä ihan pätevään syyhyn törmää usein. On harmi että kkpk:illa ei ole aina myös pienten suomenkielistä ryhmää :(

Vierailija
67/96 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovet suljette heidän neniensä edestä kun ette anna mahdollisuutta kielikylpyyn vaikka sitä teille olisi tarjolla.

Vierailija
68/96 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun peruskoulu alkoi olla lopuillaan, osalla heistä oli OMA ÄIDINKIELI niin pahasti hakusessa, että kirjallinen ilmaisu oli ala-asteikäisen tasoa. Kielikylpykieli oli paljon vahvempi, samoin luovuus ja suullinen ilmaisu molemmilla kielillä oli hyvää. Mutta nämä lapset menevät äidinkieliseen jatkokoulutukseen ja fakta on, että he eivät pärjää siellä hyvin.

Vierailija
69/96 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään fakta.

Ja toisekseen, en usko tuota sanomaasi äidinkielen tason heikkoudesta. Tai jos niin on tapahtunut, olisi lapsi luultavasti samassa tilassa ilman kielikylpyäkin.

Vierailija
70/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhteistyossä englantia.

norjalaiset puhuu norjaa.

Vain suomessa puhutaan suomenruotsia.

Ruotsinkieliset kielikyvyt puhuvat suomenruotsia.

Vierailija
71/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islantilaiset ruotsia tai sellaista norjan sekaista ruotsia

Vierailija
72/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielikylvypäiväkodissa osa ohjaajista käyttää riikinruotsia

Vierailija
73/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielikylvyn vastakohtana esitetään kielitaidottomuus?

Kyllä kieliä muutenkin oppii kuin uhraamalla koulunkäynnin äidinkielellä.

Vierailija
74/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin suomea ei kukaan puhu missään, joten ei niin väliä vaikka se ei 100% täydellistä olisikaan. Tänä päivänä edes suomalaiset ei osaa suomea, kiitos internetin.

Toisekseen, myös kielikylpylapset saa nauttia opetuksesta äidinkielellään, esim. uskonto opetetaan yleensä suomeksi, kaiken kaikkiaan yläasteella vain 50% opetuksesta on ruotsiksi.

Kolmanneksi, kielten oppiminen on alle kouluikäisenä helpointa ja yhden kielen oppiminen (mikä tahansa se onkaan) auttaa lasta oppimaan mitä tahansa muuta kieltä myös huomattavasti helpommin, kuin jos hänelle vasta 9-10-vuotiaana esitellään eka vieras kieli.

Vierailija
75/96 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olisin laittanut, mutta haluan kodin lähelle, koska siellä käy samoja lapsia, jotka tulevat sitten kouluun ja sitten vielä en halua lastani ulkomaalaisten joukkoon. Tässä meidän lähellä ei ole ainuttakaan.

Vierailija
76/96 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1)Kielikylpypäivis on alueella, mutta vajaan kilometrin kauempana.

2)Lähipäiväkodista tulee aikanaan myös koulukaverit samalla luokalle.

3)Kielikylvystä taas siirrytään alueen toiseen kouluun (jossa myös kielikylpy) ja tämä toinen koulu on luokaton (en kannata) ja paljon huonommassa maineessa.

4) ja kaikkein eniten, minusta kieliä ehtii oppia myöhemminkin!

Vierailija
77/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Arvasin, että sota tästä kuitenkin syntyy.

Sillä juuri mistään kasvatukseen tai opetukseen liittyvästä EI ole olemassa yksiselitteistä totuutta, ei myöskään kielikylvyistä, vaikka kielikylpylasten vanhemmat niin haluavatkin uskoa.

Itse uskon aika lailla tähän:

Vierailija:

Kielikylpy sopii joillekin lapsille (kaksikielisessä ympäristössä asuville tai kielellisesti suht lahjakkaille) todella hyvin,

mutta on myös lapsia, joille se on todella väärä paikka! Olen itse kieltenope, ja perehtynyt aiheeseen, joten tämä ei ole mitään mutu-tietoa.

Omien lapsiemme ensimmäiseksi hoitopaikaksi en halunnut kaukana sijaitsevaa kielikylpypäiväkotia - muut seikat painoivat valinnassa enemmän.

Kuten sanottua, kukin toimikoot siten, kuten lapsensa kannalta parhaimmaksi näkee. Aivotonta väittää, että olisi muka lapselle kamala juttu, jos häntä ei pane kielikylpyyn... (tämä sille innokkaalle, jonka mielestä olen kantani vuoksi lapsilleni haitaksi, hih!)

Ihan oikeasti, jos elämässä etsii yksiselitteistä totuutta, saa etsiä aika pitkään...

Päästätkö Xandris lapsesi elokuviin, jos ei ole VARMAA tutkittua tietoa siitä, etteivät leffat vaurioita lapsia?

Annatko heidän laskea mäkeä pulkalla, jos ei ole varmaa tutkittua tietoa siitä, ettei mäenlaskussa voi sattua mitään?

Sallitko heidän harrastaa urheilua, jos ei ole varmaa tutkittua tietoa siitä, että ko. laji on turvallinen?

varmaa totuutta ei ole mistään. Ei kielikylvystäkään. ENEMMISTÖ kansainvälisistä tutkimuksista kuitenkin vahvasti korostaa sitä, että kielikylvystä on tavalliselle (=ei kielellisiä vaurioita, ei selvää häiriötä puheenoppimisessa) lapselle vain ja ainoastaan pelkkää hyötyä. Tutkimusmateriaalia löytyy vaikka kuinka.

Voi siitä toki olla jollekin haittaakin (onhan tavallisesta koulustakin monelle haittaa: koulukiusaaminen voi jättää hirveitä traumoja, lapsi ei sopeudu ryhmään, hälinä häiritsee jne, mutta ei kai kukaan halua kieltää kouluja?). Mutta ENEMMISTÖLLE kielikylpy on todella vahva etu. Siksi aion panna oman lapseni kielikylpyyn. Kun kerran panen päiväkotiin, en näe mitään syytä, miksi en voisi samalla tarjota lapselle myös toista kieltä. Se kun tulee aivan ilmaiseksi, ihan kaupanpäälle.

Ei Xandris, en usko ollenkaan, että olisi lapsellesi varsinaisesti mikään kamala juttu, ettet pane häntä kielikylpyyn. Uskon vain, että ennakkoluulojesi takia suljet häneltä MAHDOLLISESTI yhden oven. Ja jos asenteesi ovat tuollaisia, saatat sulkea jatkossa muitakin ovia...Jos siis etsit jokaisesta asiasta varmaa, tutkittua tietoa.

Vierailija
78/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kotona ihan tarpeeksi kielikylpyä, neljän kielen sekamelska. Minä ja poika puhutaan suomea, mies ja poika bengalia, mies ja minä suomea, bengalia ja englantia ja lisäksi olemme muslimeita eli arabia vielä siinä lisukkeena...

Vierailija
79/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka muutama av mamma olisi itsekkin ollut kielikylvyssä.. täällä palstalla kun tuntuu että kielitaito on TODELLA heikkoa kun ajattelee mitä kaikkea yksinkertaista täällä pyydetään välillä suomentamaan!

Vierailija
80/96 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sitten juuri ruotsinkielestä. Minä en suoraan sanottuna ymmärrä, miten niin moni uskaltaa tietona esittää ruotsi olisi Suomessa asuvalle turha kieli? ehkä joillain aloilla on. Itse olen VTM ja voin kertoa, että ruotsin sujuva osaaminen on todella iso etu työmarkkinoilla

Ei kukaan olekaan sanonut että ruotsinkielelle ei olisi kättoä. Vaan on ihmetelty sitä että se on se tärkein kieli.

Minä en ole ruotsia ollankaan käyttänyt. Englantia päivisin.

Olen it alalla ja useimmat tekniset tiedot ovat englanniksi.

Olisi kiva jos ruotsiakin tulisi käytettyä. Mutta ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi