Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa lopettaa 15 vuoden joulutradition ja pilata perheen joulun

Vierailija
29.11.2021 |

Olemme joka joulu olleet vanhempieni luona, koska miehen vanhemmat asuvat niin kaukana ja ovat vielä eronneetkin. Nyt mies ilmoitti yhtäkkiä, että aikoo olla tänä jouluna vain kotona ja jos minä haluan mennä vanhemmilleni lapsen kanssa niin saan mennä, hän ei enää lähde. Olemme nyt riidelleet tästä asiasta koko viikonlopun. Mies ei ole koskaan sanonut, että EI haluaisi lähteä sinne. Aattona mennään jo puurolle sinne ja joulupäivänä myös syömään. Tapaninpäivänä tapaamme serkkujeni ja puolisoiden kanssa. Mies ei halua tehdää enää mitään näistä. Sanoi, että voi lähteä joulupäivänä mukaan syömään, mutta ei mitään muuta. Syyksi sanoo, että ei se ole mikään joulu, että muka juostaan kaikkialle muualla. Hei haloo, vanhempani ilahtuvat aina kun tulemme jouluksi ja emme joudu edes ajamaan mitään pitkää matkaa (10 kilometriä).

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tässä on, sinähän voit tehdä lapsen kanssa mitä haluat, mies ei pahastu ja välimatkajaan ei este?

Vierailija
22/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole kenelläkään suvussa mitään yhteis ruokapöytä perinteitä, ei ole elossa enää sellaisia harrastavia, vaan kaikki laittavat omat ruokapöytänsä. Ei ole koskaan tarvinnut riidellä missä kukin käy ja syö ne helvetin ruokansa. Kaikkein vähiten ymmärrän toisten pakottamista johonkin ja meillä ei kyllä sellainen onnistuisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan 15-vuoden aikana kysynyt mieheltäsi, miten hän haluaisi perheen kanssa joulua viettää? 

Vierailija
24/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rikoimme kahden suvun jouluperinteet reilu 10 vuotta sitten ja enää emme palaa niihin koskaan. Sitä ennen olimme joka toisen joulun minun porukoilla ja joka toisen mieheni porukoilla. Me päätimme kuitenkin lähteä omalla perheellä lappiin jouluksi ja se oli paras päätös. Joulu lapissa on ihan paras asia. On lunta, kaunista, rauhaa ja saamme syödä tasan sitä mitä haluamme omalla tahdilla.

Vierailija
25/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Näkee kaikista sanamuodoista, että trollihan tämä.

Vierailija
26/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua AP! Harmittaisi muakin. Mitä ihmettä sitä tarvis koko joulun möllöttää keskenään kotona. Eikö arkena saa tehdä sitä jo tarpeeksi..

Hyvin sanottu! Siihen se tosiaan menisikin, että ruokailun jälkeen lapsi menisi yläkertaan tekemään omia juttujaan ja mies katsoisi telkkaria maha täynnä sohvalla. Sukujoulun parissa saa seurustella muidenkin ihmisten kanssa.

Niin sinä ja sinun sukulaiset. Mies ei enää jaksa kiinnostua asiasta. Ja hänhän ehdotti kompromissia, että yhtenä päivänä voi tulla. Mene itse lastesi kanssa.

Vierailija
27/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koska olen saanut nyt niin paljon kakkaa niskaan niin avaan tätä asiaa vähän.

Kun menimme yhteen niin asuin vielä kotona ja mies muutti meille asumaan, jotta voimme säästää rahaa yhteiseen asuntoon. Vanhempani eivät halunneet häneltä senttiäkään vuokraa vaan hän asui yli vuoden meillä ennenkuin muutimme sitten omaan asuntoomme vuokralle. Siitä lähtien olemme viettäneet jokaisen joulun vanhempieni luona ja kun meille syntyi lapsi niin äitini auttoi meitä paljon lapsen hoidossa. Lapsikin on tosi kiintynyt isovanhempiinsa. Miehen vanhemmat asuvat pohjoisessa ja isästä ei kuulu paljon mitään, koska on mennyt uusiin naimisiin ja hänelllä on jo uusi perhe.

Jouluaattona käymme täällä joulusaunassa ja lähdemme sitten puoliltapäivin vanhempieni luokse syömään joulupuuroa. Veljeni tulee perheineen joka toisena aattona myös sinne ja se aatto on aina tosi ihana. Lapsen leikkivät keskenään ja aikuisen viettävät aikaa yhdessä. 

Joulupäivänä lähdemme hautausmaalle ja sieltä sitten taas vanhempieni luokse. Syömme ja juomme taas hyvin ja yleensä äiti antaa meille vielä tähteitä mukaankin kotiin.

Tapaninpäivänä olemme serkkuni luona, tapaamme siellä iltasella ja pelaamme lautapelejä ja juomme viiniä tai oluita. Aina on ollut todella hauskaa. Lapsi on tällöin isovanhemmilla.

Nyt mieheni on alkanut kuitenkin sanomaan, että hän en enää lähde aattona minnekään vaan haluaa tehdä oman kinkun, omat laatikot ja muut. Siis pelkkää stressiä. Myöskään Tapaninpäivän serkkutapaamiseen hän ei enää halua lähteä. Lapsikin varmasti pettyisi, jos emme menisi mummolaan jouluna. Mutta sitä mieheni ei näytä ajattelevan yhtään.

Vierailija
28/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet kohtuuton. Mies sanoo, että saat mennä lapsen kanssa. Hänellä on oikeus jäädä kotiin.

Vierailija
29/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap olet kohtuuton. Mies sanoo, että saat mennä lapsen kanssa. Hänellä on oikeus jäädä kotiin.

Lapselle tulisi todella surullinen joulu kun toinen vanhempi on yksin kotona.

Vierailija
30/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tulisi todella surullinen joulu kun toinen vanhempi on yksin kotona.

No sitten ap jää lapsensa kanssa kotiin. Elämä nyt on kompromisseja ja joustoa. Harmi ettei ap siihen pysty.

Vierailija
31/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että lähdette mukaan näin tyhmään provoon? Vai onko niin, että ap kirjoittelee itselleen kaikki vastaukset?

Eikö teillä ole oikeaa elämää?

Ja nyt minä lopetan tauon ja menen elämään.

Vierailija
32/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko sulle ap mieleenkään, että ehkä sinun vanhempasi ja sinun sukusi eivät ole miehellesi ihan niin läheisiä ja rakkaita kuin sinulle ovat? Entä jos miehesi vaatisi, että vietätte seuraavat 15 joulua hänen vanhempiensa kanssa? Tykkäisitkö ideasta?

Vierailija
33/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aina on vietetty joulua sinun mielesi mukaan sinun perheesi kanssa ja kun mies vihdoin haluaisi omannäköisensä joulun niin suutut? Koita ymmärtää että miehellesi ei ole yhtä rentoa hengailla perheesi kanssa kuin sinulle, ei se oli hänen perhettä. Ja jos vanhemmat asuu 10 km päässä miksi et voi käydä vaikka lapsen kanssa joulupuurolla ja sitten tulla kotiin viettämään perheen kesken joulua?

Vierailija
34/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin meillä kymmenen vuotta sitten. Olin täsin samaa mieltä ap sinun kanssasi, miten kiva olikaan viettää joulu valmiissa joulupöydässä, serkkujen, isovanhempien ja veljien kanssa. Sitten alkoi mieheni puhumaan samaa, että oman perheen joulu olisi kiva. Kaksi ensimmäistä joulua menin lasten kanssa itsekseni mummolaan, mutta sen ajan se otti, että ymmärsin, että mies haluaa rauhallisempa perhejoulua. Myönnyin ja rakensimme joulun omilla perheen tavoilla. Se kannatti, rauhallinen ihana aatto, vain oman perheen kesken. Lapset tykkäsivät ja minä sopeuduin muutokseen. Tapanina sitten mummolaan joulukuulumiset vaihtamaan. Ja äitini on aina kannustanut rakentamaan oman jouuperinteen perheelle. Eikä mitään oletusjouluja. Mukavaa joulun odotusta sinne, kaikilla täytyy olla omannäköinen joulu. Älä pakota miestäsi mukaan, saat pian joulunvihaajan seuralaiseksesi.

Vierailija
35/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin rakastan joulua kotona. Oon jo 30v ja myöskin kieltäytynyt menemästä vanhemmilleni. Heillä on onneksi toisensa, perhettä on kiva nähdä muulloin, mutta en enää itse jaksa jouluna matkustaa ja mennä aikataulun mukaan. Tahdon olla kotona yöpaidassa.

Joulu on vain päivä muiden joukossa. On kamalaa, jos se alkaa tuntua ahdistavalta 'pakkojuhlalta.'

Vierailija
36/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aloittaja itsekeskeinen ja lapsellinen. Aikuinen ihminen osaa tehdä kopromisseja ja itse en kyllä osaa pitää kokonaan aikuisena ihmistä, joka ei osaa itse rakentaa edes omia jouluperinteitään vaan roikkuu eläkeikäiseksi omien vamhempiensa puurokattiloiden perässä vuodesta toiseen. Tämä on aika tylysti sanottu, mutta oikeasti se on noin.

Järkkäätte nyt vihdoin oman aaton, korkea aikakin jo siihen! Lapsikin teillä ties kuinka vanha! Mies laittelee jouluruokia ja sinä voit sitten nyrpistellä nenää, kun ne ei maistu samalle kuin sun äidin tekemät. Soitat sitten äiskälle kun pukki on käynyt. Joulupäivänä menette sinne vanhemmillesi ja tapanina menet ihan itsenäisesti pelailemaan serkkujen kanssa, että miehesikin saa joskus levätä lastenhoidosta. Lapsi voi olla silloin kotona miehen kanssa tai menee isovanhemmilleen, miten nyt itse haluaa.

Olet kyllä iso vauva, kaikki sympatiat vaan miehellesi.

Vierailija
37/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hyvä, että miehesi sai vihdoin suunsa auki, ja kertoi, mitä oikeasti haluaa?

Tälläkin palstalla on joulun alla paljon ketjuja, joissa valitellaan, ettei enää jaksa lähteä ryysimään sukulaisiin joulunviettoon, ja näille (usein naisille) löytyy palstalta myös paljon ymmärrystä. Olen itsekin jättänyt hektisen sukujoulun jo vuosia sitten taakseni, ja keskittynyt viettämään mieheni kanssa rauhallista kotikoulua, ilman stressiä ja kiirettä.

Ettekö voisi perheenä joskus viettää joulua niin, kuin mies haluaa? Toki olet vapaa menemään vanhemmillesi, niinhän mies on sinulle sanonut. Ymmärrän hyvin, että hän haluaa viettää joskus joulun kotona kaikessa rauhassa.

Vierailija
38/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa melkein kaikki ymmärtävät ap:n miestä itse asian eli joulunvieton mieltymysten takia.

Huomaako kukaan, miten asian taustalla on täydellinen välinpitämättömyys tai tietoinen dissaaminen miehen joulua liittyvien toiveiden suhteen? Ap:n, hänen vanhempiensa ja jopa serkkujensa jouluilo menee edelle.  Lapsen toiveista asiaan liittyen ap ei mainitse mitään, mikä on merkille pantavaa sekin. Perheen traditio = minun tahtoni, eikö vain?

Vierailija
39/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset harvoin suostuvat muuhun kun omiin perinteisiin ja kaikkihan haluaa mennä omille vanhemmille jossa pääsee valmiiseen pöytään palveltavaksi. Noiden asioiden vaatiminen harvemmin anoppilassa onnistuu kun siellä on niin kuin muutkin eikä palveltava prinsessa

Vierailija
40/49 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen perhettä ei tavata kun naisen koko suvun tapaaminen menee kaiken edelle, ei mitää uutta auringon alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä