Vauva vain itkee ja itkee, naapuri kävi uhkailemassa sossulla :(
Olen nuori, 6-kuukautisten vauvan yh-äiti. Meillä on mennyt tosi hienosti tähän asti, mutta nyt vauva on jostain syystä itkenyt 2 viikkoa joka yö tunti tolkulla. Olen käynyt lääkärissä, mutta siellä ei sanottu oikein mitään. Lähinnä todettiin vain että tarvitaan pitkää pinnaa ja oltiin sitä mieltä että tämä on jotain ohimenevää. Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta mikään ei auta. Kaiken kukkuraksi eilen eräs naapurini tuli uhkailemaan sossulla jos vauvan itku ei lopu. Yritin selittää hänelle tilannetta, mutta se taisi mennä kuuroille korville :(. Olen huolissani vauvasta, vaikka lääkärin mukaan vauva on ihan terve yms eikä syytä huoleen pitäisi olla. Lisäksi pelottaa että tuo naapuri oikeasti tekee sen ilmoituksen ja menetän vauvan. Ei siihen mitään syytä kyllä ole. Hoidan vauvaa parhaalla mahdollisella tavalla, meidän koti on kunnossa ja tarvittaessa tukiverkosto auttaa. On vain kovin epävarma olo kun olen niin nuori ja vauva on esikoiseni.
Kommentit (69)
Ensimmäinen neuvo: älä hätäänny!
Vauvalle saattaa tulla hampaita, mikä ottaa joskus koville. Voi tulla kuume, joka sahaa ylös alas, välillä pois, välillä nousee. Ikeniin koskee ja se itkettää pikkuista.
Ole sinä turvallinen ja kärsivällinen äiti, kun pieni tarvitsee nyt hoivaasi vähän enemmän. Anna purulelu tai tutti, jos huolii, tai joku kova leivänkanta järsittäväksi. Älä jätä leivänkannan kanssa valvomatta, ettei saa siitä palasia.
Pidä itsestäsi huolta, että jaksat. Nuku, kun vauva nukkuu, olipa aika mikä tahansa. Pidä rauhallinen ote, vaikka naapurit tekis lasu ilmon, sinulla ei ole mitään syytä hävetä sitä, että vauva itkee. Naapurilla ON helpompaa, kun se vauva ei ole hänellä itkemässä ja toiset naapurit heille valita! Luulis tajuavan. On myös sellaisia, jotka eivät pidä ollenkaan lapsista, joten heiltä ei toinna edes odottaa mitään sympatioita. Sinä tiedät itse parhaiten! Ja jos joku tyhmä naapuri tekee ilmon ja lasun väki tulee, niin kerro, mikä on tilanne ja sano, että oli ihan hyvä, että tulivat ja näkevät, että hoidat lasta parhaasi mukaan, mutta sinulle on niistä naapureista harmia, kun vauvan itkusta valittavat, vaikka on ihan normaalia, että vauvat itkee joskus.
Jos tarvitset itse lepoa välillä, älä epäröi pyytää läheisiäsi apuun. Joku voi tulla olemaan vauvan kanssa, että saat levätä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:46"]Ap:n naapuriko täällä alapeukuttaa? :D
[/quote]
Juuri näin. Pistä ap se kakaras hiljaseks tai minä pistän!
[/quote]
tälläset ja noi naapurit sitä sossua enemmän tarvitsee selkeesti..
Luota itseesi. Ainoa mitä minä kadun on se, että en luottanut itseeni äitinä alkuaikana. Jälkeenpäin huomaa, että olisi voinut luottaa itseensä ennemmän. Ei kukaan ota lasta pois hyvistä oloista. Oma lapseni itki vaikka kuinka allergioita. Onneksi siihen ei kukaan naapuri sotkeutunut. Se olisi ollut liikaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:53"]
Jos se naapuri tulee valittamaan, sanot ,että teet rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta, oma kotiovi rappukäytävä, piha-alue ja parkkipaikka kuuluvat kotirauhan piiriin.
Jos naapuri teke ls- ilmon, tee hänestä rikosilmoitus.
Ja puhut esikoisesta -jos noin nuorena olet yyhoo, niin älä missää nimessä kuvittele tekeväsi lisää lapsia, hoida tuo yksikin kunnolla.
Jos korvatulehdusepäily, kokeile puuduttavia korvatippoja, kohoasento nukkuessa, parasuppoa nukkumaan mennessä, vesiliukoiset d-vitamiinitipat. uudestaan yhteys neuvolaan, lääkäriin.
Vie vyöhyketerapeutille hierontaan jos vatsavaivoja.
Jos annat pullomaitoa, vaihda merkkiä ja semmosta joka on erikoisvalmiste.
[/quote] "Ja puhut esikoisesta -jos noin nuorena olet yyhoo, niin älä missää nimessä kuvittele tekeväsi lisää lapsia, hoida tuo yksikin kunnolla." Tuota... Et tietenkään voi tietää syytä siihen miksi ap on yh joten ei siinä mitään, mutta sanotaan nyt vaikka näin että yh voi olla ihan siitäkin syystä että lapsen toinen vanhempi on menehtynyt tms. Aina se ei johdu siitä että on mennyt hankkimaan lapsen jonkun huonon miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:38"]
Voi hyvänen aika mikä naapuri... Olen pahoillani että tuollaista joudut kestämään. Vauvan itku on täysin normaalia ja kyllä sen ne sossut tietää, jos niille asiasta soittaa. Keskity vaan vauvaan ja älä välitä moisista.
[/quote]
Sosslla uhkailu toki vähän överiä, mutta ymmärrän kyllä hyvin että vauvan jokaöinen rääkyminen vituttaa jos joutuu vaikkapa töissä käymään. Nukkumattomuus on pitkän päälle myös terveydelle haitallista ja riskit nousee myös siinä jos työ vaatii todella tarkkaa keskittymistä jota unenpuute huonontaa.
Ja kohta varmaan joku neropatti tulee taas laulamaan samaa virttä että "jos muuttaa kerrostaloon pitää kestää elämisen ääniä, muuta maalle jos ei miellytä", mutta totuus nyt vaan on se että kyllähän se jatkuva huuto vituttaa kaikkia.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:38"]
Voi hyvänen aika mikä naapuri... Olen pahoillani että tuollaista joudut kestämään. Vauvan itku on täysin normaalia ja kyllä sen ne sossut tietää, jos niille asiasta soittaa. Keskity vaan vauvaan ja älä välitä moisista.
[/quote]
Sosslla uhkailu toki vähän överiä, mutta ymmärrän kyllä hyvin että vauvan jokaöinen rääkyminen vituttaa jos joutuu vaikkapa töissä käymään. Nukkumattomuus on pitkän päälle myös terveydelle haitallista ja riskit nousee myös siinä jos työ vaatii todella tarkkaa keskittymistä jota unenpuute huonontaa.
Ja kohta varmaan joku neropatti tulee taas laulamaan samaa virttä että "jos muuttaa kerrostaloon pitää kestää elämisen ääniä, muuta maalle jos ei miellytä", mutta totuus nyt vaan on se että kyllähän se jatkuva huuto vituttaa kaikkia.
[/quote]
Itsehän sen sanoit, jos muuttaa kerrostaloon pitää ottaa se riski että talossa asuu myös vauva. Ja harva vauva ei itke.
Saa se vituttaa, mutta haloo.. Ei se kivaa ole äidillekään. Ja minkäs helkkarin sille voit jos se lapsi itkee ja kaikki on kokeiltu?
Kyllä jotain kummallista tilanteessa on, jos jo naapuri joutuu tulemaan huomauttamaan asiasta...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:53"]
Jos se naapuri tulee valittamaan, sanot ,että teet rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta, oma kotiovi rappukäytävä, piha-alue ja parkkipaikka kuuluvat kotirauhan piiriin.
Jos naapuri teke ls- ilmon, tee hänestä rikosilmoitus.
Ja puhut esikoisesta -jos noin nuorena olet yyhoo, niin älä missää nimessä kuvittele tekeväsi lisää lapsia, hoida tuo yksikin kunnolla.
Jos korvatulehdusepäily, kokeile puuduttavia korvatippoja, kohoasento nukkuessa, parasuppoa nukkumaan mennessä, vesiliukoiset d-vitamiinitipat. uudestaan yhteys neuvolaan, lääkäriin.
Vie vyöhyketerapeutille hierontaan jos vatsavaivoja.
Jos annat pullomaitoa, vaihda merkkiä ja semmosta joka on erikoisvalmiste.
[/quote] "Ja puhut esikoisesta -jos noin nuorena olet yyhoo, niin älä missää nimessä kuvittele tekeväsi lisää lapsia, hoida tuo yksikin kunnolla." Tuota... Et tietenkään voi tietää syytä siihen miksi ap on yh joten ei siinä mitään, mutta sanotaan nyt vaikka näin että yh voi olla ihan siitäkin syystä että lapsen toinen vanhempi on menehtynyt tms. Aina se ei johdu siitä että on mennyt hankkimaan lapsen jonkun huonon miehen kanssa.
[/quote]
Itse jäin leskeksi, kun lapset olivat 2v ja 6kk. Siinä surutyön keskellä joutui vielä korjaamaan ihmisiä, jotka yrittivät lohduttaa toteamalla "paska mies se olikin, kun kerran jätti yksin pienten lasten kanssa". Meni ohi aiheen, mutta ei tosiaan koskaan kannata olettaa tietävänsä enemmän kuin oikeasti tietää.
Tottakai se naapureitakin rassaa se huuto, mutta kyllä jokainen aikuinen tajuaa ettei se vauva rähjäämällä hiljene vaan ihan päinvastoin.
Oletko ap refluksia miettinyt? Jos ja kun toivottavasti pääset sinne hyvälle lääkärille, niin kysy jos voisi kokeilla sellaista lääkitystä.
Tsemppiä!
Eiköhän naapuri uhkaa sossulla nimen omaan sen takia koska on huolissaan lapsesta. Koskaan kun ei tiedä mitä naapurin suljettujen ovien takana tapahtuu lapsille ja mediassakin olleiden juttujen myötä (Eerika-tapaus, pakastetut vauvat ym) ihmiset ovat valveutuneempia kyttäämään ympärillä olevia lapsia ja miettimään heidän hyvinvointia ja reagoimaan aika ärhäkkäästikin ettei vaan mitään pahaa tapahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:18"]
Eiköhän naapuri uhkaa sossulla nimen omaan sen takia koska on huolissaan lapsesta. Koskaan kun ei tiedä mitä naapurin suljettujen ovien takana tapahtuu lapsille ja mediassakin olleiden juttujen myötä (Eerika-tapaus, pakastetut vauvat ym) ihmiset ovat valveutuneempia kyttäämään ympärillä olevia lapsia ja miettimään heidän hyvinvointia ja reagoimaan aika ärhäkkäästikin ettei vaan mitään pahaa tapahtuisi.
[/quote]
No sitten se ilmoitus tehdään eikä tulla rähjäämään kenenkään ovelle. Ei kuulosta huolelta vaan vittumaiselta luonteelta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:33"]
Olen nuori, 6-kuukautisten vauvan yh-äiti.
[/quote]
Miksi? Lapsella on sentään oikeus myös isään!
Mun mielestä reilumpaa tulla ensin sanomaan henk koht ja kysymään mikä hätänä ja jos tilanne ei parane tai vaikuttaa huolestuttavalta, sit soittaa sossut. Mutta kyllä naapureiden on syytä olla huolissaan jos itkeminen jatkuu pidempään ja viel yöllä!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:24"]
Mun mielestä reilumpaa tulla ensin sanomaan henk koht ja kysymään mikä hätänä ja jos tilanne ei parane tai vaikuttaa huolestuttavalta, sit soittaa sossut. Mutta kyllä naapureiden on syytä olla huolissaan jos itkeminen jatkuu pidempään ja viel yöllä!
[/quote]
Ja vielä yöllä? Hä? Onko ihan oikeasti näin monelle vieras asia että vauva itkee yöllä?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:24"]
[/quote]
Ja vielä yöllä? Hä? Onko ihan oikeasti näin monelle vieras asia että vauva itkee yöllä?
[/quote]
No ei se koko yön jatkuva itkeminen nyt normaaliakaan ole, mun kokemuksen mukaan
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:24"] Mun mielestä reilumpaa tulla ensin sanomaan henk koht ja kysymään mikä hätänä ja jos tilanne ei parane tai vaikuttaa huolestuttavalta, sit soittaa sossut. Mutta kyllä naapureiden on syytä olla huolissaan jos itkeminen jatkuu pidempään ja viel yöllä! [/quote] Ja vielä yöllä? Hä? Onko ihan oikeasti näin monelle vieras asia että vauva itkee yöllä? [/quote] No ei se koko yön jatkuva itkeminen nyt normaaliakaan ole, mun kokemuksen mukaan
[/quote]
Onko ap nyt puhunut koko yön itkemisestä? Pahimmillaan pari tuntia minä olen lukenut.
Ihanaa että huolehtivia naapureita vielä on. Olisit onnellinen. Meillä kommunikointi tapahtuu pattereitten välityksellä
Nää huolestujat voisi sitten antaa aplle vinkkiä mitä hän voisi seuraavaksi tehdä? Minkä vanhempi sille itkulle voi jos kaikkea on jo kokeiltu?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:24"] Mun mielestä reilumpaa tulla ensin sanomaan henk koht ja kysymään mikä hätänä ja jos tilanne ei parane tai vaikuttaa huolestuttavalta, sit soittaa sossut. Mutta kyllä naapureiden on syytä olla huolissaan jos itkeminen jatkuu pidempään ja viel yöllä! [/quote] Ja vielä yöllä? Hä? Onko ihan oikeasti näin monelle vieras asia että vauva itkee yöllä? [/quote] No ei se koko yön jatkuva itkeminen nyt normaaliakaan ole, mun kokemuksen mukaan
[/quote]
Onko ap nyt puhunut koko yön itkemisestä? Pahimmillaan pari tuntia minä olen lukenut.
[/quote]
Tuntitolkulla idiootti
Muuttakoon naapuris mettään! T. Mummi, jonka lapsi ei ikinä itkenyt, mutta taisi olla erikoistapaus. En ikinä ikinä menisi lapsen itkusta valittamaan, ellei sitten kuulu riitelyä sieltä.
Älä pelkää sossun yhteenottoa. Siitä on tullut ihme pelonaihe nyt vanhemmille. Kerro että lääkärikään ei tiedä miksi vauva itkee. Halutessasi näytä epikriisi hänelle. Jos kävit kunnallisella, niin se löytyy Kanta.fi:stä jonkin ajan kuluttua lääkärikäynnistä.
Koeta ottaa rauhallisesti. Kyllä se hyvin menee ajan kanssa. Sulla on hormonimyrskykin vielä päällä, niin se pahoittaa mieltäsi vielä tavallistakin enemmän.