Teini ei suostu ulkoilemaan
Onko kellään samaa ongelmaa? Teini ei halua harrastaa mitään, eikä hän näe mitään järkeä siinä että lähtisi lenkille mukaan tai kävisi yksin kävelemässä. Jos sanon että haukkaamassa happea pitää käydä, niin vänkää tekosyyksi että ei ole ketään kaveria sinne. Mitä tuolle tekisi? Pitääkö ottaa netti pois? Tuon tuntien viikkorahan poistaminen ei hetkauta, hän sanoo vaan että ei sitten ja käyttää viikkorahan puuttumista vielä lisäperusteluna sille, ettei kotoa kannata poistua mihinkään.
Kommentit (70)
Onko tää ongelma nyt se ettei teini ulkoile vai se ettei ole kavereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä pakottaisin, ihmettelen miks nykyään ei lapsia laiteta ulos, liikuntaa todella tsrvitsee ihan jokainen ja raitista ilmaa. Ihan vaan nakkaa puhelimet ja koneet kiinni ja ilmoittaa että aukeaa vasta kun se pikkuinen lenkki on kävelty.
Näin pitää tehdä koska muukaan ei ole auttanut. Ymmärtää, että olen tosissani enkä muuten vaan jankuta. Nyt kun muistelen niin meitäkin äiti joskus kehotti ulos teininä, jos vaikutti liian flegmaattiselta meno - vaikka siis vapaaehtoisestikin liikuttiin aika paljon! Ja nimenomaan raikkaana pakkaspäivänä on hyvä ulkoilusää, ellei ole ihan kauhean kylmä. Ap
Nuoret ovat mielestäni fiksuja nykyään. Voit ehkä käyttää esimerkkejä siitä, millaiseksi elo käy, jos ei liiku.
Mitä esimerkkejä fiksulle nuorelle voi antaa? Kuntosi huononee jos et liiku? Lihot 200-kiloiseksi ja kuolet jos et liiku?
Käytin esimerkkeinä kahta henkilöä samasta perheestä. Toinen elää ravitsemussuositusten ja liikkumissuositusten mukaisesti, toinen päin vastoin. Ikää kummallakin on jo yli 70 vuotta. Toisella lääkitykset verenpaineeseen ja korkeaan kolesteroliin. Toisella ei ollenkaan. Toinen voisi edelleen juosta helposti vähintään puolikkaan maratonin, toisen polvet ovat ylipainon vuoksi sellaisessa kunnossa, että not gonna happen. Ja anteeksi, mutta kun kyse omasta suvusta, niin voin todellakin käyttää näitä henkilöitä.
Niin ja fiksu nuori keksii tähän jonkun terveellisesti eläneen, joka kupsahti alle nelikymppisenä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä pakottaisin, ihmettelen miks nykyään ei lapsia laiteta ulos, liikuntaa todella tsrvitsee ihan jokainen ja raitista ilmaa. Ihan vaan nakkaa puhelimet ja koneet kiinni ja ilmoittaa että aukeaa vasta kun se pikkuinen lenkki on kävelty.
Näin pitää tehdä koska muukaan ei ole auttanut. Ymmärtää, että olen tosissani enkä muuten vaan jankuta. Nyt kun muistelen niin meitäkin äiti joskus kehotti ulos teininä, jos vaikutti liian flegmaattiselta meno - vaikka siis vapaaehtoisestikin liikuttiin aika paljon! Ja nimenomaan raikkaana pakkaspäivänä on hyvä ulkoilusää, ellei ole ihan kauhean kylmä. Ap
Nuoret ovat mielestäni fiksuja nykyään. Voit ehkä käyttää esimerkkejä siitä, millaiseksi elo käy, jos ei liiku.
Mitä esimerkkejä fiksulle nuorelle voi antaa? Kuntosi huononee jos et liiku? Lihot 200-kiloiseksi ja kuolet jos et liiku?
Käytin esimerkkeinä kahta henkilöä samasta perheestä. Toinen elää ravitsemussuositusten ja liikkumissuositusten mukaisesti, toinen päin vastoin. Ikää kummallakin on jo yli 70 vuotta. Toisella lääkitykset verenpaineeseen ja korkeaan kolesteroliin. Toisella ei ollenkaan. Toinen voisi edelleen juosta helposti vähintään puolikkaan maratonin, toisen polvet ovat ylipainon vuoksi sellaisessa kunnossa, että not gonna happen. Ja anteeksi, mutta kun kyse omasta suvusta, niin voin todellakin käyttää näitä henkilöitä.
Niin? Kyllähän fiksu teini tajuaa, että voi halutessaan alkaa treenaamaan eikä sillä mitä nyt vaikka 15-vuotiaana tekee ole vaikutusta siihen millainen on 70-vuotiaana. Samaa sain itsekin aikanaan kuunnella, kun en käynyt yläasteella liikuntatunneilla.
No nyt on pakko korjata, koska lauseessasi on sellaisia lapsuksia. Nuoren ihmisen luusto kehittyy noin 18-vuotiaaksi. On aivan äärimmäisen tärkeää antaa kropalle liikettä, hyppyjä, liikkumista epätasaisella alustalla, kiipeilyä-ihan kaikkea. Plus pitää huolta, että luiden kannalta ravitsemus kunnossa. Jos et tee tätä, niin kehittyvän nuoren luut voivat altistua osteoporoosille. Lisäksi, mitä vähemmän liikut nuorena, sitä vähemmän liikut erittäin tod.näk. vanhempana.
Kävelit 3-5km päivässä? Veit siis roskat ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja fiksu nuori keksii tähän jonkun terveellisesti eläneen, joka kupsahti alle nelikymppisenä.
ohis
Aivan varmasti.
Teinille kaverittomana pihalle lähteminen on ehkä isompi kynnys, kuin aikuiselle, tai pienemmälle lapselle. Ja jopa kaverillinen teini harrastaa yksinäistä ulkona oloa varmasti paljon useammin, kuin kaveriton.
Siis vaikka ulkoilulla ei olisikaan mitään tekemistä kaverihengailun kanssa (esim lenkkeily, tai kauppareissu), niin jo mikä tahansa ulos lähteminen on nuorilla niin isosti yhteydessä kaverihengailuun, että ehkä teinillesi tulee yksin käppäilystä siksi niin negatiiviset fiilikset. Varmasti yksinäisyys masentaa, katkeroittaa ja uuvuttaa teiniä ja hän haluaa viettää mahdollisimman paljon aikaa kotona, koska koti ja perhe ovat perhealuetta, ei muistutus omasta yksinäisyydestä
Sellaisia ne teinit ovat. Eikä pelkästään ulkoilu, vaan usein heidän puhekykynsä ja sanavarastonsa taantuu taaperon tasolle. Kestää aikansa ja muutaman vuoden päästä heistä kuoriutuu mitä ihanin ja sosiaalinen nuoriaikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ekalla sivulla mainittiin päänsärky ja vatsavaivat, joita teini valittelee. En olisi täysin varma siitä, että kyseessä on tekosyy sille, ettei tarvitsisi liikkua (vaikka voi se sitäkin olla). Teini lääkäriin, niin ehkä vaivoille löytyy syy ja hoito.
Ulkoilu usein tehoaa tuollaisiin epämääräisiin vaivoihinkin. Liikunta parantaa suolen toimintaa ja lisää endorfiinien eritystä.
Täällä toinen, jonka teini ei liiku. Olen yrittänyt kaikkea; pienestä pitäen kuljettanut mukana retkeilemään, hiihtämään, lenkkeilemään, touhunnut pihalla hänen kanssaan, kiristänyt välillä ruutuajalla etc, lahjonut palkinnoilla, antanut vaihtoehdoksi siivoa tai lenkkeile ym., johtanut esimerkillä; itse lenkkeilen joka ikinen päivä, ja usein pyydän lapset myös mukaan. Lisäksi minulla on toinen lapsi, joka kasvatettu ihan samalla tavalla ja hän lenkkeilee mielellään omaksi ilokseen, ja käy omasta aloitteestaan lenkillä. Toisen suhteen olen päättänyt luovuttaa; tehköön mitä tahtoo elämällään. Lisäksi hänen pitäisi tässä vaiheessa löytää motivaation itsestään. Rajansa silläkin mitä vanhempi voi tuon ikäiseen enää vaikuttaa. Joten luovutan. Mutta minua ottaa ihan sairaasti päähän, että koululiikunta on ajettu alas, jos koulussa olisi liikuntaa, niin lapsellani olisi kaveriseuraa, mutta kun ei ole, niin hän ei liiku. Hän käy siis lukiota, ja siellä ei ole koko vuonna yhtään viikkotuntia liikuntaa ennen kevään viimeistä viidettä jaksoa! mMkä on aivan älytöntä kunnon ylläpitämisen kannalta. Ei ihme että nuoret on rapakunnossa.
Otin tuon kirjan esimerkiksi lähinnä korostaakseni nykylasten täyttä kiinnostuksen puutetta lukemiseen