Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini ei suostu ulkoilemaan

Vierailija
28.11.2021 |

Onko kellään samaa ongelmaa? Teini ei halua harrastaa mitään, eikä hän näe mitään järkeä siinä että lähtisi lenkille mukaan tai kävisi yksin kävelemässä. Jos sanon että haukkaamassa happea pitää käydä, niin vänkää tekosyyksi että ei ole ketään kaveria sinne. Mitä tuolle tekisi? Pitääkö ottaa netti pois? Tuon tuntien viikkorahan poistaminen ei hetkauta, hän sanoo vaan että ei sitten ja käyttää viikkorahan puuttumista vielä lisäperusteluna sille, ettei kotoa kannata poistua mihinkään.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä olet lapsesi kasvattanut.

Tulimme juuri äsken puolen tunnin otsalamppukävelyltä toisen teinin kanssa. Kävin kysymässä häneltä, että lähtisikö hän pienelle kävelylle kanssani luontopolulle ja pakottaa ei tarvinnut ollenkaan. Tyttö oli eilen juoksemassa lähimetsässä noin 6,5 km, koska harrastaa polkukuoksua omaksi ilokseen.

15 vuotias poika taas harrastaa vaellusta parin kaverin kanssa ja on ihan normaalia, että he ovat esimerkiksi yhden viikonlopun kuukaudesta metsässä ja kävelevät siellä varusteineen jotain 40-50 km. Viimeksi olivat isäinpäiväviikonloppuna.

Vierailija
22/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän teitä. Onko suomalainen koulutus mennyt kokonaan hukkaan?  En yhtään ihmettele, miksi nuoret ja vanhemmat lihoo jatkuvasti. Lasten pelätään jäätyvän (?!) ulkona, jos menevät ulkoilemaan, yhtään positiivista kommenttia ei tule ulkona liikkumisesta ja elintarvikkeiden kulutustilastojenkin valossa olemme aikamoisia porsaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ulkoilla?

Et taida lukea paljoakaan tutkimuksia, joiden mukaan ulkona liikkuvan nuoren aivot kestävät paremmin stressiä ja he ovat resilientimpiä vaikeuksille. Auttaa myös uuden oppimisessa. Noin niinkuin alkuun.

Niin ja ihan jo mielialaan ulkoilun vaikutus on yleensä positiivinen minkä vaan ikäisellä. Välillä vähän ärsyttää kun teini iltasin kimpoilee jostain turhasta kun olisi kenties enemmän ok tuulella jos olisi ollut edes vähän aikaa ulkona.

Ap

Vierailija
24/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeän teitä. Onko suomalainen koulutus mennyt kokonaan hukkaan?  En yhtään ihmettele, miksi nuoret ja vanhemmat lihoo jatkuvasti. Lasten pelätään jäätyvän (?!) ulkona, jos menevät ulkoilemaan, yhtään positiivista kommenttia ei tule ulkona liikkumisesta ja elintarvikkeiden kulutustilastojenkin valossa olemme aikamoisia porsaita.

Eli kun kysyin, että miksi se teini pitää sinne pakkaseen pakottaa, niin se tarkoittaa että minä ja mun lapset ollaan lihavia? Häpeän sua ihan yhtä paljon, kun sä mua...

Liikkua voi muuten sisälläkin, ei sitä varten tartte kotoa lähteä yhtään mihinkään. EI varsinkaan pakkaseen, jos ei siitä nauti. Ehkä sitä teiniä voisi motivoida jotenkin muuten, kun vaan patistamalla ulos... 

Vierailija
25/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoudu sen kaveriksi lenkille, menkää happihyppelemään yhdessä.

Et vaivautunut aloitusta lukemaan? Ap

Vierailija
26/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ulkoilla?

Et taida lukea paljoakaan tutkimuksia, joiden mukaan ulkona liikkuvan nuoren aivot kestävät paremmin stressiä ja he ovat resilientimpiä vaikeuksille. Auttaa myös uuden oppimisessa. Noin niinkuin alkuun.

Niin ja ihan jo mielialaan ulkoilun vaikutus on yleensä positiivinen minkä vaan ikäisellä. Välillä vähän ärsyttää kun teini iltasin kimpoilee jostain turhasta kun olisi kenties enemmän ok tuulella jos olisi ollut edes vähän aikaa ulkona.

Ap

Mulle pakkasen vaikutus mielialaan on masentava. Sisällä on onneksi plussan puolella.

Vierailija
27/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pakottaisin, ihmettelen miks nykyään ei lapsia laiteta ulos, liikuntaa todella tsrvitsee ihan jokainen ja raitista ilmaa. Ihan vaan nakkaa puhelimet ja koneet kiinni ja ilmoittaa että aukeaa vasta kun se pikkuinen lenkki on kävelty.

Vierailija
28/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tuonne pakkaseen mene saatana liikkumaan. Korkeintaan siksi aikaa että pääsee autoon ja sieltä kuntosalille.

Vierailija
29/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ulkoilla?

Ap

Suosittelen jotain askelmäärää teinille, muuten ei tule ruutuaikaa. Ei siis mitään ulkona hengailua/maleksimista. Vielä parempi, jos saa kaverin mukaan. Meillä auttoi, kun lapsuuden liikkumisen jälkeen tuli teiniangstikausi. Muista perustella rauhallisesti, miksi näin toimitaan ja muista toimia myös itse esimerkkinä.

Vierailija
30/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit myös pistää kotitöiksi että lapsi kävelee vaikka joka päivä ulos viemään roskat, hakemaan postin, hakemaan lähikaupasta purkin maitoa yms.

Vierailija
31/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa turhautuneet teinipojat tömistelevät ja pomppivat (!) sisällä kun eivät pura aggressiivisuuttaan liikkumiseen. AINA sisällä.

Vierailija
32/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin tänään viemässä roskat tuonne katokseen. Tai no kävin minä myös partsilla tupakilla. Siinäpä ne ulkoilut.

Tosin viikonloppuna muuten kiersin aika pitkän lenkin etsimässä yhtä huonekalua pitkin ja poikin, jota ei sitten löytynytkään, mutta tulipa käytyä.

Vierailija
33/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien terveyden kannalta on myös olennaista katsoa välillä (säännöllisesti) kauas eikä vain sisällä tuijottaa lähelle. Lisäksi luonnossa liikkumisella on todistetusti merkittäviä terveysvaikutuksia. Kun liikunta puuttuu elämästä, luut rapistuvat vaikka kuinka vetäisi maitoa napaan. Ja aivojen hyvinvointiin ulkoilu vaikuttaa myös. Meidät on luotu vaeltamaan pitkiä matkoja jalan, ei kököttämään yhdessä tilassa laitetta hipelöimässä. Se aiheuttaa masennusta ja ahdistusta. Tutkikaapa vain, miten tilastot pelien ja älylaitteiden käytön kasvusta korreloivat ahdistuneisuushäiriöiden ja masennuslääkkeiden käytön kasvun kanssa.

Vierailija
34/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä pakottaisin, ihmettelen miks nykyään ei lapsia laiteta ulos, liikuntaa todella tsrvitsee ihan jokainen ja raitista ilmaa. Ihan vaan nakkaa puhelimet ja koneet kiinni ja ilmoittaa että aukeaa vasta kun se pikkuinen lenkki on kävelty.

Näin pitää tehdä koska muukaan ei ole auttanut. Ymmärtää, että olen tosissani enkä muuten vaan jankuta. Nyt kun muistelen niin meitäkin äiti joskus kehotti ulos teininä, jos vaikutti liian flegmaattiselta meno - vaikka siis vapaaehtoisestikin liikuttiin aika paljon! Ja nimenomaan raikkaana pakkaspäivänä on hyvä ulkoilusää, ellei ole ihan kauhean kylmä. Ap

Vierailija
35/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voit myös pistää kotitöiksi että lapsi kävelee vaikka joka päivä ulos viemään roskat, hakemaan postin, hakemaan lähikaupasta purkin maitoa yms.

Tuo menee ehkä läpi jollekin alle 10 vuotiaalle. Sinulla ei taida olla kokemusta teineistä.

Sitä paitsi meillä lähin kauppa on kuuden kilometrin päässä, joten saattaisi olla maito jäähileessä ennen kuin se kotiin tulisi. Roskis ja postilaatikko ovat noin 15 metrin päässä lähimmästä ovesta, joten enpä kehuisi sitä suoritusta, jos niin kaukana kävisi.

Vierailija
36/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi liikkua juuri ulkona??? siellä voi kaatua ja vaikka murtaa luunsa liukkaalla. paljon mukavampaa mennä vaikka uimaan tai kuntosalille. Talvi on syvältä:(

Vierailija
37/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ulkoilla?

Ap

Suosittelen jotain askelmäärää teinille, muuten ei tule ruutuaikaa. Ei siis mitään ulkona hengailua/maleksimista. Vielä parempi, jos saa kaverin mukaan. Meillä auttoi, kun lapsuuden liikkumisen jälkeen tuli teiniangstikausi. Muista perustella rauhallisesti, miksi näin toimitaan ja muista toimia myös itse esimerkkinä.

Tää oli hyvä vinkki! Pitäisiköhän ostaa sille joululahjaksi joku sellainen älykello, eikös niissä ole askelmittari? Muistui mieleen tästä että aika kauan sitten yhesä vaiheessa sillä oli puhelimessa joku äppi ja itsekin seurasi niitä askelia innoissaan. Ap

Vierailija
38/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa voi harrastaa sisälläkin. Olisi kiva tietää mitä siinä raittiissa ilmassa ihan konkreettisesti on, jos sitä on näemmä ihan pakko saada.

Vierailija
39/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan joskus vaihtoehdot: siivous tai lenkki eli joko lenkille pois jaloista tai auttaa siivouksessa. Siivouksen aikana kaikki kotona olevat siivoavat

Vierailija
40/70 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä toki olet aina tehnyt reippaasti ja valittamatta kaikki työt ja ulkoilut ennen kuin näpellät puhelintasi? Sama koskee siis myös silloin vanhempia, he ovat esimerkkejä aina ja kaikessa.