Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstalääkärit ja muut tikkauksesta tietävät, hoi!

Vierailija
24.02.2015 |

Milloin haava kannattaa tikata? Ymmärsin, että se lisää tulehdusriskiä, mutta vähentäisi arven muodostumista. Mistä tietää milloin haava kannattaa lähteä tikkauttamaan/liimata? Etenkään, jos ei kehtaa soittaa vaikka päivystykseen ja kysyä... Jotain kotivinkkejä kaipaisin. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 02:20"]

Siis oletko itselles viiltänyt sen. Onko ongelmana viiltely ja nyt meni liian syvälle? Jos näin, muukin apu on tarpeen kuin tikkaus olis ollut.

[/quote]

Juuri näin. Aikaisemminkin tullut melko syviä haavoja, mutta olen antanut olla. Viisi vuotta edellisistä, jos ei näitä viime aikaisia lasketa, ja niistä edelleen törkeitä arpia. Sillä nyt sitten mietin, että missä vaiheessa noita kannattaa lähteä tikkauttamaan. Hoitosuhde on, mutta viiltelystä ei oikein olla puhuttu kun ei hetkeen ole ollut ajankohtainen ja viimeksi kun siitä mainitsin, oli se hoitajan mielestä ohimenevää eikä kannata enempää tarttua. Ehkä tosiaan näin, nyt vaan pitäisi jotenkin miettiä miten saisi arvet pieniksi, hölmönä kun tuli raadeltua parin viikon sisällä koko käsi.

Vierailija
22/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oliko tuo kuitenkin omasta kädestä, siis kuva...? Kyllä tuohon jotenkin pitäisi puuttua hoitajan, en osaa sanoa miten, koska en ole hoitoalalla. Mutta jotain merkittävää on nähtävästi tapahtunut viime aikoina, mikä saa sut taas viiltelemään. Siitä olisi tärkeää saada keskustella ja purkaa viiltelyn tuomia negatiivisia vaikutuksia. Yritä sitkeesti saada puhuttua tästä, jotta ei jatkuisi ja ei menisi vielä pahemmaksi. Ja jatkossa kannattaa varmaan syvimmät haavat käydä tikkauttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 02:53"]

Eli oliko tuo kuitenkin omasta kädestä, siis kuva...? Kyllä tuohon jotenkin pitäisi puuttua hoitajan, en osaa sanoa miten, koska en ole hoitoalalla. Mutta jotain merkittävää on nähtävästi tapahtunut viime aikoina, mikä saa sut taas viiltelemään. Siitä olisi tärkeää saada keskustella ja purkaa viiltelyn tuomia negatiivisia vaikutuksia. Yritä sitkeesti saada puhuttua tästä, jotta ei jatkuisi ja ei menisi vielä pahemmaksi. Ja jatkossa kannattaa varmaan syvimmät haavat käydä tikkauttamassa.

[/quote]

Ei ole omasta kädestä, ihan googlen kuvahausta esimerkkikuva. Muut haavat tosiaan pienempia, mutta niitä onkin käsi täynnä. Ei vaan viitsisi turhaan mennä päivystykseenkään lisäämään töitä, kun eipä tikkaamisesta ole hirveästi muuta hyötyä kuin kosmeettinen hyöty. Pitää nyt katsoa jatkossa jos näyttää siltä, että rasvakudos valuu kädestä ja verta valuu älyttömästi niin käydä sitten näyttäytymässä. Hoitaja ei ole oikein mihinkään tarttunut, lähinnä siihen olenko käynyt töissä ja miten sairaslomilta vältytään. Mutta pääasia kun sais vaan nyt arvet jatkossa mahdollisimman huomaamattomiksi.

Vierailija
24/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 03:25"]No arvet vaalenee vaan ajan kanssa. Voihan niitä tietty yrittää peittää arpiin/tatuointeihin tarkoitetulla peitevoiteella, muuta nyt en keksi. Paitsi ei tuota pahinta oikein voi... Otat aika "huolettomasti" koko asian, eli oletko sinut viiltelyn kanssa vai miksi tuo asenne? Kyllä mua vaivaisi jo se kosmeettinen haitta ja muutenkin viiltely on jotain mitä en oikein ymmärrä. Eikö se satu ihan perhanasti? Etkö halua lopettaa vai et pysty? Mikä ajaa siihen? Ja olet nähtävästi suht vanha, kun töistä puhut. Olen olettanut, että viiltely on ahdistuneiden teinien juttuja. Sori, jos loukkaan nyt sua jotenkin. On vain hämmentävää.
[/quote]
Näinhän ne tekee, vaan kyllä ne vielä vuosienkin päästä erottaa. Etenkin koholla olevat jäljet. "Harrastin" viiltelyä pitkään, niin sekin tuo jo aika huoletonta suhtautumista. Sinut en asian kanssa ole ja tosiaan hävettää ja paljon. Ei nuo haavat ja viiltely itsessään ole huolenaihe niinkään, vaan arvet ja se ettei kukaan saa tietää. Viiltely tosiaankin mielletään yleensä "teinien touhuksi", sekös vielä lisää ahdistusta kun tämän ikäisenä voisi jo olettaa, että olisi parempia ahdistuksenhallintakeinoja. Sattuuhan se ja sepä siinä itselläni juju onkin, rankaiseminen ja kivun aiheuttaminen. Parikymppinen olen, opiskelun ohella käyn töissä. Nyt sitten opiskelut hetken aikaa tauolla, mutta pakko käydä töissä rahatilanteen takia. Jotenkin vaan pitäisi saada asiat järjestymään, mutta ei näytä siltä että nuo hetkeen järjestyisivät. Siihen asti vaan pitää jotenkin minimoida haitat, eli arvet mahd. pieniksi ja haavojen hyvä hoito.

Vierailija
25/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on himassa omat tikkausvehkeet, paljon kätevämpää tikata itse, niin ei tarvitse lähteä jonottamaan.

Vierailija
26/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:36"]

mulla on himassa omat tikkausvehkeet, paljon kätevämpää tikata itse, niin ei tarvitse lähteä jonottamaan.

[/quote]

Mistä sellaisia saa ja kuinka tikit ommellaan?

Vierailija
27/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:36"]mulla on himassa omat tikkausvehkeet, paljon kätevämpää tikata itse, niin ei tarvitse lähteä jonottamaan.
[/quote]
No joo, käyhän se noinkin. Ite en kyllä ilman koulutusta lähtisi yrittämään, saisin varmaan aikaseksi entistäkin pahemman jäljen. Haavaliima on ainoa mitä voisi ehkä itse kokeilla. Plus yhdellä kädellä tikkaaminen nyt kuulostaa etenkin täysin kokemattomalle aika hankalalta...

- Ap

Vierailija
28/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavaliimaa ei myydä missään käsikaupassa, se on ammattilaisten tarvike. Jos viiltely on niin tarpeellista, niin miksi niitä arpia pitää piilotella? Eikö se ole vähän turhamaista?

Vierailija
29/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

Apteekista saa ja netistä kattelin pari opetusvideoo, olen kerran tehnyt ko. toimenpiteen. Kohtuullinen humalatila on suotava. Jälki ei ollut aivan kirurgi tasoa mutta ajoi asiansa.

Vierailija
30/30 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

Apteekista saa ja netistä kattelin pari opetusvideoo, olen kerran tehnyt ko. toimenpiteen. Kohtuullinen humalatila on suotava. Jälki ei ollut aivan kirurgi tasoa mutta ajoi asiansa.

[/quote]

Tietysti jos on vaikka kaveri sh tai muu joka osaa niin helpottaa hommaa paljon. Eipä se yhdellä kädellä tikkaus nyt niin vaikeaa ollut, enemmänkin siinä haittasi se reipas kipulääkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi