Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka piilottaa rahat sossulta?

Vierailija
24.02.2015 |

Tällä hetkellä olen töissä mutta ajattelin varautua työttömyyteen näin: nostan pikkuhiljaa säästöni, vuokraan tallelokeron ja vien rahat sinne. Sitten kerran vuodessa matkustan Ruotsiin, jonne avaan pankkitilin ja talletan rahat tilille. Eli mitään yhteyttä minun pankkini ja sen uuden tilin välillä ei olisi. Lopulta kaikki säästöni olisi Ruotsissa. Jos sitten jäisin työttömäksi ja sossu kysyisi minne olen käyttänyt rahani, valehtelisin että minulla on pieni peliongelma. Tuskin sossu pääsisi jäljille Ruotsin tilistäni?
Työttömänä saisin kaikki tuet ja säästöilläni eläisin edes jotenkin inhimillistä elämää.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ja Suomi tekee näissä asioissa yhteistyötä sitä en tiedä tarkkaan millä tasolla, mutta on pyritty ehkäisemään tätä.

Vierailija
22/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:09"]

Tallelokerossa setelit voivat vanheta. Nyt on menossa seteliuudistus. Kymmenen vuoden päästä käteisellä maksaminen voi olla olennaisesti vaikeampaa muutenkin, kun käteismaksaminen harvinaistuu. Esim. jos yhtäkkiä alkaa tallettamaan suuren summan käteistä tilille, pankki on velvollinen tiedustelemaan mistä rahat ovat peräisin.

[/quote]

"During severe financial crises, sometimes governments close banks. Depositors may be unable to withdraw their money for long periods, as was true in the United States in 1933 under the Emergency Banking Act."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_collapse#Bank_holidays.2C_conversion_or_confiscation_of_accounts_and_new_currency

Voi myös käydä niin että ei saa haettua rahojaan silloin kun niitä tarvitsisi ja siitä syystä on hyvä olla vähän käteistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:13"]Pankit vaativat ainakin ruotsalaisen personnummerin. Ehkä myös pankkitilin. Tilin avaaminen taas edellyttää pankin tutkimuksia, eli pitää olla jokin syy elää maassa esim. työ. [/quote] En ajatellutkaan tuota. Se tallelokero alkaa kuulostamaan ainoalta vaihtoehdolta. Ap

[/quote]

Sinulla on siis todennäköisesti oltava pankkitili siinä ko. ruotsalaisessa pankissa Ruotsissa. Kuinka pankki muuten voi vetää palvelumaksut tallenlokerosta? Postissa he tuskin lähettävät Suomeen laskuja.

Vierailija
24/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:54"]Luulin että kyseessä olisi ollut veroparatiisivinkkejä massien jemmaamiseen Suomen valtiolta, mutta ei... [/quote] Ei ole niin isoja rahoja. Ap

[/quote]

Jos ei ole niin isoja rahoja, miten kuvittelet, ettei menoja voisi selittää vaikka ruotsinreissujen kuluilla? Kaikki menot kustannat suoraan ja varaat ne käteiset, jota viet matkakassaksi. Ei sinun vuosien päästä tarvitse selittää, mihin olet kuluttanut matkakassasi.

Tee kuitenkin reissut mieluummin Pietariin ja tallenna jonnekin sikäläisen pankin tilille. Ruplan arvonmuutoksia on kiva jännittää samalla, kun pohtii huomaakohan sossu ne ruplatilit.

Vierailija
25/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:57"]Työmarkkinatuen saa kyllä vaikka tilillä olisi miljoona, kunhan ei ole töitä. Vain toimeentulotuki (jota erikseen haetaan kuukausittain ja harkinnanvaraisesti myönnetään) vaatii että tili on tyhjä.. Sairasta jos haet toimeentulotukea raha jemmassa... Voi jessus nykyajan ihmisiä. Olkaa kiitollisia työmarkkinatuesta!
[/quote]

Pitää ottaa kaikki irti mikä valtiolta lähtee.
[/quote]
Niin tai siis meiltä rehellisiltä veronmaksajilta!!

Vierailija
26/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:09"]

Tallelokerossa setelit voivat vanheta. Nyt on menossa seteliuudistus. Kymmenen vuoden päästä käteisellä maksaminen voi olla olennaisesti vaikeampaa muutenkin, kun käteismaksaminen harvinaistuu. Esim. jos yhtäkkiä alkaa tallettamaan suuren summan käteistä tilille, pankki on velvollinen tiedustelemaan mistä rahat ovat peräisin.

[/quote]

"During severe financial crises, sometimes governments close banks. Depositors may be unable to withdraw their money for long periods, as was true in the United States in 1933 under the Emergency Banking Act."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_collapse#Bank_holidays.2C_conversion_or_confiscation_of_accounts_and_new_currency

Voi myös käydä niin että ei saa haettua rahojaan silloin kun niitä tarvitsisi ja siitä syystä on hyvä olla vähän käteistäkin.

[/quote]

Noin tapahtui vuonna 1933 Yhdysvalloissa. Tietääkseni Suomessa kukaan ei koskaan ole menettänyt talletuksiaan noin. Voihan yhteiskuntakin sitä paitsi romahtaa, jolloin kaikki raha menettää arvonsa.

Vierailija
27/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:01"]Mitä järkeä hilata niitä rahojaan Ruotsiin asti, pistä vaikka sukanvarteen ylimääräistä. Tietysti jos haluaa vaikka puolisoltaan salata, niin sitten ehkä joutuu piilottamaan vähän muualle, vaikkapa sinne johonkin tallelokeroon jossain.
[/quote]

Helkkari. Laita vaikka tyynyn alle!

Vierailija
28/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi kassakaappi kotiin?

Vierailija
29/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pitää ihan Suomessakin 2 tiliä ja ilmottaa sossulle yhden. Heillä ei ole oikeutta eikä pääsyä selvittämään toista tiliäsi..

Vierailija
30/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tota varten sukanvarressa 2000 euroa ja säästötilillä toinen mokoma.

Vierailija
31/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosta hyvissä ajoin käteisenä ja jemmaa kotiin säästölippaaseen. Käteistä rahaa on hankalampi jäljittää. 

Vierailija
32/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:18"]

[/quote]

Noin tapahtui vuonna 1933 Yhdysvalloissa. Tietääkseni Suomessa kukaan ei koskaan ole menettänyt talletuksiaan noin. Voihan yhteiskuntakin sitä paitsi romahtaa, jolloin kaikki raha menettää arvonsa.

[/quote]

Mitenhän kävikään säästökassojen kohdalla 90-luvulla? Eikös siihen tarvittu laki, jottei niitä rahoja tarvinnut heti maksaa?

Vierailija
33/66 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:29"]Voit pitää ihan Suomessakin 2 tiliä ja ilmottaa sossulle yhden. Heillä ei ole oikeutta eikä pääsyä selvittämään toista tiliäsi..
[/quote]

Onko oikeasti noin?

Vierailija
34/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea, mitä laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (20 §) sanoo asiasta:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

Vierailija
35/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nykyisentasoisilla etuuksilla estyy edes jotenkin inhimillinen elämä?

Vaatteet, ruuat, lääkkeet ja muut saatavilla. Tietokoneeseen, kännykkään, kulttuuriin ja viihteeseen on mahdollisuus. Mikä ei riitä? 

Ihmeellisiä alkavat olla odotukset, jos Bahaman matka vasta alkaa olla inhimillistä elämää. 

Vierailija
36/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:57"]

Työmarkkinatuen saa kyllä vaikka tilillä olisi miljoona, kunhan ei ole töitä. Vain toimeentulotuki (jota erikseen haetaan kuukausittain ja harkinnanvaraisesti myönnetään) vaatii että tili on tyhjä.. Sairasta jos haet toimeentulotukea raha jemmassa... Voi jessus nykyajan ihmisiä. Olkaa kiitollisia työmarkkinatuesta!

[/quote]

Ongelma on siinä, että työmarkkinatuki + asumislisä on helposti vähintään 20-30 % pienempi kuin perustoimeentulotuki, harkinnanvaraisista puhumattakaan. Ja kun vuokralta käteen jäävä raha pyörii siellä 3-400 euron nurkissa, niin tuo kyllä tuntuu ja paljon.

Vierailija
37/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aikanaan oli kolme tiliä, mutta ilmoitin sossun vain yhden (koska en olisi jaksanut joka kuukausi käydä niistä kaikista hommassa tiliotetta).
Ei sossu niistä kahdesta koskaan mitään tiennyt.
Toinen tili oli tyhjä ja toisessa oli joskus vähän rahaa (jos esim. äiti halusi antaa hieman synttärirahaa, nii laittoi sille tilille). :)

Vierailija
38/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pankit kysyvät tiskillä pienimmistäkin summista. Vaimoni isoäidin laatikoista löytyi kuolemansa jälkeen vanhoja kultakoruja, astioita, aterimia jne, jotka myimme tarpeettomana. Tulikin yllättäen n. 2000 euroa.

Veimme rahat pankkiin tilille ja kassatäti alkaa tivaamaan mistä rahat ovat tulleet. Mitä vittua! Eikö ihminen saa tallettaa rahaa omalle tililleen? Olisi pitänyt vastata että möin sun ukolles persettä.

Vierailija
39/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 19:39"]

Tällä hetkellä olen töissä mutta ajattelin varautua työttömyyteen näin: nostan pikkuhiljaa säästöni, vuokraan tallelokeron ja vien rahat sinne. Sitten kerran vuodessa matkustan Ruotsiin, jonne avaan pankkitilin ja talletan rahat tilille. Eli mitään yhteyttä minun pankkini ja sen uuden tilin välillä ei olisi. Lopulta kaikki säästöni olisi Ruotsissa. Jos sitten jäisin työttömäksi ja sossu kysyisi minne olen käyttänyt rahani, valehtelisin että minulla on pieni peliongelma. Tuskin sossu pääsisi jäljille Ruotsin tilistäni? Työttömänä saisin kaikki tuet ja säästöilläni eläisin edes jotenkin inhimillistä elämää.

[/quote]miksi noin monimutkainen suunnitelma? itse olen soskun asiakas, tilit nordeassa ja osuuspankissa. Pääsääntösesti käytän nordeaa ja vien tiliotteet siltä tililtä.

Ekalla kerralla virkailija kysyi "onko sulla toista tiliä?" mä sanoin että ei ole, asia jäi siihen. Ei ne näe sitä mistään, ellet siirtele rahaa noiden tilien välillä et tiliotteesta sit näkyy sun toinen tili.  Ja ei, virkailijat ei ala leikkimään salapoliisia, heillä on aika paljon käsiteltäviä hakemuksia jne.

Vierailija
40/66 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:29"]

Voit pitää ihan Suomessakin 2 tiliä ja ilmottaa sossulle yhden. Heillä ei ole oikeutta eikä pääsyä selvittämään toista tiliäsi..

[/quote]juuri näin! katkerat alapeukuttaa kun eivät itse tienneet sitä :D ei saa tuomita, pitää köyhälläkin olla pahan päivän varalle rahaa, päätöksissä voi mennä hyvinkin pitkä aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi