Meille tuli viikko sitten 2002 syntynyt diginatiivi töihin eikä se osaa käyttää pöytäkonetta
Kaikki pitää kädestä pitäen neuvoa tälle diginatiiville....huoh...
Kommentit (89)
Pitääkö mollata?
Siellä töissähän sen sitten oppii.
Osaisitteko itse ensinäkemältä käyttää TikTokkia täydellisesti? No ette.
Ei nuoriso lähettele vapaa-ajallaan Excel-taulukoita toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Osalla yläkouluikäisistä on sellainen tilanne, ettei kotona enää ole tietokonetta. Ei ole ehkä ollut vuosiin. Kaikki asiat hoidetaan pädillä tai kännykällä.
Digitaidot ovat osalla ihan olemattomat. Esimerkiksi näppäimistöä ei osata käyttää. Ei usein edes tiedetä, miten @ merkin saa syntymään.
Lapseni on itsekseen opetellut kirjoittamaan käsialaa ja harrastaa kalligrafiaa. Hän aloitti juuri hiukan isomman koulutyön kirjoittamisen ja opetteli sitä varten kymmensormijärjestelmän käytön. Ikätoverinsa osaavat vaan pelata minecraftia puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tästäkin huolimatta se tietokoneenkäyttötaito on aika matala. Ei mitään käsitystä esim. tiedostorakenteista (siis ihan perus resurssienhallinnan käyttö hakemistoineen), moni Office-ohjelmien toiminnallisuus on hukassa (kun käytetään vain niitä selainversioita) jne. Vähän väliä on "tietokone lentämässä seinään"... Ja äiti taas saa huokaista syvään, laskea kymmeneen ja yrittää jaksaa neuvoa.
Tiedostorakenteet lähtivät hukkateille Windows95:n myötä. Olin kurssilla silloin ja ne, joilla oli ongelmia tiedosto-hakemisto systeemin kanssa olivat innoissaan, kun riitti että jutut pystyi heittämään ruudulla kuvakkeiden avulla kuvakkeen alle. Nyt windows10 häivyttää tuota entistä enemmän.
Joo, ja Windowssiin tämä tuli Mäceistä, sillä Applen käyttäjät eivät ole tienneet tiedostojensa sijaintia sitten Apple II:n.
Tapasin joskus edellisen poikkeuksena tytön, joka käytti koulun Mäcciä sähköpostien lukemiseen. "Mulla on nämä sähköpostit tässä levykkeellä. Kun haluan lukea postit, syötän tämän levykkeen koneeseen. Postit pysyy aina mukana."
Aha.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei varmaan osaa siellä Porvoon konttorilla. Mitenköhän onnistui koulussa käyttämäån sitä läppäriä ja jättämään ne koulutehtävät, jotka sillä piti tehdä. Mammat leikkii IT-osaajaa ja antavat puhelimessa pankkitilisä koodit.
T. Keski-ikäinen
Hämmästyttävää kyllä uutisotsikoiden mukaan peruskoulusta ja ammattikoulusta putkahtaa ulos satoja nuoria vuosittain, jotka eivät osaa edes lukea, tai muuten taidot vastaavat 1-2 luokkalaista. Olen melko varma että sieltä putkahtaa ulos myös niitä, jotka eivät osaa tietokonettakaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se kautta aikojen ole ollut niin, että nuori uusi työntekijä joutuu opettelemaan talon temput ja tavat. Ennen sai jopa ihan ajan kanssa ja vanhemman työntekijän siiven alla hioa taitojaan.
Ei, ei todellakaan. Tässä on kyse ihan muusta. Tässä on kyse vakavammasta asiasta. Siitä, että Suomessa kuvitellaan ihmisten ja etenkin nuorten olevan ihan mahdottoman päteviä näissäkin asioissa. Eivät ole.
Eivät osaa edes tätä. Suomalainen digiosaaminen on todella heikkoa, myös ammattilaistasolla. Ei ihme, että apuja piti hakea Virosta jopa sähköiseen reseptiin, josta ei omin voimin tullut yhtään mitään muuta kuin sutta ja sekundaa. Ja nyt tämä potilastietojärjestelmä ja....
Nuo ovat niin perusasioita, että kyllä ne tänä päivänä pitäisi jokaisen osata. Jos jonkun noista aloituksessa mainituista asioista joutuisi opettamaan, se ei ole ongelma eikä ihme, mutta jos useamman, se on.
Se mitä kokeneemmat kollegoiden tulee tietysti opettaa on firman tavat hoitaa asioita, muttei sentään tämän päivän "lyijykynän" käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tästäkin huolimatta se tietokoneenkäyttötaito on aika matala. Ei mitään käsitystä esim. tiedostorakenteista (siis ihan perus resurssienhallinnan käyttö hakemistoineen), moni Office-ohjelmien toiminnallisuus on hukassa (kun käytetään vain niitä selainversioita) jne. Vähän väliä on "tietokone lentämässä seinään"... Ja äiti taas saa huokaista syvään, laskea kymmeneen ja yrittää jaksaa neuvoa.
Tiedostorakenteet lähtivät hukkateille Windows95:n myötä. Olin kurssilla silloin ja ne, joilla oli ongelmia tiedosto-hakemisto systeemin kanssa olivat innoissaan, kun riitti että jutut pystyi heittämään ruudulla kuvakkeiden avulla kuvakkeen alle. Nyt windows10 häivyttää tuota entistä enemmän.
Noille nuorille kun heittäisi eteen command promptin, niin eivät osaisi sitä käyttää... (mulla juuri tuossa toisella näytöllä auki)
No, sä et osaa edes puhua suomea..
Komentokehoite sitten (en käytä suomenkielistä Windowsia, siksi englanninkielinen termi)
TIRSK! :D
Luuletko, että nää tajuaa komentokehotteesta yhtään sen enempää? XD
Ainoa, mitä kyllä osataan on matkia ulkomaalaisia sanontoja ja trendejä, kuten woke ja boomer tai metoo. Että tavallaan siellä on niiden internet-komentokehote, mistä asiasta pitää triggeröityä tällä viikolla.
Olen suht nuori ja pakko todeta ettei koulussa oikeasti opeteta ihmeempiä ATK-taitoja. Vapaa-ajalla lapsi/nuori ei kauheasti käytä exceliä ja emailia joten ymmärrettävästi et automaattisesti osaa käyttää edes Outlookin perustoimintoja ilman että joku ne käy kanssasi läpi.
Miksi asenteesi on tuollainen? Nuori, työelämän taitoja opetteleva ja siihen sisältyy myös tietokoneen käyttö. Asenteesi on ihanan vähättelevä ja olet varmaan mainio työkaveri.
Ja kummasti tuosta edeltä juuttui sensuuria ja poliittista "älykkyyttä", pakolaiskoodareita sekä Vauvan moderointia käsittelevä viesti ennakkosensuuriin ;D
Asioista voisi puhua avoimestikin?h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille nuorille kun heittäisi eteen command promptin, niin eivät osaisi sitä käyttää... (mulla juuri tuossa toisella näytöllä auki)
No, sä et osaa edes puhua suomea..
se on ollut komentorivi jo vuosikymmenet..
Komentokehoite sitten (en käytä suomenkielistä Windowsia, siksi englanninkielinen termi)
Vierailija kirjoitti:
Olen suht nuori ja pakko todeta ettei koulussa oikeasti opeteta ihmeempiä ATK-taitoja. Vapaa-ajalla lapsi/nuori ei kauheasti käytä exceliä ja emailia joten ymmärrettävästi et automaattisesti osaa käyttää edes Outlookin perustoimintoja ilman että joku ne käy kanssasi läpi.
Miksi asenteesi on tuollainen? Nuori, työelämän taitoja opetteleva ja siihen sisältyy myös tietokoneen käyttö. Asenteesi on ihanan vähättelevä ja olet varmaan mainio työkaveri.
Varmaan siksi koska on hieman harhaanjohtavaa puhua diginatiiveista, jos heidän osaamisensa usein rajoittuu somen ja puhelimen sujuvaan käyttöön. Näistä on kovin vähän hyötyä työelämässä ja jonkun ne some-äppitkin on ensin tehtävä.
Missä työpaikalla on edes pöytäkoneita. Meillä kaikki vaihdettu läppäreiksi jo vuosia sitten ja olen julkisella puolella töissä. Itselle tuottaa ongelmia aina uusiutuvat ohjelmat. Wordkin on muuttunut niin kehittyneeksi ja monimutkaiseksi. No oma vika, pitäisi jaksaa tutkia ja opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ne diginatiivit eivät osaa käyttää läppäriäkään.
T: Ope täti, joka työkseen neuvoo koneiden käyttöä
No ei niiden tarvi! Boom-boom-boomerit vois pikkuhiljaa päivittää ne käytössä olevat ohjelmansa mobiiliversioiksi. Mutta heikkoa näyttää tekevän. Ja sitten kehdataan syyttää niitä, jotka ovat edistyneet ohitse siitä 80-luvun teknologiaan perustuvasta kankeasta tavasta tehdä asioita.
Kaikkea työtä ei vain voi tehdä tällä hetkellä mobiilisovelluksella, usko tai älä. Siinä kehittelyssä sulla voisi diginatiivina olla tulevaisuudessa työsarkaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomautan että kaikki nuoret eivät todellakaan ole mitään diginatiiveja.
Miten tyhmiä ovat ne ihmiset, jotka eivät sitä käsitä.
Ja jos ei ole ollut työelämässä, ei totisesti osaa liittää liitteitä sähköpostiin.
Eikä tiedä paskaakaan mistään exeleistä eikä Wordeista. Eikä muistakaan työpaikan omista ohjelmistoista.
Etenkin kun nuo exelit ja muut eivät ole edes ilmaisohjelmistoja, joita voi käytellä ja opetella kotonaan, omalla koneellaan.
Ja tosi sekin, että nuorille ei enää osteta mitään pöytäkoneita, koska ne ovat eri osineen aivan helvetin kalliita. Vanhemmat ostavat lapsilleen läppäri, joita he voivat kuljettaa mukanaan kaikkialla, myös opiskelussa. Opiskeleva nuorihan on sellainen, että hän asuu viikot opiskelu paikkakunnalla ja matkustaa usein vkonlopuksi kotiinsa, ja se läppäri kulkee mukana. Koska se on opiskeluväline.
Nyt suu tukkoon boomerit. Ja tässä boomereilla tarkoitan kaikkia niitä tyhmiä työntekijöitä työpaikoilla, jotka aina väheksyvät uusia nuoria työntekijöitä ja heidän pakollista työharjoitteluaan työpaikoilla.
Jokainen teistäkin on joskus ollut aloittelija, kaikissa hommissaan.
Sillä läppärillä pystyy tekemään ihan samat asiat kuin pöytätietokoneella.
Pitäisikö koulujen perusopetukseen yhdistää jonkinlainen atk-ajokortti?
Ihanko totta joissain lukioissa käytetään vain padejä? Täällä pitää olla läppäri. Meidän diginatiivilla on jopa oma pöytäkone 😱 Kesätyöhakemukseen kannattaa sitten ilmeisesti kirjoittaa, että osaa käyttää tietokonetta
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on varmaan sitten isoja eroja. Omat lapset on jo ala-asteella tehneet paljon töitä, esim. esitelmiä, tutkielmia ja artikkeleja tietokoneella. Osa pidempiä projekteja, joita on tehty koulussa ja kotona.
Ysiluokkalaisella on juuri matikassa tehtävä, jossa tehtiin kysely, vietiin tiedot sheetsiin ja tehdään google slidella esitys tuloksista.
Sitä en kyllä suostu uskomaan, että joku pääsisi läpi toisen asteen opinnot ilman läppärin tai tietokoneen käyttöä. Eihän se ollut mahdollista edes 90-luvulla.
Kaikkea ei voi osata. Jopa me työelämän konkarit yleensä tarvitsemme jonkun verran opastusta työpaikkaa vaihtaessa tai kun tulee käyttöön joku uusi järjestelmä.
Näin olen olettanut, mutta osalla on ihmeen heikot tietotekniset taidot. Zippi-paketti on jotain ihan utopiaa ja osa yrittää käyttää tietoja suoraan sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Huomautan että kaikki nuoret eivät todellakaan ole mitään diginatiiveja.
Miten tyhmiä ovat ne ihmiset, jotka eivät sitä käsitä.
Ja jos ei ole ollut työelämässä, ei totisesti osaa liittää liitteitä sähköpostiin.
Eikä tiedä paskaakaan mistään exeleistä eikä Wordeista. Eikä muistakaan työpaikan omista ohjelmistoista.
Ja tosi sekin, että nuorille ei enää osteta mitään pöytäkoneita, koska ne ovat eri osineen aivan helvetin kalliita. Vanhemmat ostavat lapsilleen läppäri, joita he voivat kuljettaa mukanaan kaikkialla, myös opiskelussa. Opiskeleva nuorihan on sellainen, että hän asuu viikot opiskelu paikkakunnalla ja matkustaa usein vkonlopuksi kotiinsa, ja se läppäri kulkee mukana. Koska se on opiskeluväline.
.
Mulla on teini-ikäinen poika. Lähes jokaisella ystäväpiirin pojalla on kotona pöytätietokone. On tosiaan kalliimpi, mutta pelaamiseen aika lailla must. Sen lisäks toki sit se läppäri, joko koulun tarjoama, oma tai molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt surullista, jos 18-vuotias ei osaa käyttää sähköpostia. Tai edes toimistopakettia. Olen kuvitellut, että näitä opetellaan lukiossa, mutta ilmeisesti olen kuvitellut väärin.
Olin peruskoulussa 2001-2010 ja lukiossa 2010-2013. Ei meilläkään kukaan opettanut exceliä koulussa missään vaiheessa. Ekan kerran sain siihen opetusta amkissa, oli kaikille muillekin yhtä vaikeaa kurssilla.
Vanhempien pöytäkoneella kotona ei ollut exceliä eikä wordia. Joku kämäinen wordpad löytyi.
Ainoa atk-tunti oli joskus ala-asteella jolloin piti liittää kuvaan toinen kuva, oliko joku photoshopin tyylinen. Yksi äijä sitten yritti tunnin opettaa 30:ntä 12-vuotiasta. Enpä itse ainakaan hyötynyt siitä mitään.
Täällä sama kokemus, oma lapsi on ysillä. Kaupunki kustantaa kaikille perusopetuksen oppilaille läppärit (jokaiselle oma, saa kuljettaa kotiin) ja oon ihaillen katsellut kuinka näppäriä powerpoint-esityksiä nuo tekevät ja miten pilvipalveluiden käyttö on supersujuvaa. Office-ohjelmien käyttö ja Windowsin asetukset ovat hyvin tuttuja.