Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meille tuli viikko sitten 2002 syntynyt diginatiivi töihin eikä se osaa käyttää pöytäkonetta

Vierailija
28.11.2021 |

Kaikki pitää kädestä pitäen neuvoa tälle diginatiiville....huoh...

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei osaa painaa virtanappia? Älä nyt puhu p*skaa.

Diginatiivi osaa kyllä taatusti käyttää tietokonetta, siinä missä puhelintakin.

Itse asiassa aika monella diginatiivilla on tosi huonot tietotekniset taidot. Varsinkin omppukoneiden kanssa puuhanneet ovat ihmeissään kun puhutaan kansioista.

Vierailija
42/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ne diginatiivit eivät osaa käyttää läppäriäkään.

T: Ope täti, joka työkseen neuvoo koneiden käyttöä

No ei niiden tarvi! Boom-boom-boomerit vois pikkuhiljaa päivittää ne käytössä olevat ohjelmansa mobiiliversioiksi. Mutta heikkoa näyttää tekevän. Ja sitten kehdataan syyttää niitä, jotka ovat edistyneet ohitse siitä 80-luvun teknologiaan perustuvasta kankeasta tavasta tehdä asioita.

Varmaan löytyykin mobiiliversioita ohjelmista, millä suunnitellaan tehdashalli ja sen koneet kaikkine yksityiskohtineen. Tai lasketaan sillan lujuuslaskelmia, että voi turvallisesti ylittää sen ilman, että se sortuu altasi.

Se olisikin kun joku vetäisi IPhonessaan AutoCAD:n tai solidWorksin esiin ja alkaisi piirtämään. Jouduin joskus tekemään piirrustuksia (33m2 asunto kalusteineen, auto ilman moottoria, joulukuusi koristeineen, asunnon rakenteet, jne.) AutoCAD:lla ja mun perus kannettava ei niitä jaksanut pyörittää. Piti siirtyä koulun pöytäkoneelle tekemään.

Mä olen aina luullut, että mun tietokoneen käyttö on aika alkeellista, mutta kyllä sen nyky nuorten rinnalla on todella edistynyttä. Lisäksi olen niin vanha, että jouduin toisinaan DI-opinnoissani käyttämään laskinta ja vinkkinä, että se ei ollut edes graafinen. Tämä tapahtui 2000-luvulla. Hitsit jos nykyään lukiossa ei opeteta edes laskemaan kunnolla, vaan voidaan käyttää tietokoneohjelmia. Mitä sitten kun kaikki kaatuu? Onko insinöörit ja kaverit täysin hukassa esimerkiksi ison aurinkomyrskyn aikaan? Aurinkomyrskyt kun saattavat kestää jonkin aikaa ja niiden jälkien korjaaminen vielä kauemmin. Kuinka sitten esimerkiksi tiukkatahtiset rakennusprojektit viedään maaliin ajoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tästäkin huolimatta se tietokoneenkäyttötaito on aika matala. Ei mitään käsitystä esim. tiedostorakenteista (siis ihan perus resurssienhallinnan käyttö hakemistoineen), moni Office-ohjelmien toiminnallisuus on hukassa (kun käytetään vain niitä selainversioita) jne. Vähän väliä on "tietokone lentämässä seinään"... Ja äiti taas saa huokaista syvään, laskea kymmeneen ja yrittää jaksaa neuvoa.

Tiedostorakenteet lähtivät hukkateille Windows95:n myötä. Olin kurssilla silloin ja ne, joilla oli ongelmia tiedosto-hakemisto systeemin kanssa olivat innoissaan, kun riitti että jutut pystyi heittämään ruudulla kuvakkeiden avulla kuvakkeen alle. Nyt windows10 häivyttää tuota entistä enemmän.

Noille nuorille kun heittäisi eteen command promptin, niin eivät osaisi sitä käyttää... (mulla juuri tuossa toisella näytöllä auki)

Eihän sitä kaikkien tarvitaan enää nykyaikana osata käyttää, riittää, kun ne opettelee, jotka sitä tarvii.

En oo milleniaali enkä boomer vaan sopivasti siitä välistä. Teen työtä, jossa tietokoneet, tietokannat, erilaiset ohjelmistot sekä laitteet, mobiilisovellukset ja -alustat ovat erittäin keskeisessä roolissa, joskaan eivät työn pääsisältö. Kokemus on opettanut, että perusasiat hallitseva utelias mieli oppii kyllä kaikenlaista, jos vaan on mahdollisuus ja uskallusta kokeilla.

Vierailija
44/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei varmaan osaa siellä Porvoon konttorilla. Mitenköhän onnistui koulussa käyttämäån sitä läppäriä ja jättämään ne koulutehtävät, jotka sillä piti tehdä. Mammat leikkii IT-osaajaa ja antavat puhelimessa pankkitilisä koodit.

T. Keski-ikäinen

Sitä minäkin ihmettelen. Yliopistolla teknisellä alalla ei osa fukseista ymmärrä perusteista yhtään mitään. Ihan kuin käyttäisivät tietokonetta ekaa kertaa.

Vierailija
45/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ne diginatiivit eivät osaa käyttää läppäriäkään.

T: Ope täti, joka työkseen neuvoo koneiden käyttöä

No ei niiden tarvi! Boom-boom-boomerit vois pikkuhiljaa päivittää ne käytössä olevat ohjelmansa mobiiliversioiksi. Mutta heikkoa näyttää tekevän. Ja sitten kehdataan syyttää niitä, jotka ovat edistyneet ohitse siitä 80-luvun teknologiaan perustuvasta kankeasta tavasta tehdä asioita.

Haluan nähdä kuinka kännykällä suunnitellaan ja tehdään CAD-malleja isoista laitteista.

Vierailija
46/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottava asenne teillä t. millenniaali joka osaa pöytäkoneet mutta älypuhelimet ovat edelleen vaikeita. Ei se ole sen ihmisen vika joka ei jotain osaa vaan sille ei voi mitään ettei joku ole vaikka tietotekniikassa loistava. Itse joudun kysymään aina moneen kertaan samaa asiaa kun en opi kovin helposti tuollaisia, ei kaikki kaikkea osaa!

Ei taida olla kyse asnteesta, vaan tilanteen toteamisesta. Vissi ero!

Vierailija
47/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tästäkin huolimatta se tietokoneenkäyttötaito on aika matala. Ei mitään käsitystä esim. tiedostorakenteista (siis ihan perus resurssienhallinnan käyttö hakemistoineen), moni Office-ohjelmien toiminnallisuus on hukassa (kun käytetään vain niitä selainversioita) jne. Vähän väliä on "tietokone lentämässä seinään"... Ja äiti taas saa huokaista syvään, laskea kymmeneen ja yrittää jaksaa neuvoa.

Tiedostorakenteet lähtivät hukkateille Windows95:n myötä. Olin kurssilla silloin ja ne, joilla oli ongelmia tiedosto-hakemisto systeemin kanssa olivat innoissaan, kun riitti että jutut pystyi heittämään ruudulla kuvakkeiden avulla kuvakkeen alle. Nyt windows10 häivyttää tuota entistä enemmän.

Noille nuorille kun heittäisi eteen command promptin, niin eivät osaisi sitä käyttää... (mulla juuri tuossa toisella näytöllä auki)

No, sä et osaa edes puhua suomea..

Vierailija
48/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin amk-opinnot tälleen vanhoilla päivilläni. Minulla on pakollisena muutaman opintopisteen kurssi, jolla käydään läpi Wordin, Excelin ja Powerpointin perusteet. Täytyy sanoa, että aika moni juttu kurssilla on sellainen, että omissa töissäni en ikinä ole tarvinnut (esim. asiakirjamallia ei ole ikinä tarvinnut tehdä, eikä Exceliäkään tule töissä käytettyä kuin ihan todella minimaalisesti, ikinä ei kaavoja tai kuvaajia ole tarvinnut tehdä). Mutta joka tapauksessa kyllä pitäisi tämän kurssin käyneellä olla hallinnassa Officen perusteet, kurssia ei pääse läpi jos tehtäviä ei hyväksytysti suorita. Luulisin siis, että ainakin amk:n käyneillä nuorilla on joku idea siitä, miten konetta ja Officea käytetään. 

Vierailija
49/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämähän näkyy ihan yliopistoissakin, viimeistään siinä vaiheessa, kun gradua pitäisi saada tehtyä. Porukka ei osaa.

Joo, tästä olikin joku lehtijuttu äskettäin. Gradun tekijät eivät osaa tehdä edes sisällysluetteloa Wordillä.

Vierailija
50/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se nyt sitten eroaa läppärin käytöstä niin olennaisesti, ettei osaisi?

Diginatiivit hädin tuskin tietävät mikä on läppäri. Niillä on puhelin kasvanut käteen kiinni, mutta läppäri... WTF is it?

Mun 2002 syntyneellä on ollut oma läppäri käytössään nyt 5v, jo pelkästään lukioon se tarvittiin neljä vuotta sitten. Tuntuu se sitä jotenkin osaavan käyttää, kun kahden kirjoituksetkin on sillä nyt jo hoidettu.

Vierailija
51/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneiden käyttöjärjestelmät tekevät tosiaan parhaansa piilottaakseen tietostojärjestelmän ja kansiot käyttäjältä. Mäc-maailmassa niitä ei ole koskaan ollutkaan näkyvillä ja nyt Windows yrittää samaa. Tiedostot vaan talletetaan jonnekin tietämättä minne ne menivät ja ne etsitään joko uusimpien muokkausten historiasta tai yritetään löytää searchilla.

Vierailija
52/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kesätuuraajadiginatiivit eivät osanneet liittää sähköpostiviestiin liitettä ja excel-taulukoita eivät olleet koskaan nähneetkään. Pilvipalvelusta eivät osanneet liittää mitään mihinkään ja kaksivaiheiseen tunnistautumiseen, joka on kansainvälisessä pörssiyhtiössä arkipäivää ja pakollinen käytäntö, hermostuivat välittömästi. Ihmettelivät, "miksei kaikki kamat ole teillä puhelimissa, kato mulla kaikki kuvat tälleen puhelimessa kätevästi ja tästä ne saa helposti".

Diginatiivi osaa ottaa kivoja kuvia Instaan ja TikTokiin ja kuvata ja leikata videopätkiä kännykällä sekä lisäillä niihin omia leimoja, mut eipä juuri muuta. Diginatiivi-käsitettä käytetään täysin virheellisissä yhteyksissä.

Mutta eiväthän he itse kai ole tätä diginatiivin viittaa harteilleen ottaneet? Sehän on vain oletus, itse asiassa tekosyy jonka taakse laiskat vanhemmat piiloutuvat kun eivät jaksa ottaa lapsiltaan kännyköitä pois. Niinhän sitä aina kuulee että ”Pelaamalla oppii tietokoneista! Oppii koodaamaan! Oppii englantia!”. Niin ei sitten käynytkään.

Jos ei ole IT-asiantuntijaksi palkattu niin sitten varmaan vaan täytyy opettaa se tiedoston liittäminen.

Vierailija
53/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta harvempi vanhempikaan enää muistaisi tai harvemmin missään työssä tuota enää tarvitsee osata.

Tietokoneiden suhteen ohjelmistot ovat nykyään aika pirstaloituneet ja vaikka osaisitkin jotain käyttää, niin se ei tarkoita että osaisit käyttää kaikkia ohjelmistoja. Saati kaikki ohjelmistojen käyttötapoja. Omalla työpaikalla suuntaus tuntuu olevan, että monipuolisemmista ohjelmistoista halutaan yksinkertaisempiin malleihin, koska osa kokee opettelun niin vaikeaksi. Toki samalla menetämme laajemman ohjelmiston tuomat mahdollisuudet.

Vierailija
54/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on varmaan sitten isoja eroja. Omat lapset on jo ala-asteella tehneet paljon töitä, esim. esitelmiä, tutkielmia ja artikkeleja tietokoneella. Osa pidempiä projekteja, joita on tehty koulussa ja kotona. 

Ysiluokkalaisella on juuri matikassa tehtävä, jossa tehtiin kysely, vietiin tiedot sheetsiin ja tehdään google slidella esitys tuloksista. 

Sitä en kyllä suostu uskomaan, että joku pääsisi läpi toisen asteen opinnot ilman läppärin tai tietokoneen käyttöä. Eihän se ollut mahdollista edes 90-luvulla. 

Kaikkea ei voi osata. Jopa me työelämän konkarit yleensä tarvitsemme jonkun verran opastusta työpaikkaa vaihtaessa tai kun tulee käyttöön joku uusi järjestelmä. 

Vierailija
55/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaalinen sormi perceessä-sukupolvi ja tämän sanoo nelikybänen eikä mikään vanhus;) Käsittämätöntä miten avuttomia nämä uusimmat ovat, ainoa taito on räplätä kännykkää(eikä silläkään osata tehdä muuta kuin ottaa videota ja ladata se youtubeen) Kopioi ja liitä on niille hepreaa, kokonaisen sähköpostin kirjoittaminen on liian työlästä, pitäisi lähettää nyx kk woo-tekstareita. Rappeutuminen näin nopeasti on todella huolestuttavaa..

Vierailija
56/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sovellus. 

Äppi.

Vierailija
57/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kesätuuraajadiginatiivit eivät osanneet liittää sähköpostiviestiin liitettä ja excel-taulukoita eivät olleet koskaan nähneetkään. Pilvipalvelusta eivät osanneet liittää mitään mihinkään ja kaksivaiheiseen tunnistautumiseen, joka on kansainvälisessä pörssiyhtiössä arkipäivää ja pakollinen käytäntö, hermostuivat välittömästi. Ihmettelivät, "miksei kaikki kamat ole teillä puhelimissa, kato mulla kaikki kuvat tälleen puhelimessa kätevästi ja tästä ne saa helposti".

Diginatiivi osaa ottaa kivoja kuvia Instaan ja TikTokiin ja kuvata ja leikata videopätkiä kännykällä sekä lisäillä niihin omia leimoja, mut eipä juuri muuta. Diginatiivi-käsitettä käytetään täysin virheellisissä yhteyksissä.

Oudolta kuulostaa. Omat lapseni ovat oikeasti osaavat kaikki edellä mainitut ja ovat lisäksi todella kekseliäitä esim excelin viddumaisuuksien fiksailussa. Osaavat samoin printata word-tiedostoja, joissa kymmeniä section breakejä. Itseltäni tulee näiden itku, lapset keksii kaikki oikotiet ja saavat hommat nopeasti hoitumaan. Onko teidän firmoihin palkattu vain sukulaisia?

Vierailija
58/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummelit on jo oppineet painaa any keytä ja sitten aletaan nuorisoa mollaa

Ei ottanut kun 20vuotta

Teille boomer ja muille va jaille penskoille, ei siellä työpaikalla varmaan mitään eläkeläisiä ole? Olette niin typeriä ettette tajua että noin nelikymppiset tätä maailmaa pyörittävät tällä hetkellä, me, ennen teitä syntyneet. Meidän sukupolvi oli se joka oikeasti kasvoi tietotekniikan kehityksen mukana, mukaan lukien pelikoneet(80-90s anyone?). Meillä on se tieto ja kokemus laitteista ja peleistä ihan niiden alkuajoista asti. Meidän ikäluokka on myöskin se joka teille avuttomille pikku kännymussukoille niitä uusia koukuttavia ohjelmia jne tuottavat..Taitaa olla myös meidän syy miksi teistä tuli noin lössähtäneitä avuttomia..

Mutta se ei selitä sitä miksi te ette osaa nykyään etsiä omatoimisesti netistä mitään, kaikki pitäisi tulla valmiina tai linkkilinkki! Teillä ei myöskään tunnu olevan mitään käsitystä ajankulusta ja ikäluokista, jopa parikymppiset jotenkin kuvittelevat että on vain penskat ja vanhukset. Jää mukavasti 30-40-vuotiaat välistä. Tätä ei selitä mikään muu kuin tyhmyys.

Vierailija
59/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomautan että kaikki nuoret eivät todellakaan ole mitään diginatiiveja.

Miten tyhmiä ovat ne ihmiset, jotka eivät sitä käsitä.

Ja jos ei ole ollut työelämässä, ei totisesti osaa liittää liitteitä sähköpostiin.

Eikä tiedä paskaakaan mistään exeleistä eikä Wordeista.  Eikä muistakaan työpaikan omista ohjelmistoista.

Etenkin kun nuo exelit ja muut eivät ole edes ilmaisohjelmistoja, joita voi käytellä ja opetella kotonaan, omalla koneellaan.

Ja tosi sekin, että nuorille ei enää osteta mitään pöytäkoneita, koska ne ovat eri osineen aivan helvetin kalliita.  Vanhemmat ostavat lapsilleen läppäri, joita he voivat kuljettaa mukanaan kaikkialla, myös opiskelussa.  Opiskeleva nuorihan on sellainen, että hän asuu viikot opiskelu paikkakunnalla ja matkustaa usein vkonlopuksi kotiinsa,  ja se läppäri kulkee mukana.  Koska se on opiskeluväline.

Nyt suu tukkoon boomerit.   Ja tässä boomereilla tarkoitan kaikkia niitä tyhmiä työntekijöitä työpaikoilla, jotka aina väheksyvät uusia nuoria työntekijöitä ja heidän pakollista työharjoitteluaan työpaikoilla.

Jokainen teistäkin on joskus ollut aloittelija, kaikissa hommissaan.

Vierailija
60/89 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sä et osaa edes puhua suomea..

Komentokehoite sitten (en käytä suomenkielistä Windowsia, siksi englanninkielinen termi)