Silmätarkastuksen ristiriitaiset tulokset
Tarvitsen uudet silmälasit (edelliset yli 6 vuotta vanhat), joten menin optikolle näöntarkastukseen. Koska tulokset poikkesivat niin paljon edellisistä arvoista (näkö vaikutti parantuneen huomattavasti), niin mieheni ehdotti, että kävisin varmuuden vuoksi silmälääkärillä ja vertailisimme tuloksia. Hämmästyin, kun tarkastusten tulokset eroavat toisistaan lähes joka arvon kohdalla. Kumpaako uskoa vai ei kumpaakaan?
Onko palstalla silmälääkäreitä, optikoita tai muuten vain asioista tietäviä ;)?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:32"]
Optikko elää myymällä laseja, silmälääkäri ei. Päättele siitä, kumpi ajattelee sinun etua ja kumpi omaansa.
Tässä tulee vielä vihje: hajataittoa korjaavat ja prismalinssit ovat kalliimmat kuin tavalliset.
[/quote]
Olen tietoinen tästä asiasta. Jos oikein näitä reseptejä tulkitsen, niin itse asiassa silmälääkärin mukaan hajataittoa olisi enemmän. Tuosta prismalinssi-asiasta optikko ei ollut varma, olisiko se kannattavaa. Se olikin eräs syistä, miksi hakeuduin toiseen tarkastukseen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:33"]
IMO luottaisin silmälääkäriin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun liikkeen omistava ja kotiinpäin vetävä optikko mokaa arvoissa saadakseen myytyä kalliimmat tai peräti kokonaan uudet lasit...
[/quote]
Tarvitsisin uudet lasit joka tapauksessa (vanhat lasit ovat erittäin huonossa kunnossa), joten en aivan siksi usko tähän teoriaan. Virheitä toki aina sattuu.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:16"]
Tarvitsen uudet silmälasit (edelliset yli 6 vuotta vanhat), joten menin optikolle näöntarkastukseen. Koska tulokset poikkesivat niin paljon edellisistä arvoista (näkö vaikutti parantuneen huomattavasti), niin mieheni ehdotti, että kävisin varmuuden vuoksi silmälääkärillä ja vertailisimme tuloksia. Hämmästyin, kun tarkastusten tulokset eroavat toisistaan lähes joka arvon kohdalla. Kumpaako uskoa vai ei kumpaakaan?
[/quote]
Kuinka paljon näissä arvoissa on eroa?
[/quote]
En tarkkaan muista mutta noin 0,5-1 dioptriaa parantunut. Hajataittoa oli hyvin vähän molemmissa tarkistuksissa, mutta silmä oli vaihtunut.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:34"]
Minulla kävi sama. Ensin kävin silmälääkärissä tarkistuttamassa silmät ja hakemassa reseptin. En kuitenkaan heti ostanut laseja vaan asia unohtui. Melkein vuosi myöhemmin kävin optikolla ja hajataitto oli vaihtanut silmää ja voimakkuudetkin vaihtuneet... Kertaalleen laseja muokattiin mutta tuntuu etten näe siltikään kunnolla. Luottaisin siis silmälääkäriin, mutta näkö voi kyllä muuttuakin.
[/quote]
Mielenkiintoista. Haluaisin nimenomaan oikeat voimakkuudet, ettei lasien kanssa tarvitsisi säätää.
Arviolta minkähintaisesta silmälasiostoksesta tässä nyt keskustellaan?
[/quote]
[/quote]
Tarkastuksen tulokset:
silmälääkärin mukaan:
oikea silmä: Sf: -6,75, Cyl: -0,75, Ax: 20, näöntarkkuus: 1.0 ja vasen silmä: Sf: -6,25, Cyl: -1,75, Ax: 10, näöntarkkuus: 1.0
optikon mukaan:
oikea silmä: Sf: -6,00, Cyl: -1,00, Ax: 13, Visus: 1.00 ja vasen silmä: Sf: -6,25, Cyl: -1,25, Ax: 10, Visus: 0.90
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:48"]
Arviolta minkähintaisesta silmälasiostoksesta tässä nyt keskustellaan?
[/quote]
n. 400-600 e, riippuu linsseistä ja kehyksistä. Prismalinssit tuplasti kalliimmat.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:27"]
Ap, käy kolmannessa tarkastuksessa.
[/quote]
Olen pohtinut tätäkin vaihtoehtoa, mutta entä jos tulee taas eri tulos ;)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:44"]
[/quote]
[/quote]
En tarkkaan muista mutta noin 0,5-1 dioptriaa parantunut. Hajataittoa oli hyvin vähän molemmissa tarkistuksissa, mutta silmä oli vaihtunut.
[/quote]
En osaa lukea, anteeksi! Tuo vastaus ei ole ap:n. Jotenkin katsoin että minulta oli kysytty. :D
T. 12 ja 17
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En osaa lukea, anteeksi! Tuo vastaus ei ole ap:n. Jotenkin katsoin että minulta oli kysytty. :D
T. 12 ja 17
[/quote]
Ei haittaa, minusta oli kiva, että vastasit omalta osaltasi kysymykseen. t. ap
Vuosien myötä kaukonäkö lähteekin parantumaan, eikö? Itse muistan kun joskus 20v sitten olin työhöntulotarkastuksen yhteydessä myös näöntarkastuksessa ja optikko oli sitä mieltä että tarvinnut lukulasit. Noh, ilman laseja paineellaan vieläkin.
Lisäksi esim krapulassa ei saa mennä silmätesteihin. Vääristää tuloksia
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:55"]
Vuosien myötä kaukonäkö lähteekin parantumaan, eikö? Itse muistan kun joskus 20v sitten olin työhöntulotarkastuksen yhteydessä myös näöntarkastuksessa ja optikko oli sitä mieltä että tarvinnut lukulasit. Noh, ilman laseja paineellaan vieläkin.
[/quote]
Ilmeisesti. Suhtautettuna vanhoihin voimakkuuksiin: silmälääkärin ja optikon mukaan vasemman silmän näkö oli muuttunut -7,75 > -6,25 (Tämä oli yksi arvoista, joista molemmat olivat samaa mieltä. Molemmat myös epäilivät, että kyseinen linssi on voitu mitata alunperin väärin, jolloin se olisi ollut kaiken aikaa tarpeettoman voimakas. Molemmat myös totesivat, että vasen silmä tarkentaa luonnostaan huonommin kuin oikea). Oikean silmän suhteen oli enemmän erimielisyyksiä. Vanha voimakkuus -6,50. Optikko arveli näön parantuneen oikeassa silmässä hieman (-6,00), silmälääkärin mukaan näkö oli taas huonontunut hiukan (-6,75).
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:55"]
Lisäksi esim krapulassa ei saa mennä silmätesteihin. Vääristää tuloksia
[/quote]
En ole tiennytkään tätä, mutta tämä ei ole koskaan ollut ongelma ;)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:32"]
Optikko elää myymällä laseja, silmälääkäri ei. Päättele siitä, kumpi ajattelee sinun etua ja kumpi omaansa.
Tässä tulee vielä vihje: hajataittoa korjaavat ja prismalinssit ovat kalliimmat kuin tavalliset.
[/quote]
Jos käy ketjuliikkeen silämälääkärillä, niin eiköhän heillä ole yhtälailla oma lehmä ojassa?
Olen viisikymppinen, lasit on ollut 14-vuotiaasta. Vain kerran elämässäni olen hankkinut lasit optikolta ja ne oli kauheat: suorat viivatkin näkyi niillä mutkaisina. Optikko sanoi vain, että kyllä niihin tottuu. No, palautin lasit - kävin silmälääkärillä ja sain uuden lasireseptin, ja pyysin sen mukaan tekemään linssit. Optikko tykkäsi vähän kyttyrää.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:25"]
Olen viisikymppinen, lasit on ollut 14-vuotiaasta. Vain kerran elämässäni olen hankkinut lasit optikolta ja ne oli kauheat: suorat viivatkin näkyi niillä mutkaisina. Optikko sanoi vain, että kyllä niihin tottuu. No, palautin lasit - kävin silmälääkärillä ja sain uuden lasireseptin, ja pyysin sen mukaan tekemään linssit. Optikko tykkäsi vähän kyttyrää.
[/quote]
Onpa ollut huono tuuri. Itse olen aina saanut lasireseptin optikolta ensimmäisiä lasejani lukuunottamatta ja olen ollut niihin ihan tyytyväinen. Tosin en ole koskaan aiemmin käynyt toisessa tarkastuksessa vertailemassa tuloksia ;)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:22"]
Loisia on varmaan silmissä - niiden aiheuttama tulehdus muuttaa silmän muotoa.
[/quote]
En kyllä usko tähän teoriaan, vaikka mielenkiintoinen onkin.