Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, että vanhempi kollega kiusaa

Vierailija
28.11.2021 |

Olen aloittanut puolisen vuotta sitten uudessa työssä. Olen nelikymppinen ja kyseessä on asiantuntijaorganisaatio. Pian eläkkeelle jäävä naiskollega on kohdellut minua todella ikävästi muiden ollessa poissa. Hän korjailee muiden kuullen sanomisiani, ei koskaan kiitä, kannusta tai kysy miten on mennyt. Vetämässäni etäkokouksessa hänellä on kamera päällä ja hän tuijottaa murjottaen kaukaisuuteen, kunnes tulee kohta, jossa voi korjata minua, ja sitten hän aktivoituu. Kaksin kun pidämme lähinä kokousta, hän ei tunnin aikana katso minua lainkaan silmiin vaan tuijottaa eteenpäin. Kun annoin lahjan hänelle toisen kollegan kanssa, hän ei edes kiittänyt. Eikä koskaan ole tervetulleeksi minua toivottanut. Muiden läsnäollessa hän etsii minusta negatiivista sanottavaa ja käyttäytyy erilailla, mukavammin. Olen ihan arvostettu asiantuntija, mutta tuon kollegan läsnäollessa jännitän, stressaan ja koen epävarmuutta. Koen, että hän systemaattisesti kiusaa tai painaa minua alas niin, etten voi todistaa mitään. Mitä ajattelette tästä tilanteesta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän on sanonut kun olet kertonut hänelle miten koet asiat?

Vierailija
2/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän asiat korjaannut kun kumpikin ottaa sen vapauttavan Piikin.

Kahdeksas viimeistään tekee vapaaksi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen avaa se suusi. Kiltit tytöt ei muuta maailmaa.

Vierailija
4/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko ajatella mistä hän voisi olla kateellinen sinulle. Oletko uutena työntekijänä kenties ystävystynyt nopeasti muiden työntekijöiden kanssa.

Ei se muuta tarvitse kun vanha työntekijä tuntee, että hänen reviirille olet astunut.

Älä välitä hänen käytöksestään. Hymyile vain ja ajattele, että kateudesta kiukuttelee. Ota siitä vain voimaa itsellesi.

Vierailija
5/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille asiallisesti kommentoineille! En ole uskaltanut sanoa mitään, koska olen uusi, ja tämä nainen on alalla arvostettu. Lisäksi olen huomannut, että hän on asiallinen ja ihan mukava muiden joukossa. Tuntuu vaikealta sanoa, että miksi et kannusta tai miksi murjotat kokouksissa. Ei näissä ole mitään konkretiaa... ap

Vierailija
6/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata ottaa puheeksi. Kato, sulla on ongelma kun kuvittelet turhia - on vastaus.

Kuten 4 sanoo. Hoidat hommat kylmän viileästi ja ei muuta.

Vierailija
7/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian eläkkeelle jäävä, eiköhän sitten helpota molemmilla.

Vierailija
8/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko ajatella mistä hän voisi olla kateellinen sinulle. Oletko uutena työntekijänä kenties ystävystynyt nopeasti muiden työntekijöiden kanssa.

Ei se muuta tarvitse kun vanha työntekijä tuntee, että hänen reviirille olet astunut.

Älä välitä hänen käytöksestään. Hymyile vain ja ajattele, että kateudesta kiukuttelee. Ota siitä vain voimaa itsellesi.

Iso kiitos tästä! Olen nimenomaan ystävystynyt monen kanssa ja työpaikassa on menossa nuorennusleikkaus eli tämä kollega on viimeinen eläkeikäinen. Olen aika sosiaalinen ja nauravainen, ja toisaalta olen tehnyt kansainvälistä uraa. Ehkä näistä se kateus sitten syntyy. Otan tämän nyt kateudesta kiukutteluna ja odottelen hänen eläkepäiviään!

Vierailija
9/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyvän puutteellisuuteen piikkiin. Kun tuntee itsensä vikoineen päivineen ei jaksa tuollaisesta ottaa hikeä.

Vierailija
10/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaa eläkettä, ei jaksa enää käyttäytyä. Puhu esimiehelle.

Aloitin vuosia sitten uudella osastolla ja kollega kyykytti minua koko ajan. "No ymmärsithän sinä sentään, mitä minä sanoin" jne.

Ihmettelin.

Myöhemmin selvisi, että hän oli saanut kenkää yt-neuvotteluissa ja kosti tilanteen minulle.

Onneksi hän oli vain pari kuukautta osastolla. 

Vierailija
11/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kemiat ei vain kohtaa, ja sitä ei kannata jäädä miettimään. Jos hän valitsee kiukutella lapsellisesti, niin se on hänen valintansa.

Vierailija
12/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ollut nyt jotenkin sinun työstä pois? Palkka jäänyt saamatta? Joku työ jäänyt tekemättä? Vai onko joku jopa kuollut?

Vierailija
13/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhuin asiasta esimiehelle ja sitten se otettiin esille tiimikokouksessa. Koko porukka hyökkäsi minua vastaan ja meni kiusaajan puolelle, minä kuulemma halusin koea olevani uhri, näin muiden tekemisissä omiani ja kaiken lisäksi olin töykeä ja ilkeä etäkokouksissa nimenomaan tälle yhdelle, joka monia kertoja oli joutunut pelastamaan tilanteen kertomalla miten asiat tulee hoitaa.

Olin tyrmistynyt, koska he olivat kaikki samassa valheessa mukana ja olin luullut, että he olivat puolellani. Esimies totesi, että ehkä minun kannattaa keskittyä työhöni ja tehdä vähemmän tulkintoja.

Vierailija
14/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäytyvän puutteellisuuteen piikkiin. Kun tuntee itsensä vikoineen päivineen ei jaksa tuollaisesta ottaa hikeä.

Tämä. Hanki ap itsetunto. Niin ihanne maailmaa ei tule koskaan olemaan, että kaikki tykkää kaikista.

Vierailija
15/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottaa eläkettä, ei jaksa enää käyttäytyä. Puhu esimiehelle.

Aloitin vuosia sitten uudella osastolla ja kollega kyykytti minua koko ajan. "No ymmärsithän sinä sentään, mitä minä sanoin" jne.

Ihmettelin.

Myöhemmin selvisi, että hän oli saanut kenkää yt-neuvotteluissa ja kosti tilanteen minulle.

Onneksi hän oli vain pari kuukautta osastolla. 

Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa se irisanottu. Firma joutui maksamaan vähän yli 60 000 euron korvaukset eli ei mikään pikkuruinen raha siitä, että menin samantien kilpailijalle.

Vierailija
16/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille asiallisesti kommentoineille! En ole uskaltanut sanoa mitään, koska olen uusi, ja tämä nainen on alalla arvostettu. Lisäksi olen huomannut, että hän on asiallinen ja ihan mukava muiden joukossa. Tuntuu vaikealta sanoa, että miksi et kannusta tai miksi murjotat kokouksissa. Ei näissä ole mitään konkretiaa... ap

Minkälaista kannustusta häneltä odotat? Kannustatko itse häntä? Kehuminen ja kannustaminen on tietenkin kivaa ja tiimihenkeä nostattavaa, mutta usein varsinkin vanhemmalla väellä on se ajatustapa, että "turhasta ei saa kehua, ettei toinen ylpisty". 

Vierailija
17/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko aikuiset ihmiset kannustavat toisiaan töissä? Eikö jokainen tee parhaansa ilman "hyvä Viivi hyvin sä vedät tyypistä tsemppiä tsemppiä" jargonia. Ja mitä ostetaan lahjoja?

Vierailija
18/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet työelämässä et enää alakoulussa.

Vierailija
19/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on yksinkertaisesti vain niitä kyynisiä tyyppejä, jotka uuden työkaverin  kohdalla vaativat oman aikansa tottua uuteen ihmiseen. Hän kuitenkin hoitaa työasiat kanssasi ja sen pitäisi riittää sinulle. 

Tilanne voi muuttua pikku hiljaa eduksesi. Oletko koskaan kokeillut sitä ikivanhaa ja idioottivarmaa kikkaa, joka pääosin puree kaikkiin, että kehut häntä jostakin mitä hän osaa hyvin. Ihan vain  toteat, että olet kyllä tosi konkari ja miten oikein sait tuon aikaiseksi. Sellainen osaaminen , jota aidosti tarkoitat. Imartelu näkyy aina läpi. Tai kysyt hänen mielipidettään ja myös kuuntelet.

Neuvo sopii vauvasta vaariin. Olen selvinnyt sillä koko ikäni ja siten raivannut tilani työyhteisöissä. Olen suorasukainen ja kiivas luonne, mutta osaan myös kiittää yhtä kiivaasti sekä töräyttää totuuden jonkun hoitaessa hommansa hyvin. Sillä ominaisuudella saa hyvin hyvin paljon myös anteeksi.

Vierailija
20/21 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoi sanomisiisi ja tekemisiisi, paitsi lahjan kohdalla. Kokouksissa odottaa, että osuutesi on ohi.

Onko vanhemmalla kollegalla esiteltäviä asioita? Aiemmassa työpaikassa eläkeikää lähestynyt kyseli paljon pomolta kokouksessa. Nuori kollega ihmetteli minulle, eikö ko. vanhempi työntekijä pysy mukana kokouksissa. Eihän kyse siitä ollut, vaan eläkeikää lähestyvä oli aktiivinen. Vastuut vaan oli etukäteen jaettu. Nuori työntekijä oli lähinnä hiljaa, myötäili sujuvasti ja korkeintaan otti muistiinpanoja itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi