Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v lapsi yksin kotona

Vierailija
24.02.2015 |

Minkä ikäisen lapsen uskallatte jättää yksin kotiin NUKKUMAAN jos itse menette käymään naapurissa kahvilla, lenkillä tai kaupassa tms?

Meillä 4v tyttö rauhallinen ja kiltti, jää mielellään kotiin 15-20min ajaksi katsomaan lastenohjelmia jos käyn kaupassa.

Mitä mieltä, voinkohan jättää lapsen nukkumaan illalla kotiin jos käyn itse lenkillä noin puolen tunnin ajan? Lapseni ei herää öisin tai sen jälkeen kun on yöunille on nukahtanut.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin tytöt 3 ja 5 v ovat aina vanhempien kauppareissun ajan kahdestaan ulkona/kotona. Itse en ole vielä nyt syksyllä ekaluokalle menevää jättänyt yksin sisälle kuin ainoastaan silloin kun vien roskat..

On tosin pihalla kavereiden kanssa ilman minua, mutta etenkin nyt kesällä kuulen sisälle heidän leikin äänet ja kurkkaan välillä ikkunasta. Luotan kyllä täysin että pysyy pihapiirissä. Käy myös vähän väliä sisältä hakemassa juotavaa/vessassa/hakemassa leluja.

Pian pitää puhelin hänelle ostaa. Sitten voi olla kauppareissun ajan kotona yksin.

Vierailija
82/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt molemmat lapset jo parivuotiaina yksin kotiin (tai sittemminhän heitä oli 2, kahden vuoden ikäerolla) katsomaan lastenohjelmia, kun jouduin käymään iltaisin samassa pihapiirissä olevalla työpaikalla pari -kolmen tunnin ajan. Kävin suunnilleen 20min välein kurkkimassa ikkunasta, että kaikki on ok. Olihan se hirveää, mutta pakko. Aina ei heitä voinut mukaankaan ottaa, koska työmaallakin oli vaarallista lapsille. Eikä lapset edes halunneet aina mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon jättänyt yksin vasta 10+ ikäisenä. Ja tällöinkin max tunniksi. En IKINÄ jättäis noin pientä..

tuon ikäiset harjoittelee meillä yksin kotona koko yön nukkumista... jotain tolkkua näihinkin jooko

Vierailija
84/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin 4v ja en IKINÄ jättäisi häntä edes roskien viemisen ajaksi. Eikö se ole laitontakin jättää noin pieni ilman huoltajaa kotiin?

Vierailija
85/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuvaa lasta ei jätetä yksin kotiin kuin 10-13v. ja sitä ennen on käyty useamman kerran läpi turvallisuus näkökulmat ja ulospääsyt, kuin muutamaksi minuutiksi, jos haluaa viedä roskapussin.

Lapsen yksin oloa voi harjoitella n. 5v, muutamasta minuutista, puoleen tuntiin ja silloinkin puhelinyhteys pitää olla.

Ja on samantekevää heräileekö 4v. vai ei, vaan suurin vaara yksinololle on tulipalo (joku kone sattuu syttymään palamaan), lapsen sairaskohtaus, painajaisunet jne.

Ja joka vuosi joku alle 5v. tavataan kadulta, ajoväyliltä, rappukäytävillä harhailemassa ja etsimässä vanhempiaan, joskus hyvinkin vähissä vaatteissa, kun vanhemmat luottavat ap. tavoin, ettei lapsi herää.

Tuon ikäisen lapsen yksin jättäminen on lastensuojelu ja poliisi asia.

Vierailija
86/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että lapselle voi sattua jotakin tai ympäristölle, mutta yhtälailla voi sattua ap. lenkillä voi saada sairaskohtauksen, jalka murtua jne.

On vastuutonta jättää yksin tuon ikäinen nukkumaan. Se on heitteellejättö ja rangaistava teko.

Vierailija
87/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä 4-vuotiasta yksin hetkeksikään, mutta 7-vuotiaan isosisaruksen kanssa ovat olleet joskus noin vartin kahdestaan kun olen käynyt pikaisesti hakemassa lähikaupasta jotain unohtunutta. Sen pidempiä aikoja en anna olla keskenään. 7-vuotias sitten taas on kyllä toisinaan tunnin-pari yksin koulun jälkeen ennenkuin tullaan töistä ja pärjää oikein loistavasti, mutta se onkin taas mielestäni eriasia kun ei tarvi olla "vastuussa" siitä pienemmästä samalla.

Vierailija
88/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jättänyt 6 ja pian 4 täyttävät lapseni sisälle keskenään siksi aikaa, kun käytän koiran aamulenkillä. Tämä lenkki kestää alle 10min, emmekä katoa pihapiiristä mihinkään. Asumme maalla, ja tilamme kiertää tie jonka kierrämme koiran kanssa. Lapsen ei tarvitse kuin kuistilta huutaa jos jokin hätä tulisi.. Mutta yleensä katsovat aamun ohjelmia unenpöpperössä tuohon aikaan et aika vähäiset mahdollisuudet sattua mitään sellaista, mistä en heitä juoksemalla ehtisi pelastaa.

Vierailija
89/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä nukkuvaa lyhyeksikään aikaa ellei sovittu asiasta etukäteen ja muistilappu vielä nähtäville! Jos ei osaa lukea muistilappua niin on vielä vähän pieni.

Vierailija
90/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan - ehkä 10-vuotiaan. Aikamoinen hätä tulisi 4-vuotiaalle, joka herää ja tajuaa olevansa yksin, eikä vanhempia näy ei kuulu.

Oma lapseni täytti juuri 5 ja on yksin kotona sen aikaa, kun vien esim. roskat, haen autosta jotain, käyn häkkivarastossa tms. Varmaan pärjäisi pidemmänkin ajan, mutta ei ole tarvetta jättää enkä haluakaan.

En oikein ymmärrä, mikä kiire ihmisillä on jättää lapset yksin kotiin tai pihalle. Tuttukin ylpeänä kertoo, miten lapsensa alkoi 3-vuotiaana ulkoilla yksin. Just.

Vierailija
91/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse pelkään enemmän muita ihmisiä kuin sitä, etteikö lapsi osaisi olla yksikseen. Tämä etenkin ulkona ollessa. Luotan täysin että 5v pysyy pihapiirissä, mutta en voi tietää, keitä muita siinä pihapiirissä kulkee.

Vierailija
92/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi jättää

Vierailija
93/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi ikinä yksin tuon ikäistä. En edes rauhallisinta lasta. Vanhin lapseni on 11 ja keskimmäinen 8, jätän tuon kohta 5 vuotiaan niiden kanssa sisälle jos menen itse ulos. Vaikka haravoimaan.

Meillä on lapsilla ollut pelkoja. Isoin pelkäsi viime vuonna niitä pellejä eikä ollut uskaltanut tulla koulusta kotiin vaan oli mennyt naapurin rouvan luo.

Aaika hurjaa joillain tuo oman ajan kaipuu :(

Vierailija
94/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen lapsi voi alkaa olemaan yksin kotona joka osaa soittaa (ja tietää mihin/kenelle soittaa), mitä tehdä esim tulipalon syttyessä, jonkun soittaessa ovikelloa (ei avaa yksin ollessa). Meillä on eskari-ikäisenä alettu näitä harjoitella ja pieniä aikoja yksin oloa, jotta kouluun mennessä onnistuu. Nukkumaan en jättäisi alle 10-vuotiasta ja silloinkin tapauskohtaisesti, olisihan se vielä ennakkoon lapselle kerrottava että poistuu lyhyeksi ajaksi tämän nukkuessa, mikäli sattuu heräämään eikä löydä ketään olisi isompikin lapsi paniikissa.

Vierailija
95/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v oli tunnin yksin kotona kun sanoin että käyn kaupassa ja postissa. Katseli muumeja. Soitin postissa ollessani ja sanoi että telkkarissa haisuli tekee ilkeyttä mutta hän on kiltisti :D

Vierailija
96/96 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nukkumaan voi jättää, jos lapsen kanssa on selkeästi sovittu pelisäännöistä. 

Jos nyt jostain syystä herää, niin tietää odottaa sen hetken. Meillä nelivuotias osaa käyttää puhelintakin. 

Käyn ulkoiluttamassa usein koiran, kun lapsi nukkuu. Se on siinä puolisen tuntia ja pyörin ihan lähistöllä. Eli jos lapsella on jokin hätä ja soittaa, pääsen hetkessä kotiin. Naapurissa on myös apua ja osaa mennä soittamaan ovikelloa. 

Kyllä fiksu nelivuotias osaa jo toimia. Tietysti niitä on kovin erilaisia. Jotain toista lasta en välttämättä jättäisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän