Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v lapsi yksin kotona

Vierailija
24.02.2015 |

Minkä ikäisen lapsen uskallatte jättää yksin kotiin NUKKUMAAN jos itse menette käymään naapurissa kahvilla, lenkillä tai kaupassa tms?

Meillä 4v tyttö rauhallinen ja kiltti, jää mielellään kotiin 15-20min ajaksi katsomaan lastenohjelmia jos käyn kaupassa.

Mitä mieltä, voinkohan jättää lapsen nukkumaan illalla kotiin jos käyn itse lenkillä noin puolen tunnin ajan? Lapseni ei herää öisin tai sen jälkeen kun on yöunille on nukahtanut.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 15:02"]No ei 4v voi jättää yksin mihinkään. Sorry mutta se on heitteillejättö ja pitäis käydä lasu vähän juttelemassa sulle. Jos tää ei ollukaan provo niin pitäis tehdä ilmotus.
[/quote]
No teeppä kuule!
[/quote]

No kuule niin teenkin.
[/quote]
"Täällä huolestunut av-mamma päivää, luin vauva.fi palstalta että joku on jättänyt (en kyllä yhtään tiedä kuka) 4-vuotiaan yksin nukkumaan puoleksi tunniksi kun on käynyt lenkillä, voisitteko käydä tarkastamassa tilanteen (en kyllä yhtään tiedä missä)" :D

Vierailija
42/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiasta ei jätetä yksin. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 10:50"]

En jättäis 4 v. yksin kuin korkeintaan roskapussin ulosviennin ajaksi. Joskus harvoin 9, 8 ja 6 vuotiaat jäävät kolmistaan katsomaan tv:tä kun piipahdan lähikaupassa (max. 10 min.). Mutta ajatus siitä että menevät esim. ottamaan syömistä ja ruoka menee väärään kurkkuun eikä aikuinen ole paikalla, tai jos itselle sattuu jotakin kotimatkalla eikä kukaan tiedä että kotona on lapsi yksin, pelottaa sen verran että mielummin otan kaikki tai nuorimman mukaani tai sitten jätän menemisen myöhemmäksi kun mies on kotona.

[/quote]

Häh? Me olimme siskoni kanssa kotona kaksistaan 9-8-vuotiaina koulun jälkeen ennen kuin vanhemmat tulivat kotiin. Eli noin kaksi tuntia. Söimme äidin tai isän tekemän välipalan jääkaapista, teimme läksyt ja leikimme vähän. Missä pumpulissa nykyään eletään? 9-vuotias osaa jo vaikka mitä.

Vierailija
44/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:15"]Ekaluokkalaisen uskaltaisin hetkeksi jättää yksin, mutta en missään nimessä nukkuessa, vaan silloin että tietää missä olen ja milloin tulen. Ja että osaa tarvittaessa soittaa jos hätä tulee. Nelivuotiasta en ikipäivänä jättäisi yksin. [/quote] Hetkeksi? Tuon ikäisen pitäisi selvitä yksinään jo monta tuntia koulun jälkeen vanhempien ollessa töissä.

[/quote]

Jotkut ihmiset osaa järjestellä elämänsä niin ettei ekaluokkalaisen tarvi olla yksin koulun jälkeen monta tuntia. Eli ei, ekaluokkalaisen ei pidä selvitä yksinään. Sitä aletaan vasta harjoitella.
[/quote]
Jotkut osaa järjestellä? Miten osaaminen tähän liittyy? Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestellä joten on hyvä, että jo ennen kouluikää harjoitellaan yksin olemista. Kuka tahansa ekaluokkalainen kyllä selviää yksin jos on pakko ja monessa perheessä on. Mutta hei kiva jos teidän 7-vuotiaan ei tarvitse olla yksin. Se on kuitenkin eri asia kykenisikö hän siihen.

Vierailija
45/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:48"]

Mielestäni et voi jättää. Ota vaikka rattaisiin ja käy sellaiseen aikaan, että,voit ottaa lapsen mukaan.

jos jätät, niin pitää olla joku radiopuhelin mukana, jos lapsi sattuu heräämään.

tainsitten teet lenkkiä niin, että viiden minuutin välein käyt katsomassa...juokset vaikka rappusiamees taas taitteet spurtteja, niin että olet tarkastamassa lapsen muutaman minuutin välein.

se on ikäsbä,tilanne, jos herää. Eihän lapsella ole mitään aavistusta, missä äiti on.

ämeillä kävi mökillä kerran niin, että lapsi nukkui aitassa ja itkuhälytin ei toiminut.

oli tosi itkurätyinen lapsi sitten, kun se tajuttiin. Oli itkenyt kauan,,,eikä osannut tulla pois. Siksi suosittelen, että ne poissaolot ei ole pitkiä spurtteja.

[/quote]

Toi radiopuhelin on hyvä, jos on pakko lähteä vaikka roskia viemään. Parempi kuin itkuhälytin. Älkääkä unohtako avaimia ja kännykkää! Oma lapseni jäi yksin vasta 6-veenä viideksi minuutiksi kun vein roskat. Silloinkin ajoitin niin että isä on just tulossa töistä, jos vaikka olisin pyörtynyt pihalle. Sitä kun on sattunut oikeasti. 

Hän oli niin ujo, että kun koetettiin 5-vuotiaana opettaa yksin kotona oloa sen aikaa, että olisimme kiertäneet talon, niin kauhea parku tuli. Nyt on erittäin sosiaalinen ja reipas aikuinen.

Vierailija
46/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi.

Vierailija
47/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapsi osaa lukea ja kirjoittaa ja soittaa kännykällä eri ihmisille. Eri ihmisille siis siksi, jos äiti ei vastaa, isä ei vastaa, niin ehkä mummo vastaa.

Meidän 7-vuotias ei ole koskaan ollut yksin.

Vierailija
48/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskien viennin ajan voi jättää (pari min), ei pidempään

Vierailija
49/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:16"]

Oon jättänyt yksin vasta 10+ ikäisenä. Ja tällöinkin max tunniksi. En IKINÄ jättäis noin pientä..

[/quote]

Kai sä vaihdoit sille vaipan ennen ku lähdit? Ja laitoit tuttipulloon maitoa, jottei kuole janoon sillä aikaa? Luoja mitä pullamössökakaroiden kasvattajia täällä on...

[/quote]

Lapset ovat yksilöitä. Ei niistä väkisin reippaita saa ennenkuin ovat valmiita. Oikein toimittu 10--vuotiaan äidiltä. Turha irvailla.

Vierailija
50/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:55"]Voi mua avainkaulalapsiraukkaa.
90-luvulla sain olla tunnin yksin kotona 4-vuotiaana, ekaluokkalaisena yksin bussilla 5 km koulumatka ja ilman kännyköitä monta tuntia iltapäivällä, 12-vuotiaana viikonloppu yksin kotona.
En nyt ala luetella saavutuksiani, mutta ihan normaali tuli.
[/quote]
No oliko se susta "oikein" sille lapselle? Sehän on kaksi eri asiaa, mitä kokee et on pakko tehdä vaihtoehtojen puutteessa ja mikä on ihanteellista. Vai ajatteletko sä et vanhempana kaikki sun tekemät asiat on vain olleet oikein?

Vierailija
51/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:16"]

Oon jättänyt yksin vasta 10+ ikäisenä. Ja tällöinkin max tunniksi. En IKINÄ jättäis noin pientä..

[/quote]

Kai sä vaihdoit sille vaipan ennen ku lähdit? Ja laitoit tuttipulloon maitoa, jottei kuole janoon sillä aikaa? Luoja mitä pullamössökakaroiden kasvattajia täällä on...
[/quote]

Ihan reipas ja itsenäinen teini tuosta on kasvanut, kiitos vaan. Kaikki nyt ei vain asu kaupungin keskustassa, jossa on naapuri tms. apu lähellä jos jotain sattuukin. Mut hyvää jatkoa vaan sullekin. Toivottavasti on hyvä mieli kun pääsit piikittelemään :)

Vierailija
52/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin kuten kaikessa se on yksilöllistä voiko jättää yksin ja miten pitkäksi aikaa. Toisen voi jättää yksin 6-vuotiaana 20 minuutiksi, toisen 4-vuotiaana. Riippuu siitä haluaako lapsi jäädä yksin hetkeksi ja siitä hölmöileekö se yksin ollessaan.

Vierailija
53/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika rento äiti, mutta 4-vuotiasta en ole jättänyt yksin kotiin.

Vierailija
54/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 09:01"]

Olen aika rento äiti, mutta 4-vuotiasta en ole jättänyt yksin kotiin.

[/quote]

No jos ei ole tarvetta jättää. Mutta AP haluaa päästä lenkille ja kyseessä on reipas lapsi niin miksipäs ei. Kyseessä on kuitenkin lenkki, ei mikään että äiti lähtisi lähikuppilaan sidukalle.

Vierailija
55/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätän nykyään jo lyhyen koiralenkityksen ajaksi 8- ja 6-vuotiaat lapset keskenään kotiin katsomaan vaikka lastenohjelmaa. Isommalla puhelin, jolla voi soittaa minulle. Silti aina huoli mielessä enkä ole puolta tuntia kauempaa poissa. Tuossa välissä soitan itse kertaalleen vanhemmalle ja kysyn mitä touhuavat. 

Mietin, että mitä jos muksut koheltavat ja toinen loukkaa, saa vaikka syvän haavan päähänsä tms., kuinka paniikissa olisivat, osaisiko isompikaan sellaisessa tilanteessa minulle soittaa? Samaten joku tulipalo, ei sitä ikinä tiedä milloin joku oikosulku tulee jonnekin ja palo voi edetä hyvinkin nopeasti. Lapset voivat mennä paniikkiin ja piiloutua vaikka komeroon.

Tuollaisen pienen kohdalla pelkäisin, että mitä jos hän lähtee katsomaan ulos, missä äiti on ja ovi menee takanaan kiinni. Lapsi olisi sisävaatteissa pihalla, ja mitä jos lähtisi harhailemaan jonnekin? Hän voi saada päähänsä kiivetä keittiön kaapista hakemaan jotakin itselleen, mitä jos hän putoaa? Tai mitä jos hän vain yksikertaisesti hätääntyy kun on yksin?

Mitä jos sille poissaolevalle vanhemmalle sattuu jotakin? Mitä jos jäät auton alle, kuinka pitkään menee ennen kuin henkilöllisyytesi selviää ja kukaan ilmoittaa omaisellesi, mitä jos pieni lapsesi joutuisi itkemään tuntikausia yksin ennen kuin kukaan tulisi??!! Ensihoidossa työskentelevänä tiedän, että jos ihmisellä ei ole papereita mukana ja hän on vaikka tajuton, ei se henkilöllisyyden selvittäminen käy kovinkaan helposti! Mieti, jos pieni lapsi olisi sen takia päiviä hylättynä pahimmassa tapauksessa, jos olet yksinhuoltaja?

Hitto vieköön nelivuotiasta EI VOI jättää yksin kotiin! Itse en jättäisi tuota 6-vuotiastakaan edes vähäksi aikaa, ellei olisi isomman seurassa.

Vierailija
56/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, en kyllä jättäisi yksin. Olen alle neljä vuotiaan jättänyt yksin sisälle kun nukutin pienempää vaunuihin. Silloinkin kurkin ikkunasta välillä mitä tekee ja joskus lapsi itse kävi kysymässä milloin tulen sisälle.

Vierailija
57/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin olen jättänyt siinä vaiheessa, kun oli oma puhelin jolla osasi soittaa eli eskarin keväänä aloimme harjoitella ja nyt ekalla on reilun tunnin yksin kotona.

Eniten itse pelkään tulipaloa tai muuta poikkeavaa tilannetta, jossa voisi hätääntyä eikä osaisikaan toimia, kun muuten kyllä soittaa jos tulee jotain.

Vierailija
58/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskat saatan viedä jos hänellä on menossa leikki,katsoo telkkaria tai nukkuu. Sen pidemmäksi aika en jätttäisi noin pientä. Se minkä ikäsenä lapsen voi jättää yksin hetkeksi riippuu minusta hyvin paljon lapsesta ja ympäristöstä.

Vierailija
59/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 16:08"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:15"]Ekaluokkalaisen uskaltaisin hetkeksi jättää yksin, mutta en missään nimessä nukkuessa, vaan silloin että tietää missä olen ja milloin tulen. Ja että osaa tarvittaessa soittaa jos hätä tulee. Nelivuotiasta en ikipäivänä jättäisi yksin. [/quote] Hetkeksi? Tuon ikäisen pitäisi selvitä yksinään jo monta tuntia koulun jälkeen vanhempien ollessa töissä. [/quote] Jotkut ihmiset osaa järjestellä elämänsä niin ettei ekaluokkalaisen tarvi olla yksin koulun jälkeen monta tuntia. Eli ei, ekaluokkalaisen ei pidä selvitä yksinään. Sitä aletaan vasta harjoitella. [/quote] Jotkut osaa järjestellä? Miten osaaminen tähän liittyy? Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestellä joten on hyvä, että jo ennen kouluikää harjoitellaan yksin olemista. Kuka tahansa ekaluokkalainen kyllä selviää yksin jos on pakko ja monessa perheessä on. Mutta hei kiva jos teidän 7-vuotiaan ei tarvitse olla yksin. Se on kuitenkin eri asia kykenisikö hän siihen.

[/quote]

Kuten sanoin, homma on vaan järjestelykysymys. Riippuu ihan siitä onko vanhemmilla tahtoa vai ei. Joillakin ei ole ja se tarkoittaa sitten sitä että pieni lapsi on tuntikausia yksin kotona oman onnensa nojassa. Ja syynä vain ja ainoastaan se että vanhempia ei kiinnosta hoitaa lastensa asioita kuntoon. Sitten kehutaan kuinka meidän lapsi oli reipas. No, olihan se kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Kun te ette hoitaneet hommianne ja olleet vanhempia.

Vierailija
60/96 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jättäisi nelivuotiasta yksin kuin ehkä sen verran että haen postit ja vien roskat ( vie n. 30 sekuntia)... Jos lapset on nukkumassa niin olen saattanut tehdä pihahommia ( meillä on pieni piha ), jolloin olen pitänyt ovea auki ja käynyt kuulostelemassa ovella jos jotain kuuluu...
Itse olen ollut 4v 80-luvun taitteessa ja silloin olen kävellyt metsän halki mummun luo niin että äiti lähetti minut ja mummu oli vastassa... Matkaa ehkä 300m, mutta olishan 4v voinut keksiä vaikka mitä vaan hölmöyksiä tuon matkan aikana. Tuolloin oli aika vähän erilainen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan