Mikä Pentti Kurikan nimipäivissä viehättää
Sekö että saa nauraa vammaisille? Eurooppalaisessa sirkusperinteessähän vammaisia on käytetty sirkusesineinä. Onko tämä hyvä lähtökohta viisuihin ja edistääkö se vammaisten asemaa?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:54"]
Pidetään nyt kuitenkin mielessä, että Euroviisut on laulukilpailu. Ei yhteiseurooppalainen torikokous, jossa päästään yhdessä hymistelemään vammaisasian puolesta että kuinka nyt on hienoa ja rohkeaa. Koko kilpailun idea on arvostella kappaleita ennenkaikkea niiden musikaalisten ansioiden perusteella.
[/quote]
Ei ole. Se on puhtaasti show-kilpailu. Eikä siinä välttämättä ole mitään pahaa.
Minua viehättää heidän selkeästi anti-establishmentti asenne sekä laadukas soitanta & laulanta.
Teennäisyyden puute, aitous. Se, että sanoma on osattu ilmaista hyvin ytimekkäästi ja raikkaasti. Biisi on muutenkin raikas tuulahdus siellä laskelmoitujen eurohumppien joukossa. Punkin kapinassa on myös oma viehätyksensä, joka iskee tällaiseen kyllästyneeseen kotiäitiin. Voisin yhtyä lauluun ja laulaa, että Aina mun pitää siivota... aina mun pitää tiskata, aina mun pitää vaihtaa vaippoja!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:28"]
Sekö että saa nauraa vammaisille? Eurooppalaisessa sirkusperinteessähän vammaisia on käytetty sirkusesineinä. Onko tämä hyvä lähtökohta viisuihin ja edistääkö se vammaisten asemaa?
[/quote]
Outo kysymys. Ei kai nykyaikana kukaan enää noin ajattele? Kyllä vammaiset henkilöt ovat kuin minä ja sinä. He ovat yhtä arvokkaita ja heillä on samat oikeudet kuin meillä ns terveillä. En ymmärrä tuota nauramisjuttua. Minusta biisi on hyvä.
Paljon on puhuttu tuosta biisin sanomasta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että euroviisuissa tekstitykset ovat vain Suomessa ja Virossa. Tuo biisin sanoma muille eurooppalaisille kuulostaa vain peruna suussa oksentamiselta.
Nättejä poikia. Vetäispä ilman paitaa finaalissa.
Ihan hauskoja ovat, mutta eivät ehkä kuulu Euroviisuihin.
En tiedä mikä. Laulu on lapsellinen, yksinkertainen ja tyhjä, sisällötön. Esiintyminen on ala-arvoista, keulahahmo varsinkin hyvin epä-edustuskelpoinen.
Eiku odotas!
Uusimpien moraalistandardien mukaan vammaisia tulee kohdella kuin kaikessa terveitä, paitsi että he ovat oikeutettuja tukitoimiin. Mistä heillä on oikeus valittaa ja vaatia parempia sekä samaan aikaan vaatia samaa kohtelua kuin muut. Vammahypeen olisi laitettava stoppi. He ansaitsevat ihmisarvon, mutta älyllisten kykyjensä mukaan, aivan kuten lapsetkin.
(Kuka äänestäsi kymmenvuotiaiden punkhenkistä laulua: "aina mun pitää tehdä läksyjä, aina mun pitää mennä kouluun, aina mun pitää odottaa vuosia että saan laillisesti ostaa energiajuomia, aina mun pitää pestä hampaat, aina mulla on kotiintuloaika, perseestä perhe ja koulu vaan on, anna ES!!...")
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 01:51"]
Teennäisyyden puute, aitous. Se, että sanoma on osattu ilmaista hyvin ytimekkäästi ja raikkaasti. Biisi on muutenkin raikas tuulahdus siellä laskelmoitujen eurohumppien joukossa. Punkin kapinassa on myös oma viehätyksensä, joka iskee tällaiseen kyllästyneeseen kotiäitiin. Voisin yhtyä lauluun ja laulaa, että Aina mun pitää siivota... aina mun pitää tiskata, aina mun pitää vaihtaa vaippoja!
[/quote]Meidän kolmevuotias poika on myös kovasti tykästynyt tähän ja laulaa mukana. Ihan hassu juttu. En silti viisuihin lähettäisi.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 04:46"]
En tiedä mikä. Laulu on lapsellinen, yksinkertainen ja tyhjä, sisällötön. Esiintyminen on ala-arvoista, keulahahmo varsinkin hyvin epä-edustuskelpoinen. Eiku odotas! Uusimpien moraalistandardien mukaan vammaisia tulee kohdella kuin kaikessa terveitä, paitsi että he ovat oikeutettuja tukitoimiin. Mistä heillä on oikeus valittaa ja vaatia parempia sekä samaan aikaan vaatia samaa kohtelua kuin muut. Vammahypeen olisi laitettava stoppi. He ansaitsevat ihmisarvon, mutta älyllisten kykyjensä mukaan, aivan kuten lapsetkin. (Kuka äänestäsi kymmenvuotiaiden punkhenkistä laulua: "aina mun pitää tehdä läksyjä, aina mun pitää mennä kouluun, aina mun pitää odottaa vuosia että saan laillisesti ostaa energiajuomia, aina mun pitää pestä hampaat, aina mulla on kotiintuloaika, perseestä perhe ja koulu vaan on, anna ES!!...")
[/quote]Hieno homma että ovat Suomen viisufinaalissa, mutta eikö siinä jo ole vammaisille näkyvyyttä tarpeeksi? Miksi heidän pitäisi saada erityiskohtelua vammaisuutensa vuoksi, vaikka biisi ei ole edes pituudeltaan euroviisukelpoinen? En usko, että Euroopassa tämä vasemmistopropaganda toimii. Monissa maissa vammaiset nähtäisiin vain huomionhakuisena sirkustemppuna ja esityksestä tulisi katsojille vaivautunut olo, etenkin tuosta laulajan itsetyydytysmäisestä nylkytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 06:56"]
Voittihan se lordikin
[/quote]Lordi handlasi haastattelut hyvin. Se on Euroviisuissa tosi merkittävä asia. Mites sujuisi näiltä kundeilta?
Oikeen reilu verrata lordeihin...ja yleisestikkin väärin monia kohtaan ketkä kisassa oikeasti osaa laulaa tahdä musiikkia ym. jää kisassa kakkoseksi. Punk ei tuolla keski-euroopassa ainakaan uppoa...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 06:59"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 04:46"]
En tiedä mikä. Laulu on lapsellinen, yksinkertainen ja tyhjä, sisällötön. Esiintyminen on ala-arvoista, keulahahmo varsinkin hyvin epä-edustuskelpoinen. Eiku odotas! Uusimpien moraalistandardien mukaan vammaisia tulee kohdella kuin kaikessa terveitä, paitsi että he ovat oikeutettuja tukitoimiin. Mistä heillä on oikeus valittaa ja vaatia parempia sekä samaan aikaan vaatia samaa kohtelua kuin muut. Vammahypeen olisi laitettava stoppi. He ansaitsevat ihmisarvon, mutta älyllisten kykyjensä mukaan, aivan kuten lapsetkin. (Kuka äänestäsi kymmenvuotiaiden punkhenkistä laulua: "aina mun pitää tehdä läksyjä, aina mun pitää mennä kouluun, aina mun pitää odottaa vuosia että saan laillisesti ostaa energiajuomia, aina mun pitää pestä hampaat, aina mulla on kotiintuloaika, perseestä perhe ja koulu vaan on, anna ES!!...")
[/quote]Hieno homma että ovat Suomen viisufinaalissa, mutta eikö siinä jo ole vammaisille näkyvyyttä tarpeeksi? Miksi heidän pitäisi saada erityiskohtelua vammaisuutensa vuoksi, vaikka biisi ei ole edes pituudeltaan euroviisukelpoinen? En usko, että Euroopassa tämä vasemmistopropaganda toimii. Monissa maissa vammaiset nähtäisiin vain huomionhakuisena sirkustemppuna ja esityksestä tulisi katsojille vaivautunut olo, etenkin tuosta laulajan itsetyydytysmäisestä nylkytyksestä.
[/quote]
Oikeasti lahjakkailue vammaisille artisteille soisisin tämän ja päälle vielä vähän sitä vammaisjalustaa Ylä-asteella luokalleni oli integroitu down-tyttö avustajansa kanssa. Hän oli suurimman osan muista tunneista käytävällä avustajan kanssa tai erityisopen kopissa mutta musiikintunnit hän loisti. Ihan uskomaton sävelkorva ja hän oppi soittamaan instrumenttia kun instrumenttia hämmästyttävän nopeasti. Tässä oli kyse lahjasta vaikka henkilö oli muuten älyltään puutteellinen. Eikä lahjattomuudesta joka väännetään lahjakuudeksi puutteellinen älyn tuoman säälin vuoksi.
Onko kukaan muuten miettinyt miten he käyttäytyvät jos/kun eivät voitakkaan viisuja? Onko liian suuri pettymys, sellaista joilta lapsia ja kehitysvammaisia tulisi varjella?
Monelta ulkomaalaiselta katsojalta saattaa mennä vamman vaikea-asteisuus nopealla tarkkailla huomaamatta. Näkee vaan hassun näköisiä tyyppejä joista suurin osa, varsinkin laulaja on tosi räihnäinen ja lahjaton...
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 07:01"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 06:56"]
Voittihan se lordikin
[/quote]Lordi handlasi haastattelut hyvin. Se on Euroviisuissa tosi merkittävä asia. Mites sujuisi näiltä kundeilta?
[/quote]
Lordin takana oli:
-suunkitelmallisuutta
-lahjakasta työtä musiikin kanssa
-lahjakas työtä shown/ masennuksen kanssa
-viehättävää erilaisuutta, helppo englanninkielinen päähän soimaan jäävä biisi
-hyviä esiintymään ja haastatteluissa
...
Ei päde heihin tämä argumentti. Se, että he ovat nyt aktiivisia toimijoita ja geimeissä omasta halustaan, on vastakohta tuolle kuvaamallesi historialliselle meiningille. Juuri siksi olisi hienoa nähdä heidät siellä.
Sen, kuinka he "kestävät" tilanteet, he osaavat varmasti lähipiirinsä kanssa itse arvoida, ei siihen meitä tarvita holhoamaan. Ainakin tähän asti ovat klaaranneet isommat kiertueet kuin mille suurin osa bändeistä ikinä edes pääsee.