Tätä en sairaanhoitajien koronauupumuksessa ymmärrä
Kun työtehtävänä on joka tapauksessa hoitaa sairaita ihmisiä, mitä väliä sillä on, mikä tauti on kyseessä? Sairauksia tulee ja menee, koronan jäljeen on vuorossa joku muu tauti. Hoitajan tehtävänä on hoitaa. Eihän työ siihen lopu, että korona menee ohi.
Kommentit (41)
En ole hoitoalalla, mutta tein koronajäljitystä viime keväänä. Kaupungissa oli otettu jäljitykseen, testaukseen ja rokottamiseen hoitajia kaikkialta. Rekryt auki mutta tulijoita ei juuri ollut.
Niimuttaku Jyrki lupas tonnin korotukset. Kyllä niitä ootellessa jaksaa jaksaa...
Työntekijöitä ei ole tarpeeksi. Koronan takia käytetään suojavarusteita, joiden pukeminen ja riisuminen on aikaavievää. Niin aikaavievää, ettei työpäivän aikana pysty käymään vessassa tai juomaan vettä, voi pitää ehkä pakollisen ruokatauon, juuri ja juuri. Lomat on peruttu/siirretty, moni ei päässyt kesälomalle 2020 eikä päässyt lomalle 2021, ihan laillisesti voitiin kieltää lomat, kun osastoilla oli hätätila. Työvuorot ovat pidentyneet, sijaisia ei saa, joten jos ei halua tappaa potilaita, jää tekemään tuplavuoron.
Moni potilas on nyt sairaalassa turhaan, koska eivät ole ottaneet rokotusta tai rokottamaton läheinen on tuonut tartunnan. Jokainen hoidetaan, mutta on se turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojavaatteiden veivaaminen päälle ja pois monta kertaa työvuorossa ja lisääntynyt kiire, kun potilaita on enemmän kuin normaalisti. Paljon ylitöitä, kun sijaisia ei kerta kaikkiaan vaan ole saatavissa.
Lain mukaan ylitöihin ei voi ketään pakottaa.
Vai onko koronan vuoksi voimassa jokin poikkeuslaki tältä osin?
Joo ei voi vielä pakottaa ylitöihin.
Tämän maan terveydenhuolto toimii yskien juurikin hoitajien ylitöiden varassa. Mitä luulet, että esim. leikkausosastolla, kun leikkaus on kesken ja esimies tulee epätoivoisena kysymään, että voitko mitenkään jäädä leikkauksen loppuun, minä en jäisi vaikka tiedän, että lain mukaan minun ei ole pakko?Tai iltavuorossa teholla, kun yövuorolaisista kaksi ilmoittaa sairaslomastaan, minä en jäisi auttamaan ja ylitöihin yövuoroksi, kun muuten tilanne tulisi olemaan tosi hankala?
Ja tämän kaiken kiitokseksi hoitajia syytetään laiskoiksi ja työtä vieroksuviksi.
No tämähän se ongelma juuri on, että kun näihin suostutaan liian helposti, niin työantajalla ei ole motiivia tehdä asialle mitään. Jos kaikki kieltäytyisivät ylitöistä (paitsi jotkut ihan äärimmäiset tilanteet), niin työantajallekin tulisi kiirus miettiä, miten saadaan väkeä töihin lisää.
Nyt on hoitajapula ja paljon on hoitajia saikulla, rokotehaittojen takia.
Suomessa ei ole ollut halua palkkauksen ja työolojen kehittämiseen. Pahoin pelkään että tulee vielä joku pakkolaki käyttöön kun hoitajapula pahenee. Eiköhän sekin vielä nähdä.
ylitöitä tehdään mielellään, kun korvaukset mukavat… Kukaan rasittunut oikeasti ylitöitä jaksaisi tehdä millään alalla. Kiva vaan natista koko ajan Norjaan ja Ruotsiin lähdöstä - joten anti mennä vaan!
Aika monella alalla on rankkaa ja pula tekijöistä. En ymmärrä valittamista kun on koulutusta vastaava haastava ja monipuolinen työ. Olen ktm n50 ja vaihdoin vajaa 10 v ammattia. Jokainen voi vaihtaa sillä aikuisillekin valtio kustantaa koulutuksen. Olen nykyään humanisti ja se sopii mulle paremmin.
En siis tienaa paljon rahaa vaikka työni on nykyään tavallaan monipuolisempaa. Tiesin, etten vaihda hyväpalkkaiseen alaan. Jossain vaiheessa minullekin tuli vastaan ylityö- sillä on negatiivinen vaikutus jaksamiseen ja sosiaaliseen elämään. Ketään ei voi pakottaa mutta itse menen sieltä mistä aita on matalin. Meillä eniten ylitöitä tekevät 40 v. Miehet. He eivät mitään ulise vaan pitävät sitä jonain urotekona. Usein lähes 50 h/vko. Keräävät vapaita. HR ei puutu liialliseen saldoon tai siihen, ettei aina noudateta lepo-aikoja. Mua ei myöskään liikuta se mitä sjattelevat kun noudatan itsekseni lakia.
En kerää saldoa, lopetan pokkana aiemmin/ aloitin myöhemmin jos sitä on yli 8h kertynyt. Miehillä saattaa olla kuukauden vapaa, pitävät sitku...
Ongelmahan tässä ei ole korona, vaan se sama vanha ongelma on nyt kärjistynyt, kun hoitajat pakenevat alalta mm. pakkopiikitysuhan alla ja koska heitä on siirretty piikityksiin ja testauksiin yms. Kyseessä on siis huono johtaminen ja huono organisointi. Mainittu suojavarustehomma on varmasti myös totta ja niitähän joutuvat käyttämään testauksessakin. Siihen pitäisi keksiä ratkaisuja ja ihan varmasti keksittäisiin, jos haluja olisi. Toisaalta ei kai influenssankaan kohdalla sellaisia ole käytetty, joten voisi miettiä sitäkin, onko ne kaikki varusteet edes oikeasti tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan tässä ei ole korona, vaan se sama vanha ongelma on nyt kärjistynyt, kun hoitajat pakenevat alalta mm. pakkopiikitysuhan alla ja koska heitä on siirretty piikityksiin ja testauksiin yms. Kyseessä on siis huono johtaminen ja huono organisointi. Mainittu suojavarustehomma on varmasti myös totta ja niitähän joutuvat käyttämään testauksessakin. Siihen pitäisi keksiä ratkaisuja ja ihan varmasti keksittäisiin, jos haluja olisi. Toisaalta ei kai influenssankaan kohdalla sellaisia ole käytetty, joten voisi miettiä sitäkin, onko ne kaikki varusteet edes oikeasti tarpeellisia.
Pakkopiikitys(?)uhka on täysin sivuseikka kun katsotaan kokonaisuutena niitä tekijöitä miksi ala ei houkuttele.
Kun joku päättäjä tulee hoitoon niin jättäisivät sen vaan suunnilleen heitteille. Se on voivoi sanoisivat vaan avunpyyntöihin, sorit siitä meillä on hoitajapula. Jo alkaisi löytyä rahaa hoitajien koulutukseen, palkkaan jne kun muutama poliitikko kokisi tämän kohtelun. Mutta ei, nyt jos ministeri joutuisi sairaalaan niin taatusti saisi extrahyvää hoitoa ja sitten mediassa kehuisi kuinka hyvä sairaanhoito meillä on ja valtakunnassa kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kyse on henkisestä stressistä. Hoitajat eivät ole keskimäärin mitään ei einsteineja, ja heille on varmaan mennyt läpi kaikki se pelottelupropaganda koronasta.
(Toki joukossa on myös rokottamattomia!) Pelko lisääahdistust ja stressiä, kun tietäv olevansa etulinjassa eli riski saada tartunta on suurempikuin monessa muussa työssä.
Hoitajat tarvitsevat lisää ja parempaa ns. työnohjausta psykologiseen stressiin.
Lisäsatasen he jo saivat.
Puhut sairaanhoitajista kuin jostain vajaaälyisistä. Tervemenoa töihin esim. erikoissairaanhoidon vaativimmille osastoille, katsotaan miten teikäeinstein pärjää. Ja mistä luulet nykyresursseilla riittävän aikaa työnohjaukseen? Äläkä arvele toisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku päättäjä tulee hoitoon niin jättäisivät sen vaan suunnilleen heitteille. Se on voivoi sanoisivat vaan avunpyyntöihin, sorit siitä meillä on hoitajapula. Jo alkaisi löytyä rahaa hoitajien koulutukseen, palkkaan jne kun muutama poliitikko kokisi tämän kohtelun. Mutta ei, nyt jos ministeri joutuisi sairaalaan niin taatusti saisi extrahyvää hoitoa ja sitten mediassa kehuisi kuinka hyvä sairaanhoito meillä on ja valtakunnassa kaikki hyvin.
Se päättäjä järkkää sulle potkut jos et hoivaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojavaatteiden veivaaminen päälle ja pois monta kertaa työvuorossa ja lisääntynyt kiire, kun potilaita on enemmän kuin normaalisti. Paljon ylitöitä, kun sijaisia ei kerta kaikkiaan vaan ole saatavissa.
Kylläpä sinä olet naiivi. Reppana.
Miten niin? Ihan perusasia, että ylityöt on vapaaehtoisia. Poislukien joku tilanne, jossa uhkaa vaaratilanne tms. eli valvot vikka ydinvoimalaa ja seuraavaan vuoroon tuleva on ajanut ojaan tms. eli et voi jättää sitä valvomoa ennen kuin toinen tulee. Tai jotain sellaista.
Teho-osastolla hoitaja on potilaan vieressä koko vuoronsa ajan. Jos seuraavaa vuoroa ei tule, siihenkin on jäätävä. Vuodeosastollakaan ilmeisesti potilaita ei voi jättää hoidotta, ts. hoitajilla ei ole samankaltaista olankohautuksen mahdollisuutta kuin minulla oli sairaalahuoltajana. Kun vuoroni päättyi, oli aivan sama saivatko potilaat ruokansa vai eivät, siihen ei kukaan kuole eikä ollut minua syyttämässä. (Myös työvoimapula-ala, tuplavuoroihin pyritään pakottamaan.)
Istuuko tosiaan nykyään teholla hoitaja koko ajan jokaisen potilaan vieressä? Olen pari kertaa vieraillut teholla (en korona-aikana, joitain vuosia aiemmin) ja silloin ainakin pari hoitajaa vahti koko isoa huonetta.
Potilaat ovat paljon huonokuntoisempia kuin keskimääräiset hoidettavat. Heidän hoitonsa on paljon, paljon työläämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ihan perusasia, että ylityöt on vapaaehtoisia. Poislukien joku tilanne, jossa uhkaa vaaratilanne tms. eli valvot vikka ydinvoimalaa ja seuraavaan vuoroon tuleva on ajanut ojaan tms. eli et voi jättää sitä valvomoa ennen kuin toinen tulee. Tai jotain sellaista.
Teho-osastolla hoitaja on potilaan vieressä koko vuoronsa ajan. Jos seuraavaa vuoroa ei tule, siihenkin on jäätävä. Vuodeosastollakaan ilmeisesti potilaita ei voi jättää hoidotta, ts. hoitajilla ei ole samankaltaista olankohautuksen mahdollisuutta kuin minulla oli sairaalahuoltajana. Kun vuoroni päättyi, oli aivan sama saivatko potilaat ruokansa vai eivät, siihen ei kukaan kuole eikä ollut minua syyttämässä. (Myös työvoimapula-ala, tuplavuoroihin pyritään pakottamaan.)
Istuuko tosiaan nykyään teholla hoitaja koko ajan jokaisen potilaan vieressä? Olen pari kertaa vieraillut teholla (en korona-aikana, joitain vuosia aiemmin) ja silloin ainakin pari hoitajaa vahti koko isoa huonetta.
Covid-tehopotilaan huoneessa/vieressä on koko ajan hoitaja/hoitajia. Ei sieltä eristyksestä voi poistua hoitamaan muita potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Suojavaatteiden puku jne. ovat tiedossa olleita asioita jo alaa valitessa? Että osa taudeista on sellaisia, joiden kanssa niitä on käytettävä. Pandemian riski on varmasti ollut kaikilla alaa harkitsevilla tiedossa, ja nyt kun se on realisoitunut, ei pitäisi ihmetellä.
Vähän kuin puolustusvoimissa... Jos sota tulee tai kutsu käy muusta syystä, mennään ja sillä sipuli.
Miten on, oletko itse lähdössä, kun kutsu puolustusvoimista tupsahtaa postiluukustasi?
Kun valitsin alan, tai ala minut, ei ollut vielä edes aavistusta, että tällainen virus voi ikinä iskeä koko maailmaa kaatavaksi. Aids oli " katalinta" mitä saattoi olla. Tuosta voi päätellä, jos kapasiteettisi riittää, että hoitajia on ollut jo ennen kuin sinä pienine ajatuskuvioinesi olit edes vaipoissa, saati opettelit potalle.
Vittuilevat ihmiset. Haukutaan lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Haukkumista tulee puhelimessa, sähköisissä yhteydenotoissa tai face to face. Jos teet esim. puhelinpalvelun kautta tehtävää hoidon tarpeen arviointia, niin ei kukaan jaksa, kun kohtelu on samanlaista kuin joillekin puhelinmyyjille.
Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa, kun käyttäydytte ammattilaisille niin huonosti? Ette ainakaan sillä huonolla käytöksellä saa asioita mitenkään paremmin läpi, jos niin luulette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti istuvat siinä somettamassa koko päivän. Laitteethan ne hälyttää jos jokin alkaa kusta.
En kymmärrä, kuinka jollain voi olla niin rajallinen ymmärryskyky että luulee tietävänsä kaiken. Sairaanhoitajat ovat tosi kovilla. Voisit pyytää hoitajaa neulomaan leipäläpesi umpeen ja toivoa hiljaa mielessäsi, etteivät nuo joukkoirtisanoudu lukiessaan noin tyhmiä aloituksia.