Osaatko ääntää enkuksi sanan katastrofi?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:55"]
Entäs Yosemite?
[/quote]
Jousemidi
[/quote] Yksikaan amerikkalainen ei ymmartaisi mista puhut jos noin sen aannat. Se on JoSEmiti, uskokaa vahemmalla.
[/quote]
Minä lienen sitten se poikkeuksen vahvistava sääntö, kun ymmärsin.
T: Amerikkalainen
[/quote]
Jep. Amerikkaakin äännetään 50 osavaltiossa aika monella tavalla. Mutta tottahan toki Josemitessä monta kertaaa käynyt suomalainen tietää sen ainoan oikean tavan. Tulee mieleen sukulaistäti, joka kulki ihmisten perässä huoneesta toiseen sammutellen valoja ja sanoi: "Minä tiedän kaiken sähköstä, minun mieheni oli sähköinsinööri"...
Terveiset Mamaroneckistä.
[/quote] http://www.howjsay.com/index.php?word=yosemite&submit=Submit
Terveisin Punxutawney Phil
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:41"]
Ai että amerikkalaisella ystävälläni oli hauskaa, kun hän yritti saada minut lausumaan oikein horse, hoarse ja whores. Niissä on kuulumma selkeä ero.
[/quote]
Hoors, hoars (a on ihan pieni, melkein o:n kanssa yksi äänne), whuoors. Kahdessa ekassa suu on ensin ho -asennossa, ja vikassa kaksoisvee-h-u asennossa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:58"]
Entäs Leicester... =)
[/quote]
se on lähinnä "lestö"
Vechile-sanan ulkoasusta ei arvais, miten lausutaan. Toinen mulle jostain syystä vaikea oppia on ollut Schedule. Ja sit nuorempana lausuin suomalaisille tyypillisesti sanan Foreigner silleen foREIner vai se on enemmänkin jotain FOrener.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:41"]aika vaikea
[/quote]
Kätäströphe
Jewellery on vaikea suomalaiselle, siita tulee helposti juutalais elleri. Squirrel on myos jostakin syysta hankala, minusta ihan helppo samoinkuin sugar jonka joku aikaisemmin mainitsi vaikeaksi.
Myös oma alani "psychology" tuntuu myös aiheuttavan monelle hankaluuksia
Joo, noi psy-alkuiset sanat aiheuttaa usein hankaluuksia. Älä tunge sitä p:tä sinne, ainakaan suomalaisittain kovana ja selkeänä.
Saahan sitä kuvitella osaavansa ääntää :)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:56"]
Vechile-sanan ulkoasusta ei arvais, miten lausutaan. Toinen mulle jostain syystä vaikea oppia on ollut Schedule. Ja sit nuorempana lausuin suomalaisille tyypillisesti sanan Foreigner silleen foREIner vai se on enemmänkin jotain FOrener.
[/quote]
Tarkoitat kai vehicle? Joo, kieltämättä tuo ei näytä siltä että se olisi viakle. Mutta kun siihen "tottuu", on yhtä vaikea uskoa että Irlannin lännessä se tosiaan sanotaan ve-hi-kl
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 21:35"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 20:56"]
[/quote] Tarkoitat kai vehicle? Joo, kieltämättä tuo ei näytä siltä että se olisi viakle. Mutta kun siihen "tottuu", on yhtä vaikea uskoa että Irlannin lännessä se tosiaan sanotaan ve-hi-kl[/quote]
Vehiclen ääntämys on kyllä kaukana viaklesta.
V
Suggest! Mun suu ei taivu sen lausumiseen mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:55"]
Entäs Yosemite?
[/quote]
JöySEmiti
[/quote] Nope! There's no joy ;)
[/quote]
JouSemitii
[/quote]
josemite
helpoin on sanoa things are really fucked up now
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:01"]
Chätäströöf
[/quote] Skruu juu ool.
Jos koet sen vaikeaksi korvaa tarvittaessa vaikka sanalla disaster. Erittäin helppo ääntää.
Itselleni tuottaa vaikeuksia temparuture
En saa millään pysymään päässäni sanan itinerary ääntämystä ja painotusta, vaikka noin yleensäottaen olen hyvä englannissa, minulla on matkailualan tutkinto ja olen tarkastanut sanan ääntämisen monesti. En vain pysty muistamaan sitä.
Myös sugar on yllättävän vaikea lausua.