Kiinnostaako teitä puutarhanhoito?
Jotkut oikein keskustelevat siitä pitkästi. En tajua.
Kommentit (16)
Ei yhtään. Vastenmielistä hommaa. Ja me tietty asutaan omakotitalossa jossa iso piha. Nurmikkoa on, ei kukkapenkkejä tms.
Kyllä siinä mielessä, että haluan vaikuttaa ympäristöni viihtyisyyteen. Joten laitan pihani mieleisekseni.
Ei, olen kahdesti asunut rivitalossa muutaman vuoden ja molemmissa tietysti pieni piha ja hoisin puutarhan kyllä, kun oli pakko. Maalta kotoisin ja teininä isä teki minulle kasvihuoneenkin, kun innostuin tomaattien yms kasvatuksesta maa- ja metsätaloustunnilla. Mökille en ole istuttanut kukan kukkaa, tykkään luonnonkukista ja alueen oikeista puista. No muutama viinimarjapensas on, niitä ei lasketa
Todellakin!
Rakastan tätä 3. puutarhaani mikä on täysin erilainen kuin edelliset. Tässä on 800m2 englantilaistyylistä kukkatarhaa edelmäpuineen, kasvihuoneineen ja vihannespenkkeineen.
Tämä on ihan parasta - tulee oltua koko kesä ulkona ja hyötyliikuntaa monta tuntia päivässä. Taimikasvatus alkaa helmikuussa
Naapurit käyvät juttelemassa ja hakemassa kukkien taimia, lapset opettelemassa asioita kukista ja ihailemassa pörriäisiä ja perhosia
Yksi suurimpia kiinostuksen aiheita. Tuomari vaan sanoi jo 20 vuotta sitten että se on laitonta ja määräsi sakkorangaistuksen.
Kyllä. Haluaisin ehtiä enemmänkin mutta pala kerrallaan.
Minuakaan ei kiinnosta, olen enempi sellainen raivaajatyyppi. Meidän mökillä oli edellisen omistajan jäljiltä kaiken maailman koristekukkia ja muita turhia istutuksia. Suuri tyydytys kun sai leikata turhat puskat pois, yksikin oli terassin vieressä niin että meri tuskin näkyi!
Tänä vuonna ehkä ensimmäistä kertaa tein sellaista, mitä voi ajatella puutarhanhoitona. Kiskoin jäätävän määrän vuorenkilpiä pois ja juuretkin parhaani mukaan. Tilalle laitoin sammalta. Homma jäi vähän kesken, kun oli yllättävänkin työlästä se sammaleen kerääminen metsästä. Mutta sitä saa aika helposti kasvatettuakin, joten saatan keväällä pistää sammalviljelmät pystyyn jatkaakseni projektia. Ruusupuskatkin leikkasin alas, tai ensin leikkasin ja sitten googletin, että taisi mennä liikaa. Katsotaan keväällä miten jatketaan. Annetaanko kasvaa vai tapetaanko loputkin.
Paljon mieluummin häärin metsässä kuin pihassa! Moottorisahalla saa nopeasti näkyvää jälkeä <3 Pihaa haluaisin luonnonmukaisempaan suuntaan, ei minusta mökin pihan tarvitse näyttää omakotitalon pihalta.
Mutta ymmärrän tuonkin, että se puutarhan hoito kiinnostaa. Minuakin alkoi heti kiinnostaa kun löysin jonkun sivun, jossa kerrottiin luonnonmukaisesta pihasta. Mitä luonnonmukaisempi piha on, sitä vähemmän sitä pitää hoitaa. Minua se metsänhoito ja polttopuiden teko kiinnostaa enemmän ja mitä enemmän luin, sitä vähemmän huomasin tietäväni. Puutarhaihmisten kohdalla varmaan sama juttu, kun vähän alkaa perehtyä, huomaa miten paljon siinä pitää tietää ja ottaa huomioon ja se lisää kiinnostusta entisestään. Tältä pohjalta ymmärrän, että puutarhan hoidosta voi kiinnostua, vaikka itselle se ei ole ainakaan vielä kolahtanut.
Jotkut keskustelee autoista, elektroniikasta, kalastuksesta, vaatteista, itsensä puunaamisesta, sisustamisesta, lapsista lemmikeistä. Kamalan kiinnostuneena naapurin asioista, omista vaivoista loputtomiin. En tajua.
Että puutarhanhoito on keskustelunaihe siinä missä mikä tahansa muukin.
"Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä." "Jos haluat olla päivän onnellinen, juo itsesi humalaan. Jos haluat olla vuoden onnellinen, mene naimisiin. Jos haluat olla koko elämän onnellinen, aloita puutarhanhoito." Kiinalainen sananlasku.
Vierailija kirjoitti:
"Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä." "Jos haluat olla päivän onnellinen, juo itsesi humalaan. Jos haluat olla vuoden onnellinen, mene naimisiin. Jos haluat olla koko elämän onnellinen, aloita puutarhanhoito." Kiinalainen sananlasku.
Tuo on hyvä viisaus ja haluaisin olla loppuelämäni onnellinen.
420
Äitini oli innokas puutarhan ja kasvimaan pitäjä, joten luonnollisesti kaikki kiinnostus meni siinä toisen harrastuksen orjana.
Tykkään kukista, kasveista ja satokasveista. Harrastan.
Tykkäisin laittaa parvekepuutarhaa, mutta inhoan sitä sotkua ja ruukkujen siivousta, kun ei ole kunnolla tilaa. Kerran minulla oli yksi kesäkukan raato odottamassa syksyllä, että vaihdan samaan ruukkuun kanervan. Naapuri kävi huutamassa, kun häntä vaivasi se ruma raato parvekkeellani. Sen jälkeen en ole yhtäkään kukkaa uskaltanut laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin laittaa parvekepuutarhaa, mutta inhoan sitä sotkua ja ruukkujen siivousta, kun ei ole kunnolla tilaa. Kerran minulla oli yksi kesäkukan raato odottamassa syksyllä, että vaihdan samaan ruukkuun kanervan. Naapuri kävi huutamassa, kun häntä vaivasi se ruma raato parvekkeellani. Sen jälkeen en ole yhtäkään kukkaa uskaltanut laittaa.
Älä pelkää vihaista naapuria. Sellainen tekee sinusta orjan.
Ei kauheasti, mutta ymmärrän kyllä, että ne keskustelevat, joita se kiinnostaa. Minua ei kiinnosta sen vuoksi, etten saa koskaan mitään kasveja pysymään elossa.