Vastatkaa te, jotka aloititte e-pillerit teininä ja lopetitte ne n.30 vuotiaana
Millaisia oireita tuli lopetuksen jälkeen? Olitko yllättynyt, että tällainen ihminenkö olen ilman pillereitä? :)
Kommentit (25)
Menkkoja ei tullut yli puoleen vuoteen, sitten kun alkoivat olivat säännölliset (ennen e-pillereitä oli siis epäsäännölliset) ja niukemmat. Muuten ei muutosta mihinkään.
e-pillereitä 16v-27v
-Laihduin itsestään 15kg
-Rintojen koko pieneni D->B
-Akne valtasi kasvot, dekolteen ja yläselän
-Tajusin, että olin ollut jotenkin täysin turta henkisesti, eikä mikään ollut tuntunut miltään: yhtäkkiä olin pienistä asioista tosi ilahtunut, ja sitten liki kaikki liikuttavat ja surulliset asiat itketti. Tunteet menivät jonkin aikaa vuoristorataa, mutta tasoittui sitten.
-Pillereiden lopettamisen jälkeen meni 16kk, ennen kuin ensimmäiset kuukautiset palasivat. Ovulaatiot olivat hukassa.
-Sain PCO -diagnoosin, munasarjat olivat monirakkulaiset
-Kuukautiset palasivat epäsäännöllisinä
-Tulin raskaaksi lopulta 2v7kk pillereiden lopettamisen jälkeen, vaikka yritys alkoi heti.
Kuukautiset kestää pari viikkoa, vuotaa miten sattuu, järkyttävät kivut, naama ja hiukset pursuaa rasvaa, mielialat alkoi heitellä yms "kivaa"...
Akne puhkesi kasvoille ja selkään, aloin kärsiä järkyttävistä pms-oireista, ja lisäksi kuukautiskivut olivat lamaannuttavat. Parin kuukauden jälkeen kipuja alkoi olla ilman vuotoakin, ja tarkemmissa tutkimuksissa selvisi että sairastan endometrioosia.
Olin syönyt e-pillereitä 16 v -30 v putkeen, ne olivat pitäneet tilanteen kurissa aiemmin.
Ilman pillereitä munasarjakystia alkoi ilmestyä kuin sieniä sateella ja niiden puhkeaminen oli todella kivuliasta.
Mielialassa en huomannut mitään muutosta, en pillerien enkä ilman aikana. Ilman ollessa kenties enemmän epätoivoa, kun oireet olivat niin rajut.
En siis lähtisi tuomitsemaan pillerien käyttöä vaikka toisilla elämä onkin parempaa ilman - joskus tietyt sairaudet nimenomaan vaativat, että hormoneita on syötävä.
Tietysti jos syö pelkästään raskauden ehkäisyyn (eikä esim endoon tai akneen), niin vaihtoehtoja voi tietysti olla parempiakin.
Omasta lähipiiristä löytyy ihmisiä joille pillerit sopii tosi hyvin, ja toisille taas ei ollenkaan. Riippuu varmasti juurikin sairauksista ja hormonipitoisuuksista, kenellä sitten korjaantuu tasapaino hyvään ja kenellä huonoon suuntaan.
Loppuvaiheessa kun söin, minusta tuli aggressiivinen ja vihainen, siksi lopetinkin. Kun jätin pois, nuo ongelmat jäivät pois. Toki sit ne ongelmat, joiden vuoksi olin aloittanut pillerit, palasivat. Eli liiallinen vuoto, kivut jne. endon aiheuttamat ongelmat. Tein lapseni ja sen jälkeen on ollut kierukka. Koska se aiheutti painon nousua, olen jonossa kohdunpoistoon.