KUMMITUKSIA talossa
Ostin 1864 rakennetun vanhan hirsitalon jonka remontoin nykyaikaiseksi. Nyt kun muutin lasten kanssa taloon on alkanut tapahtua kaikenlaista.
Ensin oli askelia huoneissa ja yläkerran käytävällä. Sitten alkoi kuulua ovien kahvojen ääniä ja ovet olivat huoneissa auki vaikka oltiin ne suljettu. Nyt kuitenkin tapahtui se mitä ehkä en olisi halunnut tapahtuvan. Lapset olivat nukkumassa jo yläkerrassa ja minä makoilin sohvalla katsoen pädiltä juutuupia. Kismittelin ja huokaisin ääneen että jokohan ne lapset nukkuis ettå voisi ottaa lasin punaviiniä. Kun olin saanut lauseen sanottua kuului vierestäni matalalla äänellä "nukkuu".
Säpsähdin seisomaan ja menin kattomaan vinttiin ja lapset nukkuivat molemmat omissa huoneissansa.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän historiaa tuosta kämpästä? Missä päin? Ja miksi piti ostaa noin vanha ym? kun itse en oikein purematta niele näitä juttuja.
Talo on härmässä etelä-pohjanmaalla. On aikanansa kuulunut suvulleni ja ostin sen vuoksi itselleni. Remontoin taloa noinvuoden päivät ja muutimme taloon kaksi kuukautta sitten.
Talon historia on värikäs aina sisällissodan valkoisten kokoontumispaikkana, Lapuanliikkeen kokoontumispaikkana aina asekätkentään.Joku kysyi miksi talossa ei ole miestä. Mieheni kuoli noin 2 vuotta sitten ja jäin leskeksi.
En kuulu kirkkoon enään enkä oikein usko rukoilun voimaan joten en ala raamattua täällä lueskelemaan. En usko sen paljoa edes auttavan asiaan.
!800-luvun puolivälistä alkaen on ollut nälkävuodet, muutkin sodat yksilökohtaisista puhumattakaan, ennen sitä vallan vaihtuminen. Paljon ihmisiä liittyy noihin. Vinkki, uskoisit nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita manaajalle
Ei sellaisia oo olemas 😂 oot kattonu liikaa elokuvia
On katolisella kirkolla ja ortodokseilla manaajia.
En itse uskonut kummituksiin, mutta kun kaverini osti vanhan talon, minusta tuli "uskovainen". Siellä tapahtui todella paljon outoja juttuja, kuului ja näkyi paljon outoja ja aina laitoin ne vain talon kissan tai hiirien piikkiin. Niin nyt pitää siis lisätä, että minä asuin siellä hänen kanssaan jonkun aikaa kimppakämpässä. Olen aina ollut todella mielikuvituksellinen ja siksi tottunut viittaamaan kintaalla kaikenmaailman hömpötyksiin, mitä kuvittelen.
Näihin mielikuvitukseni tuotoksiin laskin myös sen vanhanajan svengaavan musiikin, jota olin kuulevinani silloin tällöin kun yritin saada unta. Siis sellaista gramofoneista soitettua vanhaa musiikkia. Olin tottuneesti vaan, että joo mä vaan taas kuvittelen omiani ja annoin asian olla. No, kaverini alkoi seurustella ja pian mies muutti myös siihen taloon. Sitten kerran aamiaispöydässä se mies kertoi kuulleensa vanhanajan musiikkia yöllä. Tähän kaverini sanoi, että kyllä hänkin sitä on joskus kuullut. Ja kysyivät minulta kuulenko minäkin sitä.
Sanoin joo. Ja samana iltana pakkasin kamppeeni ja muutin äitini luokse. Minä uskon nykyään kummituksiin! Naurakaa vaan jos naurattaa. Ei tää voi olla sattumaa kaikki?
Ei ole sattumaa, että kummitustarinoita on juuri vanhoista taloista. Ensinnäkin, ihminen on vaistomaisesti ylivireä paikoissa, joissa on ennen asuttu, mutta jotka ovat jääneet tyhjilleen. Samoin avarissa/monihuoneisissa tiloissa. Toisekseen, seinät asettuvat lämpötilojen mukaan ja muutenkin, vinkuvat, paukkuvat, rusahtelevat, huokailevat. Vanhat lattiat hieman vinossa/muhkuroilla, ovien karmit epäluotettavat. Kolmanneksi jo mainitut eläimet, jotka tekevät pesiä ja rapistelevat ja voivat elämöidä hurjastikin. Neljänneksi vanhat/alkujaankin huonosti vedetyt sähköt.
Nothing to see here.
Raamatun perusteella pitäisi kaikille olla selvää, että maailma on täynnä pahoja henkiä, jotka haluavat ihmisille pahaa. Rukous joko yksin tai useamman henkilön kanssa taitaa olla ainoa keino saada pahat henget häädettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sattumaa, että kummitustarinoita on juuri vanhoista taloista. Ensinnäkin, ihminen on vaistomaisesti ylivireä paikoissa, joissa on ennen asuttu, mutta jotka ovat jääneet tyhjilleen. Samoin avarissa/monihuoneisissa tiloissa. Toisekseen, seinät asettuvat lämpötilojen mukaan ja muutenkin, vinkuvat, paukkuvat, rusahtelevat, huokailevat. Vanhat lattiat hieman vinossa/muhkuroilla, ovien karmit epäluotettavat. Kolmanneksi jo mainitut eläimet, jotka tekevät pesiä ja rapistelevat ja voivat elämöidä hurjastikin. Neljänneksi vanhat/alkujaankin huonosti vedetyt sähköt.
Nothing to see here.
Ihan totta, että jossain tapauksissa osa koetuista "ilmiöistä" voi selittyä mainitsemillasi tekijöillä. Jotkut on todella niin säikkyjä, että pelkää omaa varjoaankin.
Mutta sitten on ilmiöitä, joita nuo ei selitä lainkaan. Ja tapahtuu niitä uudemmissakin taloissa ja kerrostaloasunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
EI OLE olemassa mitään haamuja tms. Joidenkin aivot voivat "piereskellä itsekseen" ja niistä syntyy sitten kaikenlaista kuvitelmaa. Netin videot on "siima patentteja". Noita itsekin muutaman katsonut ja ihan helppo olisi tehdä. Onpahan vieläkin lunastamatta se miljoona palkinto, jonka sai, jos pystyisi esittämään edes pienenkin paranormaalin ilmiön heidän valvotuissa olosuihteissa studiossaan... Eli se niistä haamuista.
https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/7595rg/til_james_randi_…
Randi ja muut skepsisläiset ovat täysiä pellejä, tehneet päivän tieteestä itselleen dogman. Tuon kokeen säännöt voidaan määritellä mielivaltaisen tiukaksi niin, että jos joku sen saisi, hän voisi helposti ansaita summan kymmenen kertaa muutenkin, vaikka ennaltanäkemällä lottonumerot.
Sitä paitsi Randi sanoi, ettei hänellä ole aikomustakaan maksaa kenellekään tuota palkkiota.
Vierailija kirjoitti:
Voihan toki olla että kuvittelen asiat. Mielenterveyteni on melko varmasti kunnossa ja aika ironista tässä on se että olen ammatiltani mt-hoitaja 😆
Kaiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulit näkyjä.
Näkyjen kuuleminen on erityistaito. Me tavalliset tallaajat kuullaan harhoja ja nähdään näkyjä.
Minun erityislahja on että saan sokean kuulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä Aavedataan. He voisivat olla kiinnostuneita...
Jännää, että noi ei saa kunnon ääntä kuuluviin, mutta tavan mamma sohvalla kuulee selkeitä sanoja,
Aloittaja hei! Onko mitään uutta, vieläkö ne siellä tepastelee?
Mitä, jos ap kutsut sinne useita ihmisiä yöksi. Jospa se saisi kummituksen kaikkoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas alkasi tapahtumaan kun näitä viestejä kirjoitin. Nytkin joku avasi alakerran makuuhuoneen oven aivan sepposen selälleen ja portaissa kävelee joku. Alan pelkäämään että tämä lisääntyy vaan koko ajan enemmän ja enemmän.
Asuin lapsena 1800-luvulla rakennetussa maalaistalossa, ties vaikka olisi sama 😁
Askeleita kuului usein, ne tosin kuuluivat aina pihalla tai ulkorakennuksissa. Yksi tavara myös lensi itsekseen huoneen poikki.
Sama kokemus isän vanhasta kotipaikasta, se on myös rakennettu 1800-luvulla. Yhtenä yönä heräsin oven kahvan vääntämiseen (ovi porstuasta saliin) ja ikään kuin rauhallisiin isokokoisen miehen askeliin, vaikka isä tai äiti ei siellä yöllä ollut kulkenut. Vanha talo, nähnyt paljon elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos ap kutsut sinne useita ihmisiä yöksi. Jospa se saisi kummituksen kaikkoamaan.
Ja rukoilette yhdessä, siunausta talolle ja sen asukkaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä Aavedataan. He voisivat olla kiinnostuneita...
Jännää, että noi ei saa kunnon ääntä kuuluviin, mutta tavan mamma sohvalla kuulee selkeitä sanoja,
Aaveet tietää mikä kamera on. Nehän usein yrittää sammuttaa tai vahingoittaa kameroita. Monesti tuollaisissa kummitusohjelmissa tapahtuu eniten juuri niissä kohdissa kun kamerat on sammutettu.
Uskon näihin asioihin.
Minä tiedän kerrostalon, jossa kummittelee. Kahdessa rapussa ja niitä yhdistävässä käytävässä jonka varrella on mm. pesutupa. Talot on rakennettu 70luvulla ja jo silloin ne olivat "huonomman väen "slummi, poliisit pihassa on tuttu näky. Yksi parvekkeelta heittäminen (aikuinen mies heitti toisen) on ollut ainakin sellainen, jossa uhri kuoli. Joten onko ihme että talossa on paranormaalia toimintaa?
Kellaritiloissa liikkuu kattoon asti yltävä musta (mies)hahmo, on kuultu juoksuaskelia ilman että ketään näkyy, hissit liikkuu itsekseen, asunnoissa laskee lämmöt yhtäkkiä ja tavarat liikkuu omia aikojaan, koirat haukkuu jollekin mitä ihmissilmä ei näe, talojen takana olevasta kalliolta kuuluu lasten ääniä keskellä yötä.
mä suorastaan toivoisin, että kuolleet omaiseni (ihmiset ja eläimet) tulisivat mua moikkaamaan, olisi hyvin lohdullista. Kyllä munkin kotona välillä lattia natisee ym. mutta ei se musta mitään kummittelua ole.
Vierailija kirjoitti:
Uskon näihin asioihin.
Minä tiedän kerrostalon, jossa kummittelee. Kahdessa rapussa ja niitä yhdistävässä käytävässä jonka varrella on mm. pesutupa. Talot on rakennettu 70luvulla ja jo silloin ne olivat "huonomman väen "slummi, poliisit pihassa on tuttu näky. Yksi parvekkeelta heittäminen (aikuinen mies heitti toisen) on ollut ainakin sellainen, jossa uhri kuoli. Joten onko ihme että talossa on paranormaalia toimintaa?
Kellaritiloissa liikkuu kattoon asti yltävä musta (mies)hahmo, on kuultu juoksuaskelia ilman että ketään näkyy, hissit liikkuu itsekseen, asunnoissa laskee lämmöt yhtäkkiä ja tavarat liikkuu omia aikojaan, koirat haukkuu jollekin mitä ihmissilmä ei näe, talojen takana olevasta kalliolta kuuluu lasten ääniä keskellä yötä.
Onpas pitkä ruskea poika, varmaan tytöt tykkää. Derek paikalle eglannista tutkimaan. Se korea homppeli joka oli ohjelmassa riivaut talot.
Iltalehdessä tai iltasanomissa oli joskus juttu, että joku nainen odottaa lasta ja isänä siis ihka oikea kummitus jonka kanssa puuhastellut. Onkohan lakana jo nähnyt päivänvalon kun ei ole enää ollut mitään juttua syntymästä?
Oravat pitävät aika kovaa ääntä jossain talon ullakolla tai välipohjassa. Sellaista tepasteluääntä. Ne myös usein hiljenee hetkeksi, jos vaikka harjan varrella koputtaa kattoa. Jäivät kiinni, kun huomasin menevän raosta katon alle.