Millaista on kolmen lapsen kanssa? Matkustaminen esim.
Sain raskaustestiin kaksi viivaa. Tätä on odotettu, mutta minä en olekaan iloinen. Pelottaa, huolettaa ja kaduttaa koko juttu. Juuri kun meillä on kaikki tasapainossa ja yöt kokonaisia ja vain kolme makuuhuonetta, niin päätettiin sekottaa pakka kokonaan. Lapsemme ovat nyt 6- ja 3.5-vuotiaat.
Miten kolmatta lastaan voi rakastaa yhtä paljon kun noita kahta voi? Miten meidän arki sujuu? Miten käy meidän matkojemme, lyhyiden ja pitkien? Onko meillä varaa kaikkeen (no ei luksukseen mutta...)?
Olikohan tämä huono idea :(
Kommentit (20)
Samalla se 3 meni kun kaksikin, meillä isot sisarukset oli 9 ja 7 kun pikkusisko syntyi.
Paljon matkustettiin, mm joka kesä autolla kuukausi ympäri eurooppaa - tinttara etupenkillä istuimessa ja minä 2 riiviön välissä takapenkillä:) 11 kk elettiin vaatimattomasti että saatiin tuo kuukausi vuodessa nauttia lämmöstä ja toistemme seurasta täysillä. Oli ihana olla äitiyslomalla kun tuo pikkukakkonen aloitti koulun, ihan luksusta kun muuten ei ollut mahdollisuutta olla kotona lasten takia. Kaveriperheiden kanssa kierrätettiin vaatteita ja tavaroita joten kulutkin tuli jaettua, se kenellä oli ruokaa tekeillä syötti koko sakin ja toisena päivänä toinen vuorostaan. Aika ihanaa aikaa näin jälkikäteen ajateltuna!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:20"]
Matkustus on tosi paljon vaikeampaa. Kaikki paketit, hotellihuoneet yms. on suunniteltu kaksilapsisille perheille.
[/quote]
Siksi me vuokrasimme jo 90 luvun alussa oman talon kohteessa. Ja joskus otettiin 2 kytkettyä huonetta hotellissa jos oltiin. Ei ongelmia
2
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:42"]
Jos teillä on rahaa kertoa kaikki kolmella, niin mikäs siinä. Matkan hinnassa aika tuntuva korotus. Myös auton pitää olla iso, jos siihen meinaa kaikkien tavarat saada mahtumaan jne.
[/quote]
Hah, jos on jo kaksi lasta niin ei kolmannen takia aiempia kuluja kerrota kolmella! Pienempi muutos kai se kolmas lapsi on perheen elämään ja menoihin, kuin se ensimmäinen lapsi aikanaan on ollut lapsettomalle pariskunnalle.
Meille syntyi kolme lasta viiden vuoden sisään. Kun lapset olivat pieniä, ei harrastettu ulkomaanmatkoja risteilyjä lukuunottamatta, koska itse olisi pystynyt rentoutumaan samalla lailla kun nyt. Liian usein koneessa näkee niitä pieniä, jotka huutavat kuin viimeistä päivää kun eivät ymmärrä että nousuissa ja laskuissa pitää olla paikoillaan. Siellä sitten äiti yrittää naama punaisena pitää lasta paikoillaan ja isä hymyilee nolona ja miettii että oli eka ja vika kerta niin pienen kanssa :D Kun pienin täytti 5v, ollaan uskallettu lähteä ulkomaan matkoille ja ne ovat sujuneet tosi hyvin. Lapset on kasvatettu hyvin ja osaavat käyttäytyä ja olla rauhallisia silloin kun pitää. Niinkuin tuolla aiemmin jo kävi ilmi, saattaa huoneita olla rajoitetusti. Valinnanvaraa on kuitenkin aina ollut, kun vaan tarpeeksi aikaisin matkan varaa. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen että ollaan maltettu odottaa että lapset kasvaa vähän isommiksi. Eihän tuollaiset vuoden ikäiset edes muista mitään matkasta.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:37"]
Eihän tuollaiset vuoden ikäiset edes muista mitään matkasta.
[/quote]
Mutta vanhemmat muistaa. Eihän sitä niiden lasten takia reissata vaan siksi, että vanhemmat pääsisivät lomalle. Ja pikkulapset ovat tyytyväisiä, kunhan on tutut aikuiset matkassa. Alle 2-vuotiaan kanssa on sitä paitsi halvempaa matkustaa. :)
Yhden lapsen kanssa mietin, rakastaisinko toista yhtä paljon. Sen sijaan kolmatta odottaessa tiesin jo kokemuksesta, että kolmatta tulisi rakastamaan yhtä paljon kuin kahta edellistä. En tiedä miksi epäilet sellaista ap, kun sinulla on jo kaksi ja tiedät miten se menee.
Matkustus on tosi paljon vaikeampaa. Kaikki paketit, hotellihuoneet yms. on suunniteltu kaksilapsisille perheille.
[/quote]
Kun meille tuli kolme lasta, aloimme lomilla vuokrailla mökkejä hotellihuoneiden sijaan. On paljon mukavampaa; on oma rauha, ruoat saa halvemmalla itse kokkailtua kuin ravintolasta ja tilaa on ylellisesti hotellihuoneisiin verrattuna, eikä edes maksa enempää kuin jos täytyisi ostaa 2 hotellihuonetta. Myös ulkomailta voi vuokrata mökin ja ostaa vain lennot lisäksi. Vuokra-auto on kyllä silloin välttämättömyys. Tälläinen lomailu on paljon kivempaa kuin hotelliasuminen ja jotkut mökit ja paikat ovat superupeita; ihan toista kuin valmispakettimatkat. Suosittelen!
P.S. 7-paikkaisen perheauton hankimme myös, kun lapsia tuli kolme, niin että mahduimme paremmin, mutta ei ole mikään pakko. Kyllä viiden hengen autokin olisi riittänyt, mutta silloin meillä oli vielä rahaa...
Tääll kanssa kolmatta odottava. Alkumetreillä mennään. Mulla lapset 6,5 ja reilu 3v :) Itse mietin ihan samoja asioita.
Hyvin se menee. Meillä oli yhdessä vaiheessa 3 alle 2,5 v ja siitäkin selvittiin.
Täällä myös odotellaan kolmatta, isommat 7v ja 5v. En tosin ole ainakaan vielä saanut stressiä siitä, miten kolmen lapsen kanssa tavallinen arki sujuu. Ainoa mikä jännittää on isoimman kouluun järjestäminen, kun la sattuu osumaan samoihin aikoihin kuin koulun alku. Eli kotiutuuko sitä sairaalasta suoraan siihen kuljetusrumbaan. Meillä kun erityislapsi niin ei missään nimessä kulje yksin matkaa, mutta vielä ei tietenkään ole varmuutta siitä, järjestääkö kunta kuljetuksen vai jääkö täysin meille vanhemmille.
Mutta en minä usko, että tämäkään lapsi sen enempää elämää rajoittaa kuin edelliset. Kahdesta hyvin vaativasta vauvasta jo kokemusta niin en kai vain osaa enää pelätä :)
Matkustaminen on hankalaa. Hotellihuoneisiin ei mahdu ja matkakohteessa ei yksi taksi riitä.
Meillä kolmannen hoito ja arki lähti kivuttomasti käyntiin, kolmas menee jo todella ns. rutiinilla.
Jos pohdit rakkauden riittävyyttä niin se on turha huoli. Jokainen lapsi on persoona ja jokaiselle riittää rakkautta. Meillä kaikki lapset jo kouluikäisiä ja edelleen hämmästelen miten samanlaisia ja silti niin erilaisia he voivat olla. Lapsiluku on meillä täynnä mutta silti joskus mietin, että minkälainen lapsi mahtaisi seuraavana geeneistämme syntyä. Kaikkia rakastan valtavasti.
Matkustelu onnistuu kolmen kanssa hyvin, samoin kuin kaikki muukin. Toki hintaa tulee lisää mutta muuten ei esteitä ole.
[/quote]
kyllä me ainakin olemme matkustaneet paljon kolmen lapsen kanssa. Toki hotelleissa on ollut vähemmän valinnanvaraa, mutta aina on jotain löytynyt (usein huoneistoja) valitsemistamme kohteista. Kun lapset kasvoivat isommiksi, varasimme usein kaksi huonetta.
11 jatkaa matkustelusta, että meillä on onnistunut hyvin. Huoneistohotelleja on ympäri maailmaa, samoin tilatakseja. Matkatoimistoillakin on tarjolla isompia huoneita mutta omatoimimatkailu tulee tällä perhekoolla kyllä halvemmaksi.
koska sinulla jo on kaksi lasta, tiedät kokemuksesta, että omaa lastaan rakastaa kyllä ihan tajuttoman paljon, rakkaus ei ole mikään kakku joka lopuu kesken jos sitä jakaa, vaan se lisääntyy kun sitä antaa.
meillä on kolme lasta samoilla ikäeroilla eikä ole mitään valittamista, normaaliin autoon mahdutaan eikä tarvitä mitään pikkubussia, ja ollaan matkusteltu ihan kohtuullisen paljon, ei varmaan kahden kanssa olisi matkusteltu yhtään enempää. itse osasin toden teolla nauttia vasta kolmosen vauva-ajasta kun epävarmuuksia ei ollut ja isommat puuhailivat paljon keskenäänkin jo.
Jos teillä on rahaa kertoa kaikki kolmella, niin mikäs siinä. Matkan hinnassa aika tuntuva korotus. Myös auton pitää olla iso, jos siihen meinaa kaikkien tavarat saada mahtumaan jne.
Samalla se 3 meni kun kaksikin, meillä isot sisarukset oli 9 ja 7 kun pikkusisko syntyi.
Paljon matkustettiin, mm joka kesä autolla kuukausi ympäri eurooppaa - tinttara etupenkillä istuimessa ja minä 2 riiviön välissä takapenkillä:) 11 kk elettiin vaatimattomasti että saatiin tuo kuukausi vuodessa nauttia lämmöstä ja toistemme seurasta täysillä. Oli ihana olla äitiyslomalla kun tuo pikkukakkonen aloitti koulun, ihan luksusta kun muuten ei ollut mahdollisuutta olla kotona lasten takia. Kaveriperheiden kanssa kierrätettiin vaatteita ja tavaroita joten kulutkin tuli jaettua, se kenellä oli ruokaa tekeillä syötti koko sakin ja toisena päivänä toinen vuorostaan. Aika ihanaa aikaa näin jälkikäteen ajateltuna!