kuinka nopeasti ekat raskausoireet? (paniikki...)
Kuinka nopeasti teille tuli yhdynnän (ja hedelmöityksen) jälkeen ensimmäiset raskausoireet?
Kondomi meni rikki keskiviikkona. Heti sen jälkeen on alkanut seuraavat oireet:
- Alamahassa viiltävät pistot.
- Kuukautisia ei näy.
- Aavistuksen verta muutamana päivänä, mutta se loppui kuin seinään.
- Vilunväristykset. Koko ajan todella, todella kylmä.
- Rinnat turvonneet.
Pelkään pahinta. Lääkiksen opiskelut kesken, ikää 20 vuotta.
Jälkiehkäisy olisi kannattanut ottaa, älkää tulko siitä valittamaan :) En ottanut, koska se kirjaimellisesti sekoittaa mun pään seuraavaksi puoleksi vuodeksi (kokeiltu on aikaisemmin). Hormonaalista ehkäisyä en pysty käyttämään. Sen takia kondomi käytössä.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:15"]
Tee testi, jos menkat myöhässä.
[/quote]
Vähän ovat myöhässä. Täytyy tehdä vaikka heti tänään. Tosin mahdollinen raskaus ei välttämättä näkyisi ihan vielä... Yhdynnästä on 4 päivää, tai tämä on viides päivä.
Tää on ihan kauheeta ihan suoraan sanottuna :D
Kestää viikon ennen kuin on edes kiinnittynyt, joten nyt mielikuvitus laukkaa ja lujaa sulla. Sä ns. kuvittelet noi tuntemukset, koska kuvittelet, että voisit olla raskaana. Ei noin nopeasti oireita tule, paitsi nyt joku supermamma tulee kertomaan, et kyl mulla tuli... Ja mitä tarkoittaa ei kuukautisia näy? Milloin piti alkaa? Hyvin harvalla on ovulaatio lähellä menkkoja tai menkkojen aikana. Jotain muuta "vikaa" on nyt sulla kuin että olisit paksuna.
No mulle tuli noi oireet niin, että kun 24.11 oletan vahingon sattuneen, niin ehkä 5-10.12 huomasin oireita, väsymystä, palelua iltaisin, rintojen kasvua jne. Kuukautisten piti alkaa 10.12.
Tosin kun alkiota ultrattiin, se oli hieman pidemmällä kuin 24.11 alkunsa saanut. Meillä oli käytössä keskeytetty yhdyntä, siksi en voi olla varma, etteikö raskaus olisi voinut alkaa aiemmin. Kuparikierukan aion laittaa kunhan seuraavat kuukautiset tulevat... keskeytykseen siis mentiin.
Ei vielä mitään pitäisi tuntua. Raskauden merkit on mahdollisia vasta kun alkio on kiinnittynyt, sitten vasta kehosi huomaa että jotain on tapahtunut. Ei se pelkkä hedelmöittynyt solu sinulle mitään kommunikoi. Ja hedelmöitymisessäkin menee päivä.
En usko, että ihan noin aikaisin alkaisi oireet. Alle viikossa? Kaikki on kai kuitenkin mahdollista, tee varmuuden vuoksi testi jossain vaiheessa. Voihan noi olla vaan menkkaoireita tai mielikuvitusta.
Tollanen muka lääkiksessä? Luoja auta sun potilaita tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:26"]
[/quote]
Ai jolla hajoaa kondomi? Lääkäri et voisi itse ollakaan tuolla päättelykyvyllä.
Raskautta ei todeta oireista vaan raskaustestin perusteella. Huono ajattelutapa (tulevalle) lääkärille miettiä paniikissa jotain epäolennaista, kun asiaan on olemassa selkeä testi ja testissä selkeät käyttöohjeet. Toivottavasti et suhtaudu potilaisiin samalla mentaliteetilla.
Itse olen parhaillaan onnellisesti viimeisilläni raskaana, joten mielestäni tiedän jotain alkuraskaudesta. Superlyhyen ajan perusteella sulla on nähdäkseni PMS-oireita, eikä raskausoireita. Tai sitten olet tullut raskaaksi jo aiemmin kuin viime keskiviikkona, koska pidän aika mahdottomana, että raskaus aiheuttaisi esim. rintojen turpoamisen 5 päivässä yhdynnän jälkeen... :D
Eli jos pystyt lopettamaan stressaamisen niin menkat varmaan alkaa just. By the way, suosittelen spermisidejä kondomin käytön oheen, ettet löydä itseäsi aborttia tekemästä vielä jonain päivänä. Se on melko lopullinen tilanne kun kaksi viivaa rävähtää ruutuun.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:34"]
Raskautta ei todeta oireista vaan raskaustestin perusteella. Huono ajattelutapa (tulevalle) lääkärille miettiä paniikissa jotain epäolennaista, kun asiaan on olemassa selkeä testi ja testissä selkeät käyttöohjeet. Toivottavasti et suhtaudu potilaisiin samalla mentaliteetilla.
[/quote]
Mä en ole koskaan tehnyt yhtään raskaustestiä, mulla on kaksi lasta. Lääketiedettäkin olen opiskellut ammattini opintojen osana. Kuinka mulla voi olla kaksi lasta????
Mä totesin itse noin 5 päivää menkkojen jäätyä pois, että taidan olla raskaana! Ihan itse tein diagnoosin!
Ennen kun kaikkea diagnostiikkaa oli paljon vähemmän lääkäreittenkin piti tuntea potilaan oireet paljon paremmin kuin nykyään. Jos tuohon sinun ajattelumalliisi mentäisiin yksinomaan niin aika metsässä monesti oltaisiin. Kyllä lääkärinkin on hyvä myös kuulostella niitä oireita :)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:36"]
Itse olen parhaillaan onnellisesti viimeisilläni raskaana, joten mielestäni tiedän jotain alkuraskaudesta. Superlyhyen ajan perusteella sulla on nähdäkseni PMS-oireita, eikä raskausoireita. Tai sitten olet tullut raskaaksi jo aiemmin kuin viime keskiviikkona, koska pidän aika mahdottomana, että raskaus aiheuttaisi esim. rintojen turpoamisen 5 päivässä yhdynnän jälkeen... :D
Eli jos pystyt lopettamaan stressaamisen niin menkat varmaan alkaa just. By the way, suosittelen spermisidejä kondomin käytön oheen, ettet löydä itseäsi aborttia tekemästä vielä jonain päivänä. Se on melko lopullinen tilanne kun kaksi viivaa rävähtää ruutuun.
[/quote]
Mistäs niitä voi Suomesta hankkia? Ei ole ollut enää vuosiin saatavilla.
Kuukautiset tulevat käsittääkseni aika tarkkaan pari viikkoa ovulaation jälkeen. Eli jos kuukautistesi olisi pitänyt jo alkaa, on ovulaatio ollut kauan ennen yhdyntääsi. Toisaalta jokin tulehdus on hyvinkin ehtinyt itää tuossa ajassa.
^ What, siis siittiöitä tuhoavia vaahtojako ei enää myydä? No aika yllättävä tieto tämä. Omista sinkkuiluajoistani on kyllä jo viitisen vuotta, joten voi olla että tietoni ovat vanhentuneet. Pelkällä kumillako nykyään mennään? Ei ihme, että kysyjiä riittää.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:44"]
^ What, siis siittiöitä tuhoavia vaahtojako ei enää myydä? No aika yllättävä tieto tämä. Omista sinkkuiluajoistani on kyllä jo viitisen vuotta, joten voi olla että tietoni ovat vanhentuneet. Pelkällä kumillako nykyään mennään? Ei ihme, että kysyjiä riittää.
[/quote]
No ei ole ja viimeiset loppuivat noin 5-7 vuotta sitten. En voi käsittää, ettei ole mitään tullut tilalle. Itse käytin jopa ainoana ehkäisynä ja hyvin toimi tai sitten ei olisi muutenkaan tärpännyt :D Mutta just kondomin kanssa ois oiva lisäturva kyllä.
Kannattaa varmaan tehdä se testi, koska raskaudesta ei välttämättä aiheudu mitään oireita. Tai no vatsan kasvu ja lopulta lapsen syntymä, mutta tuskin haluat odotella siihen asti.
Mulla alkoi selvät raskausoireet ennen kuin mekkojen.olisi pitänyt alkaa ja ennen kuin tein testin. Raskaus oli siis odotettu ja yritetty. Tiesin milloin ovuloin ja tärppikierrolla oireita alkoi tulla noin puolentoista viikon jälkeen hedelmöittymisestä. Sain haalean viivan testiin ennen oletettujen mekkojen alkua ja kunnollisen tuloksen sinä päivänä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa.
5 päivää on kyllä todella vähän, ja todennäköisempää on joko kuvittelu tai se etäisetkin tullut raskaaksi aiemmin kuin luulit. Tosin jos ap on niin hormoniherkkä.kuin kuvailee, niin uskon että.oireet ovat mahdollisia nopeastikin. Mulle sanottiin kaksi.kertaa että kuvittelen aikaiset oireeni, mutta oikeassa olen ollut kaksi kertaa ja ei-tärppikierroissa oireita ei ole tullut vaikka yhtä into piukeana sitä plussaviivaa metsästin. Niin ja olen myös erittäin Ha valitettavan hormoniherkkä ja muutenkin ns.erityisherkkä jos se nyt tähän mitenkään vaikuttaa. Menen sekaisin niin pms:stä kuin hormonaalisesta ehkäisystä ja myös aistini tuntuvat olevan vähän tarkemmalle taajuudelle viritetty kuin monien muiden kanssaihmisten.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:26"]
[/quote]
Ai jolla hajoaa kondomi? Lääkäri et voisi itse ollakaan tuolla päättelykyvyllä.
[/quote]
Ei, vaan tulla internettiin kyselemään tuntemattomilta, jos me osattaisi kertoa, oletko sinä raskaana. Se raskaustesti on tosiaan keksitty, ettei tarvi tulla nettii vinkumaan jotain tissien aristusta.
Kondomin hajotessa se jälkiehkäisy on tosiaan hyvä ottaa, vaikka siitä menisikin, yhyy yhyy, pää sekaisin. Kyllä se pää on vähän sekaisin abortin tai synnytyksenki jälkeen.
Tee testi, jos menkat myöhässä.