Miksi vasta nyt korona-aikana kerrotaan, että influenssa aiheuttaa pahoja vaurioita?
Pitkäaikaisia aivo-oireita, jopa aivovammoja, hermovaurioita, Parkinsonin tautia, CFS jne. todella vakavia juttuja. Nämä eivät sitten ole mitään pikkujuttuja. Tuttu sairasti influenssan ja on kärsinyt pahoista oireista siitä asti.
Googlatkaa, jos ette tienneet.
Kommentit (48)
Alkuperäiseen kysymykseen ...koska ihmisiä kiinnostaa. Kun huomattiin, miten artikkelit koronaviruksesta sai kansalaisilta paljon klikkauksia, alettiin kirjoittaa artikkeleita muistakin viruksista. Ihan sama juttu kuin oli kotivaran kanssa. Tehtiin uutinen kotivaraohjeiden päivittämisestä koskien joditablettien annostusta ja koska ihmiset lukivat kyseiset artikkelit, alkoi tulla lisää artikkeleita muistakin kotivaraa koskevista ohjeista. Jotkut kuvittelivat, että kotivaraohjeistus on jokin uusi juttu, vaikka ohjeistus on ollut olemassa jo yli 40 vuotta. Siitä kirjoitetaan, mille on lukijoita.
Kyllä se tieto on ollut saatavilla, mutta moniko on kuunnellut, ennen kuin koronapandemia vähän havainnollisti asioita? Itse sairastin rajun influenssan 19-vuotiaana ulkomailla ja jäin silloin täysin vaille hoitoa, jota ehkä olisin tarvinnut, koska olin yksin ja niin sairas, etten pystynyt (tai tajunnut) hakea apua. No, toivuin, mutta muistoksi jäi astma.
Nykyään otan sekä influenssan että koronan vakavasti. Olen rokottautunut kumpaakin vastaan ja edelleen teen päivittäistä tilannearvioita, että laitanko esim. maskin päälle, jos menen väkijoukkoihin, käsidesit on aina matkassa jne. Ei aiheuta mitään erityisiä ponnisteluja, mutta olen onnistunut pysymään terveenä, vaikka läheiset ovat viime aikoina sairastaneet molempia tauteja.
Jokainen tietysti taaplaa tyylillään, mutta minä en välitä sairastua, jos se ilman kohtuuttomia ponnistuksia on mahdollista välttää. En myöskään voi käsittää niitä tyyppejä, jotka ovat tehneet tästä koronan tai influenssan uhmaamisesta jonkun ihme rohkeuskilpailun. Uhotaan kovaan ääneen, että minä en maskia käytä kun en pöpöjä pelkää. Joo, no ihan miten vaan. Mun mielestä sairastaminen nyt vaan on lievimmilläänkin turhauttavaa ajan hukkaa. Pahimmillaan siinä voi joko lähteä henki tai sitten jäädä joku pysyvä haitta tai vaiva.
Vierailija kirjoitti:
WHO suosittelee influenssa rokotteita seuraaville ryhmille:
Raskaana olevat naiset
Lapset 6kk - 5 vuotiaaksi
Yli 65-vuotiaat
Kroonisia sairauksia poteville ja
Hoitohenkilökunnalle.
Globaalisti arvellaan olevan 3 -5 miljoonaa vakavaa sairastumista, ja noin 300 000 - 500 000 influensaan kuollutta vuodessa. Nuo vaihtelee vuosittain, nyt on kai tulossa paha vuosi.
On arvioitu, että kehitysmaissa alle 5- vuotiaiden kuolemista 99 prosenttia on influenssan aiheuttamia.
Tietenkin jos on rahaa tai saa ilmaiseksi, kannattaa muidenkin ottaa rokote, koska onhan se inhottava tauti potea, vaikkei suurta vaaraa olisikaan joutua sairaalaan tai kuolla siihen olisi. Ja pitkäaikaiseurauksiahan ei tiedetä, mitä se tekee elimistölle, kun moni on jo koronaakin sairastanut ja aina niistä jotain jälkeä jää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tieto on ollut saatavilla, mutta moniko on kuunnellut, ennen kuin koronapandemia vähän havainnollisti asioita? Itse sairastin rajun influenssan 19-vuotiaana ulkomailla ja jäin silloin täysin vaille hoitoa, jota ehkä olisin tarvinnut, koska olin yksin ja niin sairas, etten pystynyt (tai tajunnut) hakea apua. No, toivuin, mutta muistoksi jäi astma.
Nykyään otan sekä influenssan että koronan vakavasti. Olen rokottautunut kumpaakin vastaan ja edelleen teen päivittäistä tilannearvioita, että laitanko esim. maskin päälle, jos menen väkijoukkoihin, käsidesit on aina matkassa jne. Ei aiheuta mitään erityisiä ponnisteluja, mutta olen onnistunut pysymään terveenä, vaikka läheiset ovat viime aikoina sairastaneet molempia tauteja.
Jokainen tietysti taaplaa tyylillään, mutta minä en välitä sairastua, jos se ilman kohtuuttomia ponnistuksia on mahdollista välttää. En myöskään voi käsittää niitä tyyppejä, jotka ovat tehneet tästä koronan tai influenssan uhmaamisesta jonkun ihme rohkeuskilpailun. Uhotaan kovaan ääneen, että minä en maskia käytä kun en pöpöjä pelkää. Joo, no ihan miten vaan. Mun mielestä sairastaminen nyt vaan on lievimmilläänkin turhauttavaa ajan hukkaa. Pahimmillaan siinä voi joko lähteä henki tai sitten jäädä joku pysyvä haitta tai vaiva.
Loistava analyysi, kiitoksia.
Ap, kyllä se on ollut ihan yleistiedossa ennenkin. Kysymyksesi kertoo sinusta aika paljon.
Pahimmat vauriot itselleni aiheutti bakteeriperäinen keuhkokuume. Astma oli jo ennestään, mutta tuon jälkeen astmaa ei ole enää saatu hyvään hoitotasapainoon, vaikka on yritetty puolikas vuosikymmen.
Onhan nuo tiedetty ja siksi influenssaa vastaan on ollut rokotus jo vuosikymmeniä.
Ja paikallisesti esim. Suomessa vkoja-kuukauden.