viruksen aiheuttama keuhkoputkentulehdus
voi kuulemma kestää 8 viikkoa,lääkäri totesi,että yski 2kk ja tule sitten uudestaan tutkimuksiin,onko oikeasti näin??
Kommentit (10)
no ei mulla ole kuumetta,kova yskä on ja paksua keltaista limaa saa yskiä aamusta iltaan,kävely bussipysäkille saa hengästymään javeren maksu tulee suuhun,2 viikkoa on tätä kestänyt ja vielä pitäisi kestää monta viikkoa,johan mulla on keuhkokuume ennen sitä,aika rohkea ohje musta siltä lääkäriltä,että tule 2kuukauden kuluttua uudestaan jos jatkuu edelleen
ap
No mene jollekin toiselle lääkärille aikaisemmin, jos on pakko
Joo, tää on tänä vuonna sitkeä tauti ja kestää tosiaan monella pitkään. :(
kait se on sitten vaan tyydyttävä osaansa
ap
Hyvä neuvo. Joskus yskiminen tosiaan kestää toista kuukautta ihan tavallisen virustaudin jälkeen. Mihinkään antibioottiin puhumattakaan keuhkoklamydia tai mykoplasma serologiasta ei kannata pelkän yskän vuoksi lähteä. Joskus pitkittynyt yskä tosin voi kieliä alkavasta astmasta yms, mutta ei niitäkään kannata eikä edes voi tutkia noin aikaisin. Jotkut pöljemmät kollegat määrää sitten "keuhkoputkentulehdukseen" antibiootteja potilaiden mieliksi kaikkien suositusten vastaisesti. Ja potilaat tulee palstoille kertomaan kuinka lääkäri A oli tyhmä kun ei osannut ja lääkäri B diagnosoi keuhkoputkentulehduksen ja määräsi bioottia ja yskä meni pois (mitä todennäköisimmin biootista täysin riippumatta).
Kerronpa tammikuustani. Uudenvuodenpäivänä aloin yskiä. 5.1. soitin terveysasemalla ja sain ajan samalle päivälle. Tehtiin pikatesti: tulehdusarvot nollassa, sain lääkkeeksi Suomessa vahvinta myynissä olevaa yskänlääkettä ja kehotuksen ottaa uudestaan yhteyttä, jos olo ei parane. Olo ei parantunut. 13.1. uusi yritys lääkärille. Sain 10 vrk:n antibioottikuurin, ja heti seuraavana päivänä alkoi olo helpottua. Söin kuurin loppuun ja sen jälkeen olin terve. Oloni oli täsmälleen samanlainen niin 5.1. kuin 13.1. Jos olisin heti saanut antibioottikuurin, niin eipä olisi sitä ylimääräistä viikkoa tarvinnut kärsiä.
Ap, suosittelen oireenmukaista hoitoa: apteekista limaa juoksevammaksi tekevää yskänlääkettä (helpompi yskiä!), hoyryhengitystä ajoittain, limakalvojen turvotusta laskevaa lääkettä ja tarvittaessa nuhatippoja. Mahdollisesti avaavaa lääkettä, esim ventoline diskus. Noita otin vastaavissa oireissa, sain myös kortisonikuurin. Tauti meni ohi että heilahti!
mulla ei ole flunssaa tai muita oireita,ainoastaan toi "vatsasta" tuleva järkyttävä räkäyskä
ap
Kuumeilukin voi kestää 2-3 kuukautta. Googlaa terveyskirjaston artikkeli kuumeesta, en nyt tähän sitä saa kännyllä.