Hallitusneuvotteluista levisi uutinen Turun junasta. Tämä 2,7 miljardin investointi nopeuttaa matka-aikaa peräti 13 minuuttia!
Kommentit (62)
Jos ne saisivat edes sen netin toimimaan, niin aivan sama kauan se matka kestää.
No kun pääministeri Urpon pitää päästä vauhdikkaasti Stadiin niin kyllähän siihen kannattaa yksi 3 miljardia uhrata. Sotesta ja hoidon laadusta voidaan kyllä tinkiä lisää.
Ei kai ministerit junia käytä. Junat on palkansaajia varten, työväestöä.
Tunnin juna on kyl yks kusetus
Kaverin talo menee radan alle Salossa (aika moni muukin talo) ja tosiaan: matka-AIKA lyhenee huimat 13 min.
Se juna ei muuten edes pysähdy Salossa
Vierailija kirjoitti:
Tunnin juna-höpinät. Tämmönenkin vaihtoehto on olemassa...
Oikeasti tunnin junalla halutaan kasvattaa pääkaupunkiseudulla työssäkäyvää väestöä.
Mitä nopeammin (kauempaa) hesaan pääsee, sitä enemmän Helsingissä voi olla työpaikkoja! Tunnin juna palvelee helsinkiä ja pääkaupunkiseutua.
Turun seutu varmaan sillo menettäisi työpaikkoja, samoin kun tampere jos sieltä tehdään nopea juna hesaan.
Muutenkin suomen liikenneverkko on melkein helsinkikeskeinen!
1-hesa turku, 2 hesa-pori, 3 hesa-tampere jne, 4 hesa-hyväskylä, 5 hesa-mikkeli, 6 hesa-kouvola, 7 hesa-vaalimaa.
Ja helppo muistisääntö kaikille jotka miettii miten ne tiet (1-7) menee. Vasemmalta oikealle tien numerot suurenee. 1 turku vasen päättyen 7 vaalimaa oikealle.
Oikeasti suomi tarvitsisi vahvoja alueita, eikä pelkästään yhtä kaupunkiseutua. Joten olisikin hyvä jos olisi joku uusi merkittävä tiehanke tai ratahanke joka ei menisi helsinkiin. Vaan parannettaisiin muun osan suomea yhteyksiä.
Helsinki keskeisyydestä syntyy vaan asuntokupla hesaan, eihän siinä ole mitään järkeä. Luodaan kysyntää vaikka ei olisi edes aihetta kun niitä työpaikkoja voisi olla muuallakin suomessa, eikä vain pääkaupunkiseudulla.
No siitä vaan perustamaan niitä työpaikkoja sinne muualle Suomeen. Mikä estää? Vai kenen ne pitäisi perustaa?
Ei kiinnosta. Riittää että voin lentää Tukholmaan Turusta muulla kuin finskillä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin juna on kyl yks kusetus
Kaverin talo menee radan alle Salossa (aika moni muukin talo) ja tosiaan: matka-AIKA lyhenee huimat 13 min.
Se juna ei muuten edes pysähdy Salossa
Hanke olisi valmis n. 30 v. päästä. Suomi käy jo kohti loppuaan. 30.v. päästä suomalaiset ovat rajusti vähentyneet.
Tuolla rahalla saisi kyllä terveydenhuollossa ja vanhusten hoidossa aika paljon hyvää aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin juna-höpinät. Tämmönenkin vaihtoehto on olemassa...
Oikeasti tunnin junalla halutaan kasvattaa pääkaupunkiseudulla työssäkäyvää väestöä.
Mitä nopeammin (kauempaa) hesaan pääsee, sitä enemmän Helsingissä voi olla työpaikkoja! Tunnin juna palvelee helsinkiä ja pääkaupunkiseutua.
Turun seutu varmaan sillo menettäisi työpaikkoja, samoin kun tampere jos sieltä tehdään nopea juna hesaan.
Muutenkin suomen liikenneverkko on melkein helsinkikeskeinen!
1-hesa turku, 2 hesa-pori, 3 hesa-tampere jne, 4 hesa-hyväskylä, 5 hesa-mikkeli, 6 hesa-kouvola, 7 hesa-vaalimaa.
Ja helppo muistisääntö kaikille jotka miettii miten ne tiet (1-7) menee. Vasemmalta oikealle tien numerot suurenee. 1 turku vasen päättyen 7 vaalimaa oikealle.
Oikeasti suomi tarvitsisi vahvoja alueita, eikä pelkästään yhtä kaupunkiseutua. Joten olisikin hyvä jos olisi joku uusi merkittävä tiehanke tai ratahanke joka ei menisi helsinkiin. Vaan parannettaisiin muun osan suomea yhteyksiä.
Helsinki keskeisyydestä syntyy vaan asuntokupla hesaan, eihän siinä ole mitään järkeä. Luodaan kysyntää vaikka ei olisi edes aihetta kun niitä työpaikkoja voisi olla muuallakin suomessa, eikä vain pääkaupunkiseudulla.
No siitä vaan perustamaan niitä työpaikkoja sinne muualle Suomeen. Mikä estää? Vai kenen ne pitäisi perustaa?
En tiedä oletko huomannut että suuri osa valtion työpaikoista on pääkaupunkiseudulla. Kymmeniä vuosia on ollut trendinä että maakunnista lopetetaan virastoja ja työpaikat keskitetään pääkaupunkiseudulle tai muuhun kasvukeskukseen.
Näitä valtion työpaikkoja (käytännössä virastoja) ei tavallinen henkilö pysty perustamaan. Tavallinen ihminen voi perustaa lähinnä yksityisen yrityksen ja niitähän tosiaan sijaitsee siellä sun täällä, niin siellä pääkaupunkiseudulla kuin pienemmissäkin kylissä.
Missähän on veikkauksen pääkonttori, tilastokeskus jne. Miksi kaikki tosiaan sijaitsee hesassa. Nämä voisivat olla ihan missä tahansa paikkakunalla suomessa.
Tunnin junayhteys hesaan tekee sen että helsingin työssäkäyntialue laajenee, riippuu tietty miten sen määrittelee. Tämä mahdollistaa suuremman potentiaalin työssäkäyvää väkeä helsinkiin, joten entistä enemmän voi virastoja keskittää helsinkiin.
Joo älkäämme kehittäkö mitään! Kaikki jääköön tsaarin asettamalle tasolle.
Kokoomuspersut saavat tuon 2,7 mrd euroa junaleikkeihinsä leikkaamalla pieni- ja keskituloisten eläkkeistä.
Varmaankin ajatus on keskittää Varsinais-Suomen ja Uudenmaan väestöä sinne radan varteen asumaan. Tämä palvelee sitten erinäisiä pyrkimyksiä.
^tämä siis kuin länsimetro, mutta isommassa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin ajatus on keskittää Varsinais-Suomen ja Uudenmaan väestöä sinne radan varteen asumaan. Tämä palvelee sitten erinäisiä pyrkimyksiä.
Ei se juna pysähdy siellä radan varressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnin juna-höpinät. Tämmönenkin vaihtoehto on olemassa...
Oikeasti tunnin junalla halutaan kasvattaa pääkaupunkiseudulla työssäkäyvää väestöä.
Mitä nopeammin (kauempaa) hesaan pääsee, sitä enemmän Helsingissä voi olla työpaikkoja! Tunnin juna palvelee helsinkiä ja pääkaupunkiseutua.
Turun seutu varmaan sillo menettäisi työpaikkoja, samoin kun tampere jos sieltä tehdään nopea juna hesaan.
Muutenkin suomen liikenneverkko on melkein helsinkikeskeinen!
1-hesa turku, 2 hesa-pori, 3 hesa-tampere jne, 4 hesa-hyväskylä, 5 hesa-mikkeli, 6 hesa-kouvola, 7 hesa-vaalimaa.
Ja helppo muistisääntö kaikille jotka miettii miten ne tiet (1-7) menee. Vasemmalta oikealle tien numerot suurenee. 1 turku vasen päättyen 7 vaalimaa oikealle.
Oikeasti suomi tarvitsisi vahvoja alueita, eikä pelkästään yhtä kaupunkiseutua. Joten olisikin hyvä jos olisi joku uusi merkittävä tiehanke tai ratahanke joka ei menisi helsinkiin. Vaan parannettaisiin muun osan suomea yhteyksiä.
Helsinki keskeisyydestä syntyy vaan asuntokupla hesaan, eihän siinä ole mitään järkeä. Luodaan kysyntää vaikka ei olisi edes aihetta kun niitä työpaikkoja voisi olla muuallakin suomessa, eikä vain pääkaupunkiseudulla.
No siitä vaan perustamaan niitä työpaikkoja sinne muualle Suomeen. Mikä estää? Vai kenen ne pitäisi perustaa?
En tiedä oletko huomannut että suuri osa valtion työpaikoista on pääkaupunkiseudulla. Kymmeniä vuosia on ollut trendinä että maakunnista lopetetaan virastoja ja työpaikat keskitetään pääkaupunkiseudulle tai muuhun kasvukeskukseen.
Näitä valtion työpaikkoja (käytännössä virastoja) ei tavallinen henkilö pysty perustamaan. Tavallinen ihminen voi perustaa lähinnä yksityisen yrityksen ja niitähän tosiaan sijaitsee siellä sun täällä, niin siellä pääkaupunkiseudulla kuin pienemmissäkin kylissä.
Missähän on veikkauksen pääkonttori, tilastokeskus jne. Miksi kaikki tosiaan sijaitsee hesassa. Nämä voisivat olla ihan missä tahansa paikkakunalla suomessa.
Tunnin junayhteys hesaan tekee sen että helsingin työssäkäyntialue laajenee, riippuu tietty miten sen määrittelee. Tämä mahdollistaa suuremman potentiaalin työssäkäyvää väkeä helsinkiin, joten entistä enemmän voi virastoja keskittää helsinkiin.
Onhan noita joitakin virastoja yritetty siirtää maakuntiin, mutta sitten henkilökunta ei ole halunnut siirtyä.
Tuossa esimerkki miten on sählätty https://yle.fi/a/3-9706222
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin ajatus on keskittää Varsinais-Suomen ja Uudenmaan väestöä sinne radan varteen asumaan. Tämä palvelee sitten erinäisiä pyrkimyksiä.
Ei se juna pysähdy siellä radan varressa.
Meiltä puuttuu kokonaan lähiliikenne raiteilta, Salo, Paimio, Rauma, Pori, Uusikaupunki,mutta tähän 13 minuutin idioottimaisuuteen kyllä riittää mielenkiintoa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin ajatus on keskittää Varsinais-Suomen ja Uudenmaan väestöä sinne radan varteen asumaan. Tämä palvelee sitten erinäisiä pyrkimyksiä.
Lohjan ja Helsingin välille? Siellä se pysähtelee jokusessa paikassa. Mahtaako pysähtyä edes Salossa?
Korruptio se on mikä kukoistaa, joku saa hankkeen toteuttamisesta hyvät rahat ja hallinto siitä välistä omat bonuksensa... näin isot hankkeet Suomessa toimivat...
Tunnin juna-höpinät. Tämmönenkin vaihtoehto on olemassa...
Oikeasti tunnin junalla halutaan kasvattaa pääkaupunkiseudulla työssäkäyvää väestöä.
Mitä nopeammin (kauempaa) hesaan pääsee, sitä enemmän Helsingissä voi olla työpaikkoja! Tunnin juna palvelee helsinkiä ja pääkaupunkiseutua.
Turun seutu varmaan sillo menettäisi työpaikkoja, samoin kun tampere jos sieltä tehdään nopea juna hesaan.
Muutenkin suomen liikenneverkko on melkein helsinkikeskeinen!
1-hesa turku, 2 hesa-pori, 3 hesa-tampere jne, 4 hesa-hyväskylä, 5 hesa-mikkeli, 6 hesa-kouvola, 7 hesa-vaalimaa.
Ja helppo muistisääntö kaikille jotka miettii miten ne tiet (1-7) menee. Vasemmalta oikealle tien numerot suurenee. 1 turku vasen päättyen 7 vaalimaa oikealle.
Oikeasti suomi tarvitsisi vahvoja alueita, eikä pelkästään yhtä kaupunkiseutua. Joten olisikin hyvä jos olisi joku uusi merkittävä tiehanke tai ratahanke joka ei menisi helsinkiin. Vaan parannettaisiin muun osan suomea yhteyksiä.
Helsinki keskeisyydestä syntyy vaan asuntokupla hesaan, eihän siinä ole mitään järkeä. Luodaan kysyntää vaikka ei olisi edes aihetta kun niitä työpaikkoja voisi olla muuallakin suomessa, eikä vain pääkaupunkiseudulla.