Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kunta-alan palkkauksen järjettömyys

Vierailija
27.11.2021 |

Olen isossa sairaanhoitopiirissä töissä, jossa tienaan kvtes:n mukaista palkkaa.

Itselläni on takana lähes kolme vuotta samassa paikassa, jossa on ollut hyvin pitkä ja perusteellinen perehdytys tehtäviin, joita on lukuisia. Yhden tehtäväkokonaisuuden täydellinen haltuunottaminen kestää parhaimmillaan kuukausia pohjakoulutuksesta huolimatta.

Olen näiden vuosien aikana tehnyt lukuisia perehtymisjaksoja ja osaan tehtäväni jo vaikka unissani. Sen lisäksi olen vapaaehtoisesti ottanut vastuutehtäviä kontolleni. Edes pientä palkankorotusta en ole saanut, en henkilökohtaista lisää enkä edes kertaluontoisia kannustimia.

Muutama viikko sitten saimme ns. ”talon sisältä” uuden kollegan, joka ei ollut koskaan aiemmin tehnyt tämänkaltaista työtä. Hänelle piti kädestä pitäen aloittaa perehdytys. Tästä huolimatta hän saa kaikkien yllätykseksi parempaa palkkaa kuin kukaan meistä muista, keillä on sama koulutus kuin hänellä. Tämä johtuu siitä, että hän saa henkilökohtaista lisää siitä syystä, että hän on aiemmissa työtehtävissään sen ansainnut.

Miksi perehdytettävälle kuuluisi maksaa parempaa palkkaa kuin työssä jo pidempään olleelle täysin perehtyneelle varsinkin tilanteessa, jossa perehdytettävä ei tee n. 70% työajastaan mitään, koska ”ei vielä osaa”?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on joskus, ns. naamarajalla saa etuja. Meilläkin (kunnallinen ala) yksi työntekijä sai henkilökohtaisen lisän SEN JÄLKEEN kun suunnilleen koko työyhteisö oli valittanut hänestä esimiehelle. Ei tehnyt töitään, istui tauoilla suurimman osan päivästä eikä koskaan osallistunut yhteisiin töihin. Valitukset palkittiin periaatteessa palkankorotuksella. Hienoa.

Vierailija
2/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten henkilökohtaisen lisän voi pitää, vaikka irtisanoutuu työstä, jossa sen on ansainnut. Ainoastaan kunta-alalla ilmeisesti näin voi tehdä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on erään pohjoisen shp, niin siellä tuo on ihan normi meininki. Siellä on narsisti jolla on oma hovi. Jos pääset narskun suosioon, hän pääsee vaikuttamaan palkkaasi. Epäsuosioon joutuneilla urakehitys tyssää ja töissä olemisesta tulee vaikeaa. Epäreilua kohtelua.

Vierailija
4/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla on paremmat palkat ja edut kuin yksityisellä sektorilla. Julkisella esim. palvelusvuosilisät kertyy nopeammin. Ei ihme että Suomi velkaantuu koko ajan lisää ja lisää, yksityinen sektori ei pysty tuottamaan sellaisia verotuloja, joilla tämä sirkus kyettäisiin maksamaan...

Vierailija
5/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut talossa vuoden laitoshuoltajana. Tienaan varmaan paremmin, kuin useamman vuoden talossa olleet vasta koulusta päässeet lähihoitajat. Omaan 20vuoden siivouskokemukset. Lomaakin on 2kk vuodessa.

Vierailija
6/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä paikassa klinikkasihteereillä on suuri palkkahaitari. Joku saa yli 3000 euroa kuussa, toinen saa tonnin huonompaa palkkaa. Pärstäkerroin, pärstäkerroin...

Vierailija
7/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat menee yli hilseen, verovaroilla 2kk.

Vierailija
8/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on joskus, ns. naamarajalla saa etuja. Meilläkin (kunnallinen ala) yksi työntekijä sai henkilökohtaisen lisän SEN JÄLKEEN kun suunnilleen koko työyhteisö oli valittanut hänestä esimiehelle. Ei tehnyt töitään, istui tauoilla suurimman osan päivästä eikä koskaan osallistunut yhteisiin töihin. Valitukset palkittiin periaatteessa palkankorotuksella. Hienoa.

Meillä kaikki edut (palkka, siirtyminen uusiin tehtäviin jne.) sai muija joka oli kaupunginjohtajan hyvä kaveri. 😉 Yhteisiä harrastuksia juu nou, molemmat tahollaan naimisissa/suhteessa.

Vierailija
9/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noin mene. Kuntapuolella ei palkkoja neuvotella, vaan palkka on TESsin mukainen. Toki henkilökohtaisia lisiä on, mutta niihin on kriteerit ja yksi ihminen ei niistä päätä. Mikään pomo ei yksin päätä kenenkään palkasta. Se on tosi kyllä, että palkka ei voi laskea, kun vaihtaa toiseen työhön. Saavutetut edut pysyy.

Mistä muka toisten palkat tiedätte😂

Vierailija
10/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noin mene. Kuntapuolella ei palkkoja neuvotella, vaan palkka on TESsin mukainen. Toki henkilökohtaisia lisiä on, mutta niihin on kriteerit ja yksi ihminen ei niistä päätä. Mikään pomo ei yksin päätä kenenkään palkasta. Se on tosi kyllä, että palkka ei voi laskea, kun vaihtaa toiseen työhön. Saavutetut edut pysyy.

Höpsistä, kylläpä pystyy pomo mahtikäskyllään vaikuttamaan lisiin. On niin nähty.

Vierailija
11/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan pyytänyt palkankorotusta? Oletko näiden vuosien ajan dokumentoinut omat koulutuksesi ja kirjoittanut perustelut, miksi juuri Sinun pitäisi saada parempaa palkkaa kuin muut?

Jos et, niin oikeastaan siitä on vähän pohja pois, miksi nariset selän takana, vai mitä mieltä itse olet?

Itse olen nyt äitiysvapaalla ja aion töihin palatessani pyytää heti pomolta aikaa neuvotteluun, ennenkuin on ensimmäistä työvuoroa tehty..että pyydän palkankorotusta. Olen vuosien aikana käynyt säännöllisesti koulutuksissa, muut eivät, mutta olen ollut tähän asti tyytyväinen alueellisiin palkankorotuksiin ja puolet suurempaan henkilökohtaiseen lisään, mitä muilla hoitajilla. Tuntipalkkaan meinasin pyytää muutaman euron korotusta, en henkilökohtaiseen lisään.

Vierailija
12/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä, kylläpä pystyy pomo mahtikäskyllään vaikuttamaan lisiin. On niin nähty.

Pystyy, mutta ei yksin. Lähiesimies arvioi ensin, sitten ylempi pomo. Noiden kahden pomon arvio ei voi olla toisistaan poikkeava.

Vierailija
13/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan pyytänyt palkankorotusta? Oletko näiden vuosien ajan dokumentoinut omat koulutuksesi ja kirjoittanut perustelut, miksi juuri Sinun pitäisi saada parempaa palkkaa kuin muut?

Jos et, niin oikeastaan siitä on vähän pohja pois, miksi nariset selän takana, vai mitä mieltä itse olet?

Itse olen nyt äitiysvapaalla ja aion töihin palatessani pyytää heti pomolta aikaa neuvotteluun, ennenkuin on ensimmäistä työvuoroa tehty..että pyydän palkankorotusta. Olen vuosien aikana käynyt säännöllisesti koulutuksissa, muut eivät, mutta olen ollut tähän asti tyytyväinen alueellisiin palkankorotuksiin ja puolet suurempaan henkilökohtaiseen lisään, mitä muilla hoitajilla. Tuntipalkkaan meinasin pyytää muutaman euron korotusta, en henkilökohtaiseen lisään.

Meidän yksikössä mitään lisiä ei makseta, koska ylempää on tullut päätös, ettei pystytä maksamaan. Ap

Vierailija
14/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut samaa. Työntekijä saa parempaa palkkaa kuin kukaan muu, vaikka vasta perehtyy, ei omaa mitään esitietoja asiasta sekä tekee jatkuvasti huolimattomuusvirheitä. Lisäksi levittää omaa epämotivoitunutta asennettaan ympärilleen. Kerran sanoi ääneen, että hänelle on turhaa antaa vastuutehtäviä, koska ei aio niitä ottaa vastaan.

Vierailija
15/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on työuraa takana 15v, hän saa kokemuslisät, vaikka olisi ollut nykyisessä työssä vähemmän aikaa kuin sinä. Lakisääteinen juttu ja kyllä sinäkin ne aikanaan saat.

Vierailija
16/16 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä on työuraa takana 15v, hän saa kokemuslisät, vaikka olisi ollut nykyisessä työssä vähemmän aikaa kuin sinä. Lakisääteinen juttu ja kyllä sinäkin ne aikanaan saat.

Tässä puhuttiin henkilökohtaisesta lisästä