Oletatteko että muualla kun Helsingissä asuvat..
Oletatteko että muualla kun helsingissä asuvat tietävät niitä kaupunginosia ja että millaisia ne ovat?
Tuli mieleen kun veli ja tyttöystävänsä (tämä nainen kotoisin helsingistä) tuli syömään ja tämä nainen oli muuten ihan kiva, mutta oletti että tunnemme helsingin kaupunginosat ja osaamme "stadin slangia". aina pyöritteli silmiään kun kysyin mitä joku sana tarkoittaa. Tosi ärsyttävää.
Esim. kysyi että mitä tykkäsimme jostain näyttelystä jossain helsingissä ja oli ihan ihmeissään kun emme olleet edes kuulleet siitä. Luuli, että "kaikkihan siellä oli tai ainakin tietää sen".
Niin että pyyntönä, älkää olettako että kaikki tuntisivat asuinalueet helsingissä ja että tuntisivat stadin slangin. Kaupunginosista tiedän sen, että itä helsinki on jotain mamu aluetta.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:32"]
Ajatelkaa kuinka me helsinkiläiset joudumme päivittäin kuuntelemaan maaltamuuttaneiden murteita ja ikuista valitusta. Slangi on meidän murteemme joten jos puhut murretta, mekin puhumme. Ok?
[/quote]
Ette te ainakaan mitään Stadin slangia enää puhu. Sitä bamlaa luontevasti enää pieni joukko eläkeikäisiä kundeja.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:24"]
Yleissivistykseen kuuluu tietää maansa pääkaupungista yhtä sun toista mm. keskeiset kaupunginosat. Myös merkittävät taiteilijasuuruuksien näyttelyajankohdat ovat varmasti luettavissa paikallisistakin aviiseista.
Itä-Helsingin osalta täydentäisin "tietämystäsi" siten, että siellä on kyllä Helsingin suurimmat maahanmuuttajakeskittymät mitä tulee pakolaisstatuksella tulleisiin. Itäpuolella on kuitenkion myös luxusalueita esim. Tammisalo, Kulosaari, aivan tavallisia keskiluokan alueita esim. Herttoniemi, Roihuvuori.
Lue hyvä ihminen jotain, että voit seurustella veljesi ja tämän tyttöystävän kanssa, jos et sieltä perunamaaltasi uskaltaudu junaan ja paikan päälle käymään.
[/quote]
Kohteliaisuussyistä kyllä. Muutoin noille tiedoille ei ole käyttöä. Itse hahmotan ehkä puolet Helsingin alueista nimen perusteella. Tapahtumista ei ole mitään hajua tai ei eroa vastaaviin tapahtumiin muualla maassa. Suomalainen kai tyypillisesti tietää joka tapauksessa ruisrokit ja siinä samassa jos Olympiastadionilla on jotain erityistä. Mutta se mitä jossakin kaupungissa on ns. meneillään on aika paikallista tietoa ja vain paikallista merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:31"]
Miksi ihmeessä et puhut vastaavasti paikkakuntasi kylistä ja kesän taidenäyttelyistä ihmetellen, miksi tytsy ei tiedä niistä mitään. Ja ryydittänyt keskustelua ihmisillä, jotka paikalliset tuntevat, helsinkiläinen ei ja sitten pyöritellyt silmiäsi, että etkö seuraa mediaa.
[/quote]
Jopas fiksu kommentti! Se lienee valtakunnallinen tapahtuma, jos Suomeen saadaan esim. Picasson, Dalin tai Monetin näyttely.... Jonkun toritaitelijan töherrykset paikallisella ABC:llä eivät ylitä uutiskynnystä muualla kuin paikallisella ABC:llä.
Myös useimmat valtakunnan vaikuttajat asuvat pääkaupunkiseudulla tai ainakin suurkaupungeissa. Eli paikallisen kunnanjohtajan sihteerin nimeä ei ole syytä tietää kuin paikallisen heinähatun.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:34"]
Mieheni on syntyperäinen helsinkiläinen. Olen nyt reilu vuoden asunut pk-seudulla ja Helsingissäkin tulee aika ajoin käytyä. Ei tosin tulisi mieleenkään lähteä yksin seikkailemaan, kun eksyisin jo ensimmäisestä käännöksestä :D
Juuri eilen kävelimme pitkin Helsingin katuja ja taas tuli vanha sanonta suussa, etten kyllä ikinä tule oppimaan Helsinkiä (olin omassa päässäni jossain ihan muualla, kuin missä oikeasti olimme). Tosin eksyisin mä mettässäkin, joten ihmekkös tuo :D
[/quote]
Metsävertaus oli aika outo. Ehkä helpoin paikka eksyä. Mutta juu ymmärsin että suuntavaistosi on huono ja sitä koitit sanoa.
Merkittävät näyttelyt uutisoidaan kyllä ihan pitkin maata joten tietämättömyys niistä on yleistä tietämättömyyttä. Kyllä minä helsinkiläisenä tiedän, jos Tampereella on "tapaus", vaikken siellä itse asukaan, vaan Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:10"]
Musta on järkyttävää että Suomen kokosessa maassa ei ole edes pääkaupungissa käynyt
[/quote]
Suomihan on maailmankin mittakaavassa aika isokokoinen maa. Pääkaupunki on maan toisella laidalla, ei mielestäni ole mitenkään outoa jos suomalainen ei ole maansa pääkaupungissa käynyt. Ulkomaillekin pääsee matkustamaan ilman että käy Helsingissä. Helsinki on kaiken lisäksi hyvin nuori kaupunki, jolla ei ole edes kovin kummoista historiaa.
Olen käynyt helsingissä kahdesti. Molemmilla kerroilla yritin suhtautua positiivisesti ihmisiin ja muihin, mutta kun kaikki on naama norsunvitulla ja jos kaupassa tervehdit kassalla sua katotaan ku jotain vammaista. Ei oikein nautinnollista, ja toisella kerralla jouduin joittenkin mustien ryöstämäksi. Tulivat puhumaan jotain ja enhän minä tiennyt että niitä pitää varoa. Veivät sitten puhelimen.
Että ei se kummonen paikka ole.
Minä, helsinkiläinen, tiedän kaupunginosia muista Suomen kaupungeista, vaikken ole niissä kaikissa käynytkään. Ihan vain uutisia kuuntelemalla, lehtiä ja nettiuutisia lueskelemalla.
Koulutusmainoksissa on yleensä selvä osoite. Paitsi jos tuo koulutus on Helsingissä. Silloin on mainittu pelkkä katuosoite, ei kaupunkia. Kiva sitten arvailla että missäköhän kaupungissa se koulutus on. Tai Helsingissähän se on jos ei mitään mainita. Ihan älytöntä.
Nuo kaupunginosien mainitsemiset on tosiaan kummia. Pitäisiköhän jatkossa vastata "Juppalasta", jos joku kysyy mistä olen kotoisin. Tähän asti olen maininnut kotikaupunkini.
En todellakaan tiedä miksi muka kuuluisi pääkaupungin kaupunginosat ja pikkutapahtumat tietää. Maailma on niin helvetin iso paikka että paljon tärkeämpiäkin uutisia löytyy joka ikinen päivä. Toki tärkeimmät tapahtumat kuuluu tietää, mutta jonkun kommaritaiteilijan paskanäyttely kalliossa ei voisi vähempää kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:34"]
Mieheni on syntyperäinen helsinkiläinen. Olen nyt reilu vuoden asunut pk-seudulla ja Helsingissäkin tulee aika ajoin käytyä. Ei tosin tulisi mieleenkään lähteä yksin seikkailemaan, kun eksyisin jo ensimmäisestä käännöksestä :D
Juuri eilen kävelimme pitkin Helsingin katuja ja taas tuli vanha sanonta suussa, etten kyllä ikinä tule oppimaan Helsinkiä (olin omassa päässäni jossain ihan muualla, kuin missä oikeasti olimme). Tosin eksyisin mä mettässäkin, joten ihmekkös tuo :D
[/quote]
Metsävertaus oli aika outo. Ehkä helpoin paikka eksyä. Mutta juu ymmärsin että suuntavaistosi on huono ja sitä koitit sanoa.
[/quote]
Mä eksyisin metsässä, vaikka mulla olis kompassi, kartta ja navigointilaite. Ja nuo kaikki on täydellisen hyödyttömiä mun käsissäni myös Helsingissä. Usko pois, olen kokeillut :D
Mut mitä sitä joku snadilainen tajuiskaa mitää mettistä. Espooki on jo ihan liian böndeä.
En myöskään osaa suunnistaa muualle kuin Pasilaan ja rautatientorille, jos puhutaan alueista. Kerran olin ihan kuin halolla päähän lyöty, kun tajusin Oulunkylän olevan jossain Helsingissä. En kyllä vieläkään tiedä, että missä siellä. Vanhaa slangia osaan suurinpiirtein, kun kokonaisuutta kuuntelen, tosin sitä on heitelty lähinnä pikkukylien nakkikioskijonossa, ku snadilainen on halunnut päteä. Muualla päin suomea jos olen törmännyt outoon murresanaan, niin se on kyllä selitetty minulle ilman silmien pyöritystä, täällä pk-seudulla tyydyn vain arvailemaan, kun sitä vastausta ei saa ilman alentavaa "siis mistä sä niinku oot, ku et tiedä mikä on bylsat".
Asun Helsingin naapurissa, mutta minua ei voisi vähempääkään kiinnostaa Helsingin suurtaidenäyttelyt tai oopperakonsertit, kun en ole niihin menossa. Ja jos olen menossa, niin tutustun tarjontaan mielenkiinnon, en suosion perusteella. Hyvä kun tiedän, et Cheek tais vissii jossain stadionilla Helsingissä päin rääkyä viime kesänä.
Onhan täällä pk-seudulla hyviäkin puolia. Rehellisesti sanottuna en olisi muuttanut tänne, jos se ei olisi ollut puolisoni hartain toive. Sinkkuna muuttaisin todennäköisesti jonnekkin muualle.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:40"]
Merkittävät näyttelyt uutisoidaan kyllä ihan pitkin maata joten tietämättömyys niistä on yleistä tietämättömyyttä. Kyllä minä helsinkiläisenä tiedän, jos Tampereella on "tapaus", vaikken siellä itse asukaan, vaan Helsingissä.
[/quote]
No joo-o, Mutta tapahtumapaikka ei välttämättä tartu jos se ei korvaan heti särähdä kotikaupungin nimi. Ja jos esiintyjä tai vastaava ei kuulu sinänsä omiin suosikkeihin vaikka olisikin kuinka kuuluisa ja merkittävä tahansa. Tietämättömyys ei minun mielestäni tässä ole mitenkään eikä millään tavoin moukkamaista.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:09"]
Voi jumalauta näitä juntteja :D T. helsingin keskustassa asuva
[/quote]
siis tarkoitat varmaan ...hyvänen aika näitä stadissa asuvia juntteja, jotka ei osaa ymmärtää sivistyksen talossaan toisen ihmisen huomioimista...se on ihan alkukantainen juttu...puhutaan sellaisesta, että on yhteistä...eikä pyöritellä silmiä. Voi, että voin vaan kuvitella sen bamlaajan
Kolmen pisteen käyttäminen on mahdotonta suurelle osalle suomalaisia. Asuivatpa nämä kaupungissa, kylässä tai pöpelikössä.
Asun 500km:n päässä Helsingistä. Kerran olen penskana käynyt Linnanmäellä. Ei todellakaan mitään havaintoa Helsingin kaupunginosista. Kyse lienee tarpeettomasta tiedosta itselle. Minulla ei ole edes mitään huvia lähteä tutustumaan kyseiseen kaupunkiin, vaikka onkin pääkaupunki. Viihdyn täällä maalla oikein mainiosti.
Helsingissä asuvista yli 70% on muualta tulleita. Millä todennäköisyydellä Helsingissä koetuista huonoista ihmiskokemuksista siis on helsinkiläisten tai muualta tulleiden ansiota?
pikkukaupunkien kasvatit kuvittelevat, että Helsingissä pitää olla ylimielinen ja epäkohtelias. Me alkuperäiset ollaan kivoja, meitä vaan ei erota enää tästä mamujpukosta!
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:10"]Musta on järkyttävää että Suomen kokosessa maassa ei ole edes pääkaupungissa käynyt
[/quote] ja järkyttävää ettei Helsinkiläinen ole koskaan käynyt lapissa. Luulis että Suomen kokoisessa maassa jokainen on käynyt lapissa!
No en todellakaan oleta että tietäisi. En minäkään tiedä mitään kaupunginosia esim Turussa tai Tampereella vaikka siellä olen usein ollutkin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 17:30"]
Suurin paikka jossa olen suomessa käynyt, on Turku. Oli aika perseestä mutta ihmiset puhu suomee eikä mitään "pääkaupungin kieltä". En ymmärrä miksi mun pitäisi nauttia siitä että on satoja tuhansia ihmisiä ympärillä ja hirveää hälyä. t. ap
[/quote]
Eihä sua ole kukaan vaatinutkaan "nauttimaan" hälystä ja ihmisistä??