Kommentoi taloustilannettani
Kommentoi taloustilannettani
Anna myös kritiikkiä ja vinkkejä
Ikä 33v Opiskellut AMK-tutkinnon ja Yliopistotutkinnon (kandi+maisteri). Töitä tehnyt aina opintojen aikana ja välissä.
Asunnnosta 550 000e puolet omistuksessani. Omaa pääomaa molemmilla nyt 65k. kiinni. Loput lainaa, jota koko ajan maksellaan.
Säästötilillä 30 000 (tarkoitus siirtää ajallisesti hajauttaen sijoitusten puolelle)
Sijoituksissa kiinni nyt 30 000.
Käyttötilillä pidän lainakulujen ja säästöön siirtojen jälkeen joitain satasia juokseviin menoihin.
Palkka ei ole mkn erikoishyvä, jollekin hyvä, jollekin vain tyydyttävä. Itse olen ikätasoon nähden ihan tyytyväinen, mutta nostoa tavoittelen 5v sisällä. Välillä mietin, että olenko jäänyt taloudessani jälkeen, kun opiskelutkin veronsa vievät (8v korkeakouluopintoja). Mutta kai sitä huonommimkin voisi mennä, eikö vain?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taloustilanteesi vaikuttaa oikein hyvältä. :) Varmastikin paljon parempi kuin monella ikäiselläsi. Tuosta on hyvä jatkaa!
Itselläni melko samanlainen tilanne. Olen 32v ja asunnossa kiinni omaa pääomaa n. 50k (miehellä vastaava osuus) ja sijotuksissa (suorat osakesijoitukset ja rahastot) minulla on noin 75k. Lisäksi muutaman tonnin puskuri säästötilillä.
Tienaan bruttona n. 5k ja mieheni 6k, joten ihan mukavat yhteistulot mielestäni. Pyrin sijoittamaan kuukausittain n. kolmasosan nettopalkastani. Olemme tosin etsimässä uutta asuntoa, joka tulee maksamaan varmaankin n. 600k, joten lainamäärä ja siten lyhennykset ja korkokustannuksetkin kasvavat nykyisestä, joten voi olla, ettei ihan noin paljon enää jää sijoituksiin. Mutta tärkeintä, että jotain aina laittaa!
Kiitos kommentista ja tosi kiva kuulla! Melko samanlainen tilanne siis. Minulla kyllä pienempi palkka ja varallisuutta seisoo tosiaan säästötililläkin aika paljon.. Jotain fiksua täytyisi sille tehdä. Millainen salkku sinulla on? Millainen sijoitusstrategia? 😊
Asutaan vuokralla, tulot kk riippuen netto 4000-6000e yhteensä. Minun oma asuntoni vuokrattu, joka ei tuota vielä pitkään aikaan mitään. Kaksi autoa, toinen velaton ikivanha romu, toisesta velkaa. Ei perintöjä eikä ole tulossakaan. Tilillä tällä hetkellä n. 2000e.
Ei rahastoja, osakkeita eikä mitään muutakaan.
Ollaan 36 ja 39.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taloustilanteesi vaikuttaa oikein hyvältä. :) Varmastikin paljon parempi kuin monella ikäiselläsi. Tuosta on hyvä jatkaa!
Itselläni melko samanlainen tilanne. Olen 32v ja asunnossa kiinni omaa pääomaa n. 50k (miehellä vastaava osuus) ja sijotuksissa (suorat osakesijoitukset ja rahastot) minulla on noin 75k. Lisäksi muutaman tonnin puskuri säästötilillä.
Tienaan bruttona n. 5k ja mieheni 6k, joten ihan mukavat yhteistulot mielestäni. Pyrin sijoittamaan kuukausittain n. kolmasosan nettopalkastani. Olemme tosin etsimässä uutta asuntoa, joka tulee maksamaan varmaankin n. 600k, joten lainamäärä ja siten lyhennykset ja korkokustannuksetkin kasvavat nykyisestä, joten voi olla, ettei ihan noin paljon enää jää sijoituksiin. Mutta tärkeintä, että jotain aina laittaa!
Hauska yhteensattuma. Minun tilanteeni on tonnilleen sama.
Keskivertosuomalainen keskiluokkainen taloustapaus.
Palkka siis on jokseenkin hyvä, kun on myönnetty 250 000e laina.
cessalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän teillä on säästöjä! Paljonko se palkka nyt sitten on? Pakko olla kohtuullisen hyvä kun tuollaisen asuntolainankin olette saaneet.
Joo, kaipa se ihan hyvällä tasolla. Nuo ovat siis minun säästöni ja miehellä lisäksi omat.
Emme ole naimisissa. Miehellä paljon parempi palkka kuin minulla. Yhteensä meillä bruttotulot joku 10k. Niillä laina saatu.
Netto onkin sitten huomattavasti vähemmän, kiitos verotuksen. 😄 Tässä molemmat opiskelleet sellaset 8v ja töitä paiskineet ja säästäneet. Tokihan sitä muillekin sitten jakaa "pitää" ...
Ei npilla tuloilla saa tollasta lainaa 😅
Tässä on epäselvää se, minkälainen rahatilanne toisella osapuolella on. Jos hänen taloutensa pettää, voitte joutua myymään asunnon. Päivänselvää ei ole myöskään se, että saisitte niin hyvän hinnan kun olette arvioineet. Myös sijoituksiin liittyy riski. Teillä on paljon velkaa, jos tulot ovat keskitasoiset. Korot voivat nousta. Mitä silloin tehdään.
Velkaa niin paljon noilla tuloilla, että mikään sijoitus tai puskuri ei riitä. Ei pitäisi ostaa kallista asuntoa ennen kuin on oikeasti hyvätuloinen ja lainaa ei tarvitse ottaa noin paljoa. Eli elämäsi näyttää varmasti ulospäin hyvältä, mutta auki kirjoitettuna ei niinkään.
Omalla tililläni on 30 euroa loppukuuksi. Säästöjä ei ole, opintolainaa on. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja sairastuin, kun elämän piti alkaa ja hienot opinnot käytynä. Mikään määrä rahaa ei merkitse minulle, kun olo on mitä on. En tiedä nauttisinko elämästä yhtään enemmän jos olisi säästötilit pullollaan rahaa tai hienompi asunto, kun olen sairas.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on epäselvää se, minkälainen rahatilanne toisella osapuolella on. Jos hänen taloutensa pettää, voitte joutua myymään asunnon. Päivänselvää ei ole myöskään se, että saisitte niin hyvän hinnan kun olette arvioineet. Myös sijoituksiin liittyy riski. Teillä on paljon velkaa, jos tulot ovat keskitasoiset. Korot voivat nousta. Mitä silloin tehdään.
Jossain kommentissa kerroin, että bruttotulot kuussa meillä yhteensä hitusen yli 10 000. Netto tässä maassa onkin sitten aivan toista luokkaa :)
Miehellä paljon parempi palkka kuin minulla. Molemmilla sellaiset 65k asunnossa kiinni, eli 130k asunnosta maksettu. Kyllä asunnosta hyvän hinnan saa, se on aivan pommin varma ja alueen kehitys on ylöspäin. Ei missään nimessä riskiostos (joskin mikään varsinainen sijoitustkaan). Sijoituksissani on tosiaan riskiä, mutta hajautus (maantieteellinen, toimialakohtainen ja ajallinen) itselläni aika hyvä. Sijoitusasuntokin houkuttelisi, mutta vuokramarkkinat epäilyttävät... täytyypi pohtia.
cessalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista ja tosi kiva kuulla! Melko samanlainen tilanne siis. Minulla kyllä pienempi palkka ja varallisuutta seisoo tosiaan säästötililläkin aika paljon.. Jotain fiksua täytyisi sille tehdä. Millainen salkku sinulla on? Millainen sijoitusstrategia? 😊
Minulla on n. 80-85 % sijoituksista kiinni matalakuluisissa indeksirahastoissa (esim. S&P 500) ja loput suorissa osakkeissa. Olen laittanut kuukausittain menemään tietyn summan automaattisesti Nordnetiin ja sieltä sijoitukset menevät automaattisesti eri indeksirahastoihin valitsemassani suhteessa (esim. 50% yhteen, 30% yhteen ja 20% yhteen). Yritän vähän katsoa, että minkään rahaston suhteellinen osuus ei kasvaisi liian suureksi, joten muuttelen allokaatiota aina välillä. Kaikki omistamani rahastot on kasvuosuudellisia rahastoja eli rahasto sijoittaa osakkeista kertyneet osingot uudestaan rahaston sisällä ilman veroseuraamuksia.
Suoria osakkeita ostan, kun löytyy hyvä kohde ja on kertynyt vaikka vähän isompi potti rahaa (2000 tms). Tällä hetkellä omistan kolmea jenkkiosaketta ja kahta suomiosaketta ja tarkoitus on jatkossakin ostaa näitä osakkeita lisää. Toki jotain ihan uusiakin osakkeita jos löytyy joku kiinnostava.
Tiivistettynä sijoitusstrategiani on siis melko passiivinen ja ns. laiskan sijoittajan valinta. Mutta ainakin toistaiseksi ollut myös hyvin tuottoisa strategia, koska tuosta 75k:sta tuottoja on reilu 25k. :) Ja sijoitan tosiaan pitkällä aikavälillä ja päätarkoitukseni on saavuttaa sijoituksilla taloudellista turvaa. Toki jos kaikki menee hyvin, niin ehkä ihan taloudellisen riippumattomuudenkin jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Velkaa niin paljon noilla tuloilla, että mikään sijoitus tai puskuri ei riitä. Ei pitäisi ostaa kallista asuntoa ennen kuin on oikeasti hyvätuloinen ja lainaa ei tarvitse ottaa noin paljoa. Eli elämäsi näyttää varmasti ulospäin hyvältä, mutta auki kirjoitettuna ei niinkään.
Okei, kiitos kommentistasi. Velka on myönnetty 10 000 yhteisbruttotuloilla ja asunto säilyttää kyllä arvonsa. Omistamme puoliksi ja kummallakin lainaa siis sellaiset 215000 nyt, jota maksellemme koko ajan pois.
Onko toi sun mielestä jotenkin iso laina pk-seudulla per naama noilla tuloilla? Aika moni pulittaa vuokrayksiöstään 800-900e kuussa pienemmillä tuloilla. Mieluummin maksan samalla summalla omaa rivariani. Just thinking :) Kerro, jos eri näkemys ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
cessalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on n. 80-85 % sijoituksista kiinni matalakuluisissa indeksirahastoissa (esim. S&P 500) ja loput suorissa osakkeissa. Olen laittanut kuukausittain menemään tietyn summan automaattisesti Nordnetiin ja sieltä sijoitukset menevät automaattisesti eri indeksirahastoihin valitsemassani suhteessa (esim. 50% yhteen, 30% yhteen ja 20% yhteen). Yritän vähän katsoa, että minkään rahaston suhteellinen osuus ei kasvaisi liian suureksi, joten muuttelen allokaatiota aina välillä. Kaikki omistamani rahastot on kasvuosuudellisia rahastoja eli rahasto sijoittaa osakkeista kertyneet osingot uudestaan rahaston sisällä ilman veroseuraamuksia.
Suoria osakkeita ostan, kun löytyy hyvä kohde ja on kertynyt vaikka vähän isompi potti rahaa (2000 tms). Tällä hetkellä omistan kolmea jenkkiosaketta ja kahta suomiosaketta ja tarkoitus on jatkossakin ostaa näitä osakkeita lisää. Toki jotain ihan uusiakin osakkeita jos löytyy joku kiinnostava.
Tiivistettynä sijoitusstrategiani on siis melko passiivinen ja ns. laiskan sijoittajan valinta. Mutta ainakin toistaiseksi ollut myös hyvin tuottoisa strategia, koska tuosta 75k:sta tuottoja on reilu 25k. :) Ja sijoitan tosiaan pitkällä aikavälillä ja päätarkoitukseni on saavuttaa sijoituksilla taloudellista turvaa. Toki jos kaikki menee hyvin, niin ehkä ihan taloudellisen riippumattomuudenkin jossain vaiheessa.
Mielenkiintoista, kiitos. AIka samoja vivahteita. Minulla ei kylläkään ole yhtään suoria osakkeita. Kutkuttaisi hankia, mutta olen ehkä vielä liian varovainen :D Kyllä jossain vaiheessa isken kiinni. Minullakin suurin osa kasvuosuudellisia (myös S&P500, kuten sinullakin). Yksi tuotto-osuudellinenkin mielenkiinnosta mukana. Ja minullapa vasta passiivinen indeksisijoittajan leima ehkä otsassa onkin, kun ei suoria osakkeita. Koitan painotuksia kuitenkin seurata ja olen aika hyvän maantieteellisen, toimialakohtaisen + ajallisen hajautuksen saanut/saamassa aikaan. Oikeeta koronadippiä taas odotellessa, eikö vaan? :D Samaa mieltä kanssasi, että tärkeää on, että aina jotain laittaa. Nyt ehkä odotan sitä dippiä... Pitkän aikavälin kiikarit kyllä täälläkin päässä ja taloudellinen turva on myös se, jota tavoittelen/ylläpidän.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ihan hyviä kysymyksiä. 10 000 yhteisbruttotulot. Emme kumpikaan taida olla keskipalkkaisia... Asunnosta 130k nyt maksettu, laina on tuore. Jos puolison talous pettäisi, voisin lyhentää yksin, tosin säästää en silloin voisi, se olisi kurjaa, mutta eipä siis katastrofi. Myyminenkään ei olisi ongelma, sillä tarkoin laskelmoitu ostos, jonka arvoo säilyy, ellei sota syty. Myytävissä 2 viikossa (perustuu aika hyvään tilasto- ja näkemyspohjaan, ei vain mutu) Korkeakoulutettuin tiedämme myös, että korot voivat nousta ja olemme myös korkosuojanneet lainamme. Yksi vaihtoehto voisi olla myös lyhentää kertaheitolla kallista lainaa. Erilaisia vaihtoehtoja skenaarioita mietitty :) Muita näkemyksiä? Käsittääkseni meillä ei mikään hirveän iso laina ole... Kumpikin lyhentelee sitä 215k... Ei se pk-seudulla ole kummoinenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Palkka siis on jokseenkin hyvä, kun on myönnetty 250 000e laina.
Taisit laskea lainan väärin....
Vertailuun omia tietoja:
32v, alempi kk-tutkinto, työkokemusta 7 vuotta mutta siinä kaksi 1,5v pituista perhevapaata välissä (ja yksi opiskeluaikana). Palkka tällä hetkellä 4200, asiantuntijatyö
Okt Espoossa 500k, lainaa makseltu siitä ehkä 20k. Sijoituksissa n. 20k, jouduttiin aika paljon laittamaan lihoiksi että saatiin tämä talo. Tilillä rahaa 12k eli liikaa, mutta en halua rysäyttäen laittaa sitä sijoituksiin vaan hajauttaa ajallisesti. Asuntosijoittaminen ei kiinnosta eikä kyllä nyt kannatakaan.
Miehen tulot vähän vajaa tuplat omaan palkkaan nähden, mutta 100% yhteinen talous ollut jo 10 vuotta.
Oman näkemykseni mukaan ollaan normaalia keskiluokkaa, miehen palkka on kyllä ikätasoaan kovempi ja ollaan ehkä oltu ikäisiämme yleensä vähän edellä maallisessa mammonassa, mutta nyt jos esim. nettovarallisuutta meillä miettii niin eipä sitä älyttömästi ole. Oon tyytyväinen että joka kuukausi pystyy jonkin verran säästämään ja saadaan silti arkea ihan mukavasti pyöritettyä ja lapset voi harrastaa. Ja sinnitellään yhdellä autolla niin pitkään kun voidaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukisin kirjan tunnelukoista ja miettisin, olenko jäänyt kiinni suorittamiseen vai uskallanko elää.
Eipä siinä ap, olin vähän sinunlaisesi nuorempana. Nyt olen päässyt tuosta onneksi irti.
Kommentoinkin tätä muuten jo (tuosta suorittamisaspektista), mutta vielä lukusuositukseen palaten. Tiedän kyllä kirjan. :) Ihan kiva, mutta liian populäärinen (kevyt, ei anna uutta). Olen lukenut yliopistotason pitkän sivuaaineen paketin psykologiasta. Sinänsä aihe ja siis kiinnostava :)
Vierailija kirjoitti:
cessalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän teillä on säästöjä! Paljonko se palkka nyt sitten on? Pakko olla kohtuullisen hyvä kun tuollaisen asuntolainankin olette saaneet.
Joo, kaipa se ihan hyvällä tasolla. Nuo ovat siis minun säästöni ja miehellä lisäksi omat.
Emme ole naimisissa. Miehellä paljon parempi palkka kuin minulla. Yhteensä meillä bruttotulot joku 10k. Niillä laina saatu.
Netto onkin sitten huomattavasti vähemmän, kiitos verotuksen. 😄 Tässä molemmat opiskelleet sellaset 8v ja töitä paiskineet ja säästäneet. Tokihan sitä muillekin sitten jakaa "pitää" ...Ei npilla tuloilla saa tollasta lainaa 😅
No kiesus, tietenkin siellä on lainan lisäksi omaa pääomaa takana, jos satuit lukemaan aloituksen, jossa se on mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ceccalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun haluat verrata niin;
Meillä on omakotitalo 240 m2, tontti 2100 m2, velkaa jäljellä n. 58 000 €. Kesämökki peritty, arvo n. 140 000 €, talviasuttava.
Kaksi autoa, molemmat uudehkoja maastureita.
Säästöjä ja sijoituksia yhteensä n. 170 000 €.
Olemme molemmat lääkäreitä, päivätyö lääkäriasema, ikää 34 ja 36 v.Jes, kiitos ja kiva kuulla! :) Teillä palkat hyvät ja turvattu asema työmarkkinoilla. Minkälainen sijoitusstrategia teillä muuten on/on ollut?
Lepsu 😂.
Enemmän on hankittu kaunista (Artek, Tynell, suomalaista taidelasia jne.) vakuutusarvo suhteellisen hurja.
Lapsille sijoitettu, saavat aikanaan perinnöt sekä minun, että isänsä puolelta, siirrämme siis heille. Mökki on perintö mummoltani.Mietin, että täällä siis pakerretaan hommia lasten perinnön vuoksi? Kyllä jokainen sukupolvi saa tienata rahansa ihan itse, kun ovat työikäisiä. Vaikka mahdollisuus onkin, en kyllä lasteni perintöä varten täällä elele. Ahkeria lapsia onkin kasvanut ja ilolla katson heidän toteutuvia suunnitelmiaan. Jokaisella oma unelmansa, eikä kyllä kenelläkään miljoonatalo.
Emme me pakerra perinnön vuoksi, emme voi niihin vaikuttaa. Aikaisemmat sukupolvet ovat pakertaneet, ja tuskin tuhlaavat ihan kaikkea ennen lähtöään, ja kuka tietää missä järjestyksessä täältä lähdetään. Kerroin vain, että siirrämme perinnöt (jos niitä tulee) lapsillemme.
En oikein ymmärrä purkaustasi, mistä vedit herneen nenään? Sinä saat jättää lapsesi ilman perintöä, toki lakiosansa saavat jos perittävää on.
Menemme jätä, eikä varmasti omat vanhempammekaan.
Varallisuus on sukuihin kertynyt ahkeralla työllä, mitä pahaa siinä on?
Uskon, että meidänkin lapsista tulee ihan fiksuja ihmisiä.
Outo ajatusmaailma sinulla. Oletko kateellinen?