Kommentoi taloustilannettani
Kommentoi taloustilannettani
Anna myös kritiikkiä ja vinkkejä
Ikä 33v Opiskellut AMK-tutkinnon ja Yliopistotutkinnon (kandi+maisteri). Töitä tehnyt aina opintojen aikana ja välissä.
Asunnnosta 550 000e puolet omistuksessani. Omaa pääomaa molemmilla nyt 65k. kiinni. Loput lainaa, jota koko ajan maksellaan.
Säästötilillä 30 000 (tarkoitus siirtää ajallisesti hajauttaen sijoitusten puolelle)
Sijoituksissa kiinni nyt 30 000.
Käyttötilillä pidän lainakulujen ja säästöön siirtojen jälkeen joitain satasia juokseviin menoihin.
Palkka ei ole mkn erikoishyvä, jollekin hyvä, jollekin vain tyydyttävä. Itse olen ikätasoon nähden ihan tyytyväinen, mutta nostoa tavoittelen 5v sisällä. Välillä mietin, että olenko jäänyt taloudessani jälkeen, kun opiskelutkin veronsa vievät (8v korkeakouluopintoja). Mutta kai sitä huonommimkin voisi mennä, eikö vain?
Kommentit (63)
Hyvin sulla menee, tai oikeastaan huomattavasti paremmin kuin ikätovereillasi.
T. Vuokralla asuva persaukinen 32-vuotias, joka elää tällä hetkellä Kelan minimisairauspäivähalla pahanlaatuisen aivokasvaimen jäljiltä.
No kun haluat verrata niin;
Meillä on omakotitalo 240 m2, tontti 2100 m2, velkaa jäljellä n. 58 000 €. Kesämökki peritty, arvo n. 140 000 €, talviasuttava.
Kaksi autoa, molemmat uudehkoja maastureita.
Säästöjä ja sijoituksia yhteensä n. 170 000 €.
Olemme molemmat lääkäreitä, päivätyö lääkäriasema, ikää 34 ja 36 v.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on säästössä 30 000€ ja sijoituksissa ollut eilen noin 30 000€, asunnossa kiinni 65 000€, olet 33-vuotias. Eilen kun pörssi otti hieman takapakkia niin sulla on nousussa varmaan 35 000€? Täytyy sanoa, että aika hyvin. :)
Vertailuna otan, että olen 30-vuotias, aloitin vuosien jälkeen opinnot maisteriksi. Pohjalla AMK. Tilillä näin opintolainan tulon jälkeen (tässä maassa ei saa oikein mitään tukea opiskeluun) ja laskujen poismaksun jälkeen on 300€ ja sillä pärjäilen joulukuun 23. saakka. Sijoituksissa on noin 4000€, suomen tilillä on 2000€. Tuo 300€ on ruokaan ja muuhun hurvitteluun.
Kiitos kommentista ja jakamisesta! :) Mahtavaa, että lähdit opiskelemaan lisää. Kiva kuulla, että olet saanut jo pienen, hyvän pohjan sijoituksillesi! Mikä on sijoitusstrategiasi? Itse olen sellainen passiivinen indeksisijoittaja. En mikään pro-sijoittaja, mutta en aloittelijakaan. Oma vinkkni (ja pohjautuen kokemukseen, se ei välttis kiinnosta, mutta kunhan tokaisen), on, että laitathan jokaisen säästetyn kympin sijoituksiisi. Tee pitkäjänteistä ajallista hajautusta. Kiität itseäsi myöhemmin, kun mietit, oliko se baarikalja tai ravintolapizza juuri sinä hetkenä sen arvoinen. Ja parhaimmillaan tietyistä kulueristä pidättäytyminen voi tuoda myös muita bonuksia, esim. sen pizzan vaihto terveellisempään kotikokkailuun. Muistathan minimoida myös muutkin turhat kulut. Laskut, asuminen, optimoi kaikki :) ...vaan kylläpä muistan, miltä se tuntui, kun esimerkiksi viikko piti vielä mennä 30 eurolla. :D Huoh, en halua siihen takaisin, ja siksi paiskinnkin homia.
Näistä täytyy vaan oikeasti olla vähän innostunut, haasteista, optimoinnista, laskeskelusta. Kunhan edelleen elää kohtuu mukavaa elämää. Pitkän tähtäimen kiikarit päällä ennemmin kuin välittömät mielihalut. Se ei kaikille sovi. Itseäni se inspiroi ja myöhemminhän voin myös nauttia välittömistä nautinnoista, jos niin haluan, kun olen pohjatyön sille tehnyt :) Innostun siitä, kun onnistun säästämään tai muuttamaan 10 euroa 20 euroksi. Ehkä säkin?
Jos haluat vertailla, niin tässä oma tilanteeni:
- korkeakoulututkinto (YTM) löytyy, mutta työhistoria koostuu lähinnä erimittaisista pätkätöistä ja projekteista, tällä hetkellä työtön
- asun vuokralla, omistusasunnosta voin yksinasuvana pätkätyöläisenä vain haaveilla, ei myöskään autoa
- säästötilillä pahan päivän varaa n. 2500 euroa
- ei perittyä omaisuutta, eikä sellaista ole myöskään tulossa
- ikää 32 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Voihan se ollakin, millaisia sijoituksia olet ajatellut/hankkinut?
Sijotatko suoraan esim. osakkeisiin vai oletko asuntosijoittaja.
Itseäni harmittaa, kun Suomalaiseen kulttuurissa ei sovi puhua rahasta, muuten kuin negatiiviseen sävyyn.
Teillähän on asiat selvästi kunnossa, ja senkin saa mielestäni sanoa.
Kiitos kommentista! Mua voisi luonnehtia ehkä passiiviseksi indeksisijoittajaksi, jos johonkin mukiin laitettava. Olen aivan itse tehnyt sijoituspäätökseni ja -päätelmäni tietoa riipien, raapien, vertaillen ja päätellen kasaan. Se on sellainen harrastus...
Pohdittiin yhtä sijoitusasuntoa tähän lisäksi puoliksi miehen kanssa, mutta nyt epäilen markkinoiden (erit. vuokramarkkinoiden) olevan vähän haastavat. Toisaalta velkavipu (vaikkakin vähemmällä tuotolla) kiinnostelee ylipäänsä. :) Suoria osakesijoituksia on tehnyt mieli myös tehdä, mutta olen aika harkitseva päätöksissäni, ja vielä en ole uskaltanut. Kunhan keksin "jotain sopivaa" sopivana aikana, isken kiinni.
Ja kiitos näkemyksestä, niin hieman tuntuu olevan, ettei rahasta sovi puhua. :) Samaa mieltä kanssasi. En siitä juuri puhukaan, niin ajattelin kuitenkin kirjoitella täällä palstalla. Mitä oma tilanteesi/näkemyksiä/kokemuksia/vinkkejä sulla?
Lukisin kirjan tunnelukoista ja miettisin, olenko jäänyt kiinni suorittamiseen vai uskallanko elää.
Eipä siinä ap, olin vähän sinunlaisesi nuorempana. Nyt olen päässyt tuosta onneksi irti.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat vertailla, niin tässä oma tilanteeni:
- korkeakoulututkinto (YTM) löytyy, mutta työhistoria koostuu lähinnä erimittaisista pätkätöistä ja projekteista, tällä hetkellä työtön
- asun vuokralla, omistusasunnosta voin yksinasuvana pätkätyöläisenä vain haaveilla, ei myöskään autoa
- säästötilillä pahan päivän varaa n. 2500 euroa
- ei perittyä omaisuutta, eikä sellaista ole myöskään tulossa
- ikää 32 vuotta
Kiitos jakamisesta. Toivon, että pääset vakituiseen työhön pian kiinni (mikä tahansa). Siitä kiinni asuntolainaan ja varallisuuden parempaan säilymiseen (ei sijoittajan fikkaan) (ehkä pesämunan kautta, mutta kuitenkin). Sitten haaveilemaan ja luomaan tavoitteita, mitä oikeasti haluat työssä tehdä! :) Se kantaa porras portaalta pidemmälle. Voin kertoa, että itse tein reilun vuoden palkatta öitä, aivan aikuisten oikeasti ='D (How crazy is that, voisi jälkeenpäin ajatella?) Lopulta se kannatti, koska johti vakituiseen työsuhteeseen muualla verkostoitumisen kautta ja lopulta lisäopiskelujen siivittämänä alalle, jossa oikeasti koen myös viihtyväni ja tekeväni merkityksellistä yötä, ainakin suurimmaksi osaksi ajasta. Työttömyys- ja vuokranmaksukierre kaannattanee pyrkiä katkaisemaan niin pian kuin mahdollista, keinolla millä hyvänsä. Mutta tiedän, ei ole helppoa. Tiedän myös, että on mahdollista ja sinnikäs strategia kannattaa tehdä. Kaikkea hyvää.
Mulla oli sun iässä varallisuutta 15 000 euroa rahaa, joista 5 - 10 000 euroa välillä sijoitettuna. Asuntovarallisuutta oli noin sata tuhatta euroa, koska sinkkuna oli pakko priorisoida lainanlyhennyksiä isommin kuin parisuhteessa.
Nyt viisitoista vuotta myöhemmin en ole sijoittanut, jos olisin, varallisuutta olisi paljon enemmän, mutta en halua olla rahakeskeinen, mutta nettovarallisuutta on reilut 500 000 euroa. En aio sijoittaa sitä, vaan pidän vapaata työelämästä ja syön pääomaa ja elän elämääni. Osa on tietysti pakon sanelemana kiinni asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lukisin kirjan tunnelukoista ja miettisin, olenko jäänyt kiinni suorittamiseen vai uskallanko elää.
Eipä siinä ap, olin vähän sinunlaisesi nuorempana. Nyt olen päässyt tuosta onneksi irti.
Kerrothan kokemuksestasi toki lisää. On mukava sparrailla :) Kyllä, tavallaan ehkä ainakin olin suorittamisessa kiinni, mutta tavallaan se myös maksoi itsensä takaisin. (Korkeakouluopinnoistakin todettakoon, että ihan siellä 4-5-arvosanoilla huideltiin, vaikka töiden ohessa paiskittiin. :'D) Asiat on aika moniulotteisia, harvoin mustavalkoisia. Tulipa tehtyä vuosi palkattakin töitä joskus, kun ajat olivat haasteelliset (ai kamala niitä aikoja ='D). Maksoi lopulta itsensä takaisin, ja opetti myös nöyryyttä. Mutta myös lujuutta, että asioihin voi myös vaikuttaa paljon, vaikka se ei hetkellisesti helppoa olisi. Ajattelin, että minähän tästä eteenpäin menen, ja niin menin.
Teen nyt merkitykselliseksi kokemaa työtä ja ilmeisesti talousasiat ihan hyvin. Vaikka toki tiedän, että monilla menee vielä paremminkin. Kunhan tykkään sparrailla :) Itselläni aina jonkinlainen growth mindset.
Meillä on hieman halvemmalla lainalla kolme sijoitusasuntoa ja talo Helsingissä. Talon kanssa oli kyllä sinällään onnea, että on tullut perintönä, mutta sillä rahalla joka perikunnalle maksettiin oltaisiin saatu yksi asunto omaan käyttöön. Toki siis asunto on ensin ostettu, jonkun aikaa makseltu, remppailtu asuntoa ja sitten saatu seuraavaan lainaa.
Muuten ihan hyvä tilanne ja jos noin kalliissa haluaa asua, niin mikäpä siinä. Tilanne on tietysti hankala, jos käteiselle tulee tarvetta, pitää joko ottaa lisää lainaa tai myydä koti. Samoin erotilanteessa, mutta se varmaan muutenkin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omakotitalo 240 m2, tontti 2100 m2, velkaa jäljellä n. 58 000 €. Kesämökki peritty, arvo n. 140 000 €, talviasuttava.
Olemme molemmat lääkäreitä, päivätyö lääkäriasema, ikää 34 ja 36 v.
Jes, kiitos ja kiva kuulla! :) Teillä palkat hyvät ja turvattu asema työmarkkinoilla. Minkälainen sijoitusstrategia teillä muuten on/on ollut?
cessalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä nyt haluat meidän sanovan? Hienosti ostettu asunto ja hienosti säästetty?
No ennemmin sparrailumielessä jotain sen tyylistä, mikä liittyy lainojen, sijoitusten, säästöjen suhteeseen, markkinoiden odotettuun kehitykseen ja mitä tästä iästä eteenpäin hypoteettisesti kannattavaa. Ehkä sijoituksista tarkempaa keskustelua.
Ehkä niiden näkemyksiä, joilla vähän samaa taustoitusta, että "millä tasolla" voisi mahd. talousasiat olla, miten turvata asiat, miten tehdä ehkä paremmin jne... Miten paljon oma pääoma laahaa jäljessä, suhteessa lainoitukseen jne jos vertaa samoihin taustoihin, ikään jne..
No ei mitään sen kummempaa.. Kuten aiemmassa kommentissani tulin sanoneeksi ehkä validoin vain ennakko-odotukseni, ettei tämä palsta ole talous- ja kasvuhenkiselle keskustelulle, mutta kokeilinpahan vain, mitä saa irti... 😊
Annoit niin vähän tietoa itsestäsi, tavoitteistasi, kuluistasi, tarpeistasi, haluistasi yms että kukaan itseään arvostava sijoittamisen asiantuntija ei pysty sinua neuvomaan. Ainoa neuvo minkä voin sanoa on ihan perus diiba daabaa:
- Hajauta eri sijoituskohteisiin
- älä kuluta enemmän kuin tienaat
- älä sijoita velalla
- ymmärrä sijoituskohteesi, älä sijoita mihinkään jota et ymmärrä
Kannattaa lukea "tarina kalastajasta ja liikemiehestä". Se löytyy monilta sivuilta ja blogeista, kunhan luet. Itsellänikin oli vastaava nousukiito menossa, kunnes tajusin onnellisuuden, tuon tarinan myötä. Elämäni merkityksellisimpiä oivalluksia.
Tiedän kaikki vastaavat omat summani, mutta aloitus oli niin omahyväinen etten halua paljastaa. Aikamoinen humblebragi, vastaa jotain teinitytön hyi-kun-oon-ruma-selfiestä jossain instagramissa. Kyllähän nyt sokeakin tai ihan taloustaidoton tillukka ymmärtää että noilla luvuilla on ihan karmean etuoikeutettu.
ceccalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme molemmat lääkäreitä, päivätyö lääkäriasema, ikää 34 ja 36 v.Jes, kiitos ja kiva kuulla! :) Teillä palkat hyvät ja turvattu asema työmarkkinoilla. Minkälainen sijoitusstrategia teillä muuten on/on ollut?
Lepsu 😂.
Enemmän on hankittu kaunista (Artek, Tynell, suomalaista taidelasia jne.) vakuutusarvo suhteellisen hurja.
Lapsille sijoitettu, saavat aikanaan perinnöt sekä minun, että isänsä puolelta, siirrämme siis heille. Mökki on perintö mummoltani.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaikki vastaavat omat summani, mutta aloitus oli niin omahyväinen etten halua paljastaa. Aikamoinen humblebragi, vastaa jotain teinitytön hyi-kun-oon-ruma-selfiestä jossain instagramissa. Kyllähän nyt sokeakin tai ihan taloustaidoton tillukka ymmärtää että noilla luvuilla on ihan karmean etuoikeutettu.
Ok, kiitos kommentista ja ikävää, että aloitus ei ollut sinulle oikean tyylinen. Ihmiset olemme hyvin erilaisia... niin, ja mikä on sitten etuoikeutettua ja mikä vain ansaittua ja suhteessa mihinkin ja kenenkin määräämänä...? kaikki on aika suhteellista ja jaamme hyvin erilaisia representaatioita asioista. Sekin on tosi mielenkiintoista. Itse haluan sparrailla ja aika kasvuorientoitunut olen (niin mentaalisissa -kuin talousasioissa).
Vierailija kirjoitti:
ceccalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme molemmat lääkäreitä, päivätyö lääkäriasema, ikää 34 ja 36 v.Jes, kiitos ja kiva kuulla! :) Teillä palkat hyvät ja turvattu asema työmarkkinoilla. Minkälainen sijoitusstrategia teillä muuten on/on ollut?
Lepsu 😂.
Enemmän on hankittu kaunista (Artek, Tynell, suomalaista taidelasia jne.) vakuutusarvo suhteellisen hurja.
Lapsille sijoitettu, saavat aikanaan perinnöt sekä minun, että isänsä puolelta, siirrämme siis heille. Mökki on perintö mummoltani.
Mietin, että täällä siis pakerretaan hommia lasten perinnön vuoksi? Kyllä jokainen sukupolvi saa tienata rahansa ihan itse, kun ovat työikäisiä. Vaikka mahdollisuus onkin, en kyllä lasteni perintöä varten täällä elele. Ahkeria lapsia onkin kasvanut ja ilolla katson heidän toteutuvia suunnitelmiaan. Jokaisella oma unelmansa, eikä kyllä kenelläkään miljoonatalo.
Mitä jos googlettaisit, paljonko suomalaisilla on keskimäärin varakkuutta ja tekisit siitä omat johtopäätöksesi? Mielestäni taloudellinen tilanteesi on varsinkin ikäiseksesi erittäin hyvä, tosin mikään älyttömän hyväosainen et ole. Itselläni on ikää 44 v ja omaisuus (en jaksa eritellä, missä se on kiinni) noin 100 000 e. Eli ymmärtääkseni ihan keskivertotyyppi, ei varakas muttei ihan tyhjätaskukaan. Ero, vuokra-asunto
lapset (joihin panostan toki mielelläni) ja tyttöystävän siivoojanammatti takaavat etten juuri rikastu kohtuullisesta palkastani huolimatta, mutta elämä on ihan hyvää.
Vierailija kirjoitti:
ceccalie kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lepsu 😂.
Lepsuiluun ehkä varaakin, eikö vaan, ei merkittävää tarkkuustarvetta? 😊 Kotimainen laatu kuulostaa ihanalta! Meillä ei mitään megahankintoja ole tehty. Toki keskimääräistä laadukkaampaa ja hyvin harkitusti, mutta ei Artekia täällä. Kauniita ovat 👍 Lapsille sijoittelu kuulostaa tosi fiksulta, kannatan!
Minun mielestäni olet elämässäsi oikein hyvässä pisteessä ja taloudellinen tilanteesi on hyvä. Minun mielestäni kaikista tärkeintä kuitenkin on, jos olet elämääsi itse tyytyväinen ja onnellinen esimerkiksi siitä elintasosta jota pystyt tuolla palkalla ylläpitämään.
Tekisikö muutama satanen/tonni lisää bruttopalkkaa sinut onnellisemmaksi?