Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paula elää 1200 eurolla kuukaudessa: ”Ihmeen vähällä sitä ihminen pärjää”

Vierailija
22.02.2015 |

Itkosen eläketulot koostuvat työeläkkeestä, pienestä kansaneläkkeestä, asumistuesta ja hoitotuesta. Bruttona noin 1 200 euron eläketuloilla ei juhlita, vaikka köyhyysraja juuri ja juuri ylittyy.

– Kun maksan ensin kaikki pakolliset menot, vuokran, kotipalvelun, sähkön ja siivouksen, käteen jää noin 300 euroa kuukaudessa. Sen pitää riittää ruokaan ja lääkkeisiin, ja ne ovat kalliita. Kaikesta muusta pitää tinkiä. 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424058582040.html?pos=ok-nln

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan enskuulle 250e

Vierailija
2/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää 20 euroa kuussa käteen sillä saa 20 hernekettopurkkiA ja vettä saa kraanasta. Hyvin pärjään ihme valitusta ihmisillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jää käteen juurikin 1300 euroa kuussa verojen jälkeen. Siitä maksan omistusasunnon vastikkeen ja lyhennyksen, jotka tekevät yhteensä melkein 400 euroa, ja loput jää laskuihin, bensaan ja ruokaan sun muihin. Hyvin olen pärjäillyt jo vuosia, ja välillä matkustelenkin. 

Vierailija
4/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 18:38"]Minulla jää 20 euroa kuussa käteen sillä saa 20 hernekettopurkkiA ja vettä saa kraanasta. Hyvin pärjään ihme valitusta ihmisillä
[/quote]

Minä teen hernekeiton itse ja pärjään puolet vähemmällä kuin sinä. Jos saisin 300€ kuussa tekisin joka kuu shoppailureissun Pariisiin ja saisin pari kymppiä vielä säästöön.

Vierailija
5/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa aikuiset lapset ja lapsenlapset, myös me kaikki olemme vanhemmistamme vastuussa ja heidän hyvinvoinnistaan. Vaikka isovanhemmat ei auttais tai olis auttaneet pienten lasten kanssa niin meidät omat lapset ovat hoitaneet ja aikuisiksi kasvattaneet. Meillä on vastuumme myös heihin, käykää kylässä, soitelkaa, kyselkää vointia ja auttakaa kodinaskareissa, jotka apua tarvitsevat. Kiitos.

Vierailija
6/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin toivottavasti silmiäavaava tositarina niille, jotka täälläkin isoon ääneen julistavat, kuinka töihin "ei kannata" mennä alle 2000e kuukausipalkalla. Paulan 1200e kuukausituloon sisältyy myös työeläke, jota ei työttömälle kerry lainkaan.

Vierailija
7/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:49"]

Täh. Hyvinhän tota rahaa jää safkaan. Mä eläisin herroiksi jo tolla käteen jäävällä summalla. T. Laskujen jälkeen 75€ ruoka ja lääkerahaa kuukaudeksi, opiskelija.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, minkälaista ruokaa syöt kun siihen on budjetti vain 2,5€/päivä? Ainakaan maksullista opiskelijalounasta et taida syödä, sillä ainakin meidän yliopiston ruokalassa se maksaa 2,6€ eli yli budjettisi. Vai saatko kuitenkin jostain ilmaista ruokaa, esim. vanhemmilta, koulusta tms.?

[/quote]

OT, mutta meidän AMKin opiskelijaravintolassa ateria maksoi ainakin muutama vuosi sitten 1,40e sisältäen lämpimän ruoan, salaatin, leivän ja juoman. Leipää ja juomaa ei ollut rajoitettu (kun esim. yliopiston ravintoloissa ateriaan kuului 1 lasi maitoa) ja ruokaa ja salaattia sai ottaa niin paljon kuin lautaselle mahtui.

Vierailija
8/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä ollut piakkoin 40 vuotta -akateeminen - ja eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa käteen. Ja siinä tilanteessa mua ei tämä sossuyhteiskunta auta lainkaan. Olisi parempi ollut koisia kotona se 40 vuotta. Sama lopputulos taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna.

Vierailija
9/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 19:00"]Olen töissä ollut piakkoin 40 vuotta -akateeminen - ja eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa käteen. Ja siinä tilanteessa mua ei tämä sossuyhteiskunta auta lainkaan. Olisi parempi ollut koisia kotona se 40 vuotta. Sama lopputulos taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna.
[/quote]

Aloituksessa oli kyse 1200€ BRUTTOeläkkeestä

Vierailija
10/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama bruttona. Olen kokopäivätyössä.

Mitähän se mun eläke mahtaa olla..?!!

Sillä on vaan pärjättävä.

Vierailija
11/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää säästöjä, kun ostaa elintarvikkeita, lisäravinteita ja kosmetiikkaa täältä:

http://www.iherb.com?rcode=GPN777

Vierailija
12/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää kuusihenkisen perheen pärjätä nettosummalla 2700€ kuussa. Tiukkaa tekee.

Vierailija
13/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jopa takuueläkettä ja asumistukea saavan eläkeläisen tulot ovat yleensä sitä tasoa, että ylittyy reippaasti toimeentulotuen normit, joten lääkkeet ja sähkö maksetaan itse.

Sitä paitsi Suomessa on lääkekuluilla katto, esimerkiksi insuliinin / sokeritaudin hoitoon määrätyt lääkkeet saa omavastuun hinnalla 3 e / 3 kk / lääke, muistuttaa tuo sohvalla makaileva apteekkari.

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:49"]Täh. Hyvinhän tota rahaa jää safkaan. Mä eläisin herroiksi jo tolla käteen jäävällä summalla. T. Laskujen jälkeen 75€ ruoka ja lääkerahaa kuukaudeksi, opiskelija. [/quote] Pää pois perseestä nyt! Olet nuori ja terve, et taida ymmärtää mitä lääkkeet maksavat vanhuksilla.

[/quote]

Miksi ei voi hakea toimeentulotukea? Veikkaan, että hänellä on omaisuutta joka estää tuen saannin. Muutoinhan hän saisi sähkön ja lääkkeet ilmaiseksi. ;)

[/quote]

Vierailija
14/126 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fakta on se että pk-seudulla ei helposti tule toimeen tonnilla kuussa. Vaan on meitä paljon eläkeläisiä joiden on tultava ja jotka emme hae/saa mitään avustuksia.

Itse asun vanhassa ok-talossa, ei velkaa onneksi. Menot normaalit, sähkö, vesi, öljy, polttimen huollot, roskamaksut, kiinteistövero, kiinteistö+irtaimistovakuutus, koiran vakuutus, auton vakuutus+bensat, tietsikka, puhelin..kolme lääkettä, onneksi sain ostettua säästöillä täysin uuden auton mutta bensaa ostan vain kerran kuussa noin 60e jos en pidemmälle ajele. Syön hyvin, kaiken ruuan teen itse ja leivon, pakkanen on täysi., tupakoin ja viiniäkin on onneksi varastossa. On vaatetta vanhoilta ajoilta muuten ostan kirpparilta paitsi alusvaatteet uudet. Kampaajalla enkä hammaslääkärissä käy koskaan, meikitkin alkavat olla vanhoja! Muuten pärjää mutta yllätykset ovat huono juttu vaikka öljypoltin tai vesijohto leviää, tai pesukone, jääkaappi, liesi, lahoaa. Olen tyytyväinen, en vaihtaisi osaa sellaisen kanssa joka saa saman tonnin käteen kuussa ja maksaa vuokraa 800e, miten hän voi elää omillaan?

Vierailija
15/126 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatkko! Miten lääkkeisiin voi Kelan korvauksen jälkeen mennä 100 € /kk? Suomessa on lääkekatto. Kun lääkeostot vuoden aikana ylittävät n 610€, maksaa lääke jatkossa n 1,50 €/kpl. Luulisi, että astmaatikko käyttää lääkkeitä, joista saa Kela-korvauksen.

Työskentelen vanhustenhoidossa enkä tiedän ketään, joka maksaisi joka kuukausi noin paljon lääkkeistä koko vuoden ajan.

Vierailija
16/126 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla ei ole pakko olla vakuutusta tai onko pakko olla edes koiraa, jos rahat on tosi tiukilla. Meillä meni viime vuonna koirsamme rahaa n 160 €/kk.

T. Hyvätuloinen

Vierailija
17/126 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija itkisi ilosta tuosta rahasummasta. Vuokra 600 euroa, opiskelija-asuntoja kun ei riitä kaikille eikä kaupungin kämppää saa ilman suhteita (olen jonottanut jo monta vuotta). Pahimmillaan on tullut pelkästään lääkärilaskua 100 euroa viikossa, tämä siis ihan julkisella puolella koska erikoissairaanhoito ja päivystys maksaa. Kalliit lääkkeet siihen vielä päälle. Tappaisin itseni, jos ei olisi sukua joiden vuoksi yritän sinnitellä päivästä toiseen. On muuten ihan hirveän nöyryyttävää lainata rahaa kavereilta, kun ei ole muuten varaa syödä tai ostaa lääkkeitä. 

Älkää hyvän tähden kadehtiko opiskelijoita. Itse en tule koskaan paranemaan sairaudestani, olen ilman omaa syytä sairastunut parikymppisenä ja tämän kanssa joudun elämään koko loppuelämäni. Opintolainaa tällä hetkellä 20 000 euroa. Jos olisin työtön tai sossupummi, niin lääkärilaskuni ja lääkkeeni sentään maksettaisiin, nyt olen yhteyskunnan hylkäämä pohjaroskajoukkoa, jota kukaan ei auta. Ei edes sossu tai suku. 

Vierailija
18/126 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:20"]Jaa. Eikös vanhustenhoito ole nykyisin bisnestä?

Isäni on kunnallisessa Palvelutalossa Vuokraan. Sähköön. Ateriapakettiin. Lääkkeisiin ja tarvikkeisiin mm.Vaipat menee n. 1200e kuussa.

[/quote]

Kansanterveyslain mukaisesti isäsi kuuluu saada/saa vaipat ilmaiseksi kunnalta.

Vierailija
19/126 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin määräämien lääkkeiden lääkekatto on 600 euroa vuodessa jos se ylittyy ei tarvitse maksaa mitään.

Itselläni katto täyttyy yleensä elo-syyskuussa.

Onneksi omat vanhempani ovat virkeitä ja toimeliaita, vaikka heillä on sairauksiakin. Tekevät ruokansa itse, pesevät pyykkinsä, tekevät lumityöt, hoitavat siivoukset. Ikää heillä on yli 80-vuotta. Äiti paistaa ruisleivät itse ja leipoo mitä tarvitsevat.

Ikänsä ovat tottuneet töitä tekemään ja eivät valita mistään.

Kumpikin on käynyt isot leikkaukset läpi. Sydänleikkaus, lonkka, polvi yms. Ostopalveluja eivät ole silloinkaan tarvinneet.

Täytyy olla todella kiitollinen että asiat on meillä näin hyvin.

Vierailija
20/126 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 02:49"]

Astmaatkko! Miten lääkkeisiin voi Kelan korvauksen jälkeen mennä 100 € /kk? Suomessa on lääkekatto. Kun lääkeostot vuoden aikana ylittävät n 610€, maksaa lääke jatkossa n 1,50 €/kpl. Luulisi, että astmaatikko käyttää lääkkeitä, joista saa Kela-korvauksen. Työskentelen vanhustenhoidossa enkä tiedän ketään, joka maksaisi joka kuukausi noin paljon lääkkeistä koko vuoden ajan.

[/quote]

Kela poistaa korvaavuuksia lääkkeistä kovaa tahtia. Osasta lääkkeistä ei nykyään saa enää mitään korvauksia, eikä ne siten kasvata edes maksukattoa. Ovelaa Kelalta, eikä kansa tajua mitään.

Meillä menee lapsen lääkkeisiin kuukaudessa 200 euroa, joista Kela toki korvaa epilepsialääkkeet siten että joudumme maksamaan vaan sen 3 euroa/kerta. Muista lapsen tarvitsemista lääkkeistä Kela ei sitten korvaakaan yhtään mitään, vaikka ovat lapselleni todella tärkeitä elämänlaadun kannalta. 

Muualla maailmassa sairasvakuutus korvaisi kaikki lapseni lääkkeet, Suomi ei todellakaan ole enää mikään hyvinvointivaltio. Toki yksityinen vakuutus korvaisi kaikki lääkkeet, mutta Suomen terveydenhoito oli aikoinaan sellainen että ihmiset luottivat saavansa maksamilleen sairasvakuutusmaksuille vastinetta. Yksityistä vakuutusta ei enää saa, kun sairaus on todettu ja Kela vaan huonontaa korvaavuuksiaan. Julmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi