Säästääkö siinä rahaa jos ryhtyy kasvissyöjäksi? Siis kaupan ruokalaskuissa?
Kommentit (16)
Sehän riippuu siitä, mitä olet ostanut ennen sitä ja mitä ostat sen jälkeen. Seuraa omia menojasi.
Vertaile kilohintoja.
Paljonko maksaa kilo kotimaisia herneitä? Paljonko maksaa kilo jauhelihaa tai broilerin koipireisiä?
Mitä maksaa kilo kaurahiutaleita? Mitä maksaa kilo katkarapuja?
Edullisuus riippuu omista ruokailutottumuksista ennen ja jälkeen. Molemmilla ruokavaloilla voi syödä mys hyvin kalliisti.
Minä olen säästänyt. En käytä "lihankorvikkeita" kuin harvoin. Eikä ole pakko ostaa mitään soijanakkeja tms vaan esim kasvispullat ja ranskalaiset on huippuhyviä jos pikaruokaa kaipaa
Kasvispullat ovat paljon kalliimpia kuin lihapullat. Lähemmäs 10 euroa kilo siinä missä lihapullia saa 3 eurolla kilo.
Sama pätee lähes kaikkiin muihinkin vegaanivaihtoehtoihin. Ei ole halpaa pelastaa maapallo.
Itse ainakin säästin. Tein ruoiksi esim. kasvistajineja (marokkolaisia kasvispatoja), linssikeittoa, chili sin carnea, intialaisia kasviscurryja, sienirisottoa, täytettyjä munakoisoja/paprikoita/kesäkurpitsoita jne. Kasvissyönti on halpaa kun tekee rehellistä kasvisruokaa. Monissa maailmankeittiöissä on hyviä esimerkkejä (intia, bangladesh, marokko, meksiko omia suosikkejani).
Jos taasen tekee samoja ruokia kuin ennen, ja korvaa kaikki lihat kaikenmaailman epälihoilla ja tekotuotteilla, niin varmasti tulee kalliimmaksi kuin lihansyönti. Vrt. halvin jauheliha vaihtuu johonkin epälihakevegetrendituotteeseen. Tai halvat kanapihvit joksikin ylimarkkinoiduksi maustetuksi soijahärkistempehpuristelevyksi. Kierrän itse nuo epäruokahyllyt kaukaa. Proteiininlähteenä usein pavut, linssit, pähkinät, juusto, munat.
Vierailija kirjoitti:
Kasvispullat ovat paljon kalliimpia kuin lihapullat. Lähemmäs 10 euroa kilo siinä missä lihapullia saa 3 eurolla kilo.
Sama pätee lähes kaikkiin muihinkin vegaanivaihtoehtoihin. Ei ole halpaa pelastaa maapallo.
Mihin perustuu väitteesi, että kasvispullat ovat kalliimpia kuin lihapullat. Sehän riippuu ihan siitä, mistä kasviksista pullansa tekee.
Minusta on halvempaa. Kasvissyöjänä muutenkin hinku syödä kaikenlaista roskaa vähenee jos tekee pääosin ruoan itse. Kahdella eurolla saa neljä mustapapupihviä jos nyt ruvetaan pikaruoasta puhumaan. Siinä on ainekset pariin aterian yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu väitteesi, että kasvispullat ovat kalliimpia kuin lihapullat. Sehän riippuu ihan siitä, mistä kasviksista pullansa tekee.
Mene kauppaan ja katso hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollainen kasvissyönti tulee kalliiksi ja usein myös pahanmakuiseksi. Ei kannata ostaa mitään kalliita teollisia kasvispullia, vaan marssia papuhyllylle ottamaan purkki kikherneitä ja pyöräyttää omat falafelit. Kasvispullat saa aikaan myös pieneksi silputuista ja paistetusta herkkusienistä ja sipulista. Alla resepti.
https://www.allrecipes.com/recipe/232908/chef-johns-meatless-meatballs/
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin säästin. Tein ruoiksi esim. kasvistajineja (marokkolaisia kasvispatoja), linssikeittoa, chili sin carnea, intialaisia kasviscurryja, sienirisottoa, täytettyjä munakoisoja/paprikoita/kesäkurpitsoita jne. Kasvissyönti on halpaa kun tekee rehellistä kasvisruokaa. Monissa maailmankeittiöissä on hyviä esimerkkejä (intia, bangladesh, marokko, meksiko omia suosikkejani).
Jos taasen tekee samoja ruokia kuin ennen, ja korvaa kaikki lihat kaikenmaailman epälihoilla ja tekotuotteilla, niin varmasti tulee kalliimmaksi kuin lihansyönti. Vrt. halvin jauheliha vaihtuu johonkin epälihakevegetrendituotteeseen. Tai halvat kanapihvit joksikin ylimarkkinoiduksi maustetuksi soijahärkistempehpuristelevyksi. Kierrän itse nuo epäruokahyllyt kaukaa. Proteiininlähteenä usein pavut, linssit, pähkinät, juusto, munat.
Sama juttu. Mutta usein kuvitellaan, että kasvissyönti on juuri tuota että ostetaan noita kaikenlaisia epälihoja ja syödään kalliita kasviseineksiä. Itse tykkään noista samoista proteiininlähteistä kuin kyseinen kirjoittaja, ja käytän paljon herneitä ruoanlaitossa, teen esim. herne- tai kikhernepihvejä.
Itsellä tulee paljon enemmän ruokahävikkiä nimenomaan kasvikunnan tuotteista. Nytkin on jääkaapissa vaikka mitä nahistumassa ja todennäköisesti päätyy roskiin. Liha on helppo valmistaa ja pakastaa. Kaikki rehut eivät tätä siedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kauppaan ja katso hintoja.
No halvin jauheliha taisi olla jotain 6 euroa kilo ja kikherneiden hinta 3,27 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Mutta usein kuvitellaan, että kasvissyönti on juuri tuota että ostetaan noita kaikenlaisia epälihoja ja syödään kalliita kasviseineksiä. Itse tykkään noista samoista proteiininlähteistä kuin kyseinen kirjoittaja, ja käytän paljon herneitä ruoanlaitossa, teen esim. herne- tai kikhernepihvejä.
Itseäni nauratti ruokakauppani mainos noille kasviseinestuotteille. Sloganina oli joku "nyt on helppoa ja halpaa aloittaa kasvissyönti!". Samalla kun myyvät tasan tarkkaan niitä samoja papuja, kikherneitä, herkkusieniä, portobelloja, kaikkia vihanneksia, tofua, tempeh'ä, tomaattimurskaa, tortillankuoria, kuskusta, pastaa, nuudeleita jne. jne. jne. kuin aina ennenkin. Ei tullut ostettua eineksiä tuollakaan kertaa.
Kasvissyönnistä on joku outo mielikuva että kaikki kasvisruoka maistuu ja näyttää just siltä 80-luvun soijanakilta, tai pitää ainakin olla joku kallis ja teollisesti tuotettu eines Korvamaan jotain Puuttuvaa. Aina tuntuu unohtuvan että jopa sipsit ja kalja on kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo hintataso noin, jos ostaa niitä pierupullia, ihan sama onko kasviksia vai lihapullia tms, haisee pierulle kaikki.
Jos tekee itse, niin silloin kääntyy samantien kasvispullien eduksi hinta. Jo se, että lsiää tavalliseen lihamureketaikinaan kasviksia, alentaa annoshintaa, vaikkei kokonaan lihasta luovukaan.
Mutta mikä mauste/lisäaine/kaasu saa ton järkyttävän hajun aikaan noissa eineksissä?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee paljon enemmän ruokahävikkiä nimenomaan kasvikunnan tuotteista. Nytkin on jääkaapissa vaikka mitä nahistumassa ja todennäköisesti päätyy roskiin. Liha on helppo valmistaa ja pakastaa. Kaikki rehut eivät tätä siedä.
Eikö tuossa ole enemmän ongelmana ruokasuunnittelun puute? Jos aiot viikolla kokata chili sin carnen, sienirisoton ja aubergine parmegianan, niin ostat kerralla säilyketomaatit, kuivapavut, säilykemaissin, sipulit, valkosipulin, herkkusienet, rucolan, tomaatit, munakoiso ja basilika. Jätä kauppaan kaikki muu. Ja ruokasuunnittelet niin että ekaksi kokkaat vähiten säilyvät ainekset, esim. ma-ti sienirisotto, ke-to parmegiana, perjantain mättönä chili sin carne nachojen päällä.
Bonuksena jos ketjutat aineksia niin että samasta raaka-aineesta saat kaksi eri ruokaa, esim. herkkusienikiposta puolet sienirisottoon, ja toinen puolikas pizzan päälle/kasvispataan/munakkaaseen/pastakastikkeeseen.
Perimmäisenä kysymyksenä, miksi edes ostat tarvikkeita joita et ole edes ajatellut syödä?
Säästää kyllä. Liha on kallista.