Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkelaskut ahdistaaaa!

Vierailija
21.02.2015 |

Olen toisen vuoden lähihoitaja opiskelija ja pian olisi hoidon ja huolenpidon harjoittelu, ja lääkelaskut tulisi olla läpi ennen sitä. Olen yrittänyt tenttiä niitä kolmisen kertaa, ei ole mennyt läpi. Tässä alkaa olla viime hetket käsillä ja paniikki iskee. En vaan ymmärrä miten tollaset ei vaan mene mun kalloon. Olen niin pettyny itteeni ja petän samalla muut. Monet pitää mua ahkerana ja tunnollisena oppilaana, josta tulee vielä hyvä lähihoitaja, mutta pahoin pelkään että karu totuus paljastuu vielä, jos en työharjoitteluun pääse. Ensiviikolla olisi tarkoitus mennä taas tukiopetukseen ja tenttiä se koe neljännen kerran.

Mua oikeesti pelottaa ja ahdistaa ja huolettaa. En vaan ymmärrä miksen opi vaikka kuinka yritän. Onko kellään ollu samanlaista tilannetta tai onko jollain antaa vinkkejä tms?

Kaikki vinkit tervetulleita. Kiitos

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen lisää.. Itse käytän laskuissani yleensä verrantoa (helppoa ku heinänteko, opettele sekin) tai sitten ihan päättelen ja jatkan päättelyä niin kauan, että saan vastauksen. Esim. 20ml:ssa 10mg vaikuttavaa ainetta, 10ml:ssa 5mg, 5ml:ssa 2,5mg, jne...

Vierailija
42/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 21:06"]

Ja sitten siellä työelämässä: tuplatarkista työkaverilla aina, jos olet vähänkään väsynyt, epävarma tai liian kiireinen. Ja tuplatarkistuta muutenkin, varsinkin yövuoroissa.

Kuuntele järjen ääntä: jos olet avaamassa jo toista lasiampullillista lääkettä yhden ja saman potilaan ruiskuun, olet luultavasti ihan pihalla. Peruuta. Mieti, laske. Älä koskaan esitä, että tietäisit mitä teet, silloin kun et tiedä.

Sama pätee kokonaiseen muksilliseen mikstuuraa. Ihan oikeastiko diapamia annosteltaisiin deseinä, mukillisina, useana ruokalusikallisena? Eijei, mieti taas ja laske uudelleen.

Eksyvä ei tietä kysy, muista se. Se ei ole tyhmä, joka kysyy vaikka kolme kertaa samaa asiaa, kun ei vaan uppoa tajuntaan. Se on tyhmä, joka jättää yhden ratkaisevan kerran kysymättä silkkaa ylpeyttään ati häpeäänsä. Kyse on ihmishengistä, ei maton alle lakaistavista pikku lipsahduksista.

sh vuodelta -97

[/quote]

Siis olisiko hyvä, että tuollainen tuplatarkistus olisi aivan pakollista: ensinnäkin että ko. toimija itse tarkistaisi omat laskelmansa, toimensa ja sitten vielä niin, että työkaveri tarkistaisi ne?

Juttelin kerran erään vanhan farmaseutin kanssa. En enää paljon muista tuosta keskustelusta, mutta moninkertainen tarkistaminen jäi mieleen. Jotenkin niin, että kun tehtiin vaikka jotain lääkettä, oli kolme tarkistusta aina, että kaikki meni oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 13:21"]Ensi viikolla menossa isoon toimenpiteeseen ja osastolle. Tähän asti on jännittänyt, nyt alkoi pelottaa. Kuka ja millä taidoilla lääkitsee leikkauksen jälkeen?
[/quote]
Lääkäri määrää lääkkeet ja niiden määrän, joskus hoitaja yleensä sairaalassa sairaanhoitaja ehkä arvioi tarvittavana määrätyn lääkkeen tarpeellisuuden, jakaa määrätyt lääkkeet annoskuppeihin, vetää esim. tarvittavan lääkkeen ruiskuun ja antaa sen oikein. Lääkelaskentaa koko prosessissa tarvitsee lähinnä lääkäri jos siksi ei lasketa annostelua jossa esim. oikea määrä tabletteja lasketaan annokseen (se ei kovin vaativaa ole koska normaalisti annoksessa on ehkä 1-3 tbl samaa lääkettä eli hoitaja selviää hyvin kun osaa laskea esim. kymmeneen).

Vierailija
44/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:00"]Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on.
[/quote]

Se, että jotkut nyt vaan ovat huonompia matikassa varmasti lämmittää väärän lääkeannoksen takia kuolleen omaisia :D Kaikki ei sovellu kaikille aloille, jos matikka ei suju, niin sitten tehdään sellaisia töitä missä sitä ei tarvita.
[/quote]

Mitä lääkettä lähihoitaja edes antaa?
[/quote]

Meidän työpaikalla kaikkia eli ihan samoja kuin sh:kin. Eniten käytössä psyykelääkkeet. Olen töissä psykiatrisella.

Vierailija
45/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laita Youtubeen pyörimään opetusvideoita. Mä kuuntelin noita ja kertasin laskuja yhä uudelleen. Läpi meni. Lääkelaskujen kanssa joutuu tekemisiin jatkuvasti työpaikalla. Itse olen kotihoidossa, ja muutaman vuoden välein joudutaan antamaan näytöt osaamisesta. Sulla on nyt hyvä tilaisuus jänkätä noita päähäsi. Kannattaa muistaa että laskut ovat hyvin samantyyppisiä. Sanallisissa tehtävissä on ehkä hieman eri kysymyksenasettelu, mutta muuten laskut ovat niitä samoja peruslaskuja. Eli sisälukutaitoa tarvitaan ensimmäisenä! 

Ja jo joutaa länkytys noista lähärien lääkeluvista. Kotihoidossa saa näyttöjen myötä tehdä mitä osaa. Pistän ihon alle, lihakseen, jaan Marevania ja huumelääkkeitä, teen apteekkitilauksia ja vaikka mitä. Kotihoito taitaakin olla kenttä, jossa lähäri saa toteuttaa osaamistaan hyvin laajasti. En tiedä miten sairaaloissa toimitaan, mutta kotihoidossa ainakin näin. Jos mokailee, voidaan lääkeluvat ottaa pois - niin sairaan- kuin lähihoitajiltakin. Kaikki joutuu näytöt tekemään. 

Vierailija
46/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:42"]

Hoitajien pääsykoevaatimuksiin tulee ehdottomasti lisätä matematiikan taitojen testausta. On hyvin huolestuttavaa, jos kerto- ja jakolaskut eivät ole hoitajilla selviä. prosenttilaskuista puhumattakaan. Meistä kuka tahansa saattaa joutua sairaalahoitoon ja on kyettävä luottamaan siihen, saako lääkeainetta oikeat määrät oikeassa muodossa.

[/quote]

nykyiseen lähihoitajakoulutukseen on lisätty lääkelaskentaa runsaasti. Näin ainakin meillä sairaanhoito-huolenpidon koulutushjelmassa. 

Vierailija
47/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa, että hoitajilta vaaditaan lääkkeensekoittamiskykyä, kun se ei näköjään teille ole pässin lihaa. Pelottaa todella, että hups oho, sulle nyt tuli väärä annostus, sori.

Vierailija
48/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä samalla palstalla olen lukenut kuinka lähäri pystyisi tekemään tk-lääkärinkin hommat kun eihän niissä ole paljon mitään eroa! :D

Kuitenkin yskänlääkkeen annoksen laskeminenkin näyttää olevan joillekin epätoivoista...

Vierailija
49/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskut ovat ihan tavattoman helppoja! Äitini opetti ennen lähihoitajia ja sairaanhoitajia, ja antoi minun (ala- ja yläasteikäisenä) tarkastaa ja tehdä hänen laatimansa lääkelaskukokeet ennen kuin ne menivät opiskelijoiden tehtäväksi. Sain poikkeuksetta kaikki oikein! Jos 12-13-vuotiaskin osaa moiset laskut niin kyllä alan opiskelijankin pitäisi päästä kokeesta läpi heittämällä. Kysymykset ovat mallia peruskertolasku, terve järki ja yksikkömuunnokset. Liuoksien vahvuuksienkaan ei pitäisi olla ylivoimaisia.

Vierailija
50/54 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihi aloittaja täällä! Tänään meni tentti viimein läpi! :)

Vierailija
51/54 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:53"]

Hihi aloittaja täällä! Tänään meni tentti viimein läpi! :)

[/quote]

Onnea läpäisystä ! :) ja tsemppiä opintoihin muutenkin 

Vierailija
52/54 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon sh, suoritin just iv-luvat (aiemmassa työpaikassa psyk.puolella niitä ei tarvinnut) ja tentin lääkelaskut olivat tyyliä: Potilaalle määrätään Burana 400 mg x 3. Paketissa on 100 tbl. Kuinka monta päivää tabletit kestävät? Mikä on potilaan vuorokaudessa saama milligrammamäärä? Eli ei kovin vaikeeta... Ainut lasku jossa jouduin vähän funtsimaan oli joku iv-liuoslasku jossa joutui pitoisuuksia laskemaan, mut sekin meni päättelemällä. Hoitajat tekee lääkelaskujen suhteen kyllä kärpäsestä härkäsen, ala-asteen matikkaa, Pekalla on kolme omenaa.........

Vierailija
53/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:32"]Minua pelottaa, että hoitajilta vaaditaan lääkkeensekoittamiskykyä, kun se ei näköjään teille ole pässin lihaa. Pelottaa todella, että hups oho, sulle nyt tuli väärä annostus, sori.
[/quote]
Misssä sitä vaaditaa... paitsi siis ehkä tentissä?

Käytännössä vaaditaan sitä että tiedät miten jaetaan lääke kun lääkekortissa lukee 20 mg *2 tai että osaat pistää insuliini kynällä jollekin ehkä 7 ky ja toiselle ehkä 32 ky jne.

Vierailija
54/54 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion matikan, silti lähärin ja sairaanhoitajan lääkelaskut aiheuttaa harmaita hiuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi