Lääkelaskut ahdistaaaa!
Olen toisen vuoden lähihoitaja opiskelija ja pian olisi hoidon ja huolenpidon harjoittelu, ja lääkelaskut tulisi olla läpi ennen sitä. Olen yrittänyt tenttiä niitä kolmisen kertaa, ei ole mennyt läpi. Tässä alkaa olla viime hetket käsillä ja paniikki iskee. En vaan ymmärrä miten tollaset ei vaan mene mun kalloon. Olen niin pettyny itteeni ja petän samalla muut. Monet pitää mua ahkerana ja tunnollisena oppilaana, josta tulee vielä hyvä lähihoitaja, mutta pahoin pelkään että karu totuus paljastuu vielä, jos en työharjoitteluun pääse. Ensiviikolla olisi tarkoitus mennä taas tukiopetukseen ja tenttiä se koe neljännen kerran.
Mua oikeesti pelottaa ja ahdistaa ja huolettaa. En vaan ymmärrä miksen opi vaikka kuinka yritän. Onko kellään ollu samanlaista tilannetta tai onko jollain antaa vinkkejä tms?
Kaikki vinkit tervetulleita. Kiitos
Kommentit (54)
Lähihoitajan lääkelaskut on niin helppoja ja yksinkertaisia, että jos ei niistä selviä ilman useita uusintoja ja tuntien tukiopetusta, kannattaa vaihtaa alaa. Lähihoitajan työ on vastuullista hommaa ja vaikka heitä tyhminä pidetäänkin, ei se homma sovi ihmiselle, joka ei edes niistä laskuista selviä. Se ei ole sen monimutkaisempaa kuin tavallinen kotitalousmatikka - jos tuplaan jauhelihan määrän, miten paljon muita aineita tulee. Toki mittayksiköt ovat eri.
Yritä tsepata itseäsi henkisesti. Harjoittele paljon.
En tiedä miten se eroaa omista lääkelaskuistani (sh&th-opinnot), mutta eivät ne meilläkään mitään ydinfysiikkaa olleet. Luultavasti pyöritellään ihan perussettiä. Opettelet kaavat ja kertailet menneiden koekysymysten perusteella. Kyllä ne siitä menevät.
En ymmärrä tuota, että saa yrittää vaikka sen sata kertaa kunnes se menee vahingossa oikein. Kentällä tällainen hoitaja on kuitenkin aina riski. Nuo laskut ovat vielä niin onnettoman helppoja.
Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on.
No eikös ne lääkelaskut ole perinteisesti ennekin tehty täällä palstalla kun lähäriopiskelijoiden oma järki ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:00"]Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on.
[/quote]
Se, että jotkut nyt vaan ovat huonompia matikassa varmasti lämmittää väärän lääkeannoksen takia kuolleen omaisia :D Kaikki ei sovellu kaikille aloille, jos matikka ei suju, niin sitten tehdään sellaisia töitä missä sitä ei tarvita.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:00"]Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on.
[/quote]
Se, että jotkut nyt vaan ovat huonompia matikassa varmasti lämmittää väärän lääkeannoksen takia kuolleen omaisia :D Kaikki ei sovellu kaikille aloille, jos matikka ei suju, niin sitten tehdään sellaisia töitä missä sitä ei tarvita.
[/quote]
Mitä lääkettä lähihoitaja edes antaa?
En ole hoitoalalla, enkä tunne vaatimuksia. Mietin tilannettasi. Onko kuitenkin niin, että kokeessa on aivan tietyntyyppisiä laskutehtäviä? Jos niin on, sitkeällä harjoittelulla voit varmasti päästä läpi. Suuri apu olisi, jos sinulla olisi kärsivällinen ja selkeä opettaja vastaamassa jokaiseen kysymykseen, joka sinulle harjoituslaskuista nousee. Olen aivan varma, että oikein selitettyinä ymmärrät peruslaskut.
Sitten kun valmistut, voit varmasti löytää työtehtävät, joissa sinun ei tarvitse laskea lääkelaskuja.
Matematiikka on siitä kumma ala, että vaikka henkilö olisi ihan perusälykäs muuten, hän ei sitten ymmärräkään laskuista mitään.
Kokeessa selviämistä auttaisi se, jos et jännittäisi. Se voi olla vaikeaa, kun läpipääsy on nyt niin tärkeää.
Mutta harjoittele juuri niitä laskutyyppejä, joita kokeessa luultavasti on. Vaikka ihan ulkoa muutamia laskuja. Sitten kokeessa voit ensin muististasi laittaa kokeessa saamallesi suttupaperille muistasi laskut. Jos kokeessa on samanlaisia, sovellat muististasi ottamaasi esimerkkiä kokeen laskuun.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:00"]Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on.
[/quote]
[/quote]
Mitä lääkettä lähihoitaja edes antaa?
[/quote]
Esim. vanhustyössä kotona tai palveluasunnossa käytännössä kaikkia lääkkeitä joita vanhus kotona käyttää. Lääkelaskuja tosin lähinnä tarvitsee siihen että pystyy päättelemään lääkärin määräämän annoksen olevan oikein tai lääkevahvuuden vaihtuessa tietää miten koko lääkemäärä jaetaan dosettiin tms.
Itse tentin lääkelaskut seitsemän kertaa ennen kuin meni läpi. En ole ikinä ollut hyvä matikassa ja kaikki peruskaavat oli jo unohtuneet. Jos et pääse aloittamaan harjoittelua niin ei se ole maailmanloppu. Keskityt vaan niihin laskuihin ja siihen luetun ymmärtämiseen mitä siinä myös vaaditaan. Muistat laittaa kaikki merkit niin kuin pitää. Jos minä pääsin laskuista läpi niin pääsee kyllä jokainen muukin.
Opettelee ulkoa eri laskutyypit. Ulkoa. Ei niitä monenlaisia ole. Itse olen lääkäri ja ihmetellyt laajan lukion matikan ja lääkiksen kemian ja farmakologian lukeneena niitä hoitajien lääkelaskuhuolia. Ne on oikeasti ihan yksinkertaisia.
Voisitko laittaa tänne muutaman tyypillisen laskun?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:20"]
Opettelee ulkoa eri laskutyypit. Ulkoa. Ei niitä monenlaisia ole. Itse olen lääkäri ja ihmetellyt laajan lukion matikan ja lääkiksen kemian ja farmakologian lukeneena niitä hoitajien lääkelaskuhuolia. Ne on oikeasti ihan yksinkertaisia.
[/quote]
No mutta sinä olet tietysti keskimääräistä parempi matikassa ja muissa luonnontieteissä. Vaikeus on aina suhteellista. Ihmiset ovat hyviä erilaisissa asioissa.
Ei tarvitse ihmetellä, kuinka on mahdollista, että muutamia vuosia sitten hoitaja antoi potilaalle tappavan annoksen morfiinia. Ruisku oli eri kokoinen kuin aiemmin, ei ymmärtänyt merkintöjä. Tajuttuaan virheensä, ei herättänyt yöpäivystyslääkäriä, vaan ryhtyi rukoilemaan...
oikeesti, jos tehtävänannossa sanotaan esim. Lääkeainetta on liuoksessa 1mg/ml, tarvittava annos on 3mg:aa lääkeainetta. Kuinka paljon liuosta annostellaan. Tiedän lähärin, jonka mielestä tämä oli aivan mahdoton yhtälö...
Mikä niissä on hankalaa? Muunnoslaskut? Yksiköt? Laimennuslaskut? Meetkö vain paniikkiin kun saat tentin eteen? Pystytkö ottamaan esimerkkejä oikeasta elämästä ja käyttämään niitä apuina? Ts muistisääntöjä...
Eri aine mutta täällä toinen panikoija... RUB5 kolmas uusinta edessä, olen siis ottanut kurssin jo uusiksi ja nyt se pitäisi saada läpi että saisin todistuksen :( tän takia lukio veny 4 vuoteen, kirjoitukset sain jo syksyllä pakettiin. En vaan opi noita kieliä vaikka yritän kovasti :/ matikka toisaalta kyllä sujuu.
1. Hengitä syvään. Sä pystyt.
2. Lue laskut
3. Hengitä.
4. Lue lasku ja ajattele. Usein laskuissa on liikaa infoa. Potilaan kengän koolla ei ole tekemistä lääkeannoksen kanssa, usein siellä on paljon hämäävää. Jos kyseessä on monivalinta, laske lasku ennen kuin katsot vastausvaihtoehdot.
5. Koita rentouttaa hartiat ja hengittää taas.
6. Kirjoita suttupaperin reunaan ulkoa opettelemasi muistisännöt/laskukaavat/ritirimpsut (esim monta mikrogrammaa on milligramma jne). Laske lasku tämän avulla.
7. Mieti tulosta, onko järkevä?
8. Jos lasku jumii, siirry seuraavaan. Laske helpot eka.
9. Laske vielä uudelleen. Palauta tentti.
10. Taputa itseäsi olkapäälle!
Miten sulla on mennyt matikka peruskoulussa?