Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkelaskut ahdistaaaa!

Vierailija
21.02.2015 |

Olen toisen vuoden lähihoitaja opiskelija ja pian olisi hoidon ja huolenpidon harjoittelu, ja lääkelaskut tulisi olla läpi ennen sitä. Olen yrittänyt tenttiä niitä kolmisen kertaa, ei ole mennyt läpi. Tässä alkaa olla viime hetket käsillä ja paniikki iskee. En vaan ymmärrä miten tollaset ei vaan mene mun kalloon. Olen niin pettyny itteeni ja petän samalla muut. Monet pitää mua ahkerana ja tunnollisena oppilaana, josta tulee vielä hyvä lähihoitaja, mutta pahoin pelkään että karu totuus paljastuu vielä, jos en työharjoitteluun pääse. Ensiviikolla olisi tarkoitus mennä taas tukiopetukseen ja tenttiä se koe neljännen kerran.

Mua oikeesti pelottaa ja ahdistaa ja huolettaa. En vaan ymmärrä miksen opi vaikka kuinka yritän. Onko kellään ollu samanlaista tilannetta tai onko jollain antaa vinkkejä tms?

Kaikki vinkit tervetulleita. Kiitos

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee aina hiki kun lyödään jokin vaikeampi lasku kuin miinus tai plus-lasku nenän eteen.

Kai se on jotain numeropelkoa. Tukiopettaja oli paras matematiikan ope jonka olen tavannut. Pystyi opettamaan niin että myös minä erikoisaivoineni opin. En tiedä onko mulla jotain oppimisvaikeuksia. Muuten opin ihan normaalisti, paitsi en matematiikkaa.

Se seitsemän kertaa tenttinyt.

Vierailija
22/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:20"]

Opettelee ulkoa eri laskutyypit. Ulkoa. Ei niitä monenlaisia ole. Itse olen lääkäri ja ihmetellyt laajan lukion matikan ja lääkiksen kemian ja farmakologian lukeneena niitä hoitajien lääkelaskuhuolia. Ne on oikeasti ihan yksinkertaisia.

[/quote]

Sama. Mä olen insinööri ja kun niistä niin paljon vouhkataan, etsin netistä muutaman katsoakseni miten vaikeita ne ovat. Nehän menee ihan lonkalta ilman opetusta. Riittää kun osaa peruslaskutoimituksen ja yksiköt, niin sillä pärjää. Ajattelinkin, että se vaikeus on siinä, ettei huolimattomuusvirheitä saa tulla yhtäkään, mikä on täysin ymmärrettävää. Nyt vaan enemmän asennetta peliin. Matikassa monella olisi vähemmän vaikeuksia, kun ei ajattelisi sitä vaikeana. Esimerkkinä mun kaveri, joka aina hokee ettei tajua mitään matikasta ja kuitenkin tajuaa mainiosti, mitä neuleohjeissa tarkoittaa esim. kavenna 4x5 silmukkaa sentin välein. Matikkaahan sekin on! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:00"]Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on. [/quote] Se, että jotkut nyt vaan ovat huonompia matikassa varmasti lämmittää väärän lääkeannoksen takia kuolleen omaisia :D Kaikki ei sovellu kaikille aloille, jos matikka ei suju, niin sitten tehdään sellaisia töitä missä sitä ei tarvita. [/quote] Mitä lääkettä lähihoitaja edes antaa?

[/quote]

No kyllä meillä ainakin (sairaala) lähihoitajat jakaa ja antaa ihan kaikkia, paitsi iv-lääkkeitä. Heidät on siihen koulutettu, niin ei ole mitään syytä kaataa sairaanhoitajien niskaan kaikkea lääkehoitoa.

Sh

Vierailija
24/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko olla jotenkin avuksi? Lääkelaskut perustuvat oivallukseen. Onko sinulla joku lukko, joka estää tämän oivaltamisen ja junnaat samassa kuviossa? Kerro joku esimerkki, joka on sinulle hankala. Muunnokset vai mikä.

Netissäkin on lääkelaskuja, joita voi harjoitella.

Vierailija
25/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien pääsykoevaatimuksiin tulee ehdottomasti lisätä matematiikan taitojen testausta. On hyvin huolestuttavaa, jos kerto- ja jakolaskut eivät ole hoitajilla selviä. prosenttilaskuista puhumattakaan. Meistä kuka tahansa saattaa joutua sairaalahoitoon ja on kyettävä luottamaan siihen, saako lääkeainetta oikeat määrät oikeassa muodossa.

Vierailija
26/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:21"]

Voisitko laittaa tänne muutaman tyypillisen laskun? 

[/quote]

"Sitkeän liman irrotukseen on 2-vuotiaalle Niinalle määrätty otettavaksi Medipektiä® (bromiheksiini) 4 mg:n tabletista puolet. Puolikas tabletti annetaan kolme kertaa päivässä. Nielemisvaikeuksien vuoksi tabletit muutetaan mikstuuraksi. Kuinka paljon annat 8mg/ml vahvuista mikstuuraa kerta-annoksena?"

"Insuliini valmisteen vahvuus on 100 KY insuliinia/ml.

Kuinka paljon potilaalle annetaan tätä liuosta, kun hänelle on määrätty annettavaksi 20 KY?
Montako yksikköä potilas saa insuliinia, jos hänelle annetaan 0,25 ml?"

http://www.proedu.fi/content/l%C3%A4hihoitajan-l%C3%A4%C3%A4kelaskut

Lisää esim. tuolta https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskuja

Paitsi tipuus nopeus laskut tms. eivät kai yleensä kuulu lähihoitajille.

Vierailija
27/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:21"]

Voisitko laittaa tänne muutaman tyypillisen laskun? 

[/quote]

"Sitkeän liman irrotukseen on 2-vuotiaalle Niinalle määrätty otettavaksi Medipektiä® (bromiheksiini) 4 mg:n tabletista puolet. Puolikas tabletti annetaan kolme kertaa päivässä. Nielemisvaikeuksien vuoksi tabletit muutetaan mikstuuraksi. Kuinka paljon annat 8mg/ml vahvuista mikstuuraa kerta-annoksena?"

"Insuliini valmisteen vahvuus on 100 KY insuliinia/ml.

Kuinka paljon potilaalle annetaan tätä liuosta, kun hänelle on määrätty annettavaksi 20 KY? Montako yksikköä potilas saa insuliinia, jos hänelle annetaan 0,25 ml?"

http://www.proedu.fi/content/l%C3%A4hihoitajan-l%C3%A4%C3%A4kelaskut

Lisää esim. tuolta https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskuja

Paitsi tipuus nopeus laskut tms. eivät kai yleensä kuulu lähihoitajille.

[/quote]

Eihän tässä voi olla kyse laskutaidon puutteesta, vaan siitä, ettei hahmota sanallista tehtävää? Ensin pitää avata kysymys Ja karsia epäolennaisuudet. 

Vierailija
28/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on tota luokkaa kuin yllä olevat esimerkit niin suurin osa osaa ne peruskoulumatikalla opettamattakin. Ongelma on kuitenkin se, että joku päättää ettei opi matikkaa. Matikka on itsetuntolaji.

Tosin alakoulun erityisopettajana arvaan kyllä, mikä noissa on joillekin ongelma. Joidenkin on vaikea oppia näppärästi muistamaan tiettyjä perusjuttuja esim satasessa on 5 kakskymppistä ja vastaavasti 1 kokonainen on 5x0.2 jne.

Vierailija
29/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:54"]

Eihän tässä voi olla kyse laskutaidon puutteesta, vaan siitä, ettei hahmota sanallista tehtävää? Ensin pitää avata kysymys Ja karsia epäolennaisuudet. 

[/quote]

Se kai niissä tenteissä yleensä eniten ahdistaakin että tekee pilkkuvirheen tai lukee tehtävän annon epätarkasti ja olettaa kysyttävän esim. vuorokausi annoksen sijaan kerta-annosta. Harvoin kysymys on siitä ettei hoitaja osaisi laskea laskuja joita käytännössä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
30/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tyypillinen. Ihme ettei ole lapsen pituutta tai kuumetta vielä sekoittamassa. Mieti MITÄ halutaan tietää? Mitkä on olennaisia tietoja?

- 4mg tbl puolet; 2mg eikö?

- 3 krt pvässä on turha tieto, et tarvitse sitä.

- kysytään paljon annat kerta-annoksena. Sun tulisi antaa 2mg. Lääkettä on 8mg yhdessä millissä. Voit jo päätellä että annos on tietysti alle millin.

- päättele:

8mg yhdessä millissä (8mg/ml)

4mg puolessa millissä (4mg/0,5ml)

2mg edellisestä puolessa (2mg/0,25ml)

-vastaus tulikin jo. Voit käyttää verrantoa tms. Mutta näin helpossa riittää päättely. Tarkista vaikka laskimella.

Vierailija
31/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistakaa ISO PASKA. Tässä tehdään sairaanhoitajistakin isoja jehuja, vaikka ihan pellejä nekin ovat lääkärien lisäksi. Lähäri on enemmänkin kehari. Osaamisestahan se on kiinni, ja sitä kun ei löydy lääketieteestä millään tasolla.

Vierailija
32/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten siellä työelämässä: tuplatarkista työkaverilla aina, jos olet vähänkään väsynyt, epävarma tai liian kiireinen. Ja tuplatarkistuta muutenkin, varsinkin yövuoroissa.

Kuuntele järjen ääntä: jos olet avaamassa jo toista lasiampullillista lääkettä yhden ja saman potilaan ruiskuun, olet luultavasti ihan pihalla. Peruuta. Mieti, laske. Älä koskaan esitä, että tietäisit mitä teet, silloin kun et tiedä.

Sama pätee kokonaiseen muksilliseen mikstuuraa. Ihan oikeastiko diapamia annosteltaisiin deseinä, mukillisina, useana ruokalusikallisena? Eijei, mieti taas ja laske uudelleen.

Eksyvä ei tietä kysy, muista se. Se ei ole tyhmä, joka kysyy vaikka kolme kertaa samaa asiaa, kun ei vaan uppoa tajuntaan. Se on tyhmä, joka jättää yhden ratkaisevan kerran kysymättä silkkaa ylpeyttään ati häpeäänsä. Kyse on ihmishengistä, ei maton alle lakaistavista pikku lipsahduksista.

sh vuodelta -97

Vierailija
33/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tentit vaan niin monta kertaa että menee läpi. Jos ei mene nyt niin sitten kertaa ja teet sen työssäoppimiajakson aikana ja teet sitten sen työssäoppimisen myöhemmin esim silloin kun muut tekee valinnaisia opinoja jos olet peruskoulupohjainen.

Vierailija
34/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 20:49"]Haistakaa ISO PASKA. Tässä tehdään sairaanhoitajistakin isoja jehuja, vaikka ihan pellejä nekin ovat lääkärien lisäksi. Lähäri on enemmänkin kehari. Osaamisestahan se on kiinni, ja sitä kun ei löydy lääketieteestä millään tasolla.
[/quote]

Todella epäselvä ja tarkoitukseltaan hämäräksi jäävä kommentti.

Vierailija
35/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei apua! Miten hoitajat saa tenttiä nuo useampaan kertaan? Eikö se ole potilasturvallisuusriski?

Vierailija
36/54 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:00"]Jotkut ovat todella huonoja matematiikassa, kuten minä. Sain ylä-asteella matikasta vitosen. Ihan sama kuinka helppoja ne muille on. [/quote] Se, että jotkut nyt vaan ovat huonompia matikassa varmasti lämmittää väärän lääkeannoksen takia kuolleen omaisia :D Kaikki ei sovellu kaikille aloille, jos matikka ei suju, niin sitten tehdään sellaisia töitä missä sitä ei tarvita.

[/quote]Lähihoitajat eivät jaa lääkkeitä - jos jakavat, niin kaksoistarkastuksen jälkeen. Joten don't worry. (Lääkkeiden jako ei tarkoita valmiiden lääkeannosten antamista potilaille.)

Vierailija
37/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille, kyllä tässä alkaa jo hieman helpottaa. Joku tässä kysyisin että mikä tekee niistä lääkelaskuista vaikean, niin itellä on se että jännitän aivan liikaa ja tuntuu että kaikki asiat katoaa päästä kun koepaperin saa eteen. Näin ollen sitten tulee huolimattomuusvirheitä vaikka monta kertaa tarkistaisi kokeen ennen palautusta. Ja yleensä nämä virheet on ollu yksikönmuunnoksissa. Mutta huomenna olisi edessä taas tentti. Nyt ryhdistäydyn, lasken lasken ja lasken ja otan asenteen että se menee läpi. Toivotaan parasta.

Vierailija
38/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en opetellut yhtään kaavaa, laskin kaikki laskut päättelemällä. Toki kirjasin jokaisen vaiheen näkösälle. Selvisin joka kerta amk-tasolla tenteistä eka kerralla läpi. Samoin LOVE-tenteissä.

Vierailija
39/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi lähihoitaja ja tällä hetkellä sairaanhoitajaksi opiskeleva! Oon ollu aina aivan surkea matikassa. Kauhistelin just noita lääkelaskuja ku alotin opiskelut sillon nuorempana. Mutta yllätyksekseni ne oliki helppoja eikä käyny niin ettenkö ois päässy läpi. Mulla on matikassa aina ollu se, että ajattelen asiat liian monimutkasesti, niin säkin varmaan teet.. Koska ne on ihan helppoja ku mietit järjellä. Ei niihin tarvi suurta älyä kunhan vaan on maalaisjärkeä. Nyt sairaanhoitajaksi opiskellessa on laskut vähä vaikeampia, mutta niistäkin oon selvinny enkä enää panikoi niitä. Auttaa ku opettelet yksikönmuunnokset niin, että osaat vaikka unissasi ne sekä jakokulma on tärkeä!

Vierailija
40/54 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla menossa isoon toimenpiteeseen ja osastolle. Tähän asti on jännittänyt, nyt alkoi pelottaa. Kuka ja millä taidoilla lääkitsee leikkauksen jälkeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän