Nännit ruvella vastasyntyneen imetyksestä - apua?
Minulla on 5 päivän ikäinen vauva ja imetys sujuu muuten ihan ok, mutta nännit ovat tosi kipeät ja ruvella, vaikka rasvaan niitä yhtä mittaa. Viimeksi kun vauva söi, suupielestä oikein valui nännistäni kotoisin olevaa verta. Mitä suosittelisitte? Imetän parin tunnin välein eli nännit eivät paljon lepoa saa. Kuinka kauan teillä on kestänyt synnytyksen jälkeen että nännit tottuvat eikä imetys enää satu? Kiitos jo etukäteen vertaistuesta!
Kommentit (30)
Lansinoh. Apteekista tai kaupasta. Sain jo synnäriltä itse ekan putkilon ja hintansa arvoinen.
Mulla kolmen viikon ikänen vauva ja vieläkin imetys vähän sattuu. Ruvet on kyllä jo onneksi parantuneet, mutta kivun loppuminen ottaa aikansa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:41"]
Juu imuote niin että nänni on aika syvällä vauvan suussa ja tavallaan kitalakea vasten. Lansinoh auttaa ja itse kyllä pidentäisin tuota imetysväliä n. 3 tuntiin, tulee vauvalle helposti vatsavaivoja jos väli on liian lyhyt. (Tai näin meillä kävi.. ) kaikkihan on erilaisia :)
Ei muutaman päivän ikäiselle täysimetetylle vauvalle pidennetä imetysväliä. Vaivaa imetetään tiheästi, saattaa ollla 20 kertaa päivässä. Jos annetaan korviketta, tuo kolmen tunnin väli saattaa toteutua.[/quote]
Todella hyviä vinkkejä ja tsemppausta, kiitos! Imetys ei tosiaan ole niin yksinkertaista miltä se näyttää.. Rintakumi on nyt ollut käytössä ja helpottaa kipua aika hyvin, vaikka verta on maidon sekaan siitä huolimatta tullut välillä. Täytyy testata tuo Lansinoh-voide, nyt käytössä on ollut Purelan-niminen, mitä antoivat sairaalasta.
Ap
Tsemppiä AP!Hyviä vinkkejä on tullut.Mulla kipu helpotti2-3viikon sisällä.Nyt imetys tuntuu ihanalta!Kylmät kalinlehdet,lämpimät suihkut ja rintojen paljaana olo auttoivat mua parhaiten.
Ei mitään muita voiteita kuin lanoliini, saa suotta kemikaaleja äidin iholta!!
Sitruuna auttaa myös, kirvelee pirusti mutta hoitaa nopeasti!
Mulla oli viime syksynä täsmälleen sama tilanne. Imetys sattui tosi paljon ja viidentenä päivänä huomasin, että nännit haavoilla ja verta vuotaa. Mä joka ikinen kerta siihe asti olin kyyneleet silmissä imettänyt ja vannoin joka kerta että lopetan. Sitten sain vinkkejä ja tilanne ratkesi: lanoliini käyttöön, vuokrasin hyvän sairaalatason pumpun rintapumppu.fi osoitteesta, ostin nämä: http://www.rintapumppu.fi/tuotteet.html?id=16/ ja en imettänyt pariin päivään vaan pumppasin 4h välein kunnes nännit oli vähän parantunut ja sen jälkeen jatkoin pumppaamista imetyksen ohella viikon.
Nyt imetystä takana 5,5kk ja oon niin onnellinen että jatkoin!!
Imetyksen tuen Fb-sivulta voit kysyä (myös yksityisesti) apua koulutetuilta tukiäideiltä! Liity toki ryhmään, hyvää tukea ja neuvoja ja tietoa jatkoakin ajatellen :) Onnea vauvasta ja kaikkea hyvää teille!
Kiitos, paljon hyviä vinkkejä! Täytyy kokeilla sekä vaan uskoa että kyllä se tilanne lähtee korjaantumaan..
Ap