Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pohjoisessa kukaan ei sano ”moi”? Kaikki sanoo ”hei” tai ”heippaaa”.

Vierailija
26.11.2021 |

Aluksi kuulosti hassulta kun isot miehetkin sanoo täällä ”heippa”. En ole kenenkään kuullut moikkailevan. Nuorisokin sanoo ”hei hei” ja kovinkin kimuli heippailee. Kassa huutaa perään ”heippaaaa” Nyt tosin jo itsekin heippailen, eikä moikkailu kuulosta enää kohteliaalta tai muutenkaan sovi suuhun.

Terveisin, Pk-seudulta muuttanut vuosi sitten

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä kaakossakin sanotaan moi.

Vierailija
62/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanon aina pelkästään hei (tai vaihtoehtoisesti huomenta, päivää, iltaa). En voi sille mitään, mutta moi kuulostaa omiin korviini jotenkin sivistymättömältä ja moukkamaiselta. Tietoisesti välttelen kyseistä sanaa. Jos joku sillä sanalla tervehtii minua, tarkoittaa se automaattisesti omassa mielessäni sitä että minusta ei koskaan tule kyseisen ihmisen kanssa läheistä, koska oletan että kyseinen henkilö ei muutenkaan jaksa miettiä kovin tarkkaan mitä suustaan ulos päästelee. Itse taas olen todella tarkka sen suhteen mitä sanoja käytän mistäkin jutuista (esimerkiksi aina kasvot, ei naama. Hiukset, ei tukka. Vatsa, ei maha jne...).

Eijjumalauta mikä tyyppi! YHDEN sanan perusteella tekee tulkinnan, että ihminen ei ole tarkka tai puhuu huolimattomasti. Entäpä jos se moi on sanottu oikein tarkasti ja huolella harkiten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiselle ihmiselle EI sanota "heippa". On huonoa asiakaspalvelua puhutella aikuista kuin pikkulasta.

Vierailija
64/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin aikalailla kaikkialla sanotaan jossain määrin mitä tahansa sanoja, koska ihmiset ovat "sekoittuneet" ja sitä kautta puhetavatkaan eivät enää ole tarkkaan tietylle alueelle rajautuneita. Moi ja hei ovat nykisin hyvinkin yleiskieliä, ei niinkään tietyn alueen leimallisia sanoja. Toisin kuin vaikka moro, joka edelleen on leimallisesti tamperelainen tervehdys. 

Vierailija
65/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanon aina pelkästään hei (tai vaihtoehtoisesti huomenta, päivää, iltaa). En voi sille mitään, mutta moi kuulostaa omiin korviini jotenkin sivistymättömältä ja moukkamaiselta. Tietoisesti välttelen kyseistä sanaa. Jos joku sillä sanalla tervehtii minua, tarkoittaa se automaattisesti omassa mielessäni sitä että minusta ei koskaan tule kyseisen ihmisen kanssa läheistä, koska oletan että kyseinen henkilö ei muutenkaan jaksa miettiä kovin tarkkaan mitä suustaan ulos päästelee. Itse taas olen todella tarkka sen suhteen mitä sanoja käytän mistäkin jutuista (esimerkiksi aina kasvot, ei naama. Hiukset, ei tukka. Vatsa, ei maha jne...).

Ei jestas. Oletko vain ahdasmielinen, vai jopa neuroottinen persoona?

Vierailija
66/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiselle ihmiselle EI sanota "heippa". On huonoa asiakaspalvelua puhutella aikuista kuin pikkulasta.

Heippa! Kiva, että sinäkin tulit mukaan keskusteluun :)

Vierailija
67/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa-tervehdys sopii kerrostalon ilmoitustaululle laitettuun ukaasiin, ei juuri muualle.

Vierailija
68/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikkailu on HESAA, ei mitään yleiskieltä.

T: pohjoisesta kotoisin

Minun käyttämä yleisin tervehdys on "terve!"

t. savolainen.

Vierailija
69/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvääpäivääkirvesvartta!

Vierailija
70/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lapin keskussairaalassa töissä ja kyllä täytyy myöntää, että ollaan me lappilaiset aika aneemisia tervehtijöitä. Itse tupisen huomenet lähestulkoon jokaiselle vastaantulijalle aamulla töihin tullessa. Joukosta erottuvat etelästä kotoisin olevat, jotka sanovat huomenta tai moi ihan eri intonaatiolla. Jotenkin pirteämmin.

Vierailija
71/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon: halibazuipaa! 

Ihmettelen, miten kukaan voisi edes harkita muuta tervehdystapaa.

Vierailija
72/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Oulun ympäristössä olen kuullut usein sellaista tervehdystä kuin "Jumalan terve", mutta ei koskaan minulle suunnattuna, vaan silloin samat ihmiset sanovat vain "hei". Hassu ilmiö.

Vierailija
73/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan huomautuksena, että vatsa ja maha tarkoittaa vähän eri asioita. Joku saattaisi sustakin ajatella, että eikö tuo tiedä mitään eikä yhtään välitä mitä suustaan päästää, kun käyttää sanaa vatsa vaikka kuuluisi sanoa maha.

Vierailija
74/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin aikalailla kaikkialla sanotaan jossain määrin mitä tahansa sanoja, koska ihmiset ovat "sekoittuneet" ja sitä kautta puhetavatkaan eivät enää ole tarkkaan tietylle alueelle rajautuneita. Moi ja hei ovat nykisin hyvinkin yleiskieliä, ei niinkään tietyn alueen leimallisia sanoja. Toisin kuin vaikka moro, joka edelleen on leimallisesti tamperelainen tervehdys. 

Turkulaiset tykkää leikitellä morolla. 

Vierailija
75/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Lapin keskussairaalassa töissä ja kyllä täytyy myöntää, että ollaan me lappilaiset aika aneemisia tervehtijöitä. Itse tupisen huomenet lähestulkoon jokaiselle vastaantulijalle aamulla töihin tullessa. Joukosta erottuvat etelästä kotoisin olevat, jotka sanovat huomenta tai moi ihan eri intonaatiolla. Jotenkin pirteämmin.

Mä oon jossain Pohjanmaalla lähtiessäni sanonut silleen iloisesti Moikka!!! niin mulle on vaan murahdettu takasin "hei". Olivat varmaan iloisia, että lähdin :-D .

Vierailija
76/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Van minäpä sanon päevveä!

Hyvvee päevvee vuan.

Vierailija
77/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Oulun ympäristössä olen kuullut usein sellaista tervehdystä kuin "Jumalan terve", mutta ei koskaan minulle suunnattuna, vaan silloin samat ihmiset sanovat vain "hei". Hassu ilmiö.

Juu, ne yleensä vain mullistelevat ja menevät suoraan asiaan ilman tervehdystä muiden kanssa, joille eivät Jumalan tervettä toivota.

Asiakaspalvelija/joku virallisempi taho sanoo päivää.

Vierailija
78/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä käytän kaikkia näitä: hei, heippa, hei hei, moi, moikka, moi moi. Heippa on kyllä oma suosikkini.

Olen alunperin Lapista, mutta asunut Tampereella. Moro tosin ei ole tarttunut 😅

Vierailija
79/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon kavereille moi tai moikka!

Vierailija
80/86 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarpeeksi ystävystyt heidän kanssaan, niin voivat sanoa sinullekin "Jumalan terve", tai "Jumalan rauhaa".

Mutta voivat sanoa myös "moi". Sekin on ihan normaali tervehdys Oulun ympäristössä.