Melatoniini kokemuksia?
Kommentit (98)
Positiivisia kokemuksia. Auttaa nukahtamaan ja parantaa unen laatua.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:43"]
Krooninen unettomuus on altistaa lukuisille hengenvaarallisille sairauksille ja tekee normaalielämästä mahdotonta, joten pieni mahdollisuus saada diabetes tuskin on monelle ensimmäinen pelko.
[/quote]jep, ja aloittakaa tosi pienellä määrällä. Itselleni riittää 1mg, mutta saan kyllä aina ripulin siitä.
Auttaa jos ottaa silloin tällöin, päivittäisessä käytössä (ihan heti 3 peräkkäisen käytön jälkeen) alkaa valvottamaan eikä saa sitä vähääkään nukuttua mitä muuten sais.
Mulla on nukahtamisvaikeuksia, mutta kun saan unen päästä kiinni, unen laatu on hyvää ja voisin nukkua vaikka kuinka pitkään.
Melatoniini heitti mun ongelmat toisin päin: nukahdin pian, mutta heräsin muutaman tunnin päästä keskellä yötä täysin virkeänä. Ihme juttu oli, että pysyin virkeänä koko päivän 3h yöunista huolimatta, mutta siitä huolimatta lopetin käytön.
Nykyisin juon tarpeen mukaan valerian-teetä. Auttaa nukahtamiseen, mutta ärsyttävää kun iltateen takia pitää herätä pian vessaan :D
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:56"]
Kyllä minä vaan olisin mieluummin uneton kuin riskeeraisin diabeteksen hankkimisella. Onneksi en olekaan uneton. Kai sitä nyt huonommillakin unilla jaksaa mieluummin kuin pistää insuliinia loppuikänsä?
[/quote]
Todellakin huomaa, että et ole ollut uneton. En ole itsekään, mutta tajuan järjellä kuinka invalidisoivaa (ja terveydelle vaarallista!!) se on. Valvottaminen on eräs suosituimmista kidutusmuodoista, eikä syyttä.
Diabeteksen kanssa voi elää normaalia elämää kuitenkin, huolehtii vain sokereista. Valvominen tuhoaa mielenterveyden ja kropan, koko elämän, ja vie työkyvyn.
Tavallisesti melatoniini auttaa mua nukahtamaan nopeammin, mutta nyt otin kolme tablettia lähes kaksi tuntia sitten eikä vielä uneta. Väsyttää kyllä, olen ollut hereillä lauantaista asti. Ongelmani ei ole varsinaisesti unettomuus, vaan vuorokausirytmin puute ja se, että pitkitän nukkumaanmenoa välttääkseni ahdistavia ajatuksia. Kun nukun, nukun sikeästi ja pitkään enkä tahdo herätä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:33"]Altistaa tutkimusten mukaan diabeteksen puhkeamiselle. Sellaista on saanut lukea äskettäin eri lehdistä. [/quote] Tämän allaolevan artikkelin mukaan asia on päinvastoin - eli haista ISO PASKA. http://www.medpagetoday.com/TheGuptaGuide/Endocrinology/38208 [/quote] Tällä kirjoittajalla näyttää ilmenevän sivuoireet noin, eli ei kovin harmiton lääke. [/quote] Kyllä ihan diabetesfoorumiltakin löytyy teksti, miten melatoniinin käyttäjien tulisi mittauttaa sokeriarvonsa. Noin 30 %:lla suomalaisista on jokin geenimuunnos, minkä takia heillä on melatoniinia käyttäessään isompi vaara saada diabetes. Se oli todettu 3 kk melatoniinihoidon aikana. Sama juttu löytyy monelta muultakin nettisivulta. Mm. iltapäivälehtien terveysosastosta. http://www.diabetesfoorumi.fi/ajankohtaista/professori-leif-groop-varoittaa-melatoniinin-diabetesriskista.html#.VOibEXyUe2p Kyllä minä vaan olisin mieluummin uneton kuin riskeeraisin diabeteksen hankkimisella. Onneksi en olekaan uneton. Kai sitä nyt huonommillakin unilla jaksaa mieluummin kuin pistää insuliinia loppuikänsä? [/quote] Ei muuten jaksa huonoilla unilla. Kokeilepa joskus.
[/quote]
Ei jaksa. Kelan mielestä kai pitäisi jaksaa eikä unettomuus ole mitään vakavasti otettavaa. Näin siitä päätellen, etten unettomuuden hoito reseptiunilääkkeellä tai melatoniinilla ole Kela-korvattavaa. Korvausta ei siis heru senttiäkään. Toisin kuin vaikkapa jos syö masennuslääkettä.
Joo, auttaa nukahtamiseen, ek nukun noin 30-50 min sen jälkeen olen taas ihan virkeä. Eipä tuo juuri auta tähän unettomuuteen. Eräs lääkäri kehtasi vielä irjoitaa reseptiin että UNILÄÄKE! Ei ole kyllä unilääkettä nähnyt edes unissaan
En suosittele
Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - https://melatolinplus.fi Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa. unihairiöt unettomuudesta
Ei saa käyttää alle 18-vuotiaille!
Oikeaan unettomuuteen melatoniinilla ei ole mitään vaikutusta.
Mutta jos on hyvä nukkuja ja sitten se pari yötä menee vähän huonommin niin voi auttaa paljonkin.
Yleensäkin kaikki lehtien takuuvarmat kikat nukahtamiseen on suunnattu ihan tavallisille nukkujille.
Mulla lääkäri kerto että uuden tutkimuksen mukaan melatoniini pitää ottaa 6tuntia ennen unen puoliväliä
Aiheuttaa minulle silmien kuivumista ja tokkuraisuutta - nukkuminen ei ole lepoa vaan katkosta. En käytä kokeilemisen jälkeen enää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lääkäri kerto että uuden tutkimuksen mukaan melatoniini pitää ottaa 6tuntia ennen unen puoliväliä
Varmaan totta. Otan melatoniinin n klo 20 - 20.30 ja toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan totta. Otan melatoniinin n klo 20 - 20.30 ja toimii.
Mitä tuo tarkottaa? Ai jos haluaa nukkua 8 tuntia, pitää ottaa pilleri 2h ennen nukahtamista?
Otan kaksi kappaletta Sedonium, saa apteekista ilman reseptiä. Sekä kaksi 1.9 mg melatoniinia sekä yksi 375 mg magnesiumia. Toimii paremmin kuin resepti- unilääkkeet!
Käytän välillä viivästyneen unirytmin korjaamiseen. Toimii mulla nukahtamisen aikaistamiseen unilääkkeitä paremmin: tunnen oikean väsymyksen hiipivän sen sijaan, että unilääke lyö nuijalla päähän.
Bonuksena melatoniini auttaa mulla närästys- ja astmaoireita lievittävästi. Ilmeisesti se korjaa kurkunpään limakalvoja, joita vatsahapot yöaikaan syövyttäisivät. Närästyksen lievittyminen parantaa puolestaan unenlaatua. Positiivinen kierre!
Mikäs siinä, jos haluaa sekaisin systeeminsä.
Melatoniini on ollut ihan toimiva ravintolisä aikaeroväsymykseen ja oman unirytmin kääntämiseen. Pitkäaikaisesta käytöstä en tiedä, mutta lyhyellä tähtäimellä on toiminut todella hyvin.
Minun kokemukset: joskus uni ei tule millään vaikka ottaisi kuinka suuren satsin melatoniinia , en ole kyllä kokeillut tuota että ottaa sen tabletin jo iltapäivällä. Uni on ollut todella levotonta ja aamulla on väsyttänyt ja kasvot turvoksissa. Nykyään en melatoniinia enään ottaisikaan kun on löytynyt muitakin hyviä vaihtoehtoja. Iherbista saa mm kava kavaa tai valeriaanaa (valerian root). Molemmat ovat edullisia eikä reseptejä tarvitse. Molemmat antavat hyvän unen, varsinkin sellaisessa tilanteessa kun ajatukset pyörivät päässä eikä pysty rauhoittumaan vaikka väsyttäisi. Kannattaa siis kokeilla muitakin vaihtoehtoja.