Melatoniini kokemuksia?
Kommentit (98)
Mulla kahden viikon kuuri sitä heikointa auttoi nukahtamiseen. Nyt pystyn nukkumaan ilman sitä. Unen laatu vaan on vieläkin skeidaa.
Krooninen unettomuus on altistaa lukuisille hengenvaarallisille sairauksille ja tekee normaalielämästä mahdotonta, joten pieni mahdollisuus saada diabetes tuskin on monelle ensimmäinen pelko.
Minulla toimii myös. Lyhytvaikutteinen 3 mg, en tosin käytä säännöllisesti! Eli jos illalla huomaan syystä tai toisesta (liian pitkät päiväunet, kahvia liian myöhään jne.) että uni ei ota tullakseen, nappaan pillerin ja simahdan puolen tunnin päästä. En ole siis reseptiä tätä varten hakenut, vaan aiempaa toisten lääkkeiden aiheuttamaa unettomuutta varten, ja lääkkeitä jäi silloisesta käytöstä yli. :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"]
Minulla ei valitettavasti toiminut. Ei auttanut nukahtamaan mutta aiheuttivat päivä väsymystä.
[/quote]
Syy lienee siinä että otit melatoniinia liian myöhään. Unilääkäri Partinen suosittelee melatoniinin ottoajaksi klo 17-18.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"]
Minulla ei valitettavasti toiminut. Ei auttanut nukahtamaan mutta aiheuttivat päivä väsymystä.
[/quote]
Syy lienee siinä että otit melatoniinia liian myöhään. Unilääkäri Partinen suosittelee melatoniinin ottoajaksi klo 17-18.
[/quote]
Täh?? Ei varmana pidä paikkaansa!
Jos mä ottaisin tabun kuudelta niin olisin nukkumassa viimeistään seiskalta.
Tehoaa tosi hyvin, vaikka en ota joka iltakaan. Samoin tehoaa lapselle.
Minä sain ikäviä oireita siitä, mutta en lainkaan apua nukahtamiseen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote]
Saisikos linkin moiseen väitteeseen, kiitos. Asia ei pidä paikkaansa, ei sitä oteta tuohon aikaan ellei sitten olla menossa unten maille klo. 19:sta maissa.
Auttoi unen saantiin, jonkin verran, mutta sivuvaikutusten takia lopetin. Sain päänsärkyä, pahoinvointia ja huimausta, tosin neurologi mainitsi jo reseptiä kirjoittaessaan että niin voi käydä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:59"]
Mitä ikäviä oireita sait?
[/quote]
Makasin kuin halvaantuneena, en pystynyt liikuttamaan raajojani, sydän alkoi hakata, kieltä alkoi pistellä, yhtään ei nukuttanut. Oli ihan sellainen olo, että kohta hengitys lamaantuu, pelotti. Parin tunnin päästä olo oli taas normaali. En aio kokeilla toista kertaa. Olin yllättynyt, koska ei ollut tullut mieleenkään, että melatoniinista voisi tulla huonoja sivuvaikutuksia. Olin kuvitellut, että joko se auttaa tai sitten ei tunnu missään.
Minulle melatoniini toimi aluksi. Olin niin onnellinen kun sain edes vähän nukuttua mutta huimausta tuli alusta asti. Pitkäaikaisen käytön jälkeen nukahdin sillä mutta heräsin muutaman tunnin kuluttua enkä saanut enää unta. Koko päivän oli huono ja oksettava olo. Siitä tuli kummallinen paine päähän ja sitten alkoi paniikkikohtaukaet mitä minulla ei ole koskaan ennen ollut. Lopetin sitten melatoniinin käytön ja ajan kanssa paniikit loppui ja pää on taas alkanut muuttua normaaliksi. Vasta paniikkien jälkeen olen ottanut selvää tästä "turvallisesta" lääkkeestä ja olen huomannut että muillekin on tullut vastaavia oireita.
Melatoniini on varmaan hyväksi lyhytaikaiseen käyttöön mutta ei ehkä jatkuvasti käytettynä tai ainakaan ei sopinut minulle.
No minulla ei ainakaan nukahtamiseen illalla ole auttanut, mutta itse olen ajatellut että ehkä pitäisi ottaa huomattavasti aiemmin kuin tunti ennen sänkyynmenoa, olen ainakin kuvitellut että nukkuisin jotenkin paremmin heräilemättä, ja aamulla väsyttää hirvittävästi ja pystyn jopa nukahtamaan silloin uudelleen.
Mutta tiedä sitten, pitänee pidempään testata.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"] Minulla ei valitettavasti toiminut. Ei auttanut nukahtamaan mutta aiheuttivat päivä väsymystä. [/quote] Syy lienee siinä että otit melatoniinia liian myöhään. Unilääkäri Partinen suosittelee melatoniinin ottoajaksi klo 17-18. [/quote][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:31"] Minulla ei valitettavasti toiminut. Ei auttanut nukahtamaan mutta aiheuttivat päivä väsymystä. [/quote] Syy lienee siinä että otit melatoniinia liian myöhään. Unilääkäri Partinen suosittelee melatoniinin ottoajaksi klo 17-18. [/quote] Saisikos linkin moiseen väitteeseen, kiitos. Asia ei pidä paikkaansa, ei sitä oteta tuohon aikaan ellei sitten olla menossa unten maille klo. 19:sta maissa.
[/quote]
Ohiksena kommentoisin, että kyllä, tuollaista on ollut aika hiljattain lehdissä, että melatoniinia pitäisi ottaa paljon tähän asti neuvottua aikaisemmin. Jos joku kokee, ettei siitä ole apua, niin ainahan sitä voisi KOKEILLA, että ottaa jo aiemmin.
Itse löysin googlella tämän:
http://www.etlehti.fi/artikkeli/elake/elake_ajankohtaista/melatoniiniohjeet_johtavat_harhaan
"Reseptivapaa melatoniini pitäisi kuitenkin niellä reilusti aiemmin ennen kuin aivojen käpyrauhanen alkaa erittää pimeävalohormoniaan.
– Melatoniinin oikea ottoaika on 3–5 tuntia ennen hämäräntuloa. Eli alkuillasta viimeistään viiden–seitsemän paikkeilla.
– Käpyrauhaselle ei ole hyötyä vasta nukkumaanmenovaiheessa otetusta melatoniinista, unitutkija painottaa."
Tiedä sitten. Itse otan melatoniinia 3mg tabletin, jos joudun menemään tavallista aikaisemmin nukkumaan aamuyöllä alkavan työvuoron takia. Yleensä uni tulee kyllä. Tytär 15 v. ottaa satunnaisesti puolikkaan tabletin, jos unirytmi on kovin lipsunut yöpainotteiseksi ja pitäisi aamulla nousta varhain. Tehoaa kuulemma hyvin.
Ei auttanut minua. Lamasi hengitystä: näin karmeita painajaisia, joista heräsin haukkomaan henkeä. Seuraavana päivänä voin aina todella huonosti.
jännä, millaisia sivuoireita täällä jotkut kertovat saavansa hormonista, jota heidän oma kroppansakin erittää...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:44"]jännä, millaisia sivuoireita täällä jotkut kertovat saavansa hormonista, jota heidän oma kroppansakin erittää...
[/quote]
Huoh!
Sairastan itse ykköstytpin dibatestä, ja asioita tutkineena voin sanoa että melatoniinilla ei ole mitää tekemistä taudin kanssa.
1mg ei vaikuttanut mitenkään, 3mg toimii ihan kohtalaisesti ja helpottaa nukahtamista.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:33"]
Altistaa tutkimusten mukaan diabeteksen puhkeamiselle. Sellaista on saanut lukea äskettäin eri lehdistä.
[/quote]
Otan ennemmin diabeteksen, kuin tuon vuosien unettomuuteni takaisin.