Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melatoniini kokemuksia?

Vierailija
20.02.2015 |

Onko ollut apua nukahtamiseen ja unenlaatuun?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin melatoniinin käytön vuosi sitten, koska en havainnut mitään erikoisia vaikutuksia. Enemmän vaikuttaa kofeiinin käytön vähentäminen ja rajoittaminen, nukahdan nopeasti enkä näe edes unia.

Vierailija
82/98 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti lukea kaikki nämä kirjoitukset.

Olen ollut jostain syystä pettynyt melatoniiniin. Jäänyt omituiseen koiranuneen tai unitilaan.

Joku teistä kirjoitti, että melatoniini tulee ottaa oineaan aikaan. 17 - 18.

Riippuen nukkumaan käymisestä.

Eli opin nyt, että jos aion klo 22 unille, voin ottaa tään siinä klo 20. Viime yö oli karmea. Valvoin oudossa unitilassa.... Hivenen pelottikin. Eli kukuin liian myöhään melatoniinin ottamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mainio pilleri Melatoniini, kunhan oppii käyttämään oikein. Yritin monta kertaa ja aina heitin pillerit nurkkaan. Sitten luin ohjeen: Pari tuntia ENNEN nukkumaanmenoa, ei niin kuin minä tein, otin sitten vasta kun olin pyörinyt sängyssä ilman unta.  Nyt saan nukuttua, jaksan paremmin.                                                             Suosittelen kaikille unettomia öitä viettäville.

Vierailija
84/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan äkkiä, mutta seuraavaksi päiväksi jää järkyttävä väsynyt ja pöhnäinen olo. Ei pitäisi melatoniinin kanssa olla mahdollista, mutta kyllä vain on… Mieluummin pyörin ja nukun vajaat yöunet, olen sitten joka tapauksessa virkeämpi.

Vierailija
85/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa melatoniini ja korona.

Lähipiirissä perheessä kaikki muut saivat koronan paitsi sännöllisesti melatoniinia käyttävä.

Itsekään en nukkuisi yhtään ilman.

Käytän puolikkaan pitkävaikutteisesta 1.9 mg.

Vierailija
86/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukahdan äkkiä, mutta seuraavaksi päiväksi jää järkyttävä väsynyt ja pöhnäinen olo. Ei pitäisi melatoniinin kanssa olla mahdollista, mutta kyllä vain on… Mieluummin pyörin ja nukun vajaat yöunet, olen sitten joka tapauksessa virkeämpi.

Ota pienempi annos. Mulla riittää puokikas 1 mg tabletista.

Vierailija
87/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:56"]

Kyllä minä vaan olisin mieluummin uneton kuin riskeeraisin diabeteksen hankkimisella. Onneksi en olekaan uneton. Kai sitä nyt huonommillakin unilla jaksaa mieluummin kuin pistää insuliinia loppuikänsä?

Todellakin huomaa, että et ole ollut uneton. En ole itsekään, mutta tajuan järjellä kuinka invalidisoivaa (ja terveydelle vaarallista!!) se on.  Valvottaminen on eräs suosituimmista kidutusmuodoista, eikä syyttä.

Diabeteksen kanssa voi elää normaalia elämää kuitenkin, huolehtii vain sokereista. Valvominen tuhoaa mielenterveyden ja kropan, koko elämän, ja vie työkyvyn.

Mijun lähisuvussani kaikilla on diabetes paitsi minulla, joka olen käyttänyt melatoniina kohta 10 vuotta.

Meillä kaikilla on diabetekselle altistava kudostyyppi, joka on yleinen Suomessa.

T.tutkija

Vierailija
88/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle valitettavasti aiheutti painajaisia. Oli kiva lukea näin monia hyviä kokemuksia melatoniinistä! Ehkä uskallan testata uudestaan, kun tarve tulee.

Vierailija
89/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 02:56"]Haluan kommentin. Onko ketään lääkäriä, proviisoria, apteekkaria tms. paikalla?

36 ja 37

Miksi kysyt asiaa sellaisilta, jotka eivät oikeasti tiedä mitään. Mitään tyhmempää porukkaa ei juuri ole olemassa kuin lääketieteen edustajat. Yksikään vastaus mitä olen saanut lääkäreiltä ei ole koskaan tyydyttänyt itseäni. Tavallaan olette yhtä tyhmiä kuin lääkärit. Pitää olla selkeitä vastauksia. Miksi melatoniini aiheuttaa tiettyjä oireita tietyissä ihmisissä, ja siinä täytyy hakea vastauksia muualta kuin yksilöllisistä eroista. Jos silta esim. romahtaa, ei riitä syyksi että insinööri mainitsee että kyse oli yksilöllisestä erosta toiseen siltaan nähden. Vaan pitää käydä läpi sillan luujuslaskelmat, oliko vika suunnittelussa. Vai kuormitettiinko siltaa yli ohjearvojen? Vaiko oliko kyseessä sillan ikään liittyvä ongelma. Muuten nimittäin on kengänpohjan kuvio äkkiä takaumuksessa, jos rupeaa satuilemaan.

Ihmisen hormonitoimintaa ei kukaan pysty ennustamaan vaan se voi olla hyvinkin yksilöllistä.

Melatonini on kuitenkin sen verran harmitonta, että voi kokeilla ihan aluksi vaikka 0,5 mg:lla.

Jos kokee haittoja, niin ei kannata ottaa.

Voinee myöz kokeilla syödä illalla tryptofaanipitoisia ruokia. Tryptofaani on melatoniinin esiaste.

Joillakin auttaa, googlatkaa!

Esim. Juustossa ja banaanissa on tryptofaania.

T.tutkija

Vierailija
90/98 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jännä, millaisia sivuoireita täällä jotkut kertovat saavansa hormonista, jota heidän oma kroppansakin erittää...

Niinhän se erittää monia muitakin hormoneita, ja kyllä esim. e-pillereistä monelle sivuvaikutuksia tulee...

Ikivanha ketjuhan tää on, mutta koska viime vuosina melatoniinin käyttö vaikuttaa kasvaneen lasten univaikeuksien hoitoon aika reilusti, muutama huomio asiaan liittyen:

Melatoniini tulee tosiaan ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, ja varsinkin lapsille sitä suositellaan/määrätään kuuriluontoisesti siksi, että tämän säännöllisen, hyvissä ajoin otetun, unen tueksi tarkoitetun valmisteen avulla tuetaan niitä muita asioita, jotka uneen vaikuttavat. Eli kun lääke otetaan säännöllisesti esim. kahdeksalta, silloin lapsi tietää, että nyt aloitetaan samalla iltatoimet, rauhoitutaan iltaan, mennään suht samaan aikaan petiin ym. Eli todellisuudessa se melatoniini ei ole se, joka korjaa ne lapsen univaikeudet, vaan sen avulla saadaan vaan iltatoimet "normaaleiksi", niin että lapsi rauhoittuu luontaisesti nukkumaan. Kun rytmi on kunnossa, voidaan melatoniini lopettaa.

Ikävän usein törmää siihen, että lapsella on univaikeuksia, ja hänelle tällöin annetaan satunnaisesti melatoniinia tilanteessa, jossa hän on jo yrittänyt nukahtaa, mutta ei saakaan unta. Lapsi saattaa toki tällä tavalla nukahtaa, mutta kyseessä on tällöin lähinnä plasebo-vaikutus, ja saman asian hoitaisi vaikka vitamiinipilleri. Samoin jos aikuinen käyttää melatoniinia vain satunnaisesti, ei tällöin useinkaan ole kyseessä melatoniinin erittymisen häiriö, vaan jokin muu syy. Purkista otettu melatoniini saattaa toki aiheuttaa väsymystä ilman melatoniinin puutettakin, mutta silloin on myös riskinä sekoittaa se oma hormonien tuotanto, jos ottaa purkista hormonia ilman todellista tarvetta.

Aikuinen toki voi käyttää mitä valmisteita hyvänsä, jos kokee niistä avun saavansa. Mutta vaikka melatoniinia tosiaan valmistuu myös ihmiskehossa, se purkista otettu tavara on ihan eri juttu kuin se kehon tuottama. Koska esim. tuota melatoniiniin liitettyä diabetesriskiä ei ole saatu täysin poissuljettua, ja tutkimuksia (esim. pitkäaikaskäytön/pidemmän satunnaiskäytön) vaikutuksista lapsiin ei ole, ei melatoniinia missään nimessä pitäisi antaa lapsille ns. kevein perustein. Valtaosa lapsien unihäiriöistä kun on korjattavissa sen arkielämän muutosten kautta. Toki tämä vaatii vanhemmalta enemmän viitseliäisyyttä kun tabletin antaminen purkista.

(Ja koska siellä varmasti jo joku mamma sormet syyhyten on valmis kirjoittamaan vastinetta "mUttA kYllä mEillÄ vaAn...", niin kyllä, etenkin erityislapsilla voi toki olla univaikeuksia, jotka johtuvat oikeasti melatoniinin puuttesta/erittymisen häiriöstä. Mutta tällöin tosiaan lapsi tarvitsee säännöllisesti "korvaushoitoa", ei pilleriä silloin tällöin)

Vierailija
91/98 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa kyllä nukkumaan hyvät yöunet mutta aiheuttaa seuraavalle päivälle ikävän päänsäryn. Meni viikkoja ennenkuin hoksasin yhteyden näiden päänsärkyjen ja melatoniinin välillä. Ketjun luettuani aion kokeilla pienempää annosta. Itsellä satunnaisessa käytössä tarvittaessa.

Vierailija
92/98 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan monella taitaa olla ihan liian iso annos, jos tulee oireita seuraavana päivänä tai painajaisia  Pienempi annos voi toimia paljon paremmin. Toinen vaihtoehto on väärä ajankohta, eli se pitää ottaa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. 0,5 milligrammaa on kymmenesosa 5 milligrammasta, jota jotkut vetää, ja aloittaa pitäisi pienellä annoksella. 

Onhan se nyt selvä, että millä tahansa lääkkeellä tulee paha olo, jos vedät sitä 5 tai 10 kertaa enemmän kuin sinun pitäisi. Kuvittele, jos teet saman jollain särkylääkkeellä.

Vierailija
93/98 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Melatoniini - https://tonzes.com/sleepfi.htm Mulla melatoniini auttaa saamaan unen päästä kiinni nopeammin kuin normaalisti. Ennen saatoin pyöriä sängyssä tunnin-pari ennen kuin nukahdin, mutta nykyään siihen menee 15-20min. 

Vierailija
94/98 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävaikutteinen 1.9mg on palauttanut yöunet, otan vastoin ohjeita tabletin ennen sänkyymenoa eli n klo 23, jaksan lukea puolisen tuntia ja sitten sammun ja nukun kuin tukki aamuun asti ja herään virkeänä. On pelastanut taas elämälle vuosien huonounisuuden suosta tuo tabletti.

Vierailija
95/98 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota pienempi annos. Mulla riittää puokikas 1 mg tabletista.

Minulla on reseptillä 3 kertaa 3 mg ja se ei aina riitä. Silloin otan neljännen lisää. Eihän nuo oikeaa unilääkettä korvaa jolla saa aina unen. Kuitenkin melatoniini on parempi kuin mielialalääkkeet joita tuputetaan unettomuuteenkin.

Vierailija
96/98 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussittuna nukkuisit sikeämmin 👍

Vierailija
97/98 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmasti ota Itsellesi Diabetesta.

Vierailija
98/98 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos illalla otan Melatoniinia (1,9mg) niin seuraavana päivänä iskee ripuli, en ota enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän